Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Бойко Маргарита Григорівна. Формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства: дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Бойко М.Г. Формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація та управління підприємствами. – К., 2003.

Дисертацію присвячено теоретико-методичним дослідженням та розробці практичних рекомендацій щодо формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства.

У роботі здійснено теоретичні дослідження сутності та значення процесу формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства, проаналізовано проблеми впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, доповнено методику проведення комплексного аналізу їхнього впливу; удосконалено методику проведення класичного SWOT-аналізу. Розроблено нові методичні підходи щодо ідентифікації підприємств за форматами господарської діяльності. Побудовані багатофакторні моделі – методичний інструментарій аналізу кількісних параметрів та форм взаємозв’язку ринкової частки підприємств як залежної змінної (Sm) від комплексу факторів – найбільш важливих пояснювальних змінних. Сформульовано методичні та практичні рекомендації щодо формування програми розвитку готельних підприємств на основі стратегії реструктуризації; визначені засади оцінки ефективності управлінських рішень, обумовлених впровадженням запропонованої програми. Розроблені заходи сприятимуть підвищенню результативності та якості проведення реструктуризаційних заходів, визначенню матеріальної основи та фінансових джерел їх реалізації в готельному господарстві.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання щодо формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства, яке забезпечить перехід від ідентифікаційних і адаптаційних методів господарювання до активної політики формування стратегічних напрямів розвитку господарської діяльності.

Основні науково-практичні результати дисертаційної роботи дозволили зробити такі висновки:

  1. Структурне реформування економіки України на користь галузей невиробничої сфери обумовлює необхідність наукового обґрунтування стратегії розвитку підприємств готельного господарства в умовах ринкового середовища. Синтез та критичний аналіз наукових поглядів на предмет дослідження дозволив запропонувати узагальнюючу класифікацію позицій щодо процесу формування стратегій, яка ґрунтується на парадигмі стратегічної раціональності (процес формування стратегії має прескриптивний характер) і стратегічної поведінки (процес характеризується дескриптивним спрямуванням).

  2. Напрями подальшого розвитку підприємств готельного господарства повинні визначатися через призму спроможності їх адаптації до вимог зовнішнього середовища. Тому головним змістом формування стратегії розвитку готельних підприємств є визначення перспективних напрямів господарської діяльності на основі постійного моніторингу підприємницького середовища, органічного оволодіння стратегічним мисленням і методами управління, розрахованими на перспективу.

  3. З метою підвищення ефективності управлінських рішень та приведення процесу формування стратегії розвитку підприємств готельного господарства у відповідність до вимог зовнішнього середовища – систематизовані, структуровані та упорядковані етапи проведення стратегічного аналізу факторів розвитку суб’єктів готельного господарства за принципом декомпозиції. З цієї позиції обґрунтовані методичні підходи щодо застосування методу сценарного планування розвитку подій макрооточення та розроблено методичний інструментарій здійснення модифікованого SWOT-аналізу.

4. Тенденції розвитку підприємств готельного господарства характеризуються подальшим зростанням сегменту з ознаками прирісного формату господарської діяльності. Водночас важливою детермінантою подальшого розвитку стає набуття підприємствами готельного господарства ознак інноваційного формату господарської діяльності. З метою активізації підприємницької діяльності розроблена методика детермінації підприємств готельного господарства за форматами господарської діяльності, яка сприятиме реальній оцінці та прогнозуванню їх позиції на ринку готельних послуг, підвищенню маневреності, розширенню можливостей пристосування до ринкових умов, конкретизації важелів розвитку в умовах конкурентного середовища.

5. Одним із механізмів розвитку підприємств готельного господарства визначено стратегію реструктуризації, яка насамперед реалізується на рівні підприємства незалежно від типу, обсягів господарської діяльності, форм власності та організаційно-правових форм господарювання.

6. При розробці внутрішніх реструктуризаційних змін у підприємствах готельного господарства рекомендовано їх обґрунтовувати системою програмних організаційно-економічних заходів, спрямованих на управління розвитком підприємства у пріоритетному напрямі. Ефективність управлінських рішень щодо вжиття реструктуризаційних заходів забезпечується впровадженням розробленої структурно-логічної схеми (рис.1), цільовими параметрами якої є виявлені резерви за результатами оцінки внутрішніх ресурсів готельного підприємства.

