Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


328. Соколова Ольга Сергіївна. Економічні засади формування людського капіталу на морському транспорті: дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / Одеський національний морський ун-т. - О., 2005.



Анотація до роботи:

Соколова О.С. Економічні основи формування людського капіталу на морському транспорті. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв’язку. – Одеський національний морський університет. – Одеса, 2005.

Розглядається формування людського капіталу на морському транспорті. Визначено особливості людського капіталу й інвестицій у людський капітал на морському транспорті. Обґрунтовано необхідність формування фонду амортизації людського капіталу. Розроблена схема інвестування і стратегія підвищення якості людського капіталу на підприємствах морського транспорту.

Розроблені й обґрунтовані методичні основи оцінки людського капіталу на підприємствах морського транспорту, запропоновані методики економічної оцінки людського капіталу і оцінки ефективності інвестицій у людський капітал на морському транспорті. Розроблена економіко-математична модель оптимізації розвитку підприємств морського транспорту з урахуванням людського капіталу.

Проведене у дисертації теоретичне узагальнення та методичне обґрунтування економічних засад формування людського капіталу на морському транспорті дозволяє зробити наступні висновки:

1. За допомогою людського капіталу з'являється можливість провести економічний аналіз впливу соціального фактора на діяльність морського транспорту й економіки в цілому.

2. Витрати, що зроблені з метою збільшення продуктивності праці і сприяння зросту в майбутньому доходів індивідуума, формують «інвестиції в людський капітал». З усіх видів інвестицій у людський капітал найбільш важливими є вкладення в кваліфікацію (освіту), здоров'я і міграцію. Усі ці три види вкладень у людський капітал дуже тісно пов'язані з діяльністю морського транспорту.

3. Людський капітал підприємств морського транспорту являє собою сукупну кваліфікацію (освіту, знання, досвід, навички), фізичні (здоров'я) і професійні здібності всіх працівників (з урахуванням їх міграції) підприємств морського транспорту, а також рівень організації та мотивації праці. Відповідними діями підприємств морського транспорту (зокрема, інвестуванням) можна сприяти збільшенню людського капіталу, покращенню його структури. Усе перераховане використовується підприємствами і працівниками морського транспорту для одержання прибутку і підвищення продуктивності праці як усередині підприємства, так і на морському транспорті в цілому.

4. Виробництво і приріст людського капіталу на підприємствах морського транспорту відбувається, головним чином, у формі галузевої освіти, підвищення специфічної кваліфікації працівників, у формі інвестицій в оздоровлення працівників, трудову мотивацію і міграцію працівників.

5. Існує необхідність формування на підприємствах морського транспорту спеціального амортизаційного фонду людського капіталу. Під амортизацією людського капіталу розуміється поступове перенесення вартості капітальних вкладень, які пов'язані з освітою у галузевих навчальних закладах, підвищенням специфічної кваліфікації і професійною підготовкою, оздоровленням (профілактикою захворювань, медико-санітарними заходами), міграційними процесами, трудовою мотивацією працівників морського транспорту, на формування людського капіталу. Перенесені капітальні вкладення, які пов'язані з людським капіталом, включаються до спеціального амортизаційного фонду людського капіталу. Цей фонд створюється для відшкодування фізичного і морального зносу людського капіталу у формі капітальних вкладень на його формування.

6. Підвищення якості людського капіталу обумовлює зростання конкурентоспроможності підприємства. Якісна освіта як головна складова людського капіталу стала основним елементом конкурентоспроможності і стійкого розвитку морської галузі. Процес реформування морської освіти має призвести до підвищення її якості.

7. Людський капітал є самостійним чинником виробництва на підприємствах морського транспорту (портах, судноплавних компаніях) і головним у всій системі факторів економічного зростання.

8. Оцінка людського капіталу на підприємствах морського транспорту розглядається як необхідний засіб вивчення якісного складу кадрового потенціалу підприємства, його сильних і слабких сторін, а також як основа для удосконалення індивідуальних трудових здібностей працівника підприємств морського транспорту і підвищення його кваліфікації. Для цього в роботі розроблений сучасний економічний інструментарій у вигляді методичних основ оцінки людського капіталу на підприємствах морського транспорту.

9. Економіко-математична модель оптимізації розвитку підприємств морського транспорту з урахуванням людського капіталу дозволяє покращити результати роботи підприємств морського транспорту з різними формами власності. Виконані розрахунки підтверджують адекватність моделі, що пропонується.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Соколова О.С. Экономико-социальное содержание понятия “человеческий капитал” // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Вип. 14. – Одеса: ОНМУ, 2002. – С. 71 - 81.

  2. Соколова О.С. Джерела інвестицій у людський капітал // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. - Вип. 174: В 2 т. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – Том I. – С. 269 - 274.

  3. Соколова О.С. Методичні основи оцінки людського капіталу на морському транспорті // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Вип. 16. – Одеса: ОНМУ, 2003. – С. 84 - 92.

  4. Соколова О.С. Методичні основи оцінки людського капіталу на підприємствах морського транспорту // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. Вип. 189: В 5 т. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – Том V. – С. 13-17.

  5. Соколова О.С. Якість людського капіталу як основа конкуренто-спроможності працівників морського транспорту // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Вип. 20. – Одеса: ОНМУ, 2004. – С. 78 - 86.

  6. Чекаловец В.И., Соколова О.С. Реформа экономического образования в Украине в контексте Болонского процесса // Труды Одесского политехнического университета. – Одесса, 2004. – Спецвыпуск в 3-х т. – Т. 2. – С. 99 - 102.

Інші наукові праці

  1. Соколова О.С. Вплив рівня освіти на зайнятість // Економіка та управління: Матеріали VI міжнародної науково-технічної конференції “АВІА-2004”. – Т.5. – К.: НАУ, 2004. – С. 15 - 19.

  2. Соколова О.С. Качество человеческого капитала и конкурентоспособность работников // Материалы научно-практической конференции “Перспективные разработки науки и техники”. Том 5. Экономические науки. – Белгород: Руснаучкнига; Днепропетровск: Наука и образование, 2004. - С. 33 - 38.

  3. Соколова О.С. Людський капітал та освіта як фактори економічного зростання // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта “2004”. Том 67. Економіка підприємства. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 33 - 35.

  4. Соколова О.С. Методические основы оценки человеческого потенциала на предприятиях транспорта // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління: Тези доп. Другої наук.-практ. конф. – К.: КУЕТТ, 2004. – С. 105 - 108.

  5. Соколова О.С. Методичні основи оцінки людського капіталу на підприємствах морського транспорту // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Інвестиційні стратегії сталого розвитку”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Том ІІ. – С. 100 - 101.

  6. Чекаловец В.И., Соколова О.С. Человеческий капитал на транспорте: нужно менять взгляды и подходы // Транспорт. – 2005. - №7. – С. 59 - 63.