Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Гордієнко Майя Григорівна. Формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Гордієнко М. Г. Формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2009.

Дисертацію присвячено вирішенню завдань формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у студентів вищих технічних навчальних закладів III – IV рівнів акредитації. Проаналізовано проблему професійної підготовки майбутніх інженерів у психолого-педагогічній теорії та практичній діяльності вищих технічних навчальних закладів ІІІ – IV рівнів акредитації в Україні.

З урахуванням професійної компетентності визначено особливості формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів за напрямом підготовки «Електромеханіка» у вищих технічних навчальних закладах ІІІ – IV рівнів акредитації; педагогічні умови ефективності самостійної роботи майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою; теоретично обґрунтовано принципи відбору та структурування змісту навчального матеріалу для самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою; з урахуванням особливостей професійної підготовки майбутніх інженерів-електромеханіків обґрунтовано етапи проектування технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою; розроблено та експериментально перевірено авторську технологію формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів-електромеханіків.

Узагальнення результатів педагогічного експерименту, теоретичний аналіз проблеми і здобуті результати науково-дослідної роботи дали змогу зробити такі висновки:

  1. Забезпечити належну підготовку конкурентоспроможних інженерів за напрямом підготовки «Електромеханіка» можливо за умови формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою, які є важливою складовою професійної компетентності майбутніх інженерів.

Вивчення сучасного стану сформованості умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів підтвердило актуальність обраної теми дослідження і дало можливість виявити певні особливості формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою, а саме: врахування особливостей професійної діяльності майбутнього інженера та вимог Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти Ради Європи (2003) при відборі змісту й структуруванні навчального матеріалу для самостійної роботи з іноземною фаховою літературою; врахування етапів професійної підготовки майбутніх інженерів (професійно орієнтована гуманітарна та природничо-наукова підготовка, базова інженерна підготовка, поглиблена спеціалізація) для забезпечення ефективності самостійної роботи з іноземною фаховою літературою; впровадження інтегрованих курсів, зміст яких містить навчальні матеріали із спеціальних дисциплін іноземними мовами для забезпечення неперервності самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою без докорінних змін у навчальних планах професійної підготовки майбутніх інженерів.

2. Самостійна робота майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою набуває ефективності за таких педагогічних умов: забезпечення розвитку самостійності й творчості особистості майбутнього інженера; побудови за принципами неперервності, особистісно орієнтованого підходу, педагогіки творчості й теорії інтегративності навчання, спрямування на формування уміння навчатися протягом життя; відповідність змісту, форм і методів цілям професійного становлення майбутніх інженерів; системності й неперервності; використання інформаційних технологій; забезпечення зворотного зв'язку та діагностики результатів роботи кожного студента; забезпечення відповідними навчально-методичними матеріалами.

3. Зміст і структурування навчальних матеріалів для самостійної роботи майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою мають здійснюватися за наступними принципами: науковості й актуальності, який реалізується за використання іноземних фахових текстів, у яких йдеться про новітні досягнення в галузі електромеханіки та електротехніки; систематичності й послідовності, який реалізується за рахунок розподілу навчального матеріалу на окремі тематичні розділи з поступовим зростанням рівня складності, використання завдань щодо анотування та реферування іноземних фахових текстів для систематизації та узагальнення засвоєних знань, обов’язкового включення в професійну підготовку майбутніх інженерів завдань для самостійної роботи з іноземною фаховою літературою протягом усього терміну навчання; розвивального навчання, який реалізується за рахунок підбору професійно орієнтованих текстів високого рівня складності з точки зору як лексичного, так і змістового навантаження та за рахунок досить швидкого темпу вивчення навчального матеріалу без багаторазового повторення, а шляхом постійного збагачення й осмислення поданої інформації; творчої активності й самостійності, який реалізується за рахунок розробки творчих завдань для самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою, пошуку інформації про новітні технології, розробки зарубіжних фірм-виробників у галузі перетворювальної техніки, управління роботою електричних машин, енергоресурсозбереження тощо; індивідуалізації й диференціації, який реалізується за допомогою адаптації навчального матеріалу за рівнем складності відповідно до рівня знань студентів; цілісності професійної й іншомовної підготовки, що передбачає формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою під час вивчення спеціальних дисциплін у циклі базової інженерної та поглибленої спеціальної підготовки майбутніх інженерів. Реалізація даного принципу відбувається за рахунок поєднання змісту навчального матеріалу із спеціальних дисциплін зі змістом навчального матеріалу для самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою; спрямованості на професійний розвиток особистості упродовж трудової діяльності, що передбачає відбір змісту навчального матеріалу для самостійної роботи з іноземною фаховою літературою з урахуванням постійного оновлення та розширення інформації, відповідно до аналізу мовних потреб у професійній діяльності майбутніх інженерів. Реалізація даного принципу відбувається на основі постійного оновлення змісту навчальних матеріалів для самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою відповідно до стрімких змін у розвитку електромеханічної галузі; взаємодії суб’єктів навчальної діяльності, що передбачає співпрацю викладачів спеціальних дисциплін та іноземних мов під час створення навчально-методичного забезпечення, що значно підвищує якість навчального матеріалу, його відповідність реальним потребам майбутніх інженерів; допомагає формувати уміння й навички самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою неперервно протягом усього періоду їхньої професійної підготовки.