7. Для визначення альтернативних шляхів розвитку господарської діяльності з урахуванням ресурсних можливостей суб’єктів ринку готельних послуг розроблена модель процесу обґрунтування внутрішніх реструктуризаційних заходів у підприємствах готельного господарства. За сучасних економічних умов в основу побудови моделі покладено диверсифікацію пропозиції готельних послуг як складової адаптаційного типу реструктуризації.

Публікації автора:

  1. Бойко М.Г. Концепція підприємницького управління // Вісн. КДТЕУ.-2000.– № 4.– С. 66–73.

2. Бойко М.Г. Сучасний стан та особливості розвитку підприємництва в готельному господарстві України // Вісн. Акад. праці і соц. відносин Федерації профспілок України.–2001.– № 4.– С. 59–66.

3. Бойко М.Г. Удосконалення аналізу діяльності підприємств готельного господарства // Вісн. КНТЕУ.–2001.– № 3.– С.62–67.

4. Бойко М.Г. Фактори ефективного розвитку підприємництва у сфері готельного господарства України // Наук. вісн. Полтавського ун–ту спожив. кооперації України.–2001.–№ 4.– С.84–88.

5. Бойко М.Г. Моделі розвитку підприємницької діяльності у сфері готельного господарства // Вісн. ДІТБ. – 2001.– №5.– С. 166–168.

6. Бойко М.Г. Наукові засади обґрунтування підприємницької стратегії у сфері готельного господарства України // Вісн. КНТЕУ. – 2002. – №3.– С. 45–50.

7. Бойко М.Г. Суть і завдання стратегії розвитку підприємств готельного господарства в умовах трансформаційної економіки //Вісн. ДІТБ.– 2002.– № 6.– С.108–113.

8. Бойко М.Г. Еволюція та моделі розвитку підприємництва у готельному господарстві України // Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць. – К.:КНТЕУ, 2002. – С.159 – 166.

9. Бойко М.Г. Сучасні аспекти та пріоритети розвитку підприємництва в Україні // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. – Вип. 5.– К.: КНЕУ, 2001.– С.81–89.

10. Бойко М.Г. Роль та функції управління людськими ресурсами у сфері готельного господарства // Проблеми формування ринкової економіки: Міжвід. наук. зб. “Управління людськими ресурсами: проблеми теорії та практики”.: КНЕУ.– 2001.– С.474 – 479.

11. Бойко М.Г. Методичні засади оптимальної програми розвитку підприємств // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб.– Вип.1(8).– К.: КНЕУ, 2002.– С. 473–477.

У матеріалах конференцій

12. Бойко М.Г. Развитие предпринимательства в сфере гостиничного хозяйства – предпосылка эффективной деятельности гостиничного бизнеса // Материалы междунар. науч.-практ. конф. “Проблемы и перспективы развития туризма в странах с переходной экономикой”. – Смоленск: СГУ. – 2000. – С.86–87.

13. Бойко М.Г. Франчайзинг в системі розвитку підприємництва в Україні // Матеріали міжн. наук.-практ. конф. “Стратегія розвитку туристичної індустрії та громадського харчування”. – К: КДТЕУ. – 2000. – С.33–39.

14. Бойко М.Г. Внедрение информационных технологий как фактор активизации предпринимательства в гостиничном бизнесе // Материалы междунар. науч.-практ. конф. “Туризм в Кыргызстане: Проблемы, пути решения, перспективы развития”.– Бишкек: БГИЭК.– 2001.– С.186–189

15. Ткаченко Т.И., Бойко М.Г. Інновації – важливий фактор активізації розвитку підприємництва у сфері готельного господарства //Матеріали міжнар. конф. “Глобалізація економіки: нові можливості чи загроза людству?” Д: ДонДУЕТ.–2001. – С. 270–272.

16. Ткаченко Т.И., Бойко М.Г. Применение системного подхода в деятельности гостиничных предприятий // Материалы междунар.науч.-практ. конф. “Туризм: практика, проблемы, перспективы”.– М: БГЭУ.–2001.-С.117-118.

17.Бойко М.Г. Система оподаткування – важливий чинник активізації розвитку підприємництва в готельному господарстві України//Матеріали міжн. наук.-практ. конф. “Державне регулювання торгівлі у ринкових умовах”. – К: КНТЕУ. – 2001. – С.290–292.