Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Рибалко Людмила Сергіївна. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Рибалко Л.С. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – Харків, 2008.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя.

Науково обґрунтовано акмеологічні засади як ідеї досягнення акме, розвитку і саморозвитку в професії вчителя, формування професійного акме, забезпечення готовності до самореалізації в педагогічній діяльності.

Доведено, що якість готовності до професійно-педагогічної самореалізації забезпечується розробкою й упровадженням моделі науково-методичної системи, зокрема реалізації її складників: структурно-функціональних, які відбивають акмеологічну спрямованість і дії самості; змістових, що передбачають формування мотиваційно-ціннісного, змістово-процесуального, рефлексивно-коригувального компонентів готовності в різних видах діяльності.

Визначено необхідність проведення моніторингу якості підготовки. Уточнено критеріальну базу моніторингу та її складники.

Уперше розроблено й експериментально перевірено варіативну технологію забезпечення готовності, яка передбачала проведення моніторингу за напрямами та упроваджувалася як певні способи стимулювання досягнення успіху (Е1), саморозкриття внутрішнього потенціалу засобами акмеологічного тренінгу (Е2), формування індивідуального стилю (Е3). Результатами експериментальної роботи доведено ефективність запропонованої технології.

1. Вивчення філософської, психологічної, педагогічної, акмеологічної літератури (вітчизняної та зарубіжної) дало змогу з’ясувати стан розробленості проблеми самореалізації особистості. На основі здійсненого аналізу доведено, що становлення теорії самореалізації відбувалося у процесі переходу від безособового узагальненого уявлення про світ та місце людини в ньому до вивчення природи людини, її взаємозв’язку з навколишнім світом. У працях філософів різних часів простежується зв'язок самореалізації з сенсом життя, сходженням до ідеалу – акме. Аналіз першоджерел виявив поступовий перехід учених-філософів у вивченні природи людини від абстрагованого до конкретного. Цим конкретним є процеси самості – самопізнання, самоактуалізація, самореалізація, саморозвиток. Виявлений філософами зв'язок між самореалізацією та активністю людини вплинув на конкретизацію думок щодо людського «Я», яке характеризує свідомість та наділене істинною волею, є першим актом свободи. Головним постулатом філософів-екзистенціалістів є здатність людини самостійно вивчати і розвивати власну сутність. Звернення філософів до екзистенцій свободи, совісті, відповідальності уможливлює глибоке розуміння сутності самореалізації особистості.

Доведено, що філософськими засадами самореалізації особистості є положення теорії наукового пізнання про активну роль особистості в пізнанні й перетворенні дійсності, ідеї гуманізму, екзистенціалізму, філософської антропології про самоцінність людської особистості, визнання її найвищою цінністю і первинною творчою реальністю, про самореалізацію особистості як головну потребу людини і основну рушійну силу зростання до акме. Дослідження проблеми самореалізації вимагає звернення до акмеологічного, аксіологічного, антропологічного, синергетичного, системного, суб’єктно-діяльнісного, ресурсного підходів, оскільки вони, з одного боку, враховують ставлення особистості до середовища, міжособистісні зв’язки, а з іншого, – ці підходи відстоюють ідеї потенційної здатності людини до самореалізації, досягнення акме. Останнім часом виявляється тенденція синтезу підходів у вивченні природи людини, процесів самості.

Методологія професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя спирається на сучасну педагогічну концепцію, котра має гуманістичний «людиноцентрований» характер і визначає головною метою вищої освіти розкриття і реалізацію потенційних сутнісних сил в опануванні основ професійної діяльності, а також на концепцію суб’єктно-особистісної зумовленості цілей вищої освіти, особистісно-професійних цінностей особистості, єдності розвитку її свідомості, діяльності і самосвідомості.

Доведено, що важливою особливістю сучасного етапу підвищення інтересу до проблеми самореалізації особистості у психології, педагогіці, акмеології є пошук та опис механізмів самоздійснення, досягнення пікових вершин особистісно-професійного розвитку, саморозвитку в професії вчителя.

Науково обґрунтовано акмеологічні засади самореалізації особистості, що включають основні положення й ідеї акмеології, педагогічної акмеології, теорії розвитку особистості, професіоналізму, гуманістичної психології й педагогіки. З’ясовано, що розробка акмеологічних засад професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя вимагає: а) вивчення загальних положень акмеології щодо самореалізації особистості; б) узагальнення матеріалу з акмеології та педагогічної акмеології і виділення основних ідей досягнення акме, розвитку особистості, форму-

вання професійного акме, забезпечення готовності до професійно-педагогічної самореалізації, реалізація яких суттєво впливає на отримання позитивних результатів дослідження; в) виявлення конкретних акмеологічних положень щодо розкриття сутності професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя.

