Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Миргородська Олена Леонідівна. Формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі професійної підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Миргородська О.Л. Формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі професійної підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2008.

Робота присвячена дослідженню дидактичних умов формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі їх професійної підготовки під час вивчення дисциплін економіко-географічного циклу.

У дисертації розкрито проблему формування дослідницьких умінь майбутніх учителів-географів як важливої складової їх професійної підготовки. Визначено дидактичні умови формування дослідницьких умінь студентів географічних спеціальностей під час вивчення дисциплін економіко-географічного циклу та під час проведення навчальної практики із суспільної географії. Розроблено технологію формування дослідницьких умінь студентів-географів у процесі вивчення економіко-географічних дисциплін, важливою складовою якої стала система дидактичних завдань.

Шляхом педагогічного експерименту доведено, що ефективність формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії стає більшою за умови комплексного підходу до організації навчально-виховного процесу.

У дисертації наведене вирішення актуального наукового завдання формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі їх професійної підготовки. Результати одержані в ході експериментального дослідження, реалізовані мета і завдання дозволяють зробити основні висновки й надати рекомендації щодо їх використання.

1. На основі порівняльного аналізу наукової й методичної літератури визначено, що існують роботи з проблем формування дослідницьких умінь студентів ВНЗ у процесі загально-педагогічної підготовки й у процесі вивчення дисциплін природничого циклу. Разом з тим відсутні наукові напрацювання щодо формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін.

2. У процесі дослідження обґрунтовано доцільність формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Уточнено поняття “дослідницькі уміння” і класифікацію дослідницьких умінь відповідно до особливостей професійної підготовки майбутнього учителя географії.

Під “дослідницькими уміннями” ми розуміємо сукупність інтелектуальних і практичних дій, що забезпечують здатність особистості до самостійних спостережень, узагальнення, аналізу процесів і явищ дійсності; до набуття нових знань і застосування їх відповідно до поставленої мети дослідницької або професійної діяльності. Дослідницькі уміння мають три основні структурні компоненти: інтелектуальний, практичний, самоорганізації та самоконтролю.

Ураховуючи специфіку професійної підготовки студентів географічних спеціальностей, всі дослідницькі уміння, якими вони повинні володіти ми об’єднали в такі п’ять груп: операційні, організаційні, комунікативні, практичні, картографічні. Картографічні уміння, як складова дослідницьких умінь майбутніх учителів-географів виділяється нами в самостійну групу з огляду на те, що картографічний метод дослідження є одним із найважливіших в арсеналі дослідницького апарату географії взагалі та соціально-економічної географії зокрема. Без досконалого володіння картою не можливе якісне оволодіння географічними знаннями і передача цих знань учням.

3. Розроблено і експериментально перевірено технологію формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Розглядаючи технологію навчання як єдність мети, засобу і результату конкретного педагогічного процесу ми виділяли такі її структурні компоненти: цільовий, пізнавальний, операційно-процесуальний і контрольно-результативний. Цільовий компонент технології передбачав чітке визначення цілей навчально-педагогічної діяльності з боку викладача і чітке усвідомлення студентами мети та основних напрямків такої діяльності; пізнавальний компонент технології включав систему професійних знань, які забезпечували навчальну діяльність; операційно-процесуальний компонент технології передбачав організацію навчальної діяльності студентів-географів по формуванню дослідницьких умінь різних груп на основі вже отриманих знань або ж паралельно з цим процесом; контрольно-результативний компонент технології мав на меті додатково сприяти процесу формування дослідницьких умінь, дозволяв виявляти існуючий рівень їх сформованості у студентів і виявляв недоліки які мали місце в даному процесі з метою подальшої їх ліквідації.

Відповідно до кожного компоненту визначались доцільні організаційні форми і методи активізації навчальної діяльності.

4. Виявлено й експериментально перевірено дидактичні умови ефективного формування дослідницьких умінь студентів у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін.

