Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Чечетова-Терашвілі Тетяна Михайлівна. Формування сталої конкурентної позиції підприємства : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Харківський національний економічний ун-т. — Х., 2006. — 266арк. : табл., рис. — Бібліогр.: арк. 185-204.



Анотація до роботи:

Чечетова-Терашвілі Т. М. Формування сталої конкурентної позиції підприємства. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. - Харківський національний економічний університет, Харків, 2006.

Дисертацію присвячено комплексу питань, пов’язаних із узагальненням і розвитком теоретичних і методичних підходів, а також розробленням практичних рекомендацій щодо формування сталої конкурентної позиції підприємства з урахуванням мінливого стану зовнішнього середовища.

У роботі на основі узагальнення літературних джерел проаналізовано сутність і уточнено визначення понять «конкуренція», «конкурентоспроможність» та «конкурентна позиція підприємства». Визначено сталу конкурентну позицію підприємства на основні принципів його позиціонування. Дисертація містить аналіз впливу конкурентного середовища підприємства на його ринкову позицію, який включає його моніторинг, аналіз діяльності основних конкурентів на основі матриці групового ранжування підприємств та впливу факторів зовнішнього середовища. Проведено діагностику відповідності конкурентної стратегії стану зовнішнього середовища підприємства за допомогою факторного, таксономічного та експертного аналізу. Розроблено метод обгрунтування коригування конкурентної стратегії в залежності від зміни зовнішнього середовища.

У результаті проведеного дослідження вирішено важливе науково-практичне завдання щодо узагальнення і розвитку теоретичних і методичних підходів, а також розроблення практичних рекомендацій з формування сталої конкурентної позиції підприємства з урахуванням стану зовнішнього середовища.

1. Дослідження поглядів вітчизняних і закордонних вчених щодо категорій «конкуренція» та «конкурентоспроможність» виявило, що саме вони визначають конкурентну позицію підприємства, яка певною мірою характеризує положення підприємства у конкурентному середовищі відносно підприємств-конкурентів, і сталу конкурентну позицію, тобто можливість підтримувати підприємством досягнутої конкурентної позиції та ефективне адаптування до змін у зовнішньому середовищі, на які підприємство не може впливати.

2. Формування сталої конкурентної позиції підприємства здійснюється за результатами постійного його позиціонування на ринку, що є процесом визначення та оцінки його позиції, в основу якого покладено принципи: системності, об'єктивності, динамічності, оптимальності, безперервності, наукової й методичної обґрунтованості, конструктивності, наслідування, альтернативності, зворотного зв'язку, гнучкості.

3. При ухваленні стратегічних рішень щодо вибору відповідної конкурентної стратегії, оцінку конкурентної позиції підприємства слід здійснювати на основі застосування матричних методів. Стратегічне позиціонування підприємств доцільно виконувати за допомогою запропонованої в роботі динамічної матриці групового ранжування, в основу якої покладено показники темпів зростання рівня конкурентоспроможності і частки ринку підприємств, що аналізуються.

4. Вибір та коригування конкурентної стратегії для формування сталої конкурентної позиції здійснюється з урахуванням результатів аналізу факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Зовнішнє середовище є нестабільним, і можливості впливу підприємства на нього обмежені. На основі системного підходу та аналізу існуючих фундаментальних наукових розробок різних авторів вдосконалено методичний підхід до обґрунтування індивідуального для кожного підприємства набору зовнішніх факторів та оцінки їх впливу на сталу конкурентну позицію підприємства.

5. Одним з механізмів забезпечення сталої конкурентної позиції підприємства має стати аналіз діяльності основних конкурентів, який являє собою спеціально організоване систематичне й безперервне спостереження за діяльністю конкурентів, визначення границь, у межах яких можливо стратегічне просування конкурентів, а також оцінку їх стратегічного потенціалу. Запропонована послідовність аналізу основних конкурентів базується на використанні динамічної матриці.

6. Ефективним методичним прийомом визначення конкурентних позицій підприємств, тенденцій й умов їх перебування в майбутньому конкурентному середовищі, який базується на вивченні, спостереженні за різними процесами в зовнішньому середовищі, є моніторинг. Запропонований методичний підхід до організації моніторингу конкурентного середовища та сформульовані принципи його реалізації, відрізняється новою послідовністю дій його процесу з застосуванням розробленої групи показників, на які впливає стан відповідних факторів зовнішнього середовища,

7. Вибір конкурентної стратегії підприємства базується на запропонованому методі її розробки та реалізації з урахуванням впливу нестабільності зовнішнього середовища. Вдосконалена методика діагностики відповідності конкурентної стратегії стану зовнішнього середовища передбачає виявлення латентних факторів, що характеризують ступінь змін у зовнішньому середовищі. За допомогою узагальнюючого інтегрального показника, розрахованого на основі узагальнюючих показників таксономічного аналізу мікросередовища та експертного аналізу макросередовища, приймається управлінське рішення щодо доцільності здійснення коригування діючої конкурентної стратегії підприємства.

Публікації автора:

Монографія

1. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: Монографія/ За ред. д-ра екон. наук, професора Іванова Ю. Б., д-ра екон. наук, професора Тищенка О. М., — Х.: ВД «ІНЖЕК», 2006. — 384 с.

Особистий внесок автора:

1.1. Сучасні теорії конкуренції та конкурентних переваг — С. 12- 23 ;

1.4. Позиціонування підприємства в конкурентному середовищі —С. 79-87;

2.1. Методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємства — С. 87-146;

2.3. Методика аналізу діяльності основних конкурентів — С. 152-171;

3.1. Фактори зовнішнього середовища, що впливають на вибір стратегії підприємства — С. 171-185;

4.2. Моніторинг конкурентного середовища — С. 264-280.

