Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Адамів Галина Степанівна. Формування у студентів педагогічного училища пізнавальної самостійності (на матеріалі вивчення психолого-педагогічних дисциплін): Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2002. - 264арк. - Бібліогр.: арк. 182-206.



Анотація до роботи:

Адамів Г. С. Формування у студентів педагогічного училища пізнавальної самостійності (на матеріалі вивчення психолого-педагогічних дисциплін). Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13. 00. 04 – теорія і методика професійної освіти. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2002.

Дисертацію присвячено проблемі формування пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища у процесі підготовки до професійної педагогічної діяльності. Проаналізовано і узагальнено стан проблеми в її історичному розвитку; подано аналіз базових понять; виявлено теоретичні засади визначення сутності поняття “пізнавальна самостійність студента педучилища”; розкрито сутність пізнавальної самостійності майбутніх вчителів початкових класів; проведено комплексне дослідження складових пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища; охарактеризовано професійні субстрати когнітивно-пізнавального, ціннісно-орієнтаційного, праксеологічного типу; визначено критерії і рівні сформованості пізнавальної самостійності майбутніх вчителів початкових класів; розроблено дидактико-методичний підхід до формування пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища та здійснено експериментальну перевірку ефективності його застосування у процесі підготовки майбутнього вчителя.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми формування пізнавальної самостійності студентів педучилища у процесі професійної підготовки, що виявляється у розкритті змісту поняття “пізнавальна самостійність студента педагогічного училища”, у розробці критеріїв і рівнів сформованості пізнавальної самостійності майбутніх вчителів початкових класів, у визначенні дидактико-методичних підходів до формування пізнавальної самостійності студента педагогічного училища.

  1. Проведений історико-педагогічний аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив виявити три основні періоди формування пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища: 1- гуманістично-емпіричний (до середини ХІХ ст.), в який проходило становлення професійної освіти; 2- гуманістично-узагальнюючий (сер. ХІХ ст. – поч. ХХ ст.), коли створювались перші теоретичні засади і узагальнення; 3 – гуманістично-експериментально-гуманістичний (від поч. ХХ ст. до сьогодення).

  2. З’ясовано, що основна увага дослідників акцентувалася на пізнавальній самостійності школярів різних вікових груп, тоді як пізнавальна самостійність студентів педагогічних училищ не досліджувалась зовсім, і як результат – не визначені складники пізнавальної самостійності майбутніх вчителів початкових класів та методика її формування. Умови навчання і професійної підготовки у відповідних навчальних закладах, вікові особливості студентів педучилищ мають свою специфіку, що обумовлювало необхідність проведення спеціального дослідження.

3. Теоретичний аналіз педагогічної та психологічної літератури дозволив нам визначитися з трактуванням поняття “пізнавальна самостійність”. Ми визначаємо пізнавальну самостійність студентів педучилища як професійну якість, що характеризується наявними професійними знаннями, сформованими професійними якостями пізнавального характеру, позитивними професійними цінностями, достатнім рівнем самопізнаня, розвинутою емоційною рефлексією, вмінням ставити і розв’язувати педагогічні завдання.

4.Теоретичні позиції та якісний аналіз результатів констатуючого експерименту дозволили виділити субстрати когнітивно-пізнавального, ціннісно-орієнтаційного та праксеологічного типу. Професійний субстрат пізнавального типу включає професійні знання (їх повноту, міцність, узагальненість, конкретизацію, системність, глибину) та професійні якості пізнавального характеру: здатність до виокремлення педагогічного завдання, гнучкість в оцінюванні педагогічної ситуації і завдання, здатність генерувати педагогічні ідеї з адекватним наступним їх аналізом, здатність прийняття професійного рішення гуманістичного спрямування, критичність оцінювання дій, здатність до широкого переносу. Професійний субстрат ціннісно-операційного типу пізнавальної самостійності утворюють цінності професійного спрямування, що включають позитивні професійні цінності, стійкість ознак орієнтирів, професійний інтерес, професійну самоадекватність (самопізнання, саморегуляція, самооцінка). Професійний субстрат праксеологічного типу передбачає проектування педагогічної діяльності (постановка та розв’язування педагогічних завдань, рефлексія) та емоційну складову педагогічної ситуації, що включає педагогічну емпатію, емоційну рефлексію та емоційність спілкування.