Доведено, що формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії під час вивчення професійно-орієнтованих дисциплін стає більш ефективним за таких дидактичних умов: наявності у студентів чіткого розуміння суті дослідницьких умінь і їх значення для процесу навчання та подальшої професійної і наукової діяльності; здійснюється паралельно з процесом засвоєння базових знань і на основі поєднання форм і методів аудиторної та позааудиторної роботи, які відповідають змісту географічної освіти, зокрема під час проведення навчальної польової практики студентів; врахування індивідуального рівня базової підготовки студентів з географічних навчальних дисциплін, тому навчально-виховний процес спирається на використання завдань різного ступеня складності, побудованих за принципом альтернативних та варіативних рішень; наявності кваліфікованого керівництва з боку викладача та за умови продуманої системи систематичного контролю за роботою студентів, що дозволяє вчасно виявляти прогалини у процесі засвоєння знань та формування дослідницьких умінь і вчасно ліквідувати їх.

Розглянуто можливості навчальних польових практик у плані формування дослідницьких умінь. Доведено, що навчальні польові практики, які є невід’ємною складовою професійної підготовки майбутніх учителів географії, являють собою яскравий приклад поєднання аудиторної та позааудиторної навчально-дослідницької діяльності студентів і сприяють не лише закріпленню теоретичних знань, що їх отримують студенти під час аудиторних занять, а й формуванню умінь проводити спостереження за географічними процесами і явищами, виявляти взаємозв’язки між природними компонентами та господарською діяльністю людини, оволодінню методикою польових наукових досліджень, розвитку у студентів географічного мислення.

5. Уточнено критерії рівнів сформованості дослідницьких умінь студентів географічних спеціальностей. До них ми віднесли: а) чітке розуміння змісту і мети тих чи інших видів діяльності; б) здатність самостійно обирати методи і засоби досягнення мети діяльності; в) самостійність і повнота виконання розумових або практичних дій; г) логічність і послідовність виконання дій; д) ступінь активності розумової і практичної діяльності; є) прагнення до реалізації власних можливостей; е) здатність обґрунтувати і оцінити свої дії та дії інших студентів; ж) якість і своєчасність оформлення результатів розумової або практичної діяльності.

Уточнені критерії стали основою для розподілу студентів на три групи по відношенню до рівня володіння дослідницькими уміннями. Перша група (високий рівень) – студенти володіють дослідницькими уміннями різних груп, самостійно застосовують їх при виконанні завдань різного ступеня складності; друга група (достатній рівень) – студенти переважно володіють різними дослідницькими уміннями, однак відчувають ускладнення при їх самостійному застосуванні на практиці; третя група (низький рівень) – студенти володіють лише окремими дослідницькими уміннями і застосовують їх лише при виконанні завдань репродуктивного характеру, часто за допомогою (або під керівництвом) викладача.

6. Надійність результатів, отриманих у ході експериментального дослідження, підтверджена математичною обробкою даних. Аналіз результатів діагностуючих контрольних робіт показав, що рівень сформованості дослідницьких умінь усіх основних груп у студентів експериментальних груп вищий, ніж у студентів контрольних груп. Це дає право стверджувати, що запропонована технологія формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії надає можливість зробити цей процес більш продуктивним під час вивчення студентами дисциплін економіко-географічного циклу.

7. Внесено доповнення у зміст лекційних курсів, підготовлено дидактичні матеріали для проведення лабораторно-практичних занять навчальних дисциплін “Географія населення” та “Техніко-економічні основи промислового виробництва, сільського господарства і транспорту”, які забезпечують формування дослідницьких умінь студентів, розроблено варіанти багаторівневих діагностуючих контрольних робіт та рекомендації до самостійної підготовки студентів з вищеозначених дисциплін. Отримані доробки можна використовувати у практичній підготовці студентів географічних спеціальностей, а також у процесі післядипломної педагогічної освіти.

Результати дослідження дозволили висловити такі рекомендації кафедрам ВНЗ, які готують майбутніх учителів географії: поширювати технологічний підхід у формуванні дослідницьких умінь студентів у процесі викладання професійно-орієнтованих дисциплін, зокрема таких як “Географія населення” й “Техніко-економічні основи промислового виробництва, сільського господарства і транспорту”; впроваджувати форми і прийоми, орієнтовані на формування у студентів готовності до самостійної дослідницько-творчої діяльності.