Публікації у фахових виданнях

  1. Чечетова Т. М. Основы конкурентоспособности предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. пр. Випуск 116. — Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. — С. 70-74.

  2. Чечетова Т. М. Взаимосвязь экономических категорий «конкурентоспособность продукции» и «конкурентоспособность предприятия» // Вісник технологічного університету Поділля, Хмельницький, 2002. — № 442. — Т.2(46). — С. 79-82.

  3. Чечетова-Терашвили Т. М. Позиционирование предприятия в конкурентной среде // Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» Зб. наук. пр. Тематичний випуск: Технічний прогрес та ефективність виробництва. — Харків: НТУ «ХПІ», 2002. — № 8-2. — С. 13-16.

  4. Чечетова-Терашвили Т.М. Особенности анализа влияния факторов внешней среды на конкурентоспособность предприятия // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. — 2003. — № 2(60). — С. 243-248.

  5. Чечетова-Терашвили Т.М. Методика организации системы мониторинга конкурентной среды // Комунальное хозяйство городов.. Научно-технический сборник. Серия: экономические науки. — К.: Техника, 2004. — № 59 — С. 217-220.

  6. Чечетова-Терашвили Т.М. Алгоритм построения матрицы группового ранжирования предприятий-конкурентов // Сучасні тенденції комп’ютеризації процесу навчання іноземної мови: Зб. наук. пр.-Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. —2006. — № 4. — С. 231-235.

Матеріали конференцій

  1. Чечетова-Терашвили Т. М. Формирование рыночной среды // Праці другої міжнародної третьої всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих учених «Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічної зростання». Ч. 1 – Донецьк: ДонНУ, 2002. — С. 157-158.

  2. Чечетова Т. М. Сравнительная характеристика матричных методов оценки рыночной позиции предприятия // Физические и компьютерные технологии в народном хозяйстве. Труды 6-й международной научно-технической конференции, 10-11 октября. — Харьков: ХНПК «ФЭД», 2002. — С. 242-244.

  3. Чечетова Т. М., Найденко О. Є. Конкурентоспроможність підприємства крізь призму факторів внутрішнього та зовнішнього середовища // Физические и компьютерные технологии в народном хозяйстве. Труды 5-й международной научно-технической конференции, 28-29 мая 2002. — Харьков: ХНПК «ФЭД», 2002. — С. 517-520.

Особистий внесок автора: обґрунтовано класифікацію факторів зовнішнього середовища, що впливають на конкурентну позицію підприємства.

  1. Чечетова-Терашвили Т. М. Современные подходы к организации мониторинга конкурентной среды // Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины (в контексте глобализации) // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции. Алушта, 29 сентября - 1 октября 2004 г. — Сімферополь, 2004. — Симферополь: ТНУ. — С. 123-124.

  2. Чечетова-Терашвили Т. М. Основные аспекты позиционирования предприятия в конкурентной среде // Материалы Международной научно-практической конференции «Образование и наука без границ», том 6. Экономика. — Белгород: Руснаучкнига; Днепропетровск: Наука и образование, 2004. — С. 67-72.

  3. Чечетова-Терашвили Т. М. Основные направления анализа деятельности конкурентов // Проблеми забезпечення економічного розвитку підприємств: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів і молодих вчених (22-23 квітня 2005 р.). — Донецьк: Дон УЕП, 2005. — С. 96-98.

  4. Чечетова-Терашвили Т. М. Особенности анализа факторов внешней среды, оказывающих влияние на конкурентную позицию предприятия // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Дні науки 2005» — Том 9. Економіка підприємства та промисловості. — Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. — С. 84-87.

  5. Чечетова-Терашвили Т. М. Структура экономических факторов внешней среды // Матеріали 6 міжнародної конференції студентів і молодих вчених «Економіка, маркетинг в XXI ст.». В 2-х частинах. — Ч.2. —Донецьк: РВА ДонНТУ, 2005. — С. 203-205.

  1. Чечетова-Терашвили Т. М. Применение инновационного менеджмента в условиях возрастающей конкуренции // Управління розвитком. ХНЕУ / Міжнародна науково-практична конференція, присвячена 75-річчю заснування ХНЕУ «Економічні проблеми інноваційно-структурних перетворень в Україні» , 7-8 жовтня, 2005 р.: Зб. наук. ст. — Харків,. ХНЕУ, 2005. — № 3 — С. 67-68.

  2. Чечетова-Терашвили Т. М. Інноваційна діяльність як основа формування сталої конкурентної позиції підприємства // Міжнародна науково-практична конференція «Управління інноваційним процесом в Україні: проблеми, перспективи, ризики» м. Львів, 11-13 травня, 2006 р. — Львів: «Львівська політехніка», 2006. — С. 569-570.

  3. Чечетова-Терашвили Т. М. Теоретические аспекты диагностики соответствия конкурентной стратегии состоянию внешней среды // Матеріали 4 Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених «Сучасні проблеми социально-економічного розвитку України». — Том 6. — Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. — С. 95-97.

  4. Чечетова-Терашвили Т. М. Основные принципы построения матриц // Материалы 2 международной научно-практической конференции «Теория и практика экономики и предпринимательства» . — Алушта, 10-12 мая 2005 г. — Сімферополь: ТНУ, 2005 г. — С. 143-145.

  5. Чечетова-Терашвили Т. М. Корректировка конкурентной стратегии предприятия как следствие дестабилизирующего влияния внешней среды // Управління розвитком. ХНЕУ / Міжнародна науково-практична конференція молодих вчених та студентів «Сучасні економічні проблеми розвитку промислових підприємств», 14-15 квітня, 2006 р.: Зб. наук. ст. — Харків, ХНЕУ, 2006. — № 3. — С. 51-52.