Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Монастирна Галина Вікторівна. Формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики засобами інформаційно-педагогічного моделювання : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Монастирна Г.В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики засобами інформаційно-педагогічного моделювання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2009.

У дисертаційному дослідженні розв’язується проблема формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики засобами інформаційно-педагогічного моделювання, що розглядаються як навчально-методичний програмний комплекс на основі сучасних інформаційних технологій. Розроблено теоретичну модель професійної компетентності вчителів інформатики, модель рівнів компетенцій та комплексний критерій сформованості професійної компетентності. Розробка навчально-методичного програмного комплексу здійснювалася з урахуванням отриманих об’єктивних змін емоційного стану вчителів інформатики в реальній педагогічній діяльності.

1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення та практичне розв’язання проблеми формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики засобами інформаційно-педагогічного моделювання, що виявляється в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці зазначених засобів, які розглядаються як навчально-методичний програмний комплекс на основі сучасних інформаційних технологій.

2. На основі аналізу наукової літератури узагальнено різноманітні підходи до проблеми професійної компетентності та на їх основі експліковано такі визначення: педагогічна компетенція вчителя інформатики – це комплекс знань, умінь, навичок, поведінкових індикаторів з планування, організації та проведення ефективного навчального процесу з інформатики та виховання учнів; спеціальна компетенція вчителя інформатики – це комплекс знань, умінь, навичок, поведінкових індикаторів з використання комп’ютерної техніки та програмного забезпечення; комунікативна компетенція вчителя інформатики – це комплекс знань, умінь, навичок, поведінкових індикаторів зі встановлення й розвитку ефективних взаємин учасників навчально-виховного процесу; професійна компетентність учителя інформатики – інтегральне утворення особистості на базі педагогічної, спеціальної та комунікативної компетенцій, мотивоване володіння якими дозволяє ефективно розв’язувати професійні завдання в навчанні інформатики та вихованні учнів. Розроблено модель професійної компетентності вчителів інформатики, що враховує індивідуальні властивості їх особистості, вимоги до змісту й результатів професійної підготовки вчителів інформатики, включає базові компетенції вчителя інформатики (педагогічну, спеціальну, комунікативну) та поведінкові індикатори.

3. Для формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики обґрунтовано структуру, зміст засобів інформаційно-педагогічного моделювання, що розглядаються як комплекс навчально-методичного, програмного забезпечення, технічних засобів, який дозволяє відтворювати віртуальні навчальні педагогічні задачі й призначений для формування професійної компетентності на основі певного, наперед заданого критерію якості. Розроблено програмну реалізацію в локальній та мережевій версіях навчально-методичного програмного комплексу, який базується на моделі професійної компетентності майбутніх учителів інформатики, містить теоретичний, практично орієнтований блоки, розроблені з урахуванням особливостей впливу емоційного стану вчителів на перебіг навчально-виховного процесу; блоки визначення рівня сформованості професійної компетентності й накопичування даних про успішність студента; методичні рекомендації та спрямований на інтеграцію теоретичної й практичної складових професійної підготовки вчителів інформатики.

4. Для визначення рівня сформованості професійної компетентності створено модель рівнів компетенцій, що має тривимірну структуру та дозволяє побудувати профіль професійної компетентності вчителя інформатики, визначено рівні сформованості компетенцій і професійної компетентності. Розроблено комплексний критерій, який базується на рівнях компетенцій, визначених із заданою ймовірністю.

5. На основі аналізу сучасної наукової літератури показано важливість емоційного стану вчителів інформатики в особистісно орієнтованому освітньому процесі. Відсутність об’єктивних оцінок емоційного стану вчителів інформатики в реальній педагогічній діяльності зумовила розробку методики дослідження змін емоційного стану з використанням методу голосового комп’ютерного поліграфу. На основі цієї методики отримано об’єктивні оцінки змін емоційного стану вчителів інформатики в реальних педагогічних ситуаціях та експериментально визначено, що вчителі інформатики мають суттєві емоційні навантаження, інтенсивність яких є індивідуальною. На основі непараметричного двовибіркового критерію Колмогорова-Смирнова виявлено статистично значущі зміни характеристик емоційного стану для всіх учителів, істотні індивідуальні відмінності в їх реакціях.

6. Для визначення ефективності засобів інформаційно-педагогічного моделювання розроблено критерій ефективності, що визначається на основі параметрів, які характеризують процес формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики (рівні, їхні ймовірності, час навчання, нормативний час).

7. На основі експериментального дослідження доведено ефективність засобів інформаційно-педагогічного моделювання у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів інформатики. Зіставлення одержаних у проведеному педагогічному експерименті результатів, їх кількісний та якісний аналіз виявив, що реалізація розроблених засобів в реальному навчальному процесі зумовила статистично значуще збільшення значення критерію ефективності проти традиційних засобів.

Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування професійної компетентності засобами інформаційно-педагогічного моделювання. До перспективних напрямків досліджень ми відносимо розробку загальної системи поведінкових індикаторів учителів інформатики; розробку технології підтримки позитивного емоційного стану учнівської молоді в процесі дистанційного навчання.

Публікації автора:

1. Монастырная Г. В. Телекоммуникации как метод обучения: проблема и решение / А. С. Меняйленко, Г. В. Монастырная // Вісн. Луган. держ. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2000. – № 1. – С. 152 – 153.

2. Монастирна Г. В. Методика створення електронних підручників у форматі .PDF на CD-носіях / О. С. Меняйленко, К. А. Журбін, Г. В. Монастирна // Вісн. Луган. держ. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2002. – № 8 (52). – С. 165 – 169.

