Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


Приймук Ольга Романівна. Ефективність використання оборотних засобів метроремонтного виробництва : дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / Київський ун-т економіки і технологій транспорту. — К., 2006. — 208арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 185-200.



Анотація до роботи:

Приймук О.Р. Ефективність використання оборотних засобів метроремонтного виробництва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв’язку. – Київський університет економіки і технологій транспорту, Київ, 2006.

Дисертаційна робота присвячена питанням ефективності використання оборотних засобів метроремонтного виробництва. Виявлені тенденції розвитку метрополітенів світу та введено поняття “метроремонтне виробництво”. Дослідження діяльності міського підземного електротранспорту дозволило обґрунтувати функціональну структуру метроремонтного виробництва, що враховує перспективи розвитку метрополітену та залежно від видів ремонтних об’єктів. Розкритий зміст та наукове розуміння економічної сутності категорії оборотних засобів, визначено їх місце серед інших економічних категорій. Виділені та узагальнені етапи управління власними і залученими основними засобами. Встановлені основні принципи організації оборотних засобів, що розкривають функціональні взаємозв’язки між елементами, підсилюють планомірність та збалансування виробничої діяльності. Розрахована фондовіддача та рентабельність використання оборотних засобів вагонного метроремонтного підприємства (ВМП) сприяє поглибленому економічному аналізу змін показників ефективності використання оборотних засобів під впливом внутрішніх та зовнішніх факторів. Рекомендовано включити до системи показників ефективності використання оборотних засобів показники ступеню використання оборотних засобів ВМП.

Обґрунтовані основні способи ефективного використання оборотних засобів метроремонтного виробництва, що збільшують частку власних коштів в обороті, оптимізують витрати та приводять до раціонального управління фінансовими ресурсами взагалі.

На основі проведених досліджень використання оборотних засобів у дисертаційній роботі отримані нові обґрунтовані результати, що в сукупності вирішують конкретну науково-практичну задачу – забезпечення ефективного використання оборотних засобів метроремонтного виробництва в ринкових умовах господарювання, які мають суттєве значення для розвитку економіки транспорту, зокрема залізничного.

Розроблені методичні підходи, принципи і способи організації оборотних засобів метроремонтного виробництва дозволили сформулювати такі висновки та рекомендації.

1. Виявлені тенденції розвитку метрополітенів як специфічних видів міського електротранспорту для перевезення пасажирів показують, що в умовах загострення конкурентної боротьби на ринку транспортних послуг, потрібно постійно удосконалювати їх роботу, спрямовану на структурну перебудову системи економіки та управління, складовою частиною якої є метроремонтне виробництво.

2. Розкрито сутність поняття “метроремонтне виробництво”, що трактується взаємодією ремонтних підприємств для безпечного та безперервного функціонування підземної залізниці.

3. Обґрунтовано функціональну структуру метроремонтного виробництва, що враховує перспективи розвитку метрополітену та залежить від видів ремонтних об’єктів і робіт, а також дає змогу більш глибокого пізнання сутності ремонтних об’єктів та підвищення економічного і технологічного розвитку міського підземного електротранспорту.

4. Доведена доцільність подальшого створення вагонних метроремонтних підприємств в містах, де існує метрополітен, як самостійного господарюючого суб’єкта, що займається оновленням та модернізацією діючого парку рухомого складу та його вузлових агрегатів.

5. Пропонується управління якістю ремонту на вагонному метроремонтному підприємстві розглядати поступово, поетапно, планомірно, яке впливає на організаційну, технологічну, економічну та соціальну діяльність. Ці принципи положенні в основу побудови комплексної системи управління якістю ремонтних робіт, що включає такі функції: аналіз, планування та оперативне управління якістю ремонту; технологічна підготовка виробництва; метрологічне забезпечення; контроль і стимулювання якості.

6. Досліджені основні етапи управління власними та залученими оборотними засобами підприємств, що враховують організаційно-економічні та правові фактори розвитку країни, які впливають на ефективність функціонування метрополітенів.

7. Розкрито сутність і зміст оборотних засобів, визначено їх роль, місце та функції серед базисних суміжних економічних категорій. При цьому оборотні засоби метроремонтного виробництва визначають функціональні форми, які послідовно приймають участь у процесі кругообігу: для сфери виробництва – у якості виробничих фондів, а сфері обігу – у формі товарних та грошових.

8. Організація оборотними засобами метроремонтного виробництва характеризується такими основними принципами – остаточної мети, зв’язності, модульності, ієрархії та функціональності; це дає можливість розкрити функціональні взаємозв’язки між елементами та впливати на прискорення процесу обіговості цих засобів.

9. Розрахунок фондовіддачі та рентабельності оборотних засобів сприяє поглибленому економічному аналізу змін показників ефективності використання оборотних засобів під впливом внутрішніх та зовнішніх факторів, а також прогнозувати кінцеві показники діяльності вагонного метроремонтного підприємства.

10. Розроблена економічна модель швидкості обігу оборотних коштів вагонного метроремонтного підприємства, на базі якої були виявлені внутрішні фактори, що впливають на прискорення процесу обігу, основними з яких є: скорочення залишків незавершеного виробництва, зменшення дебіторської заборгованості з розрахунками, зростання валового обсягу виконаних та реалізованих ремонтних робіт (послуг), мінімізація засобів підприємства у запасах та витратах, а також збільшення коштів у вигляді вільних залишків на рахунках в банку.