5. Критеріями сформованості пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища є: адекватність застосування професійних знань; професійні якості пізнавального характеру; цінності професійного спрямування; професійна самоадекватність; проектування педагогічної діяльності; емоційна складова педагогічної ситуації. За означеними критеріями виявлено рівні сформованості пізнавальної самостійності майбутніх вчителів початкових класів: високий, середній, низький.

6.Узагальнюючі результати констатуючого експерименту показали,

що формування пізнавальної самостійності, головним чином, відбувається у самостійній пізнавальній діяльності. Вони дали змогу визначити чотири етапи формування даної професійної якості: підготовчий, відтворюючий, відтворюючо-пошуковий, експериментально-пошуковий.

7.Результатом проведеного дослідження стала розробка дидактико-методичних підходів до цілеспрямованого формування пізнавальної самостійності студентів педучилища. У них було реалізовано засоби прямого й опосередкованого впливу на пізнавальну самостійність шляхом спеціально створеної системи педагогічних завдань.

8.Формування компонентного складу пізнавальної самостійності студента педагогічного училища за своєю структурою включало вплив на розвиток професійних субстратів когнітивно-пізнавального, ціннісно-орієнтаційного, праксеологічного типів. Якісні та кількісні результати формуючого експерименту переконливо засвідчили дієвість впровадження дидактико-методичних підходів до формування пізнавальної самостійності студентів педучилищ.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Подальше її дослідження може здійснюватись у напрямках поглибленого вивчення теоретико-методологічних засад формування пізнавальної самостійності; пошуків ефективних шляхів оцінювання пізнавальної самостійності та створення надійних, валідних і оперативних методик діагностування рівнів сформованості пізнавальної самостійності студентів вищих навчальних закладів; дослідження наступності у формуванні пізнавальної самостійності в загальноосвітній школі та вузі; вивчення зарубіжного досвіду з організації самостійної пізнавальної діяльності студентів.

Публікації автора:

  1. Пізнай себе. Навчально-методичний посібник факультативного курсу для соціальних педагогів, студентів-практикантів, вчителів початкових шкіл //Укладачі: Адамів Г. С., Борисюк С. О., Коваленко Є. І., Яковець Н. І. та інші. За заг. ред. Є. І. Коваленко. - Ніжин - Броди: НДПУ, 2000. - 60 с.

  2. Адамів Г. С. Генеза уявлень про уміння вчитися в теорія та історії педагогіки// Наукові записки: збірник наукових праць НДПУ імені Миколи Гоголя: серія Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДПУ, 1999. - С. 70-73.

  3. Адамів Г. С. Дидактичні умови формування пізнавальної самостійності вчителя початкових класів // Наукові записки ТДПУ імені Володимира Гнатюка, серія Педагогіка. – Тернопіль: ТДНУ, 2000. - № 2. - С. 18-21.

  4. Адамів Г. С. Проблема формування пізнавальної самостійності студентів педагогічного училища в системі ступеневої педагогічної освіти // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. В. 15. Ч. 2. – Львів.: ЛНУ імені І. Я. Франка, 2001. – С.230-234.

  5. Адамів Г.С. Соціально-психологічні аспекти професійного мислення // Наукові записки ТДПУ імені Володимира Гнатюка, серія Педагогіка. – Тернопіль: ТДПУ, 2000. - № 9. - С. 91-93.

  6. Адамів Г. С. Питання формування пізнавальної самостійносі студентів педучилища в історії педагогічної думки // Наукові записки: Збірник наукових статей Національного педагогічного університету імені П. М. Драгоманова. Вип. 39. Укл. П. В. Дмитренко, О. Л. Макаренко. - К.: НПУ, 2001. - С. 3-12.

  7. Адамів Г. С. Формування системи мислительних дій як професійних умінь у студентів педагогічного училища// Наукові записки: збірник наукових праць НДПУ імені Миколи Гоголя: серія Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДПУ, 2000. - С. 28-31.

  8. Адамів Г. С. Технологія розвитку у студентів педучилища пізнавальної самостійності // Наукові записки: збірник наукових праць НДПУ імені Миколи Гоголя: серія Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДПУ 2001. - №1. – С. 84-91.

  9. Адамів Г. С. Комплекс необхідних особистісних характеристик як основа формування пізнавальної самостійності // Наукові записки: збірник наукових праць НДПУ імені Миколи Гоголя: серія Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДПУ, 2001. - №2. – С. 91-94.

  10. Адамив Г.С. К вопросу об изучении педагогической интуиции //Образование и школа ХХІ века. Материал Международной научно-практической конференции 25 - 26. 11. 2000. – Чернигов: ЧГУ, 2000. - С. 51-53.