Підтверджено зв'язок самореалізації з розвитком особистості. У процесі самореалізації уможливлюється перехід від одного якісного стану особистості в інший, від потенційного – до актуального, що і є суттєвою основою процесу розвитку, саморозвитку людини. Механізмами розвитку особистості є інтеграційні процеси, до яких належать інтеріоризація та екстеріоризація.

2. У дослідженні доведено, що самореалізація передбачає певну структуру. Складниками цієї структури є цілемотиваційна спрямованість, зміст якої становлять мета, завдання, потреби, мотиви самореалізації, установка на самоздійснення; дії самості: самопізнання (рефлексія, самосприйняття, самоідентифікація, самовизначення, самообмеження); самоактуалізація (саморозкриття, розгортання сутнісних сил людини, самопрогнозування); процес самореалізації на основі самоактуалізації (самопроектування як перший акт дії, реалізація – самоорганізація, самоуправління або самоменеджмент); самовдосконалення (самомоніторинг, самокорекція, саморегуляція, самоконтроль, самооцінка); саморозвиток, самовираження, самопрезентація, самоствердження. Це дозволило розкрити такі питання, як визнання самореалізації найвищою цінністю людини, оскільки її особистісна значущість зумовлена розумінням людиною власного сенсу життя, потребами смислотворчості і самоздійснення; визначення самореалізації функці-ональним компонентом особистості та її зв’язку з іншими якостями – активністю, відповідальністю, волею, ініціативою, інтуїцією, самостійністю, оскільки природне інтегрування самореалізації з іншими властивостями особистості збагачує внутрішній потенціал новими зв’язками, новою якістю і підвищує життєздатність та конкурентоспроможність людини. Схарактеризована структура дозволяє виявляти й усувати бар’єри, перешкоди, долати труднощі, оскільки вони, по-перше, заважають повній самореалізації особистості, а по-друге, звертають увагу людини на розкриття власних ресурсних можливостей, тобто здійснювати допомогу для самодопомоги та індивідуалізувати науково-методичне забезпечення процесу підготовки майбутніх фахівців, оскільки не кожна потенційно спроможна молода людина вміє розкривати й реалізовувати власний потенціал.

З позиції акмеологічного підходу обґрунтовано сутність професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя як цілеспрямованої, спеціально організованої діяльності (самодіяльності), механізмами котрої є розпредметнення педагогічного досвіду, трансформація (перероблення та набуття власного досвіду), опредметнення сутнісних сил у процесі професійно-педагогічної підготовки, спрямованої не лише на розкриття і реалізацію сутнісних сил, але й на досягнення вищого ступеня розвитку – акме.

3. У дослідженні визначено поняття «готовність майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації» як особистісне інтегроване новоутворення, котре зумовлює самозміни особистості. Доведено, що професіоналізм і педагогічну майстерність майбутнього вчителя забезпечує систематичне набуття педагогічного досвіду і закріплення його на суб’єктивному рівні особистості (довготривала готовність), здійснення педагогічної діяльності на творчому рівні – максимально повна актуалізація і реалізація сутнісних сил, наприклад, у процесі педагогічної практики (підвищена готовність), досягнення успіху в педагогічній діяльності – задоволення отриманими результатами і бажання вдосконалювати та розвивати власний педагогічний потенціал (продуктивна готовність).

Розроблено модель науково-методичної системи забезпечення готовності майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації на акмеологічних засадах, яка стала новим науковим результатом. Згідно з розробленою моделлю готовність майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації забезпечується: реалізацією положень акмеологічного підходу щодо сутності самореалізації особистості, зокрема професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя; спрямуванням мети і завдань професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя на формування готовності та досягнення акме, виявленням і розвитком зв’язку між структурою, функціями самореалізації і її змістом у фаховій підготовці майбутнього вчителя; залученням майбутніх учителів до різних видів діяльності: виховної, навчально-пізнавальної, дослідницької, самоосвітньої; здійсненням моніторингу за напрямами (мотиваційно-стимулювальний, діагностико-інформаційний, актуалізаційно-прогнозувальний, проектувально-реалізувальний, коригувально-удосконалювальний, розвивально-творчий); упровадженням технології, яка спрямовує студентів на досягнення акме, розвиток особистості, формування акме в професії вчителя; постійним відстеженням динаміки показників і рівнів професійно-педагогічної самореалізації за виявленими критеріями сформованості; отриманням продуктивного результату – готовності.

