Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Аветісян Каріне Петросівна. Бізнес-процесна організація надання Інтернет-послуг підприємствами телекомунікацій : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Одеська національна академія зв'язку ім. О.С.Попова. — О., 2006. — 204арк. — Бібліогр.: арк. 167-180.



Анотація до роботи:

Аветисян К. П. Бізнес-процесна організація надання Інтернет-послуг підприємствами телекомунікацій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація та управління підприємствами.– Одеська національна академія зв'язку ім. О.С. Попова, Одеса, 2006.

У дисертації проведено всебічне дослідження теоретичних, методологічних положень, прикладних аспектів і знайдено нове рішення актуальної для економіки зв'язку наукової задачі оптимізації бізнес-процесів надання споживачам Інтернет-послуг операторами телекомунікацій. Виконано аналіз еволюції економічних відносин у зв'язку. Показано, що в цей час ринки послуг зв'язку в розвинених державах відкриті, з розвиненим конкурентним середовищем. У галузі зв'язку України також розпочато перетворення, однак процеси демонополізації і лібералізації загальмовано, що не сприяє розвитку економіки галузі. Проведено дослідження організації, стимулів і джерел розвитку Інтернет-послуг у галузі зв'язку України. Інтернет-послуги в галузі зв'язку України розвиваються динамічно. Однак їх розвиток ще не відповідає світовим і європейським тен-денціям. Організація надання Інтернет-послуг не є оптимальною. Обґрунтовано можливість і необхідність удосконалення організації економічної діяльності з надання Інтернет-послуг методом реінжинірингу бізнес-процесів. Запропоновано модель і процедуру оптимізації.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання актуальної для економіки зв'язку наукової задачі оптимізації бізнес-процесів надання споживачам Інтернет-послуг операторами телекомунікацій. Практична реалі-зація даного рішення дозволить підвищити ефективність економічної діяльності у галузі зв'язку, більш результативно використовувати новітні технології, що сприятиме прискоренню розвитку галузі і її якнайшвидшої інтеграції у всесвітню інфраструктуру зв'язку, яка формується.

Основні наукові результати автора, рекомендації щодо їх наукового і практичного використання полягають у наступному:

1. У ході дослідження здобувачем доведено, що у другій половині ХХ століття у світовій економіці зв'язку відбулися глибокі перетворення економічних відносин. У середині минулого століття практично в усіх країнах світу існували монопольні ринки послуг зв'язку, контрольовані й регульовані державою. Ін-формаційно-технологічна революція, створення відкритої економіки, формування цивілізованих ринкових відносин у більшості розвинених країн і процеси глобалізації, що почалися, вимагали перетворень економічних відносин і в галузі зв'язку. Відбувалися процеси демонополізації і лібералізації. На цей час ринки зв'язку в розвинених країнах відкриті з розвиненим конкурентним середовищем. Допускається тільки мінімальне втручання держави. Почалася інтеграція послуг зв'язку та Інтернет-послуг, що забезпечує більш швидкий розвиток економіки.

2. Сфера телекомунікацій України у період радикальних перетворень світової економіки зв'язку розвивалася в зовсім інших умовах. В 90-ті роки ХХ століття економіка України зазнала жорстокої кризи, наслідки якої ще повністю не подолані. Однак телекомунікаційній галузі України вдалося уникнути спаду виробництва послуг. Загальний економічний підйом у зв'язку почався у 1995 році, що сприяло прискоренню подолання кризи і іншими секторами економіки. У 90-ті роки в Україні були сформовані державні монополії у зв'язку, що сприяло в ті роки забезпеченню незалежності України, поліпшенню управління, удосконаленню державного регулювання. У той період ці заходи були виправдані умовами перехідного періоду. Однак, тривале гальмування ринкових перетворень у зв'язку не сприяє його подальшому розвитку і входженню зв'язку України в уже демонополізований і лібералізований глобальний ринок зв'язку розвинених країн.

3. Виконані дисертантом дослідження дозволили визначити, що одним із основних факторів перетворення економічних відносин є використання в бізнесі мережі Інтернет і Інтернет-послуг. З 1994 року, коли почалося комерційне використання Інтернет, Інтернет-послуги глибоко проникли в традиційну економіку, розвивається нова електронна економіка (Інтернет-економіка, елек-тронний бізнес). У цих умовах прискорений розвиток українського сегменту мережі Інтернет, підвищення ефективності використання Інтернет-послуг, основними виробниками яких є оператори галузі зв’язку, набуває особливого значення для прискорення економічного зростання в Україні та для забезпечення можливості інтеграції України в європейський економічний простір.

4. Проведене дослідження дозволило стверджувати, що Інтернет-послуги в телекомунікаційній галузі України розвиваються динамічно. Споживачам надається широкий спектр сучасних Інтернет-послуг. Річний приріст доходів від Інтернет-послуг значний (2002 рік – 78,4%, 2003 рік – 70,9%, 2004 рік – 34,4%). Однак їх розвиток ще не відповідає світовим і європейським тенденціям. Рівень розвитку Інтернет-послуг в Україні нижчий середньоєвропейського рівня. Цей висновок підтверджений аналізом статистичних даних за доходами, що одержані від надання Інтернет-послуг ВАТ «Укртелеком».

5. Найбільші можливості надавати сучасні Інтернет–послуги має домінуючий оператор ВАТ “Укртелеком”. Однак організація надання Інтернет-послуг не є оптимальною. Невеликий накопичений досвід оптимізації організації надання Інтернет-послуг свідчить про великі можливості даного процесу, до особливостей якого слід віднести географічну нерівномірність надання Інтернет-послуг. Найменші можливості мають споживачі, які проживають у сільській місцевості.