11. Обґрунтовані основні способи ефективного використання оборотних засобів метроремонтного виробництва, що виражені в – оптимізації структури активів, ресурсному збалансуванні кругообігу оборотних виробничих фондів і фондів обігу, збільшенні величини і частки власних коштів в обороті, зменшенні витратомісткості обороту, оптимізації витрат, зведенні їх до економічно виправданого мінімуму, ефективному управлінні фінансовими ресурсами.

Отримані результати та рекомендації є науково-методичною та практичною базою вдосконалення та підвищення ефективності використання оборотних засобів метроремонтного виробництва, що сприяє подальшому розвитку метрополітенів країни.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Приймук О. Р. Сутність та структура оборотного капіталу підприємств залізничного транспорту // Зб. наук. пр. Київ. ун-ту економіки і технологій т-ту. Сер. Економіка і управління. – К.: КУЕТТ, 2004. – № 5. – С. 116 – 123. (0,45 друк. арк.).

  2. Приймук О. Р. Основні етапи розвитку теорії оборотних засобів транспортного виробництва // Зб. наук. пр. Київ. ун-ту економіки і технологій т-ту. Сер. Економіка і управління. – К.: КУЕТТ, 2004. – № 5. – С. 43 – 49. (0,38 друк. арк.).

  3. Приймук О. Р. Системний підхід до організації оборотних коштів транспортних підприємств // Зб. наук. пр. Київ. ун-ту економіки і технологій т-ту. Сер. Економіка і управління. – К.: КУЕТТ, 2004. – № 6. – С. 48 – 54. (0,35 друк. арк.).

  4. Приймук О. Р. Метрополітен у період трансформації економіки // Зб. наук. пр. – Вип. 22. – Одеса: ОНМУ, 2005. – С. 171 – 179. (0,32 друк. арк.).

  5. Приймук О. Р. Система показників оцінки оборотних засобів вагонного метроремонтного підприємства // Зб. наук. пр. Київ. ун-ту економіки і технологій т-ту. Сер. Економіка і управління. – К.: КУЕТТ, 2005. – № 7. – С. 200 – 208. (0,56 друк. арк.).

  6. Сич Є. М., Приймук О. Р. Прискорення обіговості оборотного капіталу підприємств залізничного транспорту // Зб. наук. пр. Київ. ун-ту економіки і технологій т-ту. Сер. Економіка і управління. – К.: КУЕТТ, 2004. – Вип. 6. – С.135 – 143. (Особистий внесок автора – характеристика показників обіговості оборотних засобів та їх взаємозв’язок, аналіз методики оцінки запасів на підприємствах залізничного транспорту; 0,21 друк. арк.).

  7. Сич Є. М., Приймук О. Р. Оптимізація структури джерел формування оборотних засобів підприємств залізничного транспорту // Зб. наук. пр. ЧДТУ.– Чернігів: ЧДТУ, 2005. С. 31 – 38. (Особистий внесок автора – надана пропозиція щодо оптимізації структури джерел формування оборотних засобів; 0,20 друк. арк.).

  8. Сич Є. М., Приймук О. Р., Гомоляко А. М. Метровагоноремонтне підприємство як об’єкт економічного дослідження // Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем. Збірник наукових праць. Вип. 10. – К.: Міжнародний науковий навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН і МОН України, 2005. – С. 77 – 87. (Особистий внесок автора – обґрунтовані методи та функції управління вагонним метроремонтним підприємством, виділені та розподілені цільові функції діяльності підприємства, розроблена класифікація метроремонтних підприємств; 0,18 друк. арк.).

Матеріали науково–практичних конференцій і тези доповідей

  1. Приймук О. Р. Економічний зміст та функції оборотних засобів підприємств залізничного транспорту // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління. Тези доп. другої наук.-практ. конф. 29 листопада – 1 грудня 2004 р. – К.: КУЕТТ, 2004. – С. 100.

  2. Приймук О. Р. Моделі фінансування оборотного капіталу транспортних підприємств // Проблеми економіки транспорту. Тези доп. ІV Міжнародної наукової конференції 28 – 29 квітня 2005 р. – Дніпропетровськ, 2005. – С. 122.

  3. Приймук О. Р. Банківський кредит як джерело формування оборотних коштів транспортних підприємств // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління. Тези доп. третьої наук.-практ. конф. 24 – 25 листопада 2005 р. – К.: КУЕТТ, 2005. – С. 77 – 78.

  4. Приймук О. Р. Фактори, що впливають на економічну ефективність використання оборотних коштів транспортних підприємств // Проблеми економіки транспорту. Тези доп. V Міжнародної наукової конференції 27 – 28 квітня 2006 р. – Дніпропетровськ, 2006. – С. 80.

  1. Приймук О. Р. Удосконалення управління оборотними засобами метроремонтного виробництва // Проблеми економіки та управління на залізничному транспорті. Тези доп. Міжнародної науково-практичної конференції ЕКУЗТ 2006 20 – 22 червня 2006 р. – Судак, 2006. – С. 93 – 95.