Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


228. Міщенко Ірина Борисівна. Дидактичні умови формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки в процесі професійної підготовки: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. - Житомир, 2004. , табл.



Анотація до роботи:

Міщенко І.Б. Дидактичні умови формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки в процесі професійної підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2004.

Дисертація присвячена проблемі дидактичного забезпечення процесу формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. У роботі розкриваються сутність понять "професійна компетентність”, “компетентність суб'єкта”, структура психолого-педагогічної компетентності.

Розроблено методику дослідження складових психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. Обґрунтовано рівні її сформованості. Узагальнено результати щодо впливу певних дидактичних умов на рівень сформованості психолого-педагогічної компетентності. Експериментально перевірено програму тренінгу в навчально-виховному процесі.

  1. Актуальність розробки та обґрунтування теоретико-методичних засад формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх фахівців визначається перспективами інтеграції України у світовий освітній простір. Різні підходи до професійної підготовки викладачів економіки в класичних університетах, педагогічних університетах та інститутах, економічних університетах вимагають наукового обґрунтування тих її аспектів, що сприяють розвитку психолого-педагогічної компетентності майбутніх фахівців. З огляду на розбіжності, що існують у професійній підготовці, здійснено системний аналіз, виявлено спільні та відмінні її ознаки. Результати цього аналізу дають підстави визначити особливості психолого-педагогічної підготовки в економічних університетах: співвідносність спеціальності “викладач економіки” з головним економічним фахом; необхідність інтеграції знань, форм і методів професійної підготовки; структурування змісту навчального матеріалу (освітній і розвивальний) з психолого-педагогічних дисциплін та цілей психолого-педагогічної підготовки; застосування інноваційних технологій (управління самостійною навчально-пізнавальною діяльністю студентів та активізація навчання). Психолого-педагогічна компетентність, що формується в процесі підготовки в економічних університетах, є необхідним її компонентом і результатом взаємодії комплексу відповідних умов.

  2. Виявлено сутність психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки, яка розглядається на засадах особистісного, суб'єктного та професіографічного підходів. Досліджено генезу поняття “компетентність” та визначено його істотні ознаки, а саме: функціональність і суб’єктність, що дозволяє розрізняти поняття “професійна компетентність” і “компетентність суб'єкта”. З’ясовано, що психолого-педагогічна компетентність педагога це інтегральне професійно-особистісне новоутворення, завдяки якому розв'язуються успішно й творчо навчально-виховні завдання.

  3. Модель формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки є еталоном для оцінки ефективності впровадження дидактичних умов у процес професійної підготовки. Розроблена модель включає взаємопов'язані структурно-функціональні складові, які характеризують, по-перше, інтегративний, інтелектуальний і особистісний компоненти психолого-педагогічної компетентності, по-друге, цільовий, змістовий, процесуальний, контрольно-корекційний компоненти професійної підготовки, по-третє, функції професійної компетентності. Для визначення ефективності впровадження моделі психолого-педагогічної компетентності обґрунтовано критерії: суб'єктна активність, інтелектуальна готовність, емоційно-соціальне сприйняття. Виділено рівні сформованості психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки (низький, середній, вищий від середнього, високий). Здійснено відбір методик для перевірки позитивних змін сформованості показників психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. Експериментальна перевірка моделі дала можливість простежити динаміку підвищення рівня сформованості психолого-педагогічної компетентності студентів експериментальних груп порівняно із студентами контрольних; довести, що професійна підготовка студентів до педагогічної діяльності цілеспрямовується на формування їх компетентності.

  4. Реалізація моделі формування психолого-педагогічної компетентності відбувається в результаті впровадження дидактичних умов у навчально-виховний процес, серед яких домінуюче місце займають: спрямованість на забезпечення психолого-педагогічної компетентності як результату підготовки викладачів; відбір змісту проблемних ситуацій і його структурування відповідно до професійних функцій викладача економіки; інтеграція традиційних методів (аналіз проблемних ситуацій, практичні завдання та вправи) з активними (ігрове моделювання) в індивідуально-тренінговій формі навчання. Доведено, що в умовах спеціально організованого тренінгового середовища у майбутніх викладачів економіки можна досягнути високого рівня психолого-педагогічної компетентності завдяки прояву суб’єктної активності студентів, стимулюванню інтелектуально-творчого потенціалу та включенню власного емоційно-соціального досвіду при розв'язуванні й моделюванні нестандартних педагогічних ситуацій. Запропоновано конкретні рекомендації для застосування тренінгу (з відповідними корективами) у вищих закладах освіти ІІІ-IV рівнів акредитації.