У дослідженні вперше розроблено і використано професіограму з елементами акмеограми майбутнього вчителя.

4. Обґрунтовано сутність моніторингу якості підготовки майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації. Виявлено суттєві ознаки, уточнено функції, віднесено його до акмеологічного виду моніторингу. Установлено, що моніторинг якості підготовки є динамічною системою збирання, обробки, збереження і використання інформації про розвиток самості, самозмін майбутнім учителем самостійно або за допомогою викладача. Розроблено напрями проведення моніторингу якості підготовки.

Визначено, що продуктивність моніторингу якості підготовки залежить певною мірою від правильно визначеної критеріальної бази (критеріїв, показників, рівнів сформованості готовності майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації). У розробку критеріальної бази покладено ідею відстеження самозмін майбутнього вчителя за допомогою моніторингового інструментарію.

5. Розроблено та експериментально перевірено технологію забезпечення готовності майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації з позиції акмеологічного підходу, яка передбачала проведення моніторингу якості підготовки за напрямами й упроваджувалася в експериментальних групах як певні способи стимулювання досягнення успіху у процесі професійно-педагогічної самореалізації (Е1); саморозкриття внутрішнього потенціалу засобами акмеологічного тренінгу (Е2); формування індивідуального стилю професійно-педагогічної самореалізації (Е3). У контрольних групах підготовка студентів здійснювалася традиційно.

Доведено, що технологія забезпечення готовності майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації на акмеологічних засадах сприяла таким позитивним змінам:

а) у студентів експериментальних груп розширився діапазон спрямованості мотиваційно-ціннісної сфери за рахунок виявлення і стійкого збереження пізнавального інтересу до розкриття і реалізації власного потенціалу в процесі засвоєння основ педагогічної діяльності, мотивації на досягнення акме в професії вчителя, ціннісних орієнтацій на розвиток самості, досягнення акме, на сформованість якої позитивно вплинули стимулювання досягнення успіху, саморозкриття засобами акмеологічного тренінгу, створення власного стилю професійно-педагогічної самореалізації;

б) підвищилася якість засвоєння науково-теоретичних і практичних знань про сутність професійно-педагогічної самореалізації, педагогічної діяльності, акме; збільшилася кількість студентів, які виявляють творчий рівень засвоєних знань; спостерігалося значне збільшення кількості студентів, у яких сформовано середній рівень умінь професійно-педагогічної самореалізації, що свідчить про тенденцію самовдосконалення і саморозвитку;

в) збільшилася кількість студентів експериментальних груп, у яких сформувалися вміння здійснювати рефлексію, коригувати, адекватно оцінювати власні можливості, розвивати власний потенціал, а також зберігалася стійка акмеологічна позиція, що свідчить про позитивний вплив проведеного самомоніторингу.

Слід відзначити, що перший спосіб (стимулювання досягнення успіху у процесі професійно-педагогічної самореалізації) виявився ефективним лише в тих випадках, коли треба сформувати емоційний фон у групі, підвищити самооцінку; другий спосіб (саморозкриття внутрішнього потенціалу засобами акмеологічного тренінгу) – коли студенти систематично відвідували заняття; третій спосіб (формування індивідуального стилю професійно-педагогічної самореалізації) – коли у студентів сформована самооцінка, здатність до саморозвитку, самостійність. Якість засвоєння знань краще формується першим і третім способами, вміння – другим і третім, акмеологічна позиція – третім.

  1. Підготовлено навчальні посібники, науково-методичні матеріали з питань професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя на акмеологічних засадах для студентів, магістрів, викладачів.

У процесі експерименту виявлено тенденції професійно-педагогічної самореалізації особистості майбутніх учителів: підвищення інтересу до професії вчителя через усвідомлення сутності «Я»; розвиток процесів самості, досягнення акме; зросла кількість студентів, які стали займатися дослідницькою і самоосвітньою діяльністю; перенесення засобів (прийомів, методів, форм, технологій) забезпечення готовності до самореалізації в різних видах діяльності в педагогічну практику зі школярами.

Результати дисертаційного дослідження дають підставу вважати, що мету досягнено, завдання реалізовано, положення робочої гіпотези отримали під-твердження.

Проведене дослідження дозволило визначити перспективні напрями подальшої розробки проблеми самореалізації особистості в педагогіці, акмеології: формування акмеологічної позиції майбутнього вчителя; розробка педагогічних умов професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя; дослідження особливостей самореалізації майбутнього вчителя під час проходження педагогічної практики.

