Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Халабузар Оксана Анатоліївна. Формування культури логічного мислення майбутнього вчителя у процесі фахової підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Халабузар О.А. Формування культури логічного мислення майбутнього вчителя у процесі фахової підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2008.

Дисертацію присвячено проблемі формування культури логічного мислення майбутніх учителів у процесі фахової підготовки. Проаналізовано стан розробки проблеми в науково-педагогічній та методичній літературі. Визначено й теоретично обґрунтовано суть і структуру культури логічного мислення майбутніх учителів, яка є складним особистісним утворенням, що забезпечує розвиток професійного мислення педагога, його культурогенез; виявлено її сутнісні характеристики; створено технологію формування культури логічного мислення майбутнього вчителя, що містить цільовий, мотиваційний, змістовно-процесуальний та рефлексивний компоненти, критерії та рівні сформованості культури логічного мислення, методи й форми професійної підготовки вчителів в аспекті формування культури логічного мислення.

Розроблено технологію формування культури логічного мислення майбутніх учителів та визначено її компоненти. Ефективність розробленої технології формування культури логічного мислення майбутнього вчителя та впровадження в навчальний процес спецкурсу “Формування культури логічного мислення” доведено кількісними та якісними показниками формувального експерименту.

У дисертації подано нове розв’язання проблеми формування культури логічного мислення майбутніх учителів, що полягає в обґрунтуванні та експериментальній перевірці технології, яка забезпечує ефективність цього процесу. Одержані в ході виконаного дослідження результати підтвердили гіпотезу, покладену в його основу, а реалізовані мета й завдання дослідження дають змогу зробити такі загальні висновки.

1. Теоретично обґрунтовано сутність культури логічного мислення майбутніх учителів як складного особистісного новоутворення, яке передбачає здатність майбутнього педагога глибоко усвідомлювати логіку засвоюваного матеріалу, причинно-наслідкові зв’язки вивчених явищ, операції критичного мислення, логічні прийоми й методи наукового мислення, вміння абстрагуватися, узагальнювати, робити висновки, високу розумову активність. Виявлено, що основою механізму формування культури логічного мислення майбутнього вчителя є складні зв’язки між пізнавальними прагненнями та діяльністю, між інтелектуальним та емоційно-вольовим у структурі змісту цього багатогранного особистісного утворення.

2. Обґрунтовано критерії, показники та охарактеризовано рівні сформованості культури логічного мислення. На основі зазначених показників встановлено рівні сформованості культури логічного мислення: високий (творчий), середній (достатній) і низький (репродуктивний). Для низького (репродуктивного) рівня сформованості культури логічного мислення суб’єкта характерною є недостатня сформованість культури логічного мислення або повна відсутність необхідних показників оволодіння її компонентами та позитивної мотивації щодо формування особистої культури логічного мислення. У студентів не сформовано систему логічних знань та вмінь. Студенти переважно діють інтуїтивно, імпульсивно, спираючись на життєвий досвід, метод спроб і помилок, спираються на аналогію, шаблон, не мають сформованої рефлексивної позиції. У студентів середнього (достатнього) рівня виражено інтерес до формування культури логічного мислення, вони мають бажання й потребу в самовдосконаленні, але не завжди усвідомлюють вагомість культури логічного мислення для вчителя. Студенти мають міцні, глибокі й дієві логічні знання, але іноді потребують спонукань до самоосвіти. Сформовано систему логічних умінь, але перевага надається діяльності не творчого, а пошукового характеру. Не сформовано чіткої рефлексивної позиції. Високий (творчий) рівень сформованості культури логічного мислення характеризується чітким уявленням студентів про мету формування культури логічного мислення, великим бажанням і потребою в постійному самовдосконаленні, підвищенні професійного рівня. Сформовано чітку рефлексивну позицію. Студенти цього рівня характеризуються майстерністю та здатністю творчо підходити до вирішення ситуацій, постійно розширюючи кругозір, займаючись самоосвітою. Досконало володіють логічними уміннями, віддають перевагу завданням творчо-пошукового характеру. Студенти високого рівня сформованості культури логічного мислення здатні до самоаналізу, самокоректування, рефлексії образу “Я”; самодостатні й не потребують допомоги з боку інших. Відбувається активне функціонування всіх сформованих компонентів культури логічного мислення на тлі міцної мотивації до її вдосконалення.

3. Розроблено та апробовано технологію формування культури логічного мислення майбутнього вчителя, що передбачає: застосування комплексу розроблених завдань; індивідуальний темп засвоєння студентами компонентів культури логічного мислення з урахуванням їх пізнавальної активності, мотивації та ступеня розвиненості рефлексивної позиції; узгоджене поєднання традиційних організаційних форм, методів (лекції, семінарські заняття) та засобів професійної підготовки й активних методів навчання (проблемна лекція, диспут, “мозковий штурм” тощо); застосування мультимедійних засобів навчання (інформаційний Інтернет-ресурс). Складовою технології формування культури логічного мислення є спецкурс для студентів “Формування культури логічного мислення”, в якому розкриваються змістові компоненти та категоріальний апарат культури логічного мислення.

