Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Тарасюк Михайло Вікторович. Бюджетування в торговельних підприємствах та об'єднаннях : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Тарасюк М.В. Бюджетування в торговельних підприємствах та об’єднаннях. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, 2005.

Визначено сутність і особливості бюджетування та бюджету, удосконалено їх класифікацію. Обґрунтовано мету, цілі та принципи бюджетування, етапи його впровадження та технологію функціонування. Досліджено досвід бюджетування в реальному секторі, стан бюджетування в торгівлі, готовність підприємств та об’єднань торгівлі до його впровадження, ринок програмних продуктів для автоматизації бюджетування. Розроблено пропозиції щодо формування системи інформаційного забезпечення бюджетування, удосконалення організації та методичного забезпечення бюджетування в незалежному підприємстві та торговельному об’єднанні з урахуванням вимог системи збалансованих показників та системи менеджменту якості.

Результатом дисертаційного дослідження є удосконалення наукових підходів до розуміння сутності та ролі бюджетування в управлінській системі підприємств та об’єднань торгівлі, обґрунтовано практичні рекомендації щодо його впровадження та використання, що дозволяє гармонізувати та поєднати всі функції управління, досягти найкращих результатів у встановлені терміни, організувати матеріальні та фінансові потоки, забезпечити прозорість управлінських рішень, підвищити їх обґрунтованість та, в цілому, збільшити ринкову вартість підприємства.

У дисертації наведено обґрунтування теоретико-методологічних положень бюджетування в підприємствах та об’єднаннях торгівлі, проведено дослідження сучасного стану та передумов застосування бюджетування в торгівлі, розроблено пропозиції щодо удосконалення методики та організації бюджетування. В ході дисертаційного дослідження вдалося досягти поставленої мети та вирішити поставлені завдання.

Проведене дослідження теоретичних та практичних аспектів бюджетування підприємств та об’єднань торгівлі дозволило сформулювати наступні висновки та розробити конкретні пропозиції щодо удосконалення впровадження та застосування досліджуваної управлінської технології:

1. Виявлено сутнісні характеристики терміну „бюджетування” та особливості бюджету, який відрізняється від плану. Бюджетування в торгівлі має ряд особливостей, враховуючи які було сформульовано визначення термінів „бюджетування в торговельних підприємствах та об’єднаннях” та „бюджет торговельного підприємства (об’єднання)”. Сформульовано основні ознаки, за якими доцільно здійснювати класифікацію бюджетування та бюджетів підприємств та об’єднань торгівлі.

2. Головна ціль (мета) бюджетування в підприємствах та об’єднаннях торгівлі - підвищення їх ринкової вартості. Дана мета в подальшому дезагрегується на цілі другого, третього та нижчого рівня і обумовлює перелік бюджетних показників. Бюджетування в торгівлі здійснюється з урахуванням наступних принципів: системність та інтегрованість бюджетів; обґрунтованість економічних показників; регламентація процедур; деталізація бюджетних показників; гнучкість; безперервність; економічна доцільність; узгодженість цілей стратегічного економічного розвитку із цілями, що реалізуються в системі бюджетування; прозорість; автоматизація; побудова бюджетування на основі вимог бухгалтерського обліку; проведення аналізу відхилень показників бюджетів від фактичних.

3. Запропоновано сукупність заходів щодо впровадження бюджетування в підприємства та об’єднання торгівлі, які дозволяють забезпечити його максимальну ефективність. Функціонування в торговельних підприємствах та об’єднаннях бюджетування має циклічний характер, тобто здійснюється шляхом послідовної реалізації бюджетних циклів, в межах яких реалізується визначений перелік заходів.

4. Надано позитивну оцінку перспектив впровадження бюджетування в управлінські системи торговельних підприємств та об’єднань. Встановлено, що бюджетування в торгівлі не набуло поширення; традиційні підходи до планування неспроможні забезпечити систему управління необхідною інформацією; досліджені суб’єкти є зацікавленими у впровадженні бюджетування; існує потреба в методиках бюджетування, які не потребують значних фінансових та інтелектуальних вкладень; вимогою до бюджетування є швидкість адаптуватися до змін зовнішнього та внутрішнього середовища; в Україні відсутні фахівці, які спроможні впроваджувати і використовувати ефективно бюджетування; значна частка підприємств та об’єднань не мають стратегій розвитку; більшість керівників бажають використовувати для впровадження та удосконалення бюджетування вітчизняні наукові розробки, а отже, є широкий попит на праці вітчизняних науковців у галузі бюджетування підприємств торгівлі.

5. Проведено класифікацію програмних продуктів для автоматизації бюджетування. Відбір програмних продуктів доцільно здійснювати за визначеним переліком оціночних параметрів, які агрегуються у функціональні компоненти автоматизованої системи бюджетування.

6. Встановлено, що інформація в системі бюджетування в підприємствах та об’єднаннях торгівлі має певну специфіку, яка відображена в розробленому визначенні. В системі бюджетування є необхідність формування специфічного інформаційного забезпечення, що забезпечує відповідна система, яка складається з таких підсистем: збору інформації про зовнішнє середовища; збору інформації про внутрішнє середовище; контролю за виконанням бюджетів.

7. Обґрунтовано необхідність врахування системою бюджетування стратегічних цілей підприємства та об’єднання торгівлі, що забезпечується за допомогою новітнього підходу, який полягає в інтеграції бюджетування з системою збалансованих показників (забезпечує системність врахування показників, які відображають стратегію розвитку підприємства) та системою менеджменту якості (забезпечує врахування таких напрямків стимулюючого впливу на господарську систему: відповідальність керівництва; загальне керівництво ресурсами; реалізація товарів; вимірювання, аналіз, покращення).

