Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Бабенко Вадим Григорович. Формування мотивації фізичної підготовки в системі професійної освіти працівників МВС України : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Бабенко В.Г. Формування мотивації фізичної підготовки в системі професійної освіти працівників МВС України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Національна академія внутрішніх справ України, Київ, 2005 рік.

У дисертації досліджено засади формування позитивної мотивації до фізичної підготовки в системі професійної освіти працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України. Проаналізовано стан розробки проблеми дослідження в педагогічній теорії й практичній діяльності ОВС; здійснено аналіз мети і завдань сучасного фізичного виховання працівників міліції на різних етапах навчального року; виділено рівні розвитку мотивації; визначено оцінку сформованості мотивації; розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методику асоційованого навчання працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України. В педагогічному експерименті отримано підтвердження значного зростання індивідуальних і середніх групових результатів фізичної підготовленості та формування позитивної мотивації працівників практичних ОВС до фізичної підготовки в системі їх професійної освіти.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання проблеми формування мотивації фізичної підготовки в системі професійної освіти працівників МВС України, які одержали у дослідженні експериментальне підтвердження. Це дало підстави до формулювання таких висновків.

1. Аналіз спеціальної, відомчої, прикладної, психолого-педагогічної та спортивної літератури щодо формування позитивної мотивації працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ до фізичної підготовки свідчить про недостатню вивченість цього питання. Більшість наукових праць і досліджень, які проводилися та видавалися у межах цієї галузі, присвячено лише окремим гілкам цієї багатогранної системи і стосувалися вони, як правило, спеціальної фізичної, вогневої та психологічної підготовки курсантів і слухачів у рамках їх навчання в закладах освіти МВС України.

Встановлено, що формування позитивної мотивації працівників ОВС до навчально-фізкультурної діяльності несе суто індивідуально-епізодичний характер, що відображається на недостатньому загальному рівні фізичної підготовленості працівників ОВС України щодо успішного виконання ними службових обов’язків. Це породжується несвоєчасністю та низьким рівнем ефективності реагування, контролю та управління процесом професійного навчання працівників ОВС з боку відповідних посадових осіб. Даний факт викликає кризу фізичної підготовки у молодих працівників міліції та стійке протікання у них дезадаптаційних процесів рівня фізичного стану на початку виконання ними службових обов’язків після закінчення навчальних закладів.

2. Визначено, що існуюча система навчання з фізичної підготовки в практичних органах і підрозділах внутрішніх справ не відповідає сучасним вимогам, які стоять перед працівниками ОВС. Ефективність постійного теоретичного і практичного удосконалення специфічних знань, умінь та навичок залишається низькою через несвоєчасне упровадження інноваційних технологій, передових наукових досліджень у галузі фізичного удосконалення та системи поліпшення професійного рівня інспекторів зі службової підготовки.

3. Пріоритетним напрямком складного процесу фізичного і професійного удосконалення працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України є формування стійкої позитивної мотивації до обов’язкової навчально-фізкультурної діяльності. Встановлено, що протягом навчального року в системі професійної освіти працівників практичних ОВС їх мотивація до фізичної підготовки носить циклічно-варіативний характер і зумовлюється необхідністю використання відповідно специфіці службових обов’язків та рівню фізичної підготовленості.

Встановлені рівні розвитку мотивації, як основного способу удосконалення навчально-пізнавальної діяльності в процесі фізичної підготовки працівників практичних ОВС, а саме: приховано-негативний, пасивно-нейтральний; пасивно-позитивний або уповільнено-ситуативний; позитивно-активний та особистісно-відповідальний. Визначена диференційована оцінка їх сформованості.

