Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Смирнова Майя Іванівна. Дидактичні засади організації самостійної роботи з іноземної мови студентів вищих економічних навчальних закладів : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Смирнова М. І. Дидактичні засади організації самостійної роботи з іноземної мови студентів вищих економічних навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України. – Київ, 2005.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню дидактичних засад організації самостійної роботи студентів економічних спеціальностей при вивченні іноземної мови. Показано місце і роль самостійної роботи в навчальному процесі ВНЗ і при вивченні іноземних мов. Досліджено сутність самостійної роботи студентів, встановлено її види і форми при вивченні іноземної мови студентами економічних спеціальностей на різних етапах професійної підготовки майбутніх фахівців з економіки. Виявлено педагогічні умови, що сприяють підвищенню ефективності організації СРС. Обгрунтовано доцільність впровадження дидактичної моделі, яка поєднує традиційні засоби організації самостійної роботи з комп’ютерними технологіями. Експериментально перевірено, що запропонована модель і дидактичний комплекс, створений для її реалізації сприяють підвищенню ефективності організації самостійної роботи студентів при вивченні іноземної мови.

Узагальнення результатів дисертаційного дослідження дає підстави зробити узагальнені висновки і рекомендації щодо визначення шляхів удосконалення організації самостійної роботи студентів, які мають теоретичне і практичне значення:

1. Аналіз результатів досліджень, присвячених різним напрямам і засобам вдосконалення навчального процесу, різним підходам до самостійної роботи студентів та її організації свідчить про необхідність і актуальність розроблення дидактичних засад організації самостійної роботи студентів, зокрема засобів її активізації і підвищення її ефективності при вивченні іноземних мов в економічних ВНЗ.

2. Визначено сутність і зміст основних компонентів організації самостійної роботи з іноземної мови студентів економічного ВНЗ: цільового (формування мовної, навчальної, професійної компетенції, розвиток самостійності), змістовного (забезпечення професійно орієнтованою інформацією), мотиваційно–стимулюючого (змістовна і дидактично–методична мотивація), операційного (застосування різнорівневих професійно–орієнтованих завдань), контролюючо–регулюючого (види самоконтролю).

3. Визначено роль іноземної мови у формуванні конкурентноздатного фахівця-економіста. Іноземна мова є засобом надбання професійних знань через оригінальну літературу іноземною мовою, дані комп'ютерної мережі.

4. На основі системного підходу проаналізовано різні підходи до визначення сутності понять “активність”, “самостійність”, “самостійна робота”. Активність є умовою самостійності. У характеристиці поняття “самостійність” акцентується здатність особистості зробити вибір без сторонньої допомоги. Самостійна робота розглядається і як самостійна пізнавальна діяльність, і як компонент технології навчання.

5. Виявлено дидактичні засади організації ефективної організації самостійної роботи з іноземної мови студентів економічних ВНЗ (професіографічна модель, методика організації СРС, типологія форм і видів СРС, інформаційно–дидактичне забезпечення організації СРС з іноземної мови в економічному ВНЗ). На їх основі визначено вимоги до організації самостійної роботи з іноземної мови в економічному ВНЗ.

6. Запропоновано модель професійної підготовки майбутніх економістів (цілі СРС визначають необхідність стимулювання професійного інтересу студентів через зміст, методи (широке використання методів активного навчання з навчальною і контрольною функцією), види і форми (виявлені за видами діяльності і характером пізнавальної діяльності, за джерелом інформації і формою виконання, за формою спілкування, за повнотою і ступенем самостійності), створення інформаційно–методичної бази, яка поєднує традиційні дидактичні засоби і нові інформаційні технології), визначені етапи формування професійної і мовної компетенції студентів в процесі самостійної роботи: етапи професійної орієнтації, базової економічної підготовки і поглибленої спеціалізації.

На основі аналізу змісту, цілей кожного етапу підготовки запропоновано методику організації самостійної роботи студентів на визначених етапах професійної підготовки.

7. Обґрунтовано, що основним засобом підвищення ефективності організації самостійної роботи студентів при вивченні іноземної мови є створення інформаційно–методичного забезпечення, що відповідає меті навчального процесу. Дидактичні матеріали є засобом управління самостійною роботою студентів і включають професійно-орієнтовані задачі-завдання з урахуванням рівня підготовки, міжпредметних зв’язків, цілей і етапів навчального процесу в економічному ВНЗ.

8. Оглядовий аналіз різних класифікацій самостійних робіт, особливостей навчального процесу при вивченні іноземних мов у немовному ВНЗ дозволили запропонувати класифікацію видів і форм самостійних робіт студентів економічних спеціальностей з урахуванням специфіки дисципліни “Іноземна мова” і спеціалізації студентів.

