Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Нагорнюк Людмила Євгенівна. Формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів у процесі фахової підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Нагорнюк Л. Є. Формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів у процесі фахової підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, 2008.

У дисертаційному дослідженні теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель і технологію формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів. Здійснено науково-педагогічний аналіз досліджуваної проблеми, з’ясовано сутність і визначено структуру іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів. Розроблено структурно-функціональну модель сучасного журналіста-фахівця як комплекс особистісних та діяльнісних характеристик. Доведено доцільність використання засобів медіаосвіти для формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів. З’ясовано особливості та дидактичний потенціал аудіальних, аудіовізуальних, друкованих та електронних засобів масової комунікації у формуванні кожного компонента іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів.

Здійснене дослідження забезпечило досягнення поставленої мети, а вирішення поставлених завдань дало змогу зробити такі висновки.

1. Інтеграція України з європейським освітнім та інформаційним простором передбачає пошук нових шляхів формування особистості майбутнього журналіста, який здатний вільно орієнтуватися в полікультурному світі, розуміючи його цінності, реалізовувати себе у взаємодії з представниками інших професійних співтовариств. У структурі професійної підготовки журналіста чільне місце належить іншомовній комунікації, що зумовлено сучасними політичними, економічними, культурними та інформаційними реаліями. Вирішення цієї проблеми зумовило пошук нових шляхів формування в майбутніх журналістів ІПКК. У процесі дослідження доведено, що ІПКК майбутнього журналіста – це сукупність особистісних та професійних якостей, знань, умінь, навичок і здібностей, які необхідні йому для здійснення іншомовної професійної діяльності (робота з іншомовною інформацією, створення усного та письмового журналістського тексту, організація професійного діалогу, пізнавальна діяльність та ін.). Цей феномен є поняттям інтегрованим і складається з чотирьох компонентів: мовного (лінгвістичного), соціокультурного, стратегічного та професійного.

2. Розроблено структурно-функціональну модель сучасного журналіста-фахівця, яка складається з двох компонентів – особистісного та діяльнісного. До особистісної складової належать якості, знання, уміння, навички і здібності, які необхідні журналісту для здійснення ефективної професійної діяльності. Діяльнісний компонент це сукупність таких складових: особливості, функції, сфери, домінантні види та умови професійної діяльності журналіста.

3. Визначено критерії (мотивації, лексико-граматичної правильності, професійної спрямованості, соціокультурних знань, умінь і навичок, володіння комунікативними стратегіями і тактиками та комунікабельності) і показники високого, достатнього, середнього та низького рівнів сформованості цього феномена в студентів факультетів (відділень) журналістики.

4. Обґрунтовано й експериментально перевірено модель формування ІПКК майбутніх журналістів у процесі фахової підготовки, в основу якої покладено взаємозв’язок загальноосвітніх та фахових дисциплін, технологічність, гуманістичну спрямованість та використання ЗМК у процесі формування. Модель складає єдність із таких основних структурних елементів як цільового, організаційно-змістового, процесуального та оцінно-результативного компонентів. Принцип гуманізації визначено як основний, оскільки гуманістична орієнтація до формування ІПКК майбутніх журналістів сприятиме більшому суспільному динамізму й, відтак, швидшому подоланню суспільних протиріч. Журналіст, який активний у самореалізації, буде менш схильним до деструктивних вчинків, а більше – до підтримання гармонії в суспільстві. Визначено основні напрями гуманізації процесу формування ІПКК майбутніх журналістів: реалізація міжпредметних зв’язків, пріоритетність інтересів особистості, панування в освітньому процесі комфортного морально-психологічного клімату, максимальне залучення творчого потенціалу та самостійності студентів.

5. Висока ефективність формування ІПКК майбутніх журналістів досягається в межах відповідної технології навчання. Так, технологія містить мету, етапи організації навчально-пізнавальної роботи викладачів і студентів, систему методів, форм та прийомів і критерії відбору медіатекстів. Основним засобом технології є друковані, електронні, аудіальні та аудіовізуальні ЗМК. У технології здійснено підбір форм і методів роботи студентів з медійними матеріалами з метою формування ІПКК майбутніх журналістів. Особливо рекомендуються творчі види роботи і розроблено каталог творчих завдань, в основу каталогізації покладено різні види медійних творів.

6. Після проведення дослідно-експериментальної роботи у великої частини студентів факультетів (відділень) журналістики експериментальних груп зафіксовано достатній (40%) та високий (37%) рівні сформованості ІПКК. Кількість студентів, рівень сформованості ІПКК яких є низьким, зменшилась в експериментальних групах на 16%. Кількість майбутніх журналістів експериментальних груп, що володіють середнім рівнем сформованості ІПКК, після експерименту зменшилася на 20%.

