Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


858. Тимошенко Олена Володимирівна. Економіко-організаційний механізм оподаткування підприємств: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Європейський ун-т. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Тимошенко О.В. Економіко-організаційний механізм оподаткування підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. - Європейський університет, Київ, 2004.

Дисертація присвячена дослідженню й обґрунтуванню теоретичних основ економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств та розробці практичних рекомендацій щодо його вдосконалення. Узагальнено сутність економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств, уточнено поняття його складових.

Здійснено аналіз ефективності економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств на основі розрахунку проміжних, оціночних, часткових, загальних коефіцієнтів податкового навантаження.

Виявлено вплив податків на основні параметри економічної діяльності підприємств, зокрема, на структуру факторів виробництва (капіталу та праці), прибутковість підприємства, величину податкового доходу.

Обґрунтовано напрями вдосконалення економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств на основі податкового прогнозування і планування з метою мінімізації податкових відрахувань, що передбачає створення на підприємстві центрів податкової відповідальності.

На основі дослідження теоретичних засад економіко-організаційного механізму оподаткування, проведеного аналізу управління податками на мікроекономічному рівні й особистих спостережень автором узагальнено і розроблено науково-практичні рекомендації щодо вдосконалення податкового механізму в розрізі його складових - економічної та організаційної - з метою забезпечення сталого економічного розвитку підприємств і підвищення регулюючої ролі податків. Основні наукові та практичні результати роботи полягають у наступному:

  1. Під економіко-організаційним механізмом оподаткування підприємств пропонується розуміти сукупність форм, методів, елементів системи оподаткування і способів їх правової й організаційної підтримки, систематизоване вивчення яких є основою формування узгодженості інтересів держави та платників податків.

  2. Можливості дії економіко-організаційного механізму оподаткування залежать від його складових. Зокрема, економічна складова передбачає мінімізацію податкових відрахувань за рахунок податкового планування, регулювання і контролю. До організаційної складової входить сукупність організаційно-правових форм діючої в Україні системи оподаткування, а її підґрунтям є певна сукупність встановлених державою обов’язкових платежів, що обираються підприємством з урахуванням форм власності та особливостей його діяльності.

  3. Комплексний аналіз ефективності економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств на основі розрахунку показників абсолютного й відносного податкового тиску свідчить про надмірне податкове навантаження на основні економічні показники діяльності підприємства. Однак розрахунок показників абсолютного податкового тиску не дає повної уяви про ступінь впливу податків на прибуток, виручку від реалізації, валовий дохід, валові витрати підприємства. З огляду на це, запропоновано використовувати методику відносних показників, що охоплює комплексну групу коефіцієнтів – загальні коефіцієнти податкового навантаження, показники оцінки ефективності податкового менеджменту, проміжні показники ефективності політики оподаткування на мікроекономічному рівні. До проміжних коефіцієнтів слід відносити: коефіцієнт ефективності оподаткування доходів фізичних осіб, коефіцієнт ефективності оподаткування доданої вартості тощо.

  4. Запропоновано методику визначення факторів, що зумовлюють рівень оподаткування, оскільки визначення факторів впливу на податкові відрахування мають вагоме значення, адже вони визначають політику оподаткування і повинні стати орієнтиром для підприємств під час формування їхньої податкової стратегії.

  5. Запропоновано методичний підхід до прогнозування розміру податкових відрахувань на основі оцінки інтенсивності надходжень податків, встановлення тенденції розвитку та трендового прогнозу, скорегованого на сезонність, що дасть змогу зменшити суму кредиторської заборгованості з бюджетом зі сплати податків та уникнути штрафних санкцій.

  6. Встановлено, що основним інструментом економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств має бути податкове планування, що передбачає практичне застосування схем, які дозволяють знизити податкове навантаження. Під податковим плануванням слід розуміти таку організацію дій з нарахування податків, що передбачає врахування пільгових умов оподаткування й інших законних способів мінімізації податкових платежів, дає можливість орієнтуватися на збільшення суми коштів, що залишається в розпорядженні підприємства після сплати податків. Запропоновано алгоритм податкового планування, який передбачає стратегічне податкове планування, тобто планування на момент створення підприємства, та поточне податкове планування, яке доцільно здійснювати на будь-яких етапах розвитку підприємства.

  7. Математико-статистичне моделювання впливу різних видів податків на основні економічні параметри діяльності підприємства дає змогу аналітично й кількісно вивчити вплив зміни ставок податків на структуру капіталу, зокрема, основних засобів та праці, відповідно кількості працюючих, прибутковість фірми, величину податкового доходу держави. Виявилося, що різні види податків впливають на економічну діяльність підприємства досить непередбачено. Якщо підприємство реагує на зміну режимів оподаткування, з орієнтацією на максимізацію прибутку, то це неминуче призведе до нових залучень капіталу та трудових ресурсів, а отже й інших показників його економічної діяльності. Доведено, що зменшення ставок податків може зумовити одночасне зростання як обсягів прибутків, так і розміру податкових відрахувань.

  8. Доведено, що початкове збільшення ставки ПДВ до певного рівня, за інших незмінних економічних умов, призводить до збільшення податкового доходу держави від підприємства, а при перевищенні зазначеної межі, збільшення ставки податку відіграє дестимулюючу роль із точки зору надходжень до бюджету.