Публікації автора:

Монографія і навчальні посібники

  1. Рибалко Л. С. Колективні творчі справи (КТС) / Л. С. Рибалко // Педагогічна майстерність учителя : навч. посіб. для студ., виклад., учит. / за ред. проф. В. М. Гриньової. – Х. : Видавник Шуст А. І., 2000. – Розд. 4 : Майстерність учителя-вихователя, п. 4.1. – С. 212–218. – 0,42 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Сутність проблеми обдарованості дітей / Л.С. Рибалко // Педагогічна майстерність учителя : навч. посіб. для студ., виклад., учит. / за ред. проф. В. М. Гриньової. – Х. : Видавник Шуст А. І., 2000. – Розд. 3 : Майстерність учителя на уроці, п. 3.3. – С. 195–212. – 0,48 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. Основи педагогічної майстерності. Вступ до вчительської професії : навч.-метод. посіб. для вищих навч. пед. закл. України : 200-й річниці ун-ту присвячується / Л. С. Рибалко, Л. Б. Пасько / за ред. проф.
    С. Т. Золотухіної. – Х., 2004. – 99 с. – 2,05 авт. арк. – Особистий внесок: розкрито сутність, структуру, функції, види, особливості педагогічної діяльності; обґрунтовано зміст професійного самовиховання вчителя.

  4. Калашнікова Л. М. Самореалізація особистості учня в позакласній виховній роботі : навч.-метод. посіб. для вищих навч. пед. закл. / Л. М. Калашнікова, Л. С. Рибалко, С. А. Гармаш. – Х. : ХНПУ, 2006. – 100 с. – 1,39 авт. арк. – Особистий внесок: обґрунтовано сутність «Я»-концепції як визначального складника самореалізації особистості; розкрито особливості самореалізації особистості учня у виховній діяльності.

  5. Рибалко Л. С. Колективні творчі справи (КТС) / Л. С. Рибалко // Педагогічна майстерність учителя : навч. посіб. / за ред. проф. В. М. Гриньової, С. Т. Золотухіної. – Вид. 2-е, виправл. і доповн. – Х. : ОВС, 2006. – Розд. 4 : Майстерність учителя-вихователя, п. 4.2. – С. 184–189. – 0, 36 авт. арк.

  6. Рибалко Л. С. Професійна самореалізація особистості – мета трудового виховання, навчання, професійної орієнтації, основа самозахисту дітей /Л. С. Рибалко // Теоретико-методичні основи протидії дитячої праці в Україні: навч.-метод. посіб. / за заг. ред. К. Б. Левченко, І. М. Трубавіної. – К. : Юрисконсульт, 2006–2007. – Розд. 4 : Посилення можливостей неюридичного захисту дітей в аспекті протидії дитячій праці, п. 4.3. – С. 175–181. – 0,14 авт. арк.

  7. Рибалко Л. С. Сутність проблеми обдарованості дітей / Л. С. Рибалко // Педагогічна майстерність учителя : навч. посіб. / за ред. проф. В. М. Гриньової, С. Т. Золотухіної. – Вид. 2-е, виправл. і доповн. – Х. : ОВС, 2006. – Розд. 3 : Майстерність учителя на уроці, п. 3.3. – С. 161–178. – 1,08 авт. арк.

  8. Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект): монографія /
    Л. C. Рибалко. – Запоріжжя : ЗДМУ, 2007. – 442 с. – 21,62 авт. арк.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Рибалко Л. С. Г. С. Сковорода про професію вчителя / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 1998. – Вип. 6. – С. 185–189. – 0,18 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Підготовка майбутніх учителів до навчання школярів умінням самоконтролю / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 1998. – Вип. 8. – С. 39–44. – 0,36 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. В. О. Сухомлинський про методи виховання / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х., 1999. – Вип. 10, ч. 2. – С. 65–67. –0,18 авт. арк.

  4. Рибалко Л. С. В. О. Сухомлинський про творчий розвиток школяра /
    Л. С. Рибалко, О. В. Смагіна // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. пр. / Запоріз. ін-т удосконалення вчителів. – К. ; Запоріжжя, 1999. – Вип. 15. – С. 14–18. – 0,15 авт. арк. – Особистий внесок: проаналізовано праці В. О. Сухомлинського з питань творчого розвитку особистості; виявлено зв'язок між самореалізацією і творчим розвитком особистості.

  5. Рибалко Л. С. Григорій Ващенко про формування у школярів уміння самостійної раціональної праці над книжкою / Л. С. Рибалко, О. В. Смагіна // Вісн. Харк. держ. пед. ун-ту. Сер. Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Х, 1999. – Вип. 1, № 7. – С. 83–87. – 0,15 авт. арк. – Особистий внесок: розглянуто організацію раціонального читання школярів як одного із способів самореалізації вчителя; конкретизовано вміння самостійної раціональної праці над книжкою.