4. Розроблена методика формування позитивної мотивації та підвищення рівня фізичних кондицій на основі асоційованого навчання та взаємодії дидактичного матеріалу і оптимально підібраних специфічних рухових вправ з основними навчальними дисциплінами системи професійної підготовки (вогнева підготовка, фізична підготовка, тактико-спеціальна підготовка, загальнопрофільна підготовка). У ході її експериментальної перевірки та впровадження встановлено, що цілеспрямоване формування позитивної мотивації працівників ОВС до фізичної підготовки забезпечується дотриманням і виконанням наступних психолого-педагогічних умов: відсутністю у працівників міліції процесів дезадаптації; формуванням позитивного ставлення всіх категорій працівників до навчально-фізкультурної діяльності та стимулювання їх з боку керівництва за опанування необхідними теоретичними знаннями з основ професійної фізичної підготовки; підбором емоційно-стимулюючих засобів і методів фізичного виховання, що сприяють підвищенню прагнення до фізичної підготовки і позитивної зміни мотиваційного спрямування.

5. Статистична обробка результатів дослідження підтвердила ефективність запропонованої методики формування мотивації і покращення фізичних кондицій працівників практичних ОВС. У системі професійної освіти практичних ОВС ефективність даної методики виражається у зменшенні загальної кількості працівників з приховано-негативним та пасивно-нейтральним рівнем розвитку мотивації на 14%, з пасивно-позитивним або уповільнено-ситуативним рівнем – на 20% і, збільшенні на 22% кількості працівників практичних ОВС з позитивно-активним та на 12% з особистісно-відповідальним рівнем розвитку мотивації.

Даний факт свідчить про поліпшення показників фізичної та професійної готовності працівників практичних ОВС до виконання оперативно-службових завдань.

Втілення в оперативно-службову та навчально-фізкультурну діяльність працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України основних положень даної роботи, сприяє їх фізичному, моральному і професійному розвитку, а також формує у них інтерес та усвідомлений потяг до здорового способу життя з його постійним удосконаленням і самовдосконаленням засобами фізичної культури і спорту.

Слід зазначити, що дане дисертаційне дослідження не вирішує всіх проблем професійної та специфічної фізичної підготовки працівників практичних ОВС. Подальшого вивчення і дослідження потребують питання покращення фізичних кондицій працівників, віднесених за станом здоров`я до груп лікувальної фізкультури; питання фізичного удосконалення працівників-жінок, а також ступеневого впливу відомчих спортивних змагань з професійно-прикладних видів спорту на загальний рівень фізичної підготовленості працівників практичних ОВС. Саме з розв’язанням цих проблем ми пов’язуємо подальше удосконалення навчально-фізкультурної діяльності працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України в системі їх професійної освіти.

Публікації автора:

1. Бабенко В.Г. Вплив окремих історичних фактів на сучасну систему фізичної підготовки та перспективи її розвитку в органах і підрозділах внутрішніх справ України (1991-2001 рр.) // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. Видання Національного університету фізичного виховання і спорту України, 2002. – № 4. – С. 67-70.

2. Бабенко В.Г., Янків О.А. Характеристика психолого-педагогічних процесів професійного навчання працівників ОВС // Психолого-педагогічне забезпечення діяльності ОВС: Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. – Київ: НАВСУ, 2004. – №4. – С. 219-224. Автору належить розробка загальних психолого-педагогічних тенденцій, які сприяють підвищенню професіоналізму та належному мотиваційному спрямуванню працівників ОВС щодо їх професійного удосконалення та самовдосконалення.

3. Бабенко В.Г. Організація індивідуальної роботи щодо формування позитивної мотивації до вдосконалення фізичної кондиції працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Збірник наукових праць за ред. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2004. – №8. – С. 3-10.

4. Бабенко В.Г. Взаємозв’язок системи зміцнення здоров`я з мотиваційним спрямуванням до фізичної підготовки працівників МВС України // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Збірник наукових праць за ред. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2004. – №11. – С. 3-8.

5. Бабенко В.Г. Асоційоване навчання в системі професійного фізичного удосконалення працівників ОВС // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Збірник наукових праць за ред. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – №4. – С. 3-8.