9. Розроблено і впроваджено дидактичний комплекс (навчальний посібник для самостійної роботи, комп’ютерна програма і методичні рекомендації щодо їх використання). Експериментально доведено, що його застосування сприяє активізації та ефективності самостійної роботи. Висвітлено роль і особливості використання комп’ютерних технологій при вивченні іноземних мов. Визначено сферу використання комп’ютера в самостійній роботі як засобу: вдосконалення управління самостійною роботою студентів на етапі мовного тренування; вдосконалення контролю і самоконтролю самостійної пізнавальної діяльності; як засобу добору змісту навчання.

10. Обгрунтовано та експериментально перевірено доцільність застосування створених дидактичних матеріалів, які є основою моделі організації самостійної роботи з іноземної мови. Експериментальне дослідження ефективності організації самостійної роботи при вивченні англійської мови з використанням дидактичного комплексу підтвердило підвищення ефективності вивчення іноземної мови (за показниками рівня успішності, абсолютної успішності та якості знань студентів), що, у свою чергу, засвідчило педагогічну доцільність розробленої методики, яка поєднує традиційні засоби навчання і засоби програмованого навчання. Обґрунтовано і, експериментально перевірено технологію використання навчального посібника як засобу управління самостійною роботи студентів на етапі поглибленої спеціалізації майбутніх фахівців. Впровадження навчального посібника сприяло активізації і ефективності самостійної роботи, формуванню самостійності, професійної і мовної компетенції студентів.

Аналіз теоретичних і практичних результатів дослідження, дає підстави вважати, що вихідна методологія визначена правильно, завдання виконано, мету досягнуто, гіпотеза підтверджується.

Публікації автора:

  1. Смирнова М.И. Лексико-грамматические задания для самостоятельной работы студентов по бизнес-курсу английского языка: Учебное пособие. – Симферополь: КЭИ КНЭУ, 2001. – 101 с.

  2. Смирнова М.І. Import/Export Business: Навчальний посібник / За ред. Г.О. Козлакової. – Сімферополь: КЕИ КНЕУ, 2002. – 200 с.

  3. Козлова А.Т., Смирнова М.И., Зеленцова М.Г. Актуализация контекстуального значения лексических единиц при аудировании (методические указания по аудированию для самостоятельной работы студентов). – Симферополь: КЭИ КНЭУ, 2001. – 78 с. (авторських 1,3 д.а.)

  4. Смирнова М.І. Дослідження ефективності тренувально-контролюючого комплексу з іноземної мови // Вища освіта України. – 2004. – Вип.3. – С. 83-87.

  5. Смирнова М.І. Самостійна робота студентів як засіб формування мовної компетенції // Вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка. – К.: ІВЦ “Політехніка”, 2003. – № 3. – C. 207-212.

  6. Смирнова М.І. Комплекс тренувально-контролюючих засобів вивчення іноземної мови студентами економічних спеціальностей // Нові технології навчання. – 2004. – Вип. 38. – С. 160-167.

  7. Смирнова М.І. Управління самостійною роботою студентів економічних спеціальностей при вивченні іноземних мов // Вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка. — К.:ІВЦ “Політехніка”, 2003. – № 2. – С.171-176.

  8. Смирнова М.І. Самостійна робота студентів як компонент технології навчання // Вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка. – К. :ІВЦ “Політехніка”, 2001. – №3. Кн.2. – C. 147-148.

  9. Смирнова М.І. Інформаційно-методичне забезпечення самостійної роботи студентів при вивченні іноземної мови //Філологія. Методика. Педагогіка. – К.:КНЕУ, 2002. – С. 113-118.

  10. Смирнова М.І. До питання про роль самостійної роботи в процесі вивчення іноземної мови // Мат. наук.-метод. конф. ”Університетський рівень освіти: зміст та напрями забезпечення”. – К.: КНЕУ, 1998. – С. 157-159.

  11. Смирнова М.И. Некоторые аспекты совершенствования самостоятельной работы при изучении иностранного языка // Мат. восьмой междунар. конф. “Математика. Компьютер. Образование”.- М.: Прогресс-Традиция, 2001. – С. 94-95.

  12. Смирнова М.И. Самостоятельная работа студентов в контексте концепции непрерывного образования // Сучасні проблеми науки та освіти: Зб. наук. праць. – Харків: Українська Асоціація “Жінки в науці та освіті”, Харк. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна, 2002. – С. 57-59.

  13. Смирнова М.И. Языковая компетенция как результат самостоятельной работы студентов // Мат. 2-й междунар. междисц. науч.-практ. конф. “Современные проблемы науки и образования”. – Харьков: Украинская Ассоциация “Женщины в науке и образовании”, Харьк. нац. ун-т им. В.Н. Каразина, Харьк. ин-т упр., 2001. Ч.2. – С. 162-163.

Анотацiя