6. У роботі систематизовано і сформульовано основні стимули і джерела розвитку Інтернет-послуг. Як основні стимули зазначено: економічний інтерес ( можливість підвищення прибутку і рентабельності ); можливість розробки нових видів послуг і підвищення ефективності цього процесу; поліпшення ділових взаємовідносин із партнерами та споживачами, зміцнення взаємозв'язків і співробітництва; підвищення іміджу підприємства; розширення сегменту освоєного ринку та освоєння нових ринків; можливість виходу на глобальні ринки.

7. Розглянуті стимули слабко діють у сільській місцевості України, де недержавні підприємства не працюють через недостатню рентабельність функ-ціонуючого зв’язку. Розгляд проблеми розвитку Інтернет на селі в Україні відкладається. Стимули й джерела розвитку, зазначені вище, не діють внаслідок низького рівня життя на селі. Необхідна державна підтримка розвитку Інтернет у сільській місцевості, зокрема, створення колективних пунктів доступу до мережі Інтернет.

8. Дослідження показали, що основним способом, який може бути застосований операторами зв'язку для перетворення економічної діяльності, є метод реінжинірингу бізнес-процесів. Цей метод дозволяє одержати більш ефективну організацію бізнесу. Дослідження суті методу реінжинірингу бізнес-процесів, його переваг і недоліків, а також успішного досвіду його використання в західних телекомунікаційних компаніях, дозволило зробити висновок про можливість і доцільність його застосування для розв’язання стратегічної задачі оптимізації бізнес-процесів, що стоїть перед домінуючим оператором телекомуні-кацій України – ВАТ “Укртелеком” та іншими операторами.

9. У роботі автором побудована процедура і модель оптимізації бізнес-процесів економічної діяльності оператора телекомунікацій. Використання моделі дозволяє за допомогою комп'ютерного моделювання досліджувати передбачуваний процес оптимізації, що дозволяє усунути погрішності до початку практичної реалізації процесу оптимізації. Запропонована процедура реінжинірингу бізнес-процесів у телекомунікаціях включає чотири етапи: аналітичний, творчий, реалізації пілотного проекту й організаційний.

10. Умовою ефективної економічної діяльності оператора зв'язку після оптимізації бізнес-процесів є також перетворення організаційної структури оператора. Ієрархічна структура організації та управління у галузі зв'язку України, не в повній мірі відповідає новим принципам економічної діяльності. Запропонована в роботі організаційна структура оператора зв'язку може забезпечити більш високу ефективність економічної діяльності в умовах її процесної організації. Ця структура може бути реалізована операторами галузі зв'язку України після завершення оптимізації бізнес-процесів.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Орлов В.Н., Зяблов С.В., Аветисян К.П. Проблемы конкурентоспособности услуг электросвязи в сельских районах Украины // Труды одесского политехнического университета: Научный и производственно-практический сборник по техническим и естественным наукам. – Одесса, 2004. – Спецвып., т. 3. – С. 291-195 (0,44 д.а.) (особисто здобувачу належить оцінка конкурентоспроможності послуг зв’язку в сільських адміністративних районах України – 0,2 д.а.).

  2. Аветисян К.П. Классификация Интернет-услуг, предоставляемых операторами связи Украины // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. - Вип. 204., т.2. – Дніпропетровськ: ДНУ - 2005. - С. 456-461 (0,25 д.а.).

  3. Толкачева Г.В., Селезньова А. А., Аветисян К.П. Направления развития современного телекоммуникационного рынка // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Вип. 23. – Одеса: ОНМУ, 2005. – С.229-239 (0,43) (особисто здобувачу належить аналіз ринку телекомунікацій – 0,2 д.а.).

  4. Аветисян К.П. Исследование опыта реинжиниринга бизнес-процессов телекоммуникационной компании // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Вип. 211., т. 1. - Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. С. 11-18 (0,46 д.а.).

  5. Аветісян К.П. Оптимизация бизнес-процессов предоставления услуг операторами телекоммуникаций // Економічні інновації: Зб. наук. праць Інституту проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України. – Вип. 25. – Одеса: ІПР, 2006. – С. 321-329 (0,5 д.а.).

Друковані праці і тези доповідей наукових конференцій

  1. Аветисян К.П., Тычинкина А.С. Роль телекоммуникаций в социально-экономическом развитии сельских административных районов (САР) // Труды VII Международной научно-практической конференции “Системы и средства передачи и обработки информации” Одесса: ОНАС им. А.С. Попова. – 2003. - С. 72 (0,026 д.а.) (особисто здобувачу належить висвітлення специфічних особливостей функціонування підприємств (операторів) зв’язку в САР України – 0,015 д.а.).

  2. Аветісян К.П. Соціально-економічна ефективність розвитку зв’язку сільських адміністративних районів України // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2004”, т. 10. Економіка. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. - С. 2-3 (0,11 д.а.).

  3. Аветісян К.П. Механізм розвитку зв’язку в сільських адміністративних районах України // Труды VIII Международной научно-практической конференции “Системы и средства передачи и обработки информации”, Одесса: ОНАС им. А.С. Попова. – 2004. - С. 174 (0,05д.а.).

  4. Селезнева А.А., Аветисян К.П. Трансформационные преобразования на рынках связи: развитие конкурентной среды // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальні та національні аспекти”, т. 1. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 147-149 (0,26) (особисто здобувачу належить аналіз розвитку нових Інтернет-послуг ВАТ “Укртелеком” - 0,2 д.а.).

  5. Аветисян К.П. Интернет – услуги в отрасли связи // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Актуальні проблеми сучасних наук: теорія та практика”, т. 2. Економічні науки - Дніпропетровськ. - С. 5-7 (0,16 д.а.).