4. Розроблено науково-методичні рекомендації щодо оволодіння культурою логічного мислення. Створено дидактичний матеріал, що ускладнюється залежно від рівня культури логічного мислення, і на його основі видано навчальний посібник з грифом Міністерства освіти і науки України. Розроблено освітній інформаційний ресурс (WEB-сайт) для молодого вчителя (матеріали сайта розроблені українською, російською та англійською мовами). Навчальний матеріал супроводжується завданнями, орієнтованими на формування культури логічного мислення. Створення сайта дало змогу застосовувати локальні технології інтерактивного навчання в рамках узагальненої технології формування культури логічного мислення.

Таким чином, розв’язання завдань дисертаційного дослідження зумовило досягнення його мети – розроблено та експериментально апробовано технологію формування культури логічного мислення майбутніх учителів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування культури логічного мислення майбутніх вчителів у процесі професійної підготовки. Необхідне її подальше вирішення за такими найбільш перспективними напрямами: вивчення можливостей застосування технології формування культури логічного мислення в контексті неперервної педагогічної освіти; створення курсу перепідготовки вчителів, орієнтованого на вдосконалення їхньої культури логічного мислення; розробка відповідних методичних посібників та дидактичних матеріалів.

Публікації автора:

Навчальні посібники

1. Навчальний посібник для самостійної роботи магістрантів. Німецька мова / укл. Н. Володіна, Н. Данукало, О. Халабузар. – Ніжин : Аспект-Поліграф, 2007. – 204 с. (Рекомендовано МОН, лист № 1.4/18-Г-524 від 11.04.2007 р.).

Статті в наукових фахових виданнях

2. Халабузар О.А. Психологія навчання мовам та її специфічні особливості / О.А. Халабузар // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. праць / редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ ; Запоріжжя : ЗОІППО, 2002. – Вип. 25. – С. 252–255.

3. Халабузар О.А. Педагогічні умови формування логічної культури студентів у логосфері ВНЗ / О.А. Халабузар // Педагогічні науки : зб. наук. праць. – Бердянськ, 2004. – С. 102–110.

4. Халабузар О.А. Логіка в системі формування професійної культури вчителя (до історії розвитку науки) / О.А. Халабузар // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць / редкол.: І.Ф. Прокопенко (відп. ред.) та ін. – Харків, 2004. – Вип. 25. –
С. 111–117.

5. Халабузар О.А. Професійна підготовка вчителя у сучасних умовах / О.А. Халабузар // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць / редкол.: В.І. Сипченко (відп. ред.) та ін. – Слов’янськ : СДПУ, 2004. – Вип. ХХІІ. – С. 164–170.

6. Халабузар О.А Компоненти логічної культури / О.А. Халабузар // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць / редкол.: В.І. Сипченко (відп. ред.) та ін. – Слов’янськ : СДПУ, 2005. – Вип. ХХV. – С. 131–136.

7. Халабузар О.А. Формування логічної культури студентів в умовах диференційованої підготовки / О.А. Халабузар // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. праць / редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ ; Запоріжжя, 2005. – Вип. 34. – С. 95–99.

8. Халабузар О.А. Особистісно-діяльнісний підхід у формуванні культури логічного мислення лінгвіста в умовах інформатизації освіти / О.А. Халабузар // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. – Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 114–117.

9. Халабузар О.А. Формування логічних умінь студентів-лінгвістів у контексті вдосконалення їхньої культури логічного мислення / О.А. Халабузар // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. праць / редкол.: Т.І. Сущенко (голов. ред.) та ін. – Запоріжжя, 2007. – Вип. 47. – С. 331–337.

10. Халабузар О.А. Базисні характеристики рефлексивного компоненту формування культури логічного мислення / О.А. Халабузар // Педагогічні науки : зб. наук. праць. – Бердянськ : БДПУ, 2008. – С. 45–50.

Тези й матеріали конференцій

11. Халабузар О.А. Логічна аргументація як засіб розвитку особистості вчителя / О.А. Халабузар // Теорія і практика особистісно-орієнтованої освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Запоріжжя, 8–10 квітня 2003 р. – Київ ; Запоріжжя : Просвіта, 2003. – Ч. 2. – С. 193–195.

12. Халабузар О.А. Формування логічної культури студентів у контексті сучасної освіти / О.А. Халабузар // Навчання, виховання та розвиток: Всеукраїнська науково-практична конференція, м. Бердянськ, 2004.– Бердянськ : БДПУ, 2004. – С. 61–64.

13. Халабузар О.А. Формування логічної культури студентів у сучасних умовах / О.А. Халабузар // Динаміка наукових досліджень 2005 : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції, м. Дніпропетровськ, 2005 р. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2005. – Т. 36. Педагогіка. – С. 42–44.

14. Халабузар О.А. The logical culture’s forming in the conditions of the Bolognskyi process / О.А. Халабузар // Наука та інновації 2005 : матеріали Міжнародної науково-практичної відео-інтернет конференції, м. Дніпропетровськ, 2005 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 15. Педагогічні науки. –
С. 64–67.

Навчально-методичні праці

15. Халабузар О.А. Методичні рекомендації зі спецкурсу “Формування культури логічного мислення” / О.А. Халабузар. – Бердянськ : БДПУ, 2006. – 48 с.