Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Агапова Марина Борисівна. Формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Агапова М. Б. Формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2008.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки. Досліджено історичні аспекти розвитку професійних інтересів у контексті розвитку професійно-технічної освіти. Проаналізовано сутність та взаємозв’язок базових понять дослідження; розглянуто методологічні основи формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки. Розроблено структуру професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів. Обґрунтовано та впроваджено технологію формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки. Ефективність технології доведено й перевірено експериментально. Основні результати дослідження впроваджено у навчальний процес професійно-технічних навчальних закладів.

В умовах оновлення професійно-технічної освіти України особливого значення набуває проблема формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки, як гаранта ефективної фахової діяльності, професійної адаптації сучасних робітників у нових ринкових умовах.

Узагальнення результатів дослідження дозволило зробити наступні висновки:

1. На основі здійсненого історико-педагогічного аналізу досліджуваної проблеми виявлено залежність розвитку професійних інтересів від виробничих та економічних відносин, соціальних умов. Становлення і розвиток професійно-технічної освіти, формування професійних інтересів як її складової, відбулися впродовж тривалого історичного періоду під впливом змін у суспільстві, системі освіти в цілому та професійній освіті зокрема.

Окреслено шлях від зародження ремесел (VI тис. до н.е.), коли проблема розвитку професійних інтересів взагалі не розглядалася і навчання зводилося до механічного повторення дій наставника, до пошуку нових підходів щодо розбудови професійно-технічної освіти (ХХ – початок ХХІ ст.), де формування професійних інтересів стає невід’ємною, органічною складовою навчально-виховного процесу. Визначено, що інтерес, зокрема, професійний, являє собою своєрідний показник ставлення суспільства до особистості.

2. Обґрунтовано теоретичні засади формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів, проаналізовано основні поняття дослідження (“мотивація”, “мотив”, “інтерес”, “професійний інтерес”), виділено їх спільні та відмінні категоріальні ознаки. Сформульовано базове поняття “професійні інтереси учня професійно-технічного навчального закладу” як чітко мотивоване ставлення, кероване емоційно-вольовими механізмами, що спонукає особистість до здійснення професійної діяльності.

Шляхом аналізу сучасних наукових підходів у дослідженні професійних інтересів розроблено структуру професійних інтересів, яка включає взаємопов’язані компоненти, що забезпечують цілісність професійної діяльності учнів професійно-технічних навчальних закладів: мотиваційний; емоційно-регулятивний; змістовий; практичний; результативний. Змістове наповнення кожного з компонентів сприяє формуванню професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів під час фахової підготовки.

3. Визначено стан сформованості професійних інтересів кваліфікованих робітників зазначеної професії за показниками: ставлення до професійної діяльності, рівень сформованості спеціальних знань, умінь, навичок та емоційно-регулятивної сфери. Результати констатувального етапу експерименту підтвердили правильність висунутого припущення: наявний рівень сформованості досліджуваних компонентів професійної діяльності кваліфікованих робітників потребує вдосконалення фахової підготовки учнів професійно-технічних навчальних закладів у напрямі подальшого розвитку їх професійних інтересів.

4. Теоретично обґрунтовані підходи (проектувальний, коуч-підхід та інтегративний) щодо формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки було покладено в основу розробки авторської технології, упровадження якої у навчальний процес спрямоване на оволодіння учнями вміннями самостійно здобувати та конструювати свої знання, використовувати їх при розв’язанні нових пізнавальних і практичних завдань, встановлювати та усвідомлювати міжгалузеві зв’язки, адаптувати набуті знання та вміння до нових умов професійної діяльності, оволодівати навичками критичного мислення. Реалізація технології засвідчила, що її оптимальний характер визначається шляхом оновлення змісту фахової підготовки, використанням доцільних форм навчання та комплексу методів, що органічно поєднують метод проектів з традиційними методами навчання.

Експериментально підтверджено ефективність авторської технології. Відбулися суттєві зміни в мотиваційній та емоційно-регулятивній сферах особистості учнів професійно-технічних навчальних закладів інтегрованої професії “Оператор комп’ютерного набору. Секретар керівника”. Рівень сформованості знань та пов’язаних із ними вмінь в учнів експериментальних груп випереджає відповідний рівень у контрольних групах і суттєво зростає порівняно з вихідним рівнем.

5. Підготовлено навчально-методичне забезпечення курсу “Технології комп’ютерної обробки інформації” щодо впровадження технології формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів на прикладі інтегрованої професії “Оператор комп’ютерного набору. Секретар керівника” у навчальний процес професійно-технічних навчальних закладів.

Матеріали дослідження доцільно використати при реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2008 р. (№ 842).

Виконане дослідження не претендує на повне розв’язання проблеми формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки, не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Серед подальших напрямів наукових розробок – пошук, обґрунтування та адаптація доцільних форм і методів формування професійних інтересів майбутніх фахівців різних галузей у процесі вивчення дисциплін загальноосвітнього циклу.

Основний зміст дослідження відображено в таких публікаціях автора:

Монографії

1. Агапова М. Б. Профтехосвіта : історія, сучасні реалії і перспективи розвитку // Модернізація освіти України у контексті євроінтеграційних процесів: історико-педагогічний аспект : [монографія] / авт. кол. О. А. Дубасенюк, Н. Г. Сидорчук, Н. В. Якса та ін. ; за заг. ред. Н. Г. Сидорчук. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 208–270.

