Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


136. Ілліна Ольга Володимирівна. Формування професійних умінь майбутніх учителів у процесі моделювання організаторської педагогічної діяльності: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. - Житомир, 2004. , табл.



Анотація до роботи:

Ілліна О.В. Формування професійних умінь майбутніх учителів у процесі моделювання організаторської педагогічної діяльності. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені І. Франка, Житомир, 2004.

Дисертація присвячена питанням теорії і практики формування професійних умінь майбутніх учителів у процесі моделювання організаторської педагогічної діяльності шляхом технологічного підходу. Визначено зміст, форми і методи формування вмінь, необхідних для організаторської педагогічної діяльності, у майбутніх учителів в процесі загальнопедагогічної підготовки. Обґрунтована й розроблена теоретична модель формування цих умінь, яка включає в себе цільовий, мотиваційний, змістовий, операційно-процесуальний і оцінно-результативний компоненти. Експеримент підтвердив ефективність запропонованої технології. Основні результати дослідження упроваджені в практику діяльності вищих навчальних закладів.

1. Результати аналізу стану проблеми організаторської педагогічної діяльності в теорії та практиці роботи вищої школи виявили, що існує суперечність між сформованим рівнем умінь, необхідних для цього виду діяльності, випускників вищих педагогічних навчальних закладів і сучасними вимогами суспільства до системи освіти. Виходячи з об’єктивних закономірностей соціально-педагогічного, економічного й культурного розвитку суспільства, реформування школи як важливого соціального інституту, специфіки предмета дослідження, виділено типи суб'єкт-об'єктних відносин у процесі організаторської діяльності вчителя; констатовано перехід від суб’єкт-об’єктних відносин до суб’єкт-суб’єктних, до творчої взаємодії в організаторській педагогічній діяльності, її особистісній зорієнтованості. Аналіз історико-педагогічної наукової літератури довів, що вивчення проблем організаторської педагогічної діяльності й формування необхідних для неї умінь відбувалося поетапно і зумовлювалося конкретно-історичними умовами.

2. Уміння, необхідні для організаторської педагогічної діяльності, визначено як систему усвідомлених дій педагога. Ці дії спрямовані на організацію діяльності інших і ґрунтуються на специфічних властивостях особистості вчителя й необхідних для цього знаннях. Таке визначення передбачає творчий підхід учителя до навчально-виховної роботи, тісний зв’язок із організаторською діяльністю, її свідомий і цілеспрямований характер; дає змогу конкретизувати систему названих дій, дослідити її структуру, оцінити рівень сформованості вмінь. До найважливіших складників організаторської педагогічної діяльності відносимо аналітичні, проектувально-цільові, орієнтаційно-пошукові, операційно-процесуальні й контрольно-оцінні вміння, що дозволяє проаналізувати прямі й зворотні залежності, які існують між її елементами.

3. Виділено критерії оцінки сформованості професійних умінь: рівень розвитку мотиваційної сфери, творчий підхід у розв’язанні організаторських педагогічних задач, оптимальність технологічних дій при виконанні завдань, які моделюють продуктивну організаторську діяльність. Виявлено репродуктивний, локально-моделюючий і творчий рівні сформованості відповідних умінь у майбутніх учителів.

4. Розроблено технологію формування професійних умінь майбутніх учителів, необхідних для організаторської педагогічної діяльності, підтверджено її експериментально. Доведено, що ефективність процесу підготовки студентів до зазначеного виду діяльності залежить від: а) реалізації параметру цілепокладання на кожному етапі формування професійних умінь, особистісного сприйняття кожним студентом поставлених цілей (цільовий компонент); б) рівня позитивної мотивації організаторської діяльності, усвідомлення значущості професійних умінь (мотиваційний компонент); в) рівня розробленості змісту навчального процесу, підготовки майбутніх педагогів відповідно до вимог державного стандарту (змістовий компонент); г) логічності виділення етапів формування професійних умінь майбутніх учителів, визначення продуктивних видів діяльності студентів, форм і методів роботи (операційно-процесуальний компонент); д) прогнозування результату процесу формування професійних умінь майбутніх учителів, оцінки отриманого результату, аналізу його відповідності до бажаного з метою корекції операційно-процесуального, змістового й цільового компонентів (оцінно-результативний компонент). Розроблена технологія формування професійних умінь майбутніх учителів у процесі моделювання організаторської педагогічної діяльності сприяє кращому усвідомленню її важливості, оволодінню студентами шляхами продуктивного розв’язання педагогічних організаторських задач, залученню студентів до активної організаторської діяльності, їх орієнтації на творчий пошук у цій сфері.

