Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Вотченікова Ольга Володимирівна. Формування маркетингової системи взаємодії на ринку лакофарбових товарів : Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. — Донецьк, 2006. — 200арк. : рис. + дод. — Бібліогр.: арк. 181-200.



Анотація до роботи:

Вотченікова О.В. Формування маркетингової системи взаємодії на ринку лакофарбових товарів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація та управління підприємствами. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського, Донецьк, 2006.

Дисертаційна робота присвячена актуальним проблемам досягнення мети маркетингу відносин – формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів. У роботі обґрунтовано концептуальний підхід до сутності маркетингу відносин. Визначено поняття та зміст маркетингової системи взаємодії. З’ясовано сутність процесу формування маркетингової системи взаємодії. В дисертації проведено дослідження практики формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів, зокрема: ідентифіковано маркетингові системи взаємодії, визначено їх структуру. Здійснено діагностику процесу формування маркетингових систем взаємодії відповідно до встановлених критеріїв партнерських відносин: взаємна зацікавленість у співробітництві та взаємна підтримка ринкових суб’єктів. Виконано стратегічний моніторинг факторів формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів. Запропоновано науково-методичний підхід до вибору стратегій маркетингу відносин виробників лакофарбових товарів. Обґрунтовано організаційну структуру маркетингової системи взаємодії. Розроблено комплекс показників визначення рівня партнерських відносин між ринковими суб’єктами.

Запропоновані в роботі методичні рекомендації щодо організації маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів впроваджено в діяльність підприємств ГФ ТОВ «Поліфарб» та ТОВ «Стиролхімпобут».

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та запропоноване розв’язання актуальної наукової та практичної проблеми - формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити такі висновки:

  1. Узагальнення поглядів вчених щодо сутності маркетингу відносин дозволило розглядати «маркетинг відносин» як процес формування маркетингової системи взаємодії, що відбувається завдяки управлінню всією сукупністю ринкових відносин підприємства. Визначено об’єкт, предмет та суб’єкти маркетингу відносин. Об’єктом маркетингу відносин є зв'язки між елементами ринкового середовища. Предмет маркетингу відносин – вплив підприємства на розвиток його зв'язків з ринковими суб’єктами. Суб’єкти маркетингу відносин – ринкові суб’єкти (підприємства та приватні особи), які діють на певному товарному ринку.

  2. На підґрунті вивчення понятійного апарату: «система», «маркетингова система» та «взаємодія» запропоновано визначення маркетингової системи взаємодії як системи взаємної підтримки заінтересованих у співробітництві ринкових суб’єктів та їх представників.

  3. З’ясовано сутність процесу формування маркетингової системи взаємодії: досягнення позитивного впливу мікросередовища, набуття партнерського характеру зв’язків між ринковими суб’єктами. Визначено критерії оцінки процесу формування маркетингових систем взаємодії: взаємна зацікавленість у співробітництві та взаємна підтримка між підприємством-інтегратором та його постачальниками, посередниками, споживачами, конкурентами.

  4. Ідентифікацію та структуризацію маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів здійснено методом комплексної сегментації ринку. Встановлено два типи маркетингових систем взаємодії: маркетингові системи взаємодії підприємств-інтеграторів, які використовують стратегію аутсорсинг та маркетингові системи взаємодії виробників-інтеграторів, що надають перевагу стратегії інсорсинг. Маркетингові системи взаємодії містять наступні окремі системи: систему взаємодії з постачальниками, систему взаємодії з посередниками, систему взаємодії зі споживачами, систему взаємодії з конкурентами. Дани системи мають різну значущість для кожної з відокремлених груп виробників лакофарбових товарів: результати маркетингової діяльності підприємств, які діють на підставі стратегії аутсорсинг, в основному, залежать від взаємодії з постачальниками та посередниками, а для виробників, що надають перевагу стратегії інсорсинг, найбільшу значущість мають відносини зі споживачами.

  5. Діагностика процесу формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів виконано за авторською методикою, сутність якої полягає у розрахунку інтегрального показника партнерських відносин, що узагальнює показники взаємної зацікавленості у співробітництві та взаємної підтримки ринкових суб’єктів. Встановлено, що процес формування маркетингових систем взаємодії знаходиться на середньому рівні для обох груп досліджуваних підприємств, що обґрунтовую доцільність його удосконалення.

