Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Пуляк Ольга Василівна. Дидактичні засади професійної підготовки вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка. — Кіровоград, 2006. — 264арк. — Бібліогр.: арк. 176-195.



Анотація до роботи:

Пуляк О.В. Дидактичні засади професійної підготовки вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кіровоград, 2006.

Дисертація присвячена проблемі підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності.

У дисертації робиться спроба вирішення проблеми цілісного, системного підходу до формування готовності майбутніх учителів природничих дисциплін створювати комфортні, безпечні та результативні умови навчання й виховувати в учнів культуру безпеки. Теоретично обґрунтована структура методичної системи і педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів з безпеки життєдіяльності.

Запропонована автором методична система професійної підготовки вчителів природничих дисциплін апробована й реалізована у педагогічному ВНЗ.

1. У дисертації обґрунтовано дидактичні засади професійної підготовки вчителів природничих дисциплін з метою підвищення рівня фахової підготовки та підвищення їхньої готовності до вирішення питань безпеки життєдіяльності школярів. Доведено, що педагогічний процес підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін для реалізації у ВНЗ безпеки життєдіяльності є цілісною, динамічною, самостійною системою, в основу якої покладені принципи науковості, системності й неперервності, гуманізації, інтеграції, міжпредметного зв’язку, взаємозв’язку теоретичних знань і практичної діяльності, наочності навчання, міцності знань, умінь, навичок, поєднання педагогічного керівництва з ініціативою та самостійністю майбутніх фахівців. Встановлено, що до структури системи підготовки вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності входять такі компоненти: суб’єкти педагогічного процесу, зміст, мета, діяльності та можливі напрями її досягнення – зміст, форми, методи, засоби організації роботи з формування готовності до створення безпечних, комфортних та результативних умов навчально-виховного процесу й виховання в учнів культури безпеки, результат. Виявлено, що основними завданнями методики підготовки майбутніх учителів з безпеки життєдіяльності було забезпечити: інтерес, практичну спрямованість на вирішення проблем безпеки життєдіяльності школярів; озброїти майбутніх учителів комплексом дієвих знань, умінь та навичок про безпечні, комфортні та результативні умови навчання; методи педагогічного впливу, здатні розв’язати основні завдання в сфері виховання учнів культури безпеки; сформувати систему умінь і навичок практичної виховної діяльності; розвивати та вдосконалювати професійні якості особистості вихователя – емпатію, рефлексію, аналітичні та логічні здібності, педагогічний такт. Організація діяльності майбутніх учителів з безпеки життєдіяльності ґрунтується на основних принципах особистісно орієнтованого підходу, єдності їхньої теоретичної і практичної, психологічної, педагогічної і методичної підготовки.

2. На основі єдності внутрішньої і зовнішньої сторін діяльності з’ясовано й експериментально перевірено педагогічні умови, що забезпечують ефективність підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін до створення безпечних, комфортних та результативних умов навчання, формування культури безпеки школярів.

3. Розроблено, науково обґрунтовано й експериментально перевірено ефективність функціонування пропонованої автором методичної системи підготовки вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності.

4. Сформульовано критерії рівнів засвоєння знань та система оцінювання рівнів готовності майбутніх учителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності.

6. Запропоновано авторське визначення поняття “безпека життєдіяльності” як науки, яка вивчає небезпеки, закономірності їх прояву та дії, що загрожують людині й природі, а також методи, засоби та правила запобігання і захисту від них.

7. Результати експериментальної перевірки підтвердили основну гіпотезу нашого дослідження.

Наше науково-методичне дослідження не претендує на вичерпний розгляд усіх аспектів даної проблеми. Подальшого розвитку потребує:

а) розробка та застосування нових інформаційних технологій у підготовці майбутніх вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності;

б) створення нових підручників і навчальних посібників з безпеки життєдіяльності для майбутніх учителів ВНЗ;

в) дослідження позавузівського етапу формування готовності вчителя до створення безпечних, комфортних та результативних умов навчально-виховного процесу, виховання в учнів культури безпеки;

г) створення посібників та методичних рекомендацій для самоосвіти вчителів.

Публікації автора:

  1. Безпека життєдіяльності. Лабораторно-практичні заняття: Навч. пос. для студ. ВНЗ / Автори: С.П. Величко, Д.Ж. Завітренко, О.В. Пуляк, О.М. Царенко, І.Л. Царенко / За ред. С.П. Величка. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2004. – 140 с. (Заг. обсяг: 8,1 д.а. / авт. – 0,75 д.а.)

