Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Плахтєєва Вікторія Іванівна. Формування громадянської свідомості в майбутніх учителів у процесі професійної підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Плахтєєва В.І. Формування громадянської свідомості в майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди. - Харків, 2008.

У дисертації здійснено цілісний аналіз проблеми формування громадянської свідомості майбутніх учителів у процесі професійної підготовки.

Уперше обґрунтовано педагогічні умови формування громадянської свідомості (мотиваційно-цільова спрямованість навчально-виховного процесу; створення атмосфери інтелектуальної напруги; громадянсько-орієнтована комунікативна взаємодія викладача і студента); експериментально перевірено технологію їх реалізації.

Доведено, що ефективність формування громадянськості в майбутніх учителів забезпечується мотиваційно-цільовою спрямованістю навчального процесу, організацією доцільної громадянсько-спрямованої взаємодії викладача й студента, створенням атмосфери інтелектуальної напруги під час навчання.

Реалізація педагогічних умов формування громадянської свідомості в майбутніх учителів забезпечила доцільність їх застосування в комплексі з метою забезпечення вмотивованості навчально-виховного процесу, оволодіння студентами системою знань (правових, політичних, економічних, загальнокультурних тощо), формування в них відповідних якостей, почуттів, що засвідчують зрілість особистості громадянина.

Аналіз науково-педагогічної літератури і проведений експеримент дозволив дійти таких висновків:

1. З’ясовано, що громадянська свідомість особистості є складником громадянськості і визначається як сукупність суспільно значущих поглядів, переконань, ціннісних орієнтацій, що формують реальні відносини соціальних та національних груп, окремої людини до інших соціальних, національних груп і осіб, спрямована на забезпечення докорінних інтересів людей, досягнення загальнолюдських цілей.

Установлено, що сформованість громадянської свідомості засвідчує рівень знань, емоційне ставлення, поведінкову діяльність особистості, що відповідає її структурним компонентам (когнітивному, потребово-мотиваційному, конативному).

Виявлено, що громадянську свідомість характеризують правова, політична, екологічна, соціально-психологічна, економічна, міжетнічна, планетарна, філософсько-аксіологічна, морально-вольова ідентичності.

Маючи особливості формування (комплексність, міждисциплінарна інтегрованість, культуровідповідність, інтеркультурність), громадянська свідомість реалізується в культурно-просвітницькій, виховній, психологічній функціях.

2. У ході дослідження доведено, по-перше, що громадянська свідомість, займаючи чільне місце в системі вимог до вчителя, в системі цінностей, у структурі його педагогічної діяльності, а також його функцій і завдань, є результатом глибокої навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів, активної взаємодії викладача та студента і може виступати як зовнішній стимул виявлення громадянської позиції особистості; по-друге, ефективність формування громадянськості в майбутніх учителів забезпечується мотиваційно-цільовою спрямованістю навчального процесу, організацією доцільної громадянсько-спрямованої взаємодії викладача й студента, створенням атмосфери інтелектуальної напруги під час навчання.

3. Експериментальна перевірка умов сприяла формуванню в майбутніх учителів позитивного ставлення до проблем громадянськості, усвідомленню ролі особистості громадянина в реформаторських процесах, необхідності оволодіння політико-правовими знаннями в сучасних умовах, формуванню вмінь здійснювати аналіз політичних ситуацій, вести дискусію, наукові пошуки, а також – морально-вольових якостей (толерантність, критичність, відповідальність, сміливість, ініціативність тощо), патріотично-громадянських почуттів (справедливість, любов до людей, культури, традицій, колективізм тощо).

4. Установлено і схарактеризовано рівні (високий, середній, низький), критерії (мотиваційно-орієнтовний, когнітивно-пізнавальний, поведінковий) сформованості громадянської свідомості в майбутніх учителів. Виявлено зміни, що відбулися в громадянській свідомості у студентів у процесі експериментальної роботи, які характеризують перехід від потенційного, ситуативного прояву основних її показників до систематично реалізованих дій, вчинків.

5. Розроблений й апробований спецкурс „Громадянське виховання: історія й сучасність” посилював процес формування громадянської свідомості в майбутніх учителів.

Це дослідження не вичерпує всіх проблем. Подальших наукових пошуків вимагають обґрунтування й експериментальна перевірка засобів формування громадянської свідомості в майбутніх учителів з урахуванням специфіки фахової підготовки, науково-дослідницької роботи, виховної позаудиторної, а також педагогічної практики.

Важливим у контексті розглядуваної проблеми є дослідження морально-вольового складника громадянської свідомості не тільки в майбутніх учителів, а й інженерів, військових, лікарів тощо.

Публікації автора:

І. Статті в наукових фахових виданнях:

  1. Плахтєєва В.І. Самосвідомість як показник громадянської зрілості особистості // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Зб. наук. пр. - Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2005. - Вип.23. – С.100-105.

  2. Плахтєєва В.І. Громадянська освіта – запорука громадянської свідомості майбутнього вчителя // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук. метод. зб. - Слов’янськ: Слов’янський державний педагогічний університет, 2006. - Вип. ХХХ. - С.169-173.

  3. Плахтєєва В.І. Знайомство майбутніх учителів з досвідом громадянського виховання учнів // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук. метод. зб. - Слов’янськ: Слов’янський державний педагогічний університет, 2006. - Вип. ХХХІІ. - С.81-88.

  4. Плахтєєва В.І. Шляхи реалізації виховуючої функцій навчання як історико-педагогічний аспект // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. - Київ-Запоріжжя, 2006. – Вип. № 37. - С.142-146.

  5. Плахтєєва В.І. Студентство як науково-педагогічна проблема // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. - Київ-Запоріжжя, 2006. – Вип. № 38. - С.25-30.

  6. Плахтєєва В.І. Морально-вольові якості майбутнього вчителя – основа його громадянської свідомості // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2006.- № 12.- С.162-165.

  7. Плахтєєва В.І. Про сформованість громадянської свідомості у майбутніх учителів // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Зб. наук. пр. – Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2006. - Вип.№ 25. - С.112-117.

ІІ. Навчально-методичні матеріали

8. Плахтєєва В.І. Програма спецкурсу „Громадянське виховання: історія і сучасність”. – Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2007. - 11с.

ІІІ. Матеріали науково-практичних конференцій

9. Плахтєєва В.І. Правове виховання дітей молодшого шкільного віку // Матеріали першої міжнародної наукової конференції “Роль освіти у правовому вихованні особистості”. - Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2005. - С.48-51.

10.Плахтєєва В.І. Громадянська свідомість особистості як нагальна потреба сучасного суспільства. // Матеріали III науково-практичної конференції молодих учених «Методологія сучасних наукових досліджень». – Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2006. – Частина 1. – С.59-60.

11.Плахтєєва В.І. Формування громадянської свідомості у майбутніх учителів // Міжнародна науково-практична конференція «Освіта і доля нації». – Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, 2006. – С.92-94.

Анотації