  9. Запропоновано механізм регулювання розподілу заробітної плати через систему оподаткування, який дає змогу оцінити, як розподіляється дохід до оподаткування між працюючими і чи впливає система оподаткування на вирівнювання доходів і забезпечення принципу соціальної справедливості в розподілі суспільних благ. У результаті обчислювального експерименту знайдено коефіцієнти Джині, які дають підставу стверджувати, що система прогресивного оподаткування характеризується неспроможністю здійснювати перерозподіл заробітної плати відповідно до принципу соціальної справедливості й підвищення трудової активності.

  10. Ефективна реалізація економіко-організаційного механізму оподаткування можлива лише при запровадженні конкретних методів податкового планування, прогнозування, регулювання і контролю. На підприємствах доцільно запровадити центри податкової відповідальності, основними функціями яких мають стати: аналіз зовнішнього податкового середовища; планування та прогнозування: прогноз зовнішніх податкових умов і пільг, прогнозування розміру податкових відрахувань по прямих і непрямих податках; формування податкової стратегії підприємства, розробка системи організаційно-економічних заходів із забезпечення реалізації податкової політики; оцінка ефективності економіко-організаційного механізму оподаткування; податковий моніторинг.

  11. У сучасних умовах прогресивним напрямом реформування системи економіко-організаційного механізму оподаткування пропонується проведення цілеспрямованої політики помірного зниження ставок податків, скасування економічно необґрунтованих пільг, що забезпечить поступове вирівнювання податкового навантаження в Україні і сприятиме поліпшенню економічної діяльності підприємств.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Тимошенко О.В. Прибутковий податок з громадян, його залежність від рівня заробітної плати: аспекти реформування // Вісн. Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Економічна серія. – 2002. - Вип. 565. – С. 307-311.

  2. Тимошенко О.В. Аналіз ефективності впровадження кардинальної реформи прибуткового податку з громадян // Вісн. Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Економічна серія. – 2003. - Вип. 578. – С. 86-89.

  3. Тимошенко О.В. Особливості і оцінка оподаткування доходів фізичних осіб: приклад Російська Федерація // Економіка і управління. – 2003. - №3 (21). – С. 75-81.

  4. Тимошенко О.В. Аналіз інтенсивності сезонних коливань та трендовий прогноз надходження прибуткового податку з громадян (на прикладі Вінницької області) // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. пр. – К., 2003. - Вип. 9 (28). - С. 52-57.

  5. Тимошенко О.В. Аналіз формування доходної частини зведеного бюджету України за рахунок прибуткового податку з громадян // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. пр. – К., 2003. - Вип. 10 (29). - С. 21-29.

  6. Тимошенко О.В. Застосування моделі Лоренца для оцінки справедливості диференціації заробітної плати до і після оподаткування. // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. пр. – К., 2003. - Вип. 11 (30). - С. 52-57.

  7. Тимошенко О.В. До питання виникнення та розвитку прибуткового оподаткування населення // Наук. пр. НДФІ. – 2003.- Вип. 4 (23). - С. 103 - 110.

  8. Тимошенко О.В. Кореляційно-регресійне дослідження прибуткового податку і факторів, які на нього впливають (на прикладі Вінницької області) // Економіка: проблеми теорії і практики. – 2003. – Т. IV. Вип. 186. - С. 1064 - 1075.

  1. Тимошенко О.В. Світовий досвід прибуткового оподаткування населення // Наук. пр. НДФІ. – 2004. - Вип.1-2 (24-25). - С. 51-60.

  2. Тимошенко О.В. Вдосконалення економіко-організаційного механізму оподаткування підприємств // Економіка: проблеми теорії і практики. – 2004. – Т.I. Вип. 196. - С. 289 - 296.

Матеріали науково-практичних конференцій:

  1. Тимошенко О.В. Податок на прибуток підприємств у контексті прямого оподаткування // Зб. наук.-практ. конф. “Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість”. - К., 2003. - С. 313-317.

  2. Тимошенко О.В. Дослідження адекватності диференціації заробітної плати до і після оподаткування за моделлю Лоренца (на прикладі Вінницької області) // Зб. наук.-практ. конф. “Розвиток ринкової економіки на Поділлі: здобутки, проблеми, перспективи”. - Х., 2003. – С. 120-125.

  3. Тимошенко О.В. Вплив оподаткування заробітної плати на діяльність підприємства за виробничою функцією Кобба-Дугласа // Матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. “Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”. Т.1. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 128-131.

  4. Тимошенко О.В. Податкова реформа як фактор сталого розвитку інвестиційної діяльності // Матер. VII Міжнар. наук.-практ. конф. “Наука і освіта 2004”. Т.12. Інвестиційна діяльність. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 45-48.

  5. Тимошенко О.В. Інтенсивність сезонних коливань індексними методами та методами аналізу Фур’є (на прикладі Вінницької області) // Зб. доп. і тез першої міжнар. наук.-практ. конф. “Підприємництво як суспільно-економічна передумова становлення середнього класу”. – К., 2004. – С. 16-23.

  6. Tymoshenko Olena. Business Miniaturization // Зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. “Економіка: сучасні проблеми та перспективи розвитку” // Київ, 18-19 березня 2004 р. у 2-х т. / Ред. кол. І.І. Тимошенко (відп. ред.) та ін. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. – Т.1. – С.111-113.

  7. Тимошенко О.В. Вплив податків на діяльність підприємства: Зб. доп. і тез Міжнар. економічного форуму “Теорія і практика розвитку корпоративного сектора економіки України в контексті цілей тисячоліття та світової глобалізації”. – К.: Вид. дім “Корпорація”, 2004. – С.145-150.

18-20. Публікації за темою дисертації: тези конференцій.