  6. Стратегічний моніторинг факторів формування маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів дозволив визначити низьку силу впливу оточуючого середовища підприємств незалежно від стратегії відносин: аутсорсинг чи інсорсинг. Встановлено, що оточуюче середовище підприємств, які використовують стратегію аутсорсинг, сприятливо впливає на процес формування маркетингових систем взаємодії, а ситуація щодо виробників лакофарбових товарів, які використовують стратегію інсорсинг – протилежна.

  7. Запропоновано методичний підхід до визначення стратегій маркетингу відносин, який ґрунтується на ієрархічній залежності відносин і містить у собі наступні етапи: вибір стратегії на рівні окремих систем та на рівні окремих ринкових суб’єктів.

  8. Розроблено організаційну структуру маркетингової системи взаємодії з відокремленням наступних ланок: рада директорів - підприємств маркетингової системи взаємодії, директор інтегрованого маркетингового центру, якому підпорядковуються функціональні підрозділи інтегрованого маркетингового центру, а саме: інтегрований відділ маркетингових досліджень, інтегрований відділ товарної політики, інтегрований відділ цінової політики, інтегрований відділ розподілу та збуту товарів, інтегрований відділ комунікаційної політики, інтегрований відділ роботи з персоналом, інтегрований відділ контролю маркетингу, інтегрований відділ підтримки та розвитку маркетингової системи взаємодії.

  9. Запропоновано комплекс показників оцінки рівня партнерських відносин ринкових суб’єктів, що містить наступні елементи: рівень взаємної вигідності, рівень взаємної довіри, рівень взаємної лояльності, рівень взаємної надійності, рівень взаємної підтримки у відносинах. Встановлено високий рівень партнерських відносин з ринковими суб’єктами ГФ ТОВ «Поліфарб» і ТОВ «Стиролхімпобут», що свідчить про досягнення мети впровадження заходів щодо формування відповідних маркетингових систем взаємодії.

Публікації автора:

Наукові статті у фахових виданнях:

  1. Компан* О. Роль і місце лакофарбових матеріалів у виробництві і споживанні товарів широкого вжитку//Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ТОВ «Лебідь», 1998.-С.223-224.

  2. Компан О. Структура споживання лакофарбових матеріалів в м. Донецьку// Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 1999.- Вип.8. Т.1. - С.274-281.

  3. Компан О. Кон’юнктура ринку лакофарбових матеріалів//Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 1999. - Вип.9. Т. 2.-С.257-262.

  4. Компан О. Асортиментна політика українських підприємств-виробників лакофарбових товарів як елемент маркетингу//Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2001.- Вип.12. Т3.- С.131-136.

  5. Компан О. Развитие кадровой инфраструктуры и совершенствование управления лакокрасочными предприятиями//Социально-экономические аспекты промышленной политики. Социально-трудовые отношения в современных экономических условиях: Сб. науч. тр.- Донецк, 2001.- Т.1.- С262-267.

  6. Компан О. Определение емкости рынка лакокрасочных товаров как элемент маркетингового исследования// Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. Вип. 91. – С. 74-77.

  7. Вотченікова О. Формування споживчого ринку лакофарбової продукції в Україні //Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2002.- Вип.14. Т.I. - С.47-52.

  8. Вотченикова О.В. Понятие маркетинговой системы взаимодействия, ее экономическая сущность//Зб. наук. пр. Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки.–Черкаси: ЧДТУ, Вип.12.2004.–С.261-265.

  9. Вотченикова О.В. Организация маркетинговых систем взаимодействия на рынке лакокрасочных товаров// Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности: Сб. науч. тр.– Донецк, 2004. – Т.2. – С.392-396.

  10. Вотченікова О.В. Характеристика елементів маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів // Вісник національного університету «Львівська політехніка». Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2005. №526. – С.515-519.

  11. Вотченікова О.В. Портфель показників, що характеризують вплив оточуючого середовища на процес формування маркетингової системи взаємодії //Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Спец. вип. Сучасні проблеми теорії і практики маркетингу. – К.: КНЕУ, 2005. – С.22-30.