5. На етапі формуючого експерименту простежено динаміку формування вмінь, необхідних для організаторської педагогічної діяльності, виявлено прискорення темпу поступового зростання рівня сформованості вмінь у студентів експериментальних груп порівняно з контрольними. Результати порівняльного дослідження засвідчують ефективність запропонованої технології (показник оптимальності складає 0,8), дають підстави вважати, що вихідна методологія є правильною, визначені завдання реалізовані, мети досягнуто, сукупність одержаних наукових висновків і практичних рекомендацій має важливе значення для теорії організаторської педагогічної діяльності, методики підготовки до неї.

Проведене дослідження дозволяє висловити такі рекомендації органам управління освітою в Україні:

- використовувати створену структуру вмінь, необхідних для організаторської педагогічної діяльності, при розробці державних стандартів педагогічної освіти;

- враховувати рівень сформованості вмінь, необхідних для організаторської педагогічної діяльності, у майбутніх учителів при акредитації педагогічних закладів освіти.

Публікації автора:

Монографії

  1. Ілліна О.В., Антонова О.Є. Динаміка розвитку організаторських умінь студентів педагогічного вузу // Формування виховних умінь майбутніх педагогів: Монографія / За ред. О.А.Дубасенюк. – Житомир: Житомир. держ. пед. ін-т, 1996.– С. 150-160.

Навчально-методичні посібники

  1. Ілліна О.В. Зміст освіти в сучасній школі // Технологія вивчення теорії і методики виховання у педагогічному вузі: Навч. метод. посіб. / За ред. О.А.Дубасенюк, А.В.Іванченка. – Житомир: Житомир. пед. ін-т, 1994. – Ч.ІІ. – С. 155-171.

  2. Ілліна О.В. Організаційно-педагогічна робота класного керівника // Методика вивчення дидактики у педагогічному інституті: Навч. метод. посіб. / За ред. О.А.Дубасенюк, А.В.Іванченка. – Житомир: Житомир. держ. пед. ін-т,1994. – С. 16-27.

  3. Ілліна О.В. Зміст освіти в сучасній школі // Практикум з педагогіки: Навч. посіб. / За заг.ред. Дубасенюк О.А., Іванченка А.В.– К.: ІСДО, 2002. – С. 123 -133.

  4. Ілліна О.В. Дубасенюк О.А. Організаційно-педагогічна робота класного керівника // Практикум з педагогіки: Навч. посіб.: Видання 2-ге доповнене і перероблене / За заг.ред. Дубасенюк О.А., Іванченка А.В. – К.: ІСДО, 2002. – С. 255-268.

  5. Ілліна О.В. Педагогічні основи дитячого самоврядування в таборі // Технології виховання в дитячому оздоровчому таборі: Навч.метод. посібник / За ред. В.Є.Литньова. – Житомир, 2003.– С. 101-117.

Методичні рекомендації

  1. Ілліна О.В., Березок О.С. Проблемний урок з математики // Проблеми сучасного шкільного уроку та взаємодія психолого–педагогічної науки і передової педагогічної практики в умовах перебудови народної освіти: Метод. рек. на допомогу вчителям / За ред. О.А. Дубасенюк. – Житомир, 1992. – С. 55-58.

Наукові статті

  1. Ілліна О.В. Аналіз діяльності викладачів шкіл як передумова вироблення технологій формування організаторських умінь майбутніх учителів // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 1999. – Вип.2. – С. 195-199.

  2. Ілліна О.В. Організаторські педагогічні уміння і важливість їх формування у майбутнього соціального педагога // Теоретичні та методичні засади соціально-педагогічної підготовки вчителя: Зб. наук.- метод. пр. / Ред. кол. Дубасенюк О.А. та ін. – К.: ІЗИН, Житомир: держ. пед. ін-т, 1999. – С. 168-171.

  3. Ілліна О.В. Формування у майбутнього вчителя організаторських умінь // Вісник Житомирського педагогічного університету. – Вип. 3.– Житомир: Житомир. держ. пед. ун-тет, 1999. – С.46-49.

  4. Ілліна О.В. Педагогічні задачі організаційного характеру як засіб формування організаторських умінь майбутніх учителів // Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики: Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 1999.– Вип.3. – С.217-221.

  5. Ілліна О.В. Динаміка формування організаторських умінь в системі соціально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя // Соціалізація особистості: Зб. наук. пр. – К.: „Логос”, 2000. – Вип. 2. – С.128-134.