  6. Рибалко Л. С. Ідеї А. Маслоу про самореалізацію особистості / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2000. – Вип. 15. – С. 55–61. – 0,42 авт. арк.

  7. Рибалко Л. С. Карл Роджерс про шляхи гуманізації освіти / Л. С. Рибалко // Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х., 2001. – Вип. 19, ч. 1. – С. 51–54. – 0,24 авт. арк.

  8. Рибалко Л. С. Питання самореалізації особистості в дослідженнях зарубіжних гуманістів-психологів / Л. С. Рибалко // Наук. зап. Кіровоград. держ. пед. ун-ту ім. В. Винниченка. Сер. Педагогічні науки. – Кіровоград, 2001. – Вип. 32, ч. 2. –
    С. 178–182. – 0,30 авт. арк.

  9. Рибалко Л. С. Погляди В. Франкла про самореалізацію особистості / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х., 2001. – Вип. 17. – С. 186–193. – 0,42 авт. арк.

  10. Рибалко Л. С. Психолого-педагогічні погляди Карла Роджерса щодо самореалізації особистості / Л. С. Рибалко // Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2001. – Вип. 18, ч. 1. – С. 32–39. – 0,48 авт. арк.

  11. Рибалко Л. С. Самореалізація особистості як педагогічна проблема / Л. С. Рибалко // Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2002. – Вип. 20 – С. 59–64. – 0,30 авт. арк.

  12. Рибалко Л. С. Компоненти формування готовності студентів вищих навчальних закладів до професійно-педагогічної самореалізації / Л. С. Рибалко // Наук. вісн. Чернів. ун-ту. Сер. Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. – Чернівці : Рута, 2003. – Вип. 182. – С. 193–201. – 0,42 авт. арк.

  13. Рибалко Л. С. Образ «справжньої» людини В. О. Сухомлинського в контексті самореалізації особистості / Л. С. Рибалко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості : проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. – К. ; Запоріжжя, 2003. – Вип. 29. – С. 156–162. – 0,42 авт. арк.

  14. Рибалко Л. С. Лідерство як психолого-педагогічна проблема / Л. С. Рибалко, Н. В. Мараховська // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. – К. ; Запоріжжя, 2004. – Вип. 31 – С. 38–42. – 0,15 авт. арк. – Особистий внесок: виявлено існуючі в психолого-педагогічній літературі підходи до проблеми лідерства; висунуто ідею формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі професійно-педагогічної самореалізації.

  15. Рибалко Л. С. Ідеї А. С. Макаренка про самореалізацію особистості в контексті вивчення педагогіки студентами вищих навчальних закладів / Л. С. Рибалко // Педагогічні науки : зб. наук. пр. / Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. – Суми, 2005. – С. 167–174. – 0,48 авт. арк.

  16. Рибалко Л. С. Моніторинг професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2005. – Вип. 28. – С. 121–129. – 0,45 авт. арк.

  17. Рибалко Л. С. Акмеологічний підхід до вивчення професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. гуманіт. ун-т «ЗІДМУ». –– К. ; Запоріжжя, 2006. – Вип. 37. – С. 32–39. – 0,48 авт. арк.

  18. Рибалко Л. С. Бар’єри самореалізації особистості : причини та наслідки виникнення, шляхи їх усунення / Л. С. Рибалко // Гуманізація навчально-виховного процесу : наук.-метод. зб. / Слов’ян. держ. пед. ун-т. – Слов’янськ : Вид. центр СДПУ, 2006. – Вип. 33. – С. 221–228. – 0,48 авт. арк.

  19. Рибалко Л. С. Взаємодоповнювальний характер аксіологічного й акмеологічного підходів до проблеми самореалізації особистості / Л. С. Рибалко // Вісн. Львів. ун-ту. Сер. педагогічна. – Л., 2006. – Вип. 21, ч. 1. – С. 167–175. – 0,72 авт. арк.

  20. Рибалко Л. С. Зміст поняття «акмеологічний потенціал» у контексті професійної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. Педагогіка і психологія : зб. ст. / Крим. гуманіт. ун-т. –– Ялта : РВВ РВНЗ КПУ, 2006. –– Вип. 10, ч. 2. –– С. 94–100. –– 0,35 авт. арк.

  21. Рибалко Л. С. Контроль як засіб професійної самореалізації майбутніх учителів у контексті Болонського процесу / Л. С. Рибалко // Наук. вісн. Чернів. ун-ту. Сер. Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. – Чернівці : Рута, 2006. – Вип. 287. –
    С. 145–154. – 0,51 авт. арк.