8. Доведено, що торговельні об’єднання мають певні особливості господарської діяльності, які необхідно враховувати в ході бюджетування. Узагальнена та доповнена типологія торговельних об’єднань дозволила обґрунтувати перелік особливостей бюджетування, які притаманні для певного їх типу та відповідно відкоригувати його методичне забезпечення.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

  1. Тарасюк М.В. Досвід впровадження бюджетування на підприємствах Росії та України // Экономика Крыма. - № 10. – 2003. - С. 16–22.

  2. Тарасюк М.В. Ієрархічна система бюджетів торговельного підприємства (об’єднання) // Науковий вісник ЧТЕІ КНТЕУ. - № 3. – 2003. - С. 385-403.

  3. Тарасюк М.В. Бюджетування в управлінні торговельними підприємствами та їхніми об’єднаннями // Вісник КНТЕУ. - № 6. – 2003. – С. 105-109.

  4. Тарасюк М.В. Передумови застосування бюджетування на торговельних підприємствах та їх об’єднаннях // Актуальні проблеми економіки. - № 7(25). – 2003. – С. 97-104.

  5. Тарасюк М.В. Бюджетний цикл торговельного підприємства // Фінанси України. - № 12. – 2004. – С. 124-130.

  6. Тарасюк М.В. Система цілей бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Актуальні проблеми економіки. - № 7(37). – 2004. – С. 131-136.

  7. Тарасюк М.В. Сутність та характерні особливості бюджету торговельного підприємства // Вчені записки. - № 13. – 2004. - С. 234-238.

  8. Тарасюк М.В. Дослідження готовності торговельних підприємств та їх об’єднань до впровадження управлінської технології бюджетування // Вісник ДонДУЕТ. - № 3(23). - 2004. – С. 255-261.

  9. Тарасюк М.В. Огляд ринку програмних продуктів для автоматизації управлінської технології бюджетування // Вісник Академії праці та соціальних відносин Федерації профспілок України. - № 4. – 2004. – С. 136-145.

  10. Тарасюк М.В. Принципи бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Вісник ТАНГ. - № 4. – 2004. – С. 70-74.

  11. Тарасюк М.В. Особливості організації та методичного забезпечення бюджетування в торговельних об’єднаннях // Формування ринкових відносин в Україні. - № 7(50). – 2005. – С. 38-43.

  12. Тарасюк М.В. Перспективні напрями удосконалення бюджетування торговельних підприємств // Наукові праці НДФІ. - № 2(31). – 2005. – С. 35-45.

  13. Тарасюк М.В. Стан впровадження бюджетування на торговельних підприємствах та об’єднаннях України // Науковий вісник ПУСК. Економічні науки. - № 1(15). – 2005. – С. 169-171.

  14. Тарасюк М.В. Деякі питання організації бюджетування на торговельному підприємстві // Економіка і регіон. - № 2(3). – 2004. – С. 113-117.

  15. Тарасюк М.В. Рейтингова оцінка програмних продуктів для автоматизації бюджетування на торговельних підприємствах // Вісник КНТЕУ. - № 2. – 2005. – С. 73-78.

  16. Тарасюк М.В. Складові системи інформаційного забезпечення бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Вісник Львівської державної фінансової академії: збірник наукових статей. Економічні науки. - № 6. – 2005. – С. 186-194.

у інших виданнях:

  1. Тарасюк М.В. Методологічні основи бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Сборник тезисов Всеукраинской научно-практической конференции «Менеджмент предпринимательской деятельности». – Ялта, 2003. – С. 48-49.

  2. Тарасюк М.В. Принципи бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Збірник наукових праць другої Міжнародної науково-практичної конференції “Стан і проблеми трансформації фінансів та економіки регіонів у перехідний період”. – Хмельницький, 2004. – С. 204-211.

  3. Тарасюк М.В. Теоретические основы бюджетирования торговых предприятий и их объединений // Материалы III международной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых учёных «Страны СНГ в условиях глобализации». – Москва, 2004. – С. 314-316.

  4. Тарасюк М.В. Особенности бюджетирования предприятий торговки // Актуальные проблемы социально-экономического развития Республики Беларусь: Сборник научных статей молодых учёных, аспирантов, магистрантов и студентов. – Гродно, 2004. – С. 367-371.

  5. Тарасюк М.В. Бюджетирование предприятий торговли с использованием системы сбалансированных показателей // Материалы работы Десятой международной конференции молодых учёных-экономистов «Предпринимательство и реформы в России». – Санкт-Петербург, 2004. – С. 138-140.

  6. Тарасюк М.В. Роль управлінського обліку в системі бюджетування торговельних підприємств та їх об’єднань // Тези доповідей і виступів VI міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених “Фінансовий і банківський менеджмент: досвід і проблеми”. – Донецьк, 2004. – С. 86-87.

  7. Тарасюк М.В. Система информационного обеспечения бюджетирования торговых предприятий и их объединений // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых учёных «Проблемы повышения эффективности деятельности предприятий в современных условиях». – Севастополь, 2004. – С. 94-95.

  8. Лігоненко Л.О., Тарасюк М.В. Удосконалення бюджетування в торговельних підприємствах та об’єднаннях // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва в Україні». – Київ, 2005. – С. 81-84.