Проведене дослідження не претендує на вичерпне вирішення всіх аспектів проблеми формування ІПКК майбутніх журналістів. Потребують подальшого розвитку питання: аналізу і ранжування чинників впливу на ефективність формування ІПКК майбутніх журналістів; науково-методичного забезпечення навчального процесу з орієнтацією на гуманізацію навчально-виховного процесу; створення спеціального навчального курсу та відповідних навчальних посібників, що сприятимуть вдосконаленню ІПКК майбутніх журналістів.

Публікації автора:

  1. Нагорнюк Л. Є. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг, 2007. – Вип. 19. – С. 95–101.

  2. Нагорнюк Л. Є. Структура іншомовної комунікативної компетенції майбутнього журналіста / Л. Є. Нагорнюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогіка. – Тернопіль, 2007. – № 2. – С. 21–26.

  3. Нагорнюк Л. Є. Особливості використання електронних медіа у формуванні іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Вісник Прикарпатського університету. Педагогіка. Івано-Франківськ, 2008. Сучасні тенденції розвитку освіти в Україні та за кордоном (8–9 жовтня 2008 р.) : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. / Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов. – Вип. 21, Ч. І. – С. 249–255.

  4. Нагорнюк Л. Є. Гуманістичні орієнтири формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Вісник Прикарпатського університету. Сер. : Педагогіка. – Івано-Франківськ, 2008. – Вип. 25. – С. 341–346.

  5. Нагорнюк Л. Є. Медіаосвіта у підготовці майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогіка. – 2008. – № 4. – С. 21–26.

  6. Нагорнюк Л. Є. Створення моделі професійної діяльності журналіста як умова реалізації професійної спрямованості загальноосвітніх предметів на факультетах журналістики / Л.Є. Нагорнюк // Педагогічні науки. Освітні інновації : зб. наук. праць.– Суми, 2008. – Ч. 1. – С. 181–189.

  7. Нагорнюк Л. Є. Модель особистості журналіста як вимога сьогодення / Л. Є. Нагорнюк // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки. – Черкаси, 2008. – Вип. 124. – С. 89–95.

  8. Нагорнюк Л. Є. Модель формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів на основі міжпредметного підходу / Л. Є. Нагорнюк // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки. – Черкаси, 2008. – Вип. 136. – С. 152–154.

  9. Нагорнюк Л. Є. Ефективність моделі і технології формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів: результати педагогічного експерименту / Л. Є. Нагорнюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогіка. – Тернопіль, 2009. – № 1. – С. 15–20.

  10. Нагорнюк Л. Є. Дидактичний потенціал аудіовізуальних ЗМІ у формуванні іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития 2008 : сб. науч. трудов по материалам междунар. науч.-практ. конференции (Одесса, 1–15 окт. 2008 г.) / Одесский национальный морской университет. – Одесса, 2008. – Т. 12. – С. 29–31.

  11. Нагорнюк Л. Є. До питання про підготовку журналістів у нових умовах / Л. Є. Нагорнюк // Актуальні питання науки та практики: досягнення та перспективи – 2007 : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (Полтава, 3–7 грудня 2007 р.) / Громадська асоціація “Аграрна наука та практика”. – Полтава, 2007. – С. 138–140.

  12. Нагорнюк Л. Є. До проблеми створення моделі особистості журналіста / Л. Є. Нагорнюк // Вища школа України в умовах глобалізації та інтеграції : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Черкаси, 27–28 березня 2008 р.) / Міністерство освіти і науки України, Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси, 2008. – С. 27–29.

  13. Нагорнюк Л. Є. Критерії сформованості іншомовної комунікативної компетенції майбутнього журналіста / Л. Є. Нагорнюк // Наука та практика – 2007 : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (Полтава, 11–15 лютого 2007 р.) / Громадська асоціація «Аграрана наука та практика». – Полтава, 2007. – С. 161–163.

  14. Нагорнюк Л. Є. Міжпредметний підхід у формуванні іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів / Л. Є. Нагорнюк // Викладач і студент: суб’єкт-суб’єктні відносини : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (Черкаси, 27–28 листоп. 2008 р.) / Міністерство освіти і науки України, Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. – Черкаси, 2008. – С. 70–71.

  15. Нагорнюк Л. Є. Самостійна робота у формуванні іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутнього журналіста / Л. Є. Нагорнюк // Наука и образование – 2008 : материали за 4-а междунар. научна практ. конф. (3–15 януари 2008 г.). – Т. 6. Педагогически науки. – София, 2008. – С. 61–65.

  16. Нагорнюк Л. Є. Формування іншомовної комунікативної компетенції майбутнього журналіста як педагогічна проблема // Мандрівець. – 2006. – № 2 (61). – С. 69–72.