  22. Рибалко Л. С. Організація контролю й оцінювання успішності майбутніх учителів у процесі кредитно-модульного навчання як умова їх професійної самореалізації / Л. С. Рибалко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. Педагогіка і психологія : зб. ст. / Крим. гуманітар. ун-т. – Ялта : РВВ КРУ, 2006. – Вип. 12, ч. 1. – С. 94–201. – 0,48 авт. арк.

  23. Рибалко Л. С. Психологічне обґрунтування питань самореалізації особистості /
    Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. гуманіт. ун-т «ЗІДМУ». – Запоріжжя, 2006. – Вип. 40. – С. 374–380. – 0,41 авт. арк.

  24. Рибалко Л. С. Розвиток поняття «самоактуалізація особистості» / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2006. – Вип. 30. – С. 51–59. – 0,45 авт. арк.

  25. Рибалко Л. С. Технологія акмеологічного моніторингу професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2006. – №18 – С. 243–250. – 0,40 авт. арк.

  26. Рибалко Л. С. Акмеологічний зміст вимог до професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя в педагогічній діяльності / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. гуманіт. ун-т «ЗІДМУ». – Запоріжжя, 2007. – Вип. 44. – С. 332–338. – 0,56 авт. арк.

  1. Рибалко Л. С. Готовність майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації в педагогічній діяльності як мета його підготовки / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. гуманіт. ун-т «ЗІДМУ». – Запоріжжя, 2007. – Вип. 46. – С. 114–120. – 0,56 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Діагностика якості підготовки майбутнього вчителя до професійно-педагогічної діяльності на акмеологічних засадах / Л. С. Рибалко // Соціальна робота в Україні : теорія і практика. – 2007. – № 4. – С. 21–29. – 0,54 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. Ресурсний підхід до проблеми самореалізації особистості /
    Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х. : Курсор, 2007. – Вип. 32. – С. 11–20. – 0,6 авт. арк.

  4. Рибалко Л. С. Системний підхід до проблеми професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. Педагогіка і психологія : зб. ст. / Крим. гуманітар. ун-т. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – Вип. 15, ч. 2. – С. 60–69. – 0,6 авт. арк.

  5. Рибалко Л. С. Вивчення проблеми самореалізації особистості з позиції аксіологічного підходу / Л. С. Рибалко / Вісн. Харк. держ. акад. культури: зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2008. – Вип. 23. –– С. 230–237. – 0,48 авт. арк.

  6. Рибалко Л. С. Професійно-педагогічна самореалізація майбутнього вчителя у виховній діяльності / Л. С. Рибалко // Педагогіка та психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / Запоріз. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. – Запоріжжя, 2008. – Вип. 48. – С. 267–274. – 0,64 авт. арк.

Публікації в інших виданнях

  1. Рибалко Л. С. Акмеологічна діагностика як засіб розкриття перспективного потенціалу майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Вісн. Київ. славіст. ун-ту. Сер. Педагогіка : зб. наук. пр. – К. : КСУ, 2005. – Вип. 26. – С. 175–184. – 0,6 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Технологія підготовки майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації в педагогічній діяльності на акмеологічних засадах /
    Л. С. Рибалко // Актуальні питання навчання та виховання особистості : зб. наук. ст. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2007. – С. 98–109. – 0,36 авт. арк.

Науково-методичні матеріали

  1. Організація самоконтролю школярів в умовах розвитку сучасної школи : метод. рек. для студ. пед. вузів та вчителів середн. шкіл / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; уклад. Л. С. Рибалко. – Х., 1997. – 44 с. – 3,08 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Принцип урахування вікових та індивідуальних особливостей школярів. Робота з «важкими» дітьми / Л. С. Рибалко // Науково-методичні матеріали до проведення семінарсько-практичних занять з курсу «Педагогіка» / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 1998. – Ч. 1. – С. 13–17. – 0,35 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. Форми організації навчання. Урок та інші форми навчання /
    Л. С. Рибалко, С. Т. Золотухіна // Науково-методичні матеріали до проведення семінарсько-практичних занять з курсу «Педагогіка» / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 1999. – Ч. 2. – С. 35–42. – 0,48 авт. арк. – Особистий внесок: проаналізовано форми організації навчання; розглянуто урок як засіб самореалізації вчителя.

  4. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації вчителя : прогр. спецкурсу / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; уклад. Л. С. Рибалко. – Х., 2007. – 20 с. – 1,2 авт. арк.