4. Проектування технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів доцільно здійснювати за такими етапами: підготовки, який включає вивчення стану сформованості умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів; особливостей професійної підготовки майбутніх інженерів; аналіз структурно-логічної схеми взаємодії дисциплін певної спеціальності майбутніх інженерів; визначення фахових дисциплін для інтеграції самостійної роботи з іноземною фаховою літературою; розробки навчально-методичного забезпечення, який включає відбір і структурування змісту навчального матеріалу; розробку навчально-методичного забезпечення для самостійної роботи майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою; корекції, який включає експериментальну апробацію навчально-методичного забезпечення та корекцію у відборі методів і форм самостійної роботи майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою; експериментальної перевірки, який включає перевірку ефективності застосування технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів; упровадження технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів у навчальний процес.

5. Підвищити ефективність формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів-електромеханіків можливо за умови використання розробленої технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою, яка полягає у цілісності завдань професійної й іншомовної підготовки, форм і методів самостійної роботи студентів із спеціальних дисциплін та з іноземною фаховою літературою, взаємодії викладачів спеціальних дисциплін та іноземних мов у розробці навчально-методичних матеріалів.

Узагальнення результатів формувального експерименту свідчить, що розроблена технологія формування умінь і навичок самостійної роботи майбутніх інженерів-електромеханіків з іноземною фаховою літературою є ефективною. Крім того, впровадження даної технології за допомогою комп’ютерних технологій ефективніше впливає на якісний рівень сформованості умінь і навичок самостійної роботи студентів з іноземною фаховою літературою, ніж за допомогою традиційного навчального посібника.

6. За результатами дослідження розроблено і впроваджено у практичну діяльність вищих технічних навчальних закладів III – IV рівнів акредитації навчально-методичні матеріали з формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів-електромеханіків.

Однак, здійснене дослідження не вичерпує проблеми формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів. Подальшого дослідження потребують такі її аспекти, як організація самостійної роботи майбутніх інженерів у дистанційній формі навчання, післядипломній освіті та підвищенні кваліфікації.

Основний зміст дисертації відображено у таких публікаціях :

Навчально-методичні посібники :

  1. Гордієнко М.Г. Уміння й навички самостійної роботи у професійному становленні дорослої людини / Л. Є. Сігаєва, М. Г. Гордієнко. – К. : «ЕКМО», 2007. – 167 с. – 6, 96 авт.арк (авторські – 3,83 авт. арк.).

  2. Гордієнко М. Г. Формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів: технологічний аспект: навч.-метод. посіб. / М. Г. Гордієнко, А. І. Гладир; за ред. Л. Є. Сігаєвої. – Кременчук : КДПУ, 2008. – 168 с. – 6, 96 авт. арк. (авторські – 5,0 авт. арк.).

Методичні рекомендації :

  1. Гордієнко М. Г. Методичні рекомендації щодо формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів / М. Г. Гордієнко. – Кременчук : КДПУ, 2007. – 62 с. – 2,58 авт. арк.

  2. Гордієнко М. Г. Методичні рекомендації щодо самостійної роботи з електронним навчальним посібником «Лабораторний практикум з курсу «Силова перетворювальна техніка в автоматизованому приводі» з інтегрованим вивченням англійської мови професійного спрямування» / М.Г. Гордієнко. – Кременчук : КДПУ, 2007. – 