Висновки, зроблені в ході дисертаційного дослідження, можуть використовуватись для подальших напрямів дослідження: формування інноваційно-акмеологічної культури майбутніх викладачів економіки в умовах економічних (непедагогічних) університетів; розробка та впровадження технологій активного соціально-психологічного навчання майбутніх викладачів.

Публікації автора:

  1. Міщенко І.Б. Психолого-педагогічна компетентність майбутніх викладачів економіки: аналіз проблеми та перспективи формування в умовах економічного університету // Людинознавчі студії: Зб. наук. праць ДДПУ ім. І.Франка. – Дрогобич: Вимір, 2003. – Вип. 8. - С. 159-169, (0,5 др. арк.).

  2. Міщенко І.Б. Особливості формування компетентності майбутніх викладачів економіки у економічному університеті // Нові технології навчання: Наук.-метод. зб. - К.: НІЧЛАВА, 2003. – Спец. випуск. – Ч. ІІ. - С. 24-28, (0,4 др. арк.).

  3. Міщенко І.Б. Модель професійної підготовки викладача економіки: напрями удосконалення // Неперервна професійна освіта: Теорія і практика: Педагогіка. Психологія. – К.: МДГУ, 2003. – Вип. 1. – С. 185-192, (0,5 др. арк.).

  4. Міщенко І.Б. Компетентність як детермінанта професійного становлення особистості викладача // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К.: ГНОЗІС, 2002. – Т. ІV, Ч.6. – С. 153-160, (0,5 др. арк.).

  5. Міщенко І.Б. До проблеми формування професійної компетенції викладача економіки // Матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. “Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті: методологія, досвід, перспективи”. – К.: НТУ “КПІ”, 1999. – С. 136-138, (0,2 др. арк.).

  6. Мищенко И.Б. К проблеме профессионального саморазвития личности будущего специалиста // Материалы науч.-практ. конф. “Психолого-педагогические проблемы развития творческой личности”. – Кривой Рог: І.В.І, 1999. – С.42-43, (0,1 др. арк.).

  7. Міщенко І.Б. Самостійна робота в професійній підготовці майбутніх викладачів економіки // Матеріали наук.-метод. конф. “Система організації самостійної роботи студентів: досвід, проблеми”. – К.:КНЕУ, 2000. – С.206-207, (0,1 др. арк.).

  8. Міщенко І.Б. Економічні знання в структурі професійної компетентності // Матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. “Еволюція економічного розвитку та економічних теорій: проблеми дослідження та викладання”. – К.:КНЕУ, 2000. – С.274-275, (0,1 др. арк.).

  9. Міщенко І.Б. Соціально-економічні аспекти професійної підготовки викладача економіки в Кривому Розі // Матеріали наук.-практ. конф. “Суспільне життя на межі тисячоліть”. – Кривий Ріг: І.В.І, 2000. – С. 65-66, (0,1 др. арк.).

  1. Міщенко І.Б. Ситуаційна методика в психолого-педагогічній підготовці професійно компетентного вчителя економіки // Матеріали доп. Міжнар. наук.-теорет. конф. “Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства”. – К.: НДУ ім. М.П.Драгоманова, 2000. - С. 184-186, (0,2 др. арк.).

  2. Міщенко І.Б. Рейтингова система контролю як умова формування компетентності викладача // Матеріали доп. наук.-метод. конф. “Сучасні технології навчання та оцінювання знань студентів”. – К.: КНЕУ, 2002. – С. 121-122, (0,1 др. арк.).

  3. Міщенко І.Б. Формування компетентності викладача шляхом підвищення ефективності професійної підготовки // Матеріали доп. Всеукр. наук.-практ. конф. “Педагогічна майстерність як сучасна технологія розвитку особистості вчителя”. – Полтава, 2002. – С.185-186, (0,1 др. арк.).

  4. Міщенко І.Б. Особливості побудови моделі формування компетентності майбутніх викладачів економіки // Матеріали доп. наук.-метод. конф. “Навчальні інновації та їх вплив на якість університетської освіти”. – К.:КНЕУ, 2003. – С. 153-154, (0,1 др. арк.).

  5. Міщенко І.Б. Критерії сформованості психолого-педагогічної компетентності // Матеріали доп. наук.-метод. конф. “Методичні та практичні аспекти застосування та розвитку системи контролю знань в університеті”. – К.:КНЕУ, 2004. – С. 113-115, (0,1 др. арк.).