Методичні рекомендації

2. Агапова М. Б. Технологія формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки : метод. рекомендації / Агапова М. Б. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – 46 с.

Інші публікації

3. Агапова М. Б. Соціально-історичний аспект розвитку професійно-технічної освіти / М. Б. Агапова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. / редкол. : І. Зязюн (голова) та ін. – К.-Вінниця : ДОВ Вінниця, 2004. – Вип. 5. – С. 149–158.

4. Агапова М. Б. Категоріальний аналіз поняття “професійний інтерес учнів професійно-технічних навчальних закладів” / М. Б. Агапова // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2006. – Вип. 29. – С. 111–114.

5. Агапова М. Б. Змістова характеристика структури професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів / М. Б. Агапова
// Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2007. – Вип. 31. – С. 93–98.

6. Агапова М. Б. Спадщина А. С. Макаренка в контексті формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів
/ М. Б. Агапова // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2008. – Вип. 40. – С. 142–145.

7. Агапова М. Б. Технологічний підхід до формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі фахової підготовки / М. Б. Агапова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць / редкол. : І. А. Зязюн (голова) та ін. – К.-Вінниця : ДОВ Вінниця, 2008. – Вип. 17. – С. 166–172.

8. Агапова М. Б. Основные тенденции истории развития профессионально-технического образования в Украине / Агапова Марина Борисовна // Акмеология 2004 : методические и методологические проблемы
/ ред. Кузьмина Н. В., Зимичев А. М. – Санкт-Петербургская Академия, 2004. – Вып. 10 – С. 18–29.

9. Агапова М. Б. Основні тенденції розвитку професійно-технічної освіти в зарубіжних країнах (XX – початок XXI ст.) / Агапова М. Б. // Діяльність навчального закладу як умова розбудови освітнього простору регіону : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 8-10 квіт. 2004 р. – Чернігів, 2004. – С. 20–21.

10. Агапова М. Б. Особливості виховної роботи майстра виробничого навчання / Агапова М. Б. // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій : зб. наук. праць. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2004. – С. 221–225.

11. Агапова М. Б. Компетентність майстра виробничого навчання в умовах оновлення професійно-технічної освіти як акмеологічна проблема
/ М. Б. Агапова // Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. / ред. колегія: З. Ф. Сіверс, Е. В. Бєлкіна, Г. С. Данилова та ін. – К. : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2005. – С. 174–175.

12. Агапова М. Б. Розвиток професійних інтересів учнів профтехучилищ
/ Агапова М. // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк, О. Є. Антонової. – Вип. 2. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – С. 210–211.

13. Агапова М. Б. Педагогічна взаємодія майстра виробничого навчання і класного керівника в процесі виховної роботи з навчальною групою
/ Агапова М. Б. // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій : зб. наук. праць / за заг. ред. Л. В. Калініної, О. Є. Антонової. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – Вип. 3. – С. 193–195.

14. Агапова М. Б. Погляди Івана Франка на роль та формування інтересів учнів у процесі навчально-виховної та трудової діяльності / Марина Агапова
// Спадщина Івана Франка в контексті української освіти та культури : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених, магістрів, студ., 14-15 лист. 2006 р. / за ред. Березюк О. С., Власенко О. В., Осадчої З. А. – Житомир : Вид-во ЖДУ, 2006. – С. 56–58

15. Агапова М. Б. Методологічні основи вивчення професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів / Агапова Марина // Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку : зб. наук. праць учасників Всеукр. наук.-практ. конф. “Тенденції розвитку професійно-педагогічної освіти в Україні і за кордоном”, 28-29 лист. 2006 р. / за заг. ред. О. А. Дубасенюк, Л. В. Калініної, О. Є. Антонової. – Житомир : Вид-во ЖДУ, 2006. – С. 77–79.

16. Агапова М. Б. Мотивація професійної діяльності учнів професійно-технічних навчальних закладів / Агапова Марина // Актуальні проблеми розвитку обдарованості учнівської та студентської молоді : зб. наук. праць студ. та аспірантів / за заг. ред. О. Є. Антонової. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 277–282.

17. Агапова М. Б. Історичний підхід до проблеми формування інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів / М. Б. Агапова
// Модернізація вищої освіти у контексті євроінтеграційних процесів : матеріали Всеукр. методолог. семінару з міжнар. участю. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – С. 258–267.

18. Агапова М. Б. Особливості регулятивного компоненту професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів / М. Б. Агапова
// Психолого-педагогічні та культурологічні засади формування особистісної спрямованості студентської молоді: суспільство, професія, сім’я : матеріали Четвертої наук.-практ. конф. молодих учених, магістрів, студ., 13-14 груд. 2007 р. / за ред. Л. М. Єршової, І. Є. Копоть, О. М. Пелехатого, О. А. Шоботенко. – Житомир : Вид-во ДАУ, 2007. – С. 275–280.

19. Агапова М. Б. Основні тенденції розвитку професійно-технічної освіти в зарубіжних країнах (ХХ – початок ХХІ ст.) / Агапова Марина Борисівна // Розвиток освіти в умовах поліетнічного регіону : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 10-11 квіт. 2008 р. / зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ, 2008. – Вип. 4. Ч.1. – С. 109–111.

20. Агапова М. Б. Проблема формування професійних інтересів учнів професійно-технічних навчальних закладів у контексті паблік рілейшнз (PR)
/ Марина Агапова // Паблік рілейшнз : український досвід (міждисциплінарні дослідження) : зб. праць молодих науковців / за заг. ред. Л. О. Данильчук. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 75–83.