  6. Ілліна О.В. Динаміка формування організаторських умінь майбутнього вчителя у процесі вивчення педагогіки // Науково-педагогічний пошук молодих дослідників: Зб. наук. пр. / За ред. О.А.Дубасенюк, А.В.Іванченка, – Житомир: ЖДПУ, 2000. – С.37-38.

  7. Ілліна О.В. Культура мовлення майбутніх вчителів як передумова оволодіння ними педагогічними організаторськими уміннями // Вісник Житомирського педагогічного університету. – Вип. 9. – Житомир: Житомир. держ.пед.ун-тет, 2002. – С. 216-218.

  8. Ілліна О.В. Формування організаторських умінь педагогічної діяльності // Національна освіта у контексті творчості А.С.Макаренка: Зб.наук.пр. / За заг ред проф. М.В.Левківського – Житомир: ЖЦНТЕІ, 2003. – С.122-125.

  9. Ілліна О.В. Проблема умінь, необхідних для організаторської діяльності вчителя, в історії педагогічної думки // Вісник Житомирського педагогічного університету. – Вип. 13. – Житомир: Житомир. держ. пед. ун-тет, 2003. – С.176-179.

  10. Ілліна О.В. Проблема організаторських умінь в історії педагогічної думки // Громадянське виховання учнів: історія, досвід, наукові пошуки / За ред. В.Є.Литньова. – Житомир: Житомирський пед. ун-тет, 2000. – С.47-49.

Інші публікації

  1. Ілліна О.В., Березюк О.С. До питання про шляхи підвищення фахового і загальнокультурного рівня майбутнього вчителя // Психолого-педагогічні основи формування творчої особистості педагога оновленої школи. – Умань, 1992. – С. 9-10.

  2. Ілліна О.В., Березюк О.С. Шляхи формування професіоналізму студентів у процесі вивчення курсу "Методика виховної роботи" // Тези доповідей та повідомлень наук.-пр. міжвуз. конф. на тему: "Формування професіоналізму майбутніх педагогів в умовах педагогічного вузу". – Кривий Ріг: Кр. ДПІ, 1992. – С. 15-17.

  3. Ілліна О.В. О диагностике организаторских умений и способностей выпускника ПТУЗа // Тезисы докладов и выступлений первой российской науч.-пр. конф. с междунар. уч.. „Проблемы социологии профессионального образования робочих”. – Санкт-Петербург: Ин-т профтехобраз., 1992. – С. 78-80.

  4. Ілліна О.В. Діагностика рівня розвитку організаторських умінь молодих вчителів // Тези міжрег. наук.-пр. конф. „Психолого-педагогічні основи професійної підготовки вчителя-вихователя та сучасні технології навчання”. – Житомир, 1993. – С. 155-157.

  5. Ілліна О.В. Дослідження взаємозв'язку рівня розвитку організаторських умінь і умінь інших груп у педагогів-майстрів як передумова визначення факторів підвищення організаторської майстерності вчителя-вихователя // Тези Всеукр. наук.-пр. конф. „Психолого-педагогічноі фактори підвищення професійної майстерності вчителя-вихователя”. – Житомир, 1995. – С. 88-89.

  6. Ілліна О.В. Підготовка майбутнього вчителя до організаторської діяльності з дітьми // Тези Всеукр. наук.-пр. конф. „Педагогічні основи виховної діяльності в дитячих громадських організаціях України”. – Житомир, 1998. – С. 69-70.

  7. Ілліна О.В. Організаторські педагогічні уміння і їх зв'язок із іншими педагогічними уміннями // Актуальні питання навчання та виховання учнівської молоді (соціально-педагогічний аспект). – Житомир: Поліграфічний центр ЖДПУ, 1999. – С. 64-66.

  8. Ілліна О.В. Формування організаторських умінь у майбутніх фахівців // Тези ХІІ військ.-наук. конф. ЖВІРЕ. – Житомир: ЖВІРЕ, 2000 .– Ч.І. – С. 16-17.

  9. Ілліна О.В. Застосування методу моделювання у процесі формування професійних умінь майбутніх учителів // Тези ХІІ наук-метод. конф. ЖВІРЕ. – Житомир: ЖВІРЕ, 2003. – Ч.ІІ. – С. 21-22.

  10. Ілліна О.В. Специфіка організаторської діяльності особистості // Тези наук.-метод. конф. ЖВІРЕ. – Житомир: ЖВІРЕ, 2004. – С. 34-36.

  11. Ілліна О.В. Самоактуалізація особистості як передумова продуктивної організаторської діяльності // Молодь в умовах нової соціальної перспективи: Матеріали VI міжнар. наук.-пр. конф. – Житомир, 2004. – С. 139-140.