3. Монастирна Г. В. Навчальні педагогічні задачі як засіб підготов-ки майбутніх учителів / Г. В. Монастирна // Директор шк., ліцею, гімназії. – 2005. – № 4. – С. 54 – 57.

4. Монастирна Г. В. Проблеми формування професійної компетент-ності майбутніх учителів інформатики засобами інформаційно-педагогіч-ного моделювання / Г. В. Монастирна // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2005. – № 11 (91). – С. 126 – 132.

5. Монастирна Г. В. Сучасний стан і специфіка визначення результатів професійної підготовки фахівців / Г. В. Монастирна // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2006. – № 21 (116). – Ч. 2. – С. 60 – 69.

6. Монастирна Г. В. Дослідження нервово-емоційного стану вчителя інформатики як елемента структури професійної компетентності фахівця / О. С. Меняйленко, Г. В. Монастирна // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2007. – № 3 (22). – С. 128 – 144.

7. Монастирна Г. В. Розробка програмно-методичного комплексу „Формування професійної компетентності вчителя інформатики” / Г. В. Монастирна // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2007. – № 21 (137). – С. 59 – 65.

8. Монастирна Г. В. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя інформатики: стан проблеми / Г. В. Монастирна // Директор шк., ліцею та гімназії. – 2007. – № 1 – 2. – С. 54 – 60.

9. Монастирна Г. В. Методи функціональної діагностики в умовах інформаційних технологій навчання / О. С. Меняйленко, Г. В. Монастирна, Л. М. Кутепова, О. В. Давискіба // Інформаційно-телекомунікаційні техно-логії в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : зб. наук. пр. – Л., 2006. – С. 363 – 368.

10. Монастирна Г. В. Дослідження функціонального стану учнів як об’єктів управління методами багаторівневого голосового поліграфного обстеження / О. С. Меняйленко, Г. В. Монастирна, Л. М. Кутепова, О. В. Давискіба // Праці Луганського відділення Міжнародної Академії інформатизації : наук. журн. – 2008. – № 1 (16). – С. 81 – 86.

11. Монастырная Г. В. Использование технических средств в обу-чении / А. С. Меняйленко, Г. В. Монастырная // Комп’ютерні та інновацій-ні технології у навчальному процесі : наук.-метод. зб. ст. за матеріалами семінару (20 – 21 жовт. 2000 р.). – Алчевськ, 2000. – С. 70 – 73.

12. Монастирна Г. В. Фахові якості вчителя як основний компонент успішної діяльності сучасного педагога в умовах інформаційних технологій / Г. В. Монастирна // Організаційні та діагностичні методи активізації творчої діяльності у вищих навчальних закладах освіти : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 25 – 26 жовт. 2002 р. – Алчевськ, 2002. – С. 41 – 44.

13. Монастирна Г. В. Інформаційно-педагогічне моделювання як засіб підготовки майбутніх викладачів для роботи дистанційної освіти / Г. В. Монастирна // Дистанційне навчання – основа нової освітньої парадигми : тези доп. міжнар. наук.-практ. конф., 8 – 9 жовтня 2002 р. – Д., 2002. – С. 29 – 30.

14. Монастирна Г. В. Інформаційно-педагогічне моделювання як засіб підготовки майбутніх викладачів / Г. В. Монастирна // Информацион-ные технологии в учебном процессе : IV Междунар. наук.-метод. семинар, 25 – 28 июня 2003 г. : сб. тр. / под ред. Жалдака М. И., Захарченко И. Г., Макаровой И. О., Малояна В. Л. – Одеса, 2003. – С. 61 – 63.

15. Монастирна Г. В. Аналіз і формалізація підходів до оцінки педагогічних якостей особистості вчителя / Г. В. Монастирна // Наука і освіта 2004 : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 10 – 25 лют. 2004 р. – Д., 2004. – Т. 38 „Проблеми підготовки фахівців”. – С. 12 – 14.

16. Монастирна Г. В. Експертна навчаюча система як основа інформаційно-педагогічної моделі формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики / Г. В. Монастирна // Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 21 – 23 листоп. 2005 р. – Луганськ, 2005. – С. 125 – 130.

17. Монастирна Г. В. Інформаційно-педагогічне моделювання як засіб підготовки майбутніх викладачів інформатики / Г. В. Монастирна // Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 14 – 16 листоп. 2006 р. – Луганськ, 2006. – Т. ІІ. – С. 28 – 33.

18. Монастирна Г. В. Експертні оцінки у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів інформатики / Г. В. Монастирна // Системний аналіз та інформаційні технології : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих науковців, 13 – 16 верес. 2006 р. – К., 2006. – С. 212 – 215.

19. Монастирна Г. В. Розробка критерію професійної компетентності вчителя інформатики / Г. В. Монастирна // Інтелектуальні системи прийняття рішень та прикладні аспекти інформаційних технологій : матеріали наук.-практ. конф., 14 – 18 трав. 2007 р. – Херсон, 2007. – Т. 2. – С. 193 – 195.

20. Монастирна Г. В. Педагогічні умови формування професійної компетентності вчителя інформатики засобами інформаційних технологій в навчально-виховному процесі вищого навчального закладу / Г. В. Монастирна // Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 14 – 16 листоп. 2007 р. – Луганськ, 2007. – С. 144 – 148.

21. Монастирна Г. В. Оцінка ефективності програмно-методичного комплексу з формування професійної компетентності вчителя інформатики / Г. В. Монастирна // Сучасний український університет: теорія і практика впровадження інноваційних технологій : матеріали VII Міжнар. наук.-метод. конф., 22 – 24 квіт. 2008 р. – Суми, 2008. – Ч. 2. – С. 119 – 120.