Дослідженням установлено, що подальших розробок потребують: порівняльне вивчення процесу формування дослідницьких умінь студентів денної та заочної форми навчання; дослідження питання активізації навчальної діяльності майбутніх учителів географії у контексті формування дослідницьких умінь (зокрема картографічних) учнів основної та старшої школи.

Публікації автора:

1. Пропадуща О.Л. Формування дослідницьких умінь у теорії та практиці педагогіки /О.Л. Пропадуща // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки.– Кіровоград, 2002. – № 45, част. П. – С. 79-83.

2. Пропадуща О.Л. Діагностика формування дослідницьких умінь майбутніх вчителів-географів / О.Л.Пропадуща // Науковий вісник Чернівецького університету. – 2003. – № 181. – С. 135-142.

3. Миргородська О.Л Формування дослідницьких умінь майбутніх вчителів географії у процесі вивчення економіко-географічних дисциплін / О.Л. Миргородська // Вісник Житомирського державного педагогічного університету імені Івана Франка. – 2005. – № 25. – С.246-249.

4. Миргородська О.Л. Можливості навчальних курсів з економічної географії щодо формування дослідницьких умінь майбутніх вчителів-географів / О.Л. Миргородська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. – 2005. – Серія 16.– С.170-174.

5. Миргородська О.Л. Розрахункові задачі як засіб формування дослідницьких умінь студентів-географів у процесі вивчення дисциплін економіко-географічного циклу / О.Л. Миргородська // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2006. – № 71. – С.188-190.

6. Пропадуща О.Л. Викладання географії населення в педагогічних вищих навчальних закладах // Географічна освіта і наука в Україні: зб. тез доповідей П міжнар. конф., 27-27 берез. 2003 р. / М-во освіти і науки України, Українське географ. товариство [та ін.]. – К.: ВГЛ “Обрії”, 2003. – С.293-294.

7. Пропадуща О.Л. Дослідницька діяльність студентів в процесі проходження навчальної польової практики з економічної та соціальної географії // Актуальні проблеми розвитку економіко-географічної науки та освіти в Україні: зб. тез доповідей, 21 груд. 2003 р. / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – С.169-171.

8. Пропадуща О.Л. Використання системи індивідуальних самостійних завдань в процесі формування дослідницьких умінь студентів природничо-географічних спеціальностей // Підготовка майбутнього вчителя природничих дисциплін в умовах моделювання освітнього середовища: зб. наук. праць міжнар. наук.-практ. конф., 27-28 трав. 2004 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т педагогіки АПН України [та ін.] – Полтава: АСМІ, 2004. – С.362-365.

9. Пропадуща О.Л. Актуальність вивчення питань народонаселення рідного регіону при підготовці студентів–географів // Україна: географічні проблеми сталого розвитку: зб. праць ІХ з’їзду Українського географічного товариства, 26-28 вер. 2004 р., Чернівці. Т.ІУ / Укр. географ. товариство. – К.: ВГЛ “Обрії”, 2004.– С.76-77.

10. Миргородська О.Л З досвіду формування дослідницьких умінь майбутніх вчителів географічних спеціальностей у процесі вивчення економіко-географічних дисциплін // Психолого-педагогічні засади природничо-географічної та економічної освіти: зб. тез доповідей всеукраїнської наук.-практ. конф., 29-30 вер. 2005 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т педагогіки АПН України [та ін.] – Вінниця: “Едельвейс”, 2005. – С.28-30.

11. Пропадуща О.Л. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з курсу “Техніко-економічні основи виробництва” / Олена Леонідівна Пропадуща. – Кіровоград: КДПУ, 2003. – 28 с.

12. Миргородська О.Л. Методичні вказівки до виконання практичних робіт та самостійної підготовки з курсу “Географія населення” для студентів географічних спеціальностей денної і заочної форм навчання / Олена


Леонідівна Миргородська. – Кіровоград: ПП “Центр оперативної поліграфії “Авангард”, 2007. – 32 с.