  5. Педагогічні технології : прогр. та навч.-метод. матеріали до курсу для студ. 3-4 курсів спец. «Музичне мистецтво», «Театральне мистецтво», «Кіно-, телемистецство», «Хореографія» / Харк. держ. акад. культури ; уклад. Л. С. Рибалко. – Х., 2007. – 64 с. – 3,84 авт. арк.

Матеріали конференцій та тези доповідей

  1. Рибалко Л. С. Організація самоконтролю студентів у процесі навчання /
    Л. С. Рибалко // Університетська педагогічна освіта як шлях гуманізації суспільства : матеріали доп. міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 21–23 квіт. 1999 р.) / Київ. нац. екон. ун-т. – К., 1999. – Ч. 2. – С. 91–95. – 0,30 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Підготовка студентів до проведення науково-педагогічних досліджень з питань організації самоконтролю школярів / Л. С. Рибалко // Навчально-виховний процес у вузі і школі та шляхи його розвитку і удосконалення : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Рівне, 14–17 трав. 1999 р.) / Рівнен. екон.-гуманіт. ін-т. – Рівне, 1999. – Ч. 2. – С. 139–142. – 0,24 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. Карл Роджерс про шляхи гуманізації освіти / Л. С. Рибалко // Сучасні освітні технології: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 190-річниці ун-ту (Харків, 15–16 жовт. 2001 р.) / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х., 2001. – С. 11–12. – 0,12 авт. арк.

  4. Рибалко Л. С. Питання самореалізації особистості в дослідженнях вчених-гуманістів / Л. С. Рибалко // Матеріали науково-практичної конференції молодих вчених за 2001 р. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2001. – С. 40–43. – 0,24 авт. арк.

  5. Рибалко Л. С. Понятие «самореализация личности» в работах зарубежных гуманистов-психологов / Л. С. Рибалко // Творческая самореализация личности в контексте профессионально-педагогической культуры : материалы Всерос. науч.-практ. конф. (Белгород, 20–21 нояб. 2001 г.) / Белгород. гос. ун-т. – Белгород, 2001. – С. 42–43. – 0,12 авт. арк.

  6. Рибалко Л. С. Дидактичні основи здійснення соціальної роботи / Л. С. Рибалко // Досвід та перспективи соціальної роботи: Україна – Німеччина : зб. матеріалів ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 16–17 трав. 2002 р.) / Нац. техн. ун-т України «Київ. політехн. ін-т». – К., 2002. – С. 43–44. – 0,12 авт. арк.

  7. Рибалко Л. С. Компоненти професійної самореалізації особистості студентів ВНЗ / Л. С. Рибалко, Г. О. Дегтяр // Матеріали науково-практичної конференції молодих вчених «Методологія сучасних наукових досліджень» / Харк. держ. пед. ун-т ім.
    Г. С. Сковороди. – Х., 2003. – С. 44–45. – 0,06 авт. арк. – Особистий внесок: сформовано думку про складники професійної самореалізації особистості як цілісної системи; проаналізовано результати опитування майбутніх учителів з метою з’ясування розуміння ними сутності поняття «професійна самореалізація».

  8. Рибалко Л. С. Науково-теоретичні основи сутності педагогічної технології /
    Л. С. Рибалко // Соціокультурні комунікації в інформаційному суспільстві : матеріали Міжнар. наук. конф. (Харків, 20–21 листоп. 2003 р.) / Харк. держ. акад. культури. – Х., 2003. –С. 122–123. – 0,12 авт. арк.

  9. Рыбалко Л. С. Сущность профессионально-педагогической самореализации личности будущего педагога / Л. С. Рыбалко // Развитие личности в дошкольном и школьном образовании: перспективы, опыт, проблемы : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (Белгород, 11–12 нояб. 2003 г.) / Белгород. гос. ун-т. – Белгород, 2003. – Ч. 1. – С. 277–280. – 0,24 авт. арк.

  10. Рибалко Л. С. Етапи проектування педагогічних технологій / Л. С. Рибалко // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта: стан і перспективи : матеріали Міжнар. наук. конф. (Харків, 12–13 жовт. 2004 р.) / Харк. держ. акад. культури. – Х., 2004. – С. 233–235. – 0,18 авт. арк.

  11. Рыбалко Л. С. Идеи В. И. Вернадского о ноосфере и самореализации лич-ности /
    Л. С. Рыбалко // Профессионально-педагогическая культура: концептуальные основания и технологические контексты : материалы Всерос. науч. семинара (Белгород, 11–12 нояб. 2004 г.) / Белгород. гос. ун-т. – Белгород, 2004. – С. 81–83. – 0,18 авт. арк.