  12. Вотченікова О.В. Методика визначення стратегій маркетингу відносин // Торгівля і ринок України. Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2005.-Вип.20. С.168-177.

Тези доповідей на конференціях:

  1. Компан О. Необходимость расчета потребности в лакокрасочных материалах для формирования маркетинговой политики предприятия // Україна наукова ’2001: Матер. Перш. Всеукр. наук.-практ. конф. Економічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2001.-Т.1– С.11-12.

  1. Вотченикова О. Влияние принципов «зеленого» маркетинга на развитие отечественного рынка лакокрасочных товаров //Теорія і практика перебудови економіки: Матер. II Всеукр. наук.-практ. конф., 2001 р.– Черкаси: ЧДТУ, 2001. - С.141-144.

  2. Лойко Д.П, Вотченикова О.В. Роль фирменных магазинов в изучении структуры потребления лакокрасочных материалов//Теория и практика коммерческой деятельности: Тез. докл. III всероссийск. науч.-практ. конф. – Красноярск: КГТЭИ, Том II.2002. – C.30-32.

Особистий внесок: обґрунтовано важливість визначення структури споживання ЛФТ для маркетингової діяльності виробничих підприємств – 0,05 д.а.

  1. Вотченикова О. Менеджмент в условиях маркетинговой ориентации лакокрасочных предприятий//Менеджмент та маркетинг: досягнення і перспективи: Матер. IX Всеукр. наук.- практ. конф. (13 березня 2002 р.) – К.: ІВЦ «Політехніка», 2002.-С.46.

  2. Вотченикова О.В. Мониторинг функционирования украинских лакокрасочных предприятий//Проблемы развития предприятий и новых экономических структур в современных условиях: Тез. докл. и сообщ. Всеукр. науч.-практ. конф. Донецк, 2004.- С.321-323.

  3. Вотченикова О.В. Методологические основы исследования процесса формирования маркетинговых систем взаимодействия //Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доп. V Міжнар. наук.-практ. конф. – Львів: «Львівська політехніка», 2004. – С.47-49.

  4. Вотченікова О.В. Роль інфраструктури товарного ринку в процесі формування маркетингової системи взаємодії //Товарознавство та ринок споживчих товарів у 3-му тисячолітті: Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – С.65-67.

  5. Вотченікова О.В. Синергетичний ефект маркетингових систем взаємодії на ринку лакофарбових товарів // Наука і освіта’2005: Матер. VIII Міжнар. наук.-практ. конф. Маркетинг та менеджмент. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005.-Т.78. – С.36-38.

  6. Вотченікова О.В. Класифікація маркетингових систем взаємодії// М. Туган-Барановський – видатний вчений-економіст. Спадщина та новації: Матер. міжнар. наук.- практ. конф. Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – Т.III– 224 .С.131-134.

  7. Вотченікова О.В. Показники оцінки функціонування маркетингових систем взаємодії//Управління підприємством: проблеми та шляхи їх вирішення: Матер. міжнар. наук.- практ. конф.– Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. -Т.1. – С.298-303.

Інше:

  1. Вотченикова О. Маркетинговые системы взаимодействия как форма международной интеграции на рынке лакокрасочных товаров//«МАРКЕТ РЕВЮ». Аналитический журнал, декабрь (9) 2004 года. Одесса, 2004. – С. 48-51.

  2. Вотченикова О.В. Конкуренция и кооперация как факторы формирования маркетинговой системы взаимодействия//Особливості використання маркетингових технологій в умовах інноваційних змін в економіці: Зб. наук. пр. Харків: ХІБМ, 2005. – С.205-208.

  3. Шубін О.О., Лойко Д.П., Вотченікова О.В. Ринок лакофарбових матеріалів. – В кн. Інфраструктура товарного ринку: Навч. посіб. (Рекомендований Міністерством освіти і науки України) – К.: НМЦВО МОіН України; 2004. – C.526-542.

Особистий внесок: встановлено фази розвитку ринку ЛФТ в період з 1980р. по наступний час; запропоновано модель взаємозв’язку між цінами на сировину, станом конкуренції на ринку та прибутковістю виробників ЛФТ -0,4 д.а.