  2. Царенко О.М., Кононенко С.О., Пуляк О.В. Практикум з безпеки життєдіяльності / За ред. С.П. Величка. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. – 128 с. (Заг. обсяг: 7 / авторські – 0,75 д.а.)

  3. Величко С.П., Пуляк О.В. Психолого-педагогічні особливості взаємодії учнів з комп’ютером у навчальному процесі // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, І999. – Вип. 16.– С. 22–27. (Заг. обсяг: 0,5 д.а. / авт. – 0,25 д.а.)

  4. Пуляк О.В. Лабораторний практикум як засіб підвищення рівня професійної підготовки майбутнього вчителя з безпеки життєдіяльності // Фізика. Математика. Нові технології навчання. – Зб. матеріалів Всеукраїнської студ. науково-практичної конференції. – Кіровоград, 1999.– С. 57–58. (0,1 д.а.)

  5. Пуляк О.В. Питання безпеки життєдіяльності у навчанні фізики в школі // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2002. – Вип.42. – С. 45 – 48. (0,2 д.а.)

  6. Пуляк О.В. Особливості організації охорони праці у навчально-виховному процесі: ергономічний підхід // Сучасні тенденції розвитку природничо-математичної освіти. Матеріали Міжнародної конференції. – Херсон, 2002. – С. 83 – 86. (0,25 д.а.)

  1. Пуляк О.В., Царенко О.М. Сучасні технології навчання при вивченні безпеки життєдіяльності // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2002. – Вип. 42. – С. 45 – 48. (Заг. обсяг: 0,35 д.а. / авт. – 0,17 д.а.)

  2. Пуляк О.В., Царенко О.М. Проблеми формування змісту педагогічної практики з основ безпеки життєдіяльності // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2003. – Вип. 49. Ч.1 – С. 175 – 179. (Заг. обсяг: 0,6 д.а./ авт. – 0,3 д.а.)

  3. Пуляк О.В. Питання пожежної безпеки на уроках фізики та безпеки життєдіяльності // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2003. – Вип. 51. Ч.2 – С. 55 – 58. (0,3 д.а.)

  4. Пуляк О.В. Психолого-педагогічні вимоги до реалізації безпеки життєдіяльності учнів в умовах комп’ютерного навчання // Роль освіти для економічного, соціального та культурного розвитку. Зб. наук. праць. – Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – С. 86 – 90. (0,4 д.а.)

  5. Пуляк О.В., Величко С.П. Основні чинники підвищення професійної підготовки майбутніх учителів з основ безпеки життєдіяльності // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 182. Педагогіка та психологія – Чернівці. – “Рута”. – 2003.– С 95 – 101. (Заг. обсяг: 0,5 д.а. / авт. – 0,3 д.а.)

  6. Пуляк О.В. Підготовка вчителів природничих дисциплін до викладання основ безпеки життєдіяльності у школі: сучасний стан і проблеми. // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2004. – Вип.55. – С. 308 –315. (0,45 д.а.)

  7. Пуляк О.В. Ергономічна оцінка небезпечних ситуацій у навчально-виховному процесі // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2005. – Вип.60. Ч. 2 – С. 100 – 104. (0,35 д.а.)

  8. Пуляк О.В., Царенко О.М., Царенко І.Л. Удосконалення професійної підготовки вчителів природничих дисциплін за спеціалізацією “Основи безпеки життєдіяльності” // Наукові записки НДПУ ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2004. – Вип. № 4. – С. 13 – 17. (Заг. обсяг: 0,4 д.а./ авт. – 0,2 д.а.)

  9. Пуляк О.В. Застосування тестових завдань на заняттях з безпеки життєдіяльності // Фізика. Нові технології навчання. Збірник наукових праць студентів і молодих науковців – Випуск 3 – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2005.– С. 44 – 49. (0,3 д.а.)

  10. Пуляк О.В. Тестовий контроль знань з безпеки життєдіяльності у системі підготовки сучасного вчителя // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Київ: МІЛЕНІУМ, 2005. – Спец. випуск – С. 217 – 223. (0,4 д.а.)

  11. Пуляк О.В. Вивчення питань ергономіки на лабораторно-практичних заняттях з безпеки життєдіяльності // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2006. – Вип. 66. Ч. 2 – С. 53 – 59. (0,4 д.а.)