  12. Рибалко Л. С. Акмеологічний аспект розробки інноваційних технологій у вищій школі / Л. С. Рибалко // Інноваційні технології у вищій юридичній освіті : зб. матеріалів Міжнар. наук.-метод. конф. (Київ, 25–28 трав. 2005 р.) / Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». –– К., 2005. – С. 439–448. – 0,56 авт. арк.

  13. Рибалко Л. С. Акмеологічні принципи впровадження кредитно-модульної технології навчання в практику вищих навчальних закладів України /
    Л. С. Рибалко // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта (консенсус, партнерство, стандарти) в контексті Болонського процесу : матеріали наук.-практ. конф. (Харків, 13–14 груд. 2005 р.) / Харк. держ. акад. культури. – Х., 2005. – С. 84–85. – 0,12 авт. арк.

  14. Рибалко Л. С. Григорій Сковорода про самопізнання як складову самореалізації особистості / Л. С. Рибалко // Г. С. Сковорода і духовне оновлення українського суспільства : матеріали наук.-практ. конф. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2005. – С. 84–88. – 0,3 авт. арк.

  15. Рыбалко Л. С. Разработка и внедрение программы учебного курса «Педагогическая технология» в систему профессионального образования как условие самореализации будущих специалистов / Л. С. Рыбалко // Разработка и использование гибких образовательных технологий в системе среднего профессионального образования : материалы Всерос. науч.-практ. конф. (Губкин, 7–8 апр. 2005 г.) / Белгород. гос. ун-т. – Белгород, 2005. – С. 149–153. – 0,3 авт. арк.

  16. Рибалко Л. С. Вивчення рівнів готовності майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації (на прикладі педагогічних дисциплін) / Л. С. Рибалко // Актуальні проблеми підготовки педагогічних кадрів до творчої професійної діяльності : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Мелітополь, 16–17 листоп. 2006 р.) / Мелітоп. держ. пед. ун-т. – Мелітополь, 2006. – С. 138–139. – 0,12 авт. арк.

  17. Рыбалко Л. С. Субъектный подход к самореализации личности / Л. С. Рыбалко // Субъектное развитие студентов средних профессиональных образовательных учреждений : сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. (Белгород, 20–21 апр. 2006 г.) / Белгород. регионал. ин-т повышения квалификации и проф. переподготовки спец-тов. – Белгород, 2006. – С. 123-126. – 0,24 авт. арк.

  18. Рибалко Л. С. Акмеологічні вимоги до відбору і структурування змісту професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко // Матеріали наукової конференції викладачів та аспірантів кафедри загальної педагогіки (Харків, 15–17 травня 2007 р.) / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2007. – С. 56–58. – 0,09 авт. арк.

  19. Рибалко Л. С. Дослідження провідних акмеологічних понять у контексті професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя / Л. С. Рибалко
    // Методологічні питання наукового дослідження в педагогіці та соціальній педагогіці : матеріали доп. теорет.-методол. конф. (Харків, 27 лют. 2007р.) / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2007. – С. 54–55. – 0,12 авт. арк.

  1. Рибалко Л. С. Зміст професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя на акмеологічних засадах / Л. С. Рибалко // Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Ялта, 20–22 верес. 2007 р.) / Крим. гуманіт. ун-т.– Ялта : РВВ КГУ, 2007. – Ч. 2. – С. 129–130. – 0,12 авт. арк.

  2. Рибалко Л. С. Підготовка майбутнього вчителя до професійно-педагогічної самореалізації в педагогічній діяльності в контексті побудови нової парадигми навчання / Л. С. Рибалко // Освіта, культура та мистецтво в добу цивілізаційної глобалізації : матеріали Міжнар. наук. конф. (Харків, 22–23 листоп. 2007 р.) / Харк. держ. акад. культури. – Х., 2007. – С. 98–99. – 0,12 авт. арк.

  3. Рибалко Л. С. Упровадження акмеологічного моніторингу в процесі професійної підготовки майбутнього спеціаліста / Л. С. Рибалко // Актуальні питання фармацевтичної та медичної науки та практики : зб. наук. ст. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. відеоконф. [«Актуальні питання дистанційної освіти та медицини»], (Запоріжжя, 16–17 берез. 2007 р.) / Запоріз. держ. мед. ун-т. – Запоріжжя, 2007. – Вип. 18. – С. 288–289. – 0,08 авт. арк.

  4. Рибалко Л. С. Формування акмеологічних якостей майбутнього вчителя у фаховій підготовці / Л. С. Рибалко // Матеріали наукової конференції викладачів та аспірантів кафедри загальної педагогіки (м. Харків, 17–18 червня 2008 р.) / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2008. –
    С. 50–51. – 0,06 авт. арк.