Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Декоративне і прикладне мистецтво


Макойда Орест Васильович. Біблійні цикли Осипа Сорохтея: Проблема індивідуального творчого методу. : Дис... канд. наук: 17.00.06 - 2004.



Анотація до роботи:

Макойда О.В. Біблійні цикли Осипа Сорохтея: Проблема індивідуального творчого методу. –– Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 –– образотворче мистецтво. – Львівська академія мистецтв, Львів, 2004.

У дисертації розглянуто проблему індивідуального творчого методу О.Сорохтея на основі його біблійних циклів. Аналізуючи твори на біблійні теми з’ясовано які особливі стилістичні форми були характерні для творчого методу О.Сорохтея. Проведено паралелі між творами О.Сорохтея і творами представників європейського експресіонізму. Дослідженно чинники формування експресіоністичної манери на творчість О.Сорохтея. Визначено спільні та відмінні риси у біблійних циклах з іконописними пам’ятками страсної тематики. Здійснена каталогізація творів релігійної тематики.

Мистецтвознавчий аналіз зібраного та опрацьованого фактологічного матеріалу, більша частина якого вперше вводиться у науковий обіг, дозволяє стверджувати, що творчість О.Сорохтея є визначним явищем українського та європейського мистецтва ХХ століття. Його твори втілюють високі досягнення художньої культури того часу.

У дисертаційному дослідженні широко висвітлений життєвий і творчий шлях митця. Виділені такі основні життєві етапи: праця у ремісничому передмісті, студентський період (Краківська академія мистецтв), творчість у пресовій квартирі УСС “Стрілецька кадра”, станіславівський та снятинський періоди.

На основі порівняльної характеристики творів встановлено, що графічна техніка О.Сорохтея наближена до графічної манери В.Скочиляса. Остання виявляє риси традиційної лінійно-контурної стилістики ХV-ХVІ ст., однак графічна манера О.Сорохтея крім цього базується на ширшій європейській програмі, вбираючи в себе окремі характеристики експресіонізму та народного примітиву.

Твори художника різноманітні за жанром. Більшість їх зберігає споріднений змістовий та емоційний підтексти. Головними жанровими групами виступають релігійні та соціально-побутові сцени, в меншій мірі –– портрет, пейзаж, сатиричні твори та натюрморт.

Відзначено виразне застосування графічної мови у творах, які втілюють релігійну тематику. Вона включає в себе два великі цикли: “На біблійні теми” та “Голгофа”. Ці серії визначають досконалість та професійність автора, виявляють художні засоби і його філософські погляди. З привнесенням певних побутових мотивів у релігійні твори, останні набувають соціального звучання.

Студіювання портретного жанру дозволяє автору досконало вивчити емоційний стан людини, який найповніше виражає людське обличчя. Емоційна багатогранність у виразах облич Сорохтеєвих персонажів вносить у твори релігійного та побутового жанру певну психологічну напругу.

Пейзажні твори характеризуються колористичною легкістю та композиційною виваженістю. Вони виконані в техніках акварелі, олівця, туші.

Детальний аналіз спадщини митця дозволяє спростувати хибне і спикулятивне твердження про О.Сорохтея як художника-сатирика. Цей жанр не є панівним у творчому доробку художника. Детальне дослідження біблійного та побутового жанру спонукає переставити акцент з сатиричної графіки на вищезгадані групи. Крім цього на користь нашого спростування свідчить надто мала частка сатиричних робіт. Згідно з каталогом О.Сорохтея, виданого 1986 року, загальна кількість графічних робіт становить 1069 одиниць, з них –– лише 33 шаржі і 15 карикатурних зображень. Зауважуємо, що даний каталог вміщує найбільшу кількість творів художника.

Доведено, що ключовою жанровою та сюжетно-тематичною групою є релігійні цикли. Вони становлять основну і найвиразнішу частину творчого доробку, мають пошуковий характер. Ці твори відкривають духовний світ художника, вказують на його ставлення до людських цінностей. Релігійна тематика розкриває одну з важливих іконографічно-образних концепцій митця. Основу її складає відхід від традицій та канонів у змалюванні біблійних сюжетів, зокрема Страстей Господніх. У серію “Голгофа” автор привносить психологічний контекст. Нетрадиційну інтерпретацію підсилюють нові технічні прийоми такі як “канон химерності”, який перетворює типажі біблійних творів на символи-маски. Гротеск допомагає передати напруженість сприйняття навколишнього світу. Ще один прийом – це автопортрет-маска, вона допомагає художнику позначити власне місце у середині змальованих ним подій.

Важливу ланку у релігійній тематиці займає полотно “Зняття з хреста”. Твір є своєрідним за своїм художньо-стилістичним характером. “Зняття з хреста” абсолютно протилеже творам псевдо-академізму і нео-візантизму, які заповнювали у той час храмові інтер’єри. Відтак, полотно є значним поступом у створенні “нового стилю” українського церковного малярства.

До індивідуального методу образотворення О.Сорохтея відносяться експресіоністичні прийоми, які знайшли віддзеркалення у багатьох роботах автора. Художник володів основними рисами експресіонізму, що виявляли себе у “антиакадемічності”, органічному несприйнятті гармонії, рівноваги, душевної та розумової якості, спокійної строгості форми. Подібно експресіоністам, О.Сорохтей тяжів до неврівноваженого і нестійкого як в духовному виявленні образу, так і в зображенні форми. Проведене дослідження дає підстави стверджувати, що у найяскравіших проявах своєї творчості, йому як людині з непростим баченням світу, вдалося вийти далеко за рамки буденного сприйняття дійсності. Роботи художника переповнені експресивною динамікою, вони інтригують і приголомшують, відкриваючи глядачеві істотно нову концепцію сприйняття.

О.Сорохтей у пошуку індивідуальних методів образотворення також використовує мотиви народного сакрального мистецтва. Народні мотиви у його творчості характеризуються як зовнішніми (формальними), так і внутрішніми факторами. Вони викликані своєрідними інспіраціями, що майже непомітно перекликаються при співставленні найдавніших творів народного іконопису з роботами О.Сорохтея.

Досліджено, що творчість О.Сорохтея тісно пов’язана з мистецькими подіями першої половини ХХ століття. Свідченням цього є художньо-громадська діяльність митця, що виявила себе у співпраці з періодичними виданнями та активній участі у виставках. О.Сорохтей займався також викладацькою діяльністю і виховав ціле покоління молодих людей, які завдяки йому розкрили для себе новий і світ.

Під час участі у виставковій діяльності художник тісно співпрацює з Асоціацією незалежних українських митців. На виставках АНУМ митець мав змогу познайомитися з багатьма мистецькими критиками і відомими художниками. М.Голубець у той час дає високу оцінку творам О.Сорохтея. Окрім нього належно оцінили творчість майстра І.Іванець, М.Рудницький, О.Кульчицька та інші. Перебуваючи на різноманітних виставках О.Сорохтей робив спроби особисто давати критичні зауваження і коментарі. Про це свідчать щоденники автора, які він писав у продовж всього життя. Серед цих коментарів є досить влучні, що свідчать про широку мистецьку обізнаність митця. Отож, художник вів активний та творчий спосіб життя, стараючись бути у курсі тогочасних культурних подій.

Публікації автора:

  1. Макойда О. Християнські мотиви у творчості Осипа Сорохтея // Мистецтвознавство’99: Науковий збірник. – Львів: СКІМ, 1999.–– С.119-126.

  2. Макойда О. Новаторські пошуки Осипа Сорохтея в картині “Зняття з хреста” // Мистецтвознавство’2000: Науковий збірник. –– Львів: СКІМ, 2000.–– С.93-102.

  3. Макойда О. Експресіоністичні тенденції у творчості Осипа Сорохтея // Народознавчі Зошити. – Львів, 2000.-– №4.-– С.562-568.

  4. Макойда О. Графічні серії Осипа Сорохтея: художня мова // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. –– 2002.-–№1(8).-– С.129-133.

  5. Макойда О. Сакральна тематика у творчості Осипа Сорохтея // Народознавчі Зошити. –– 2003.–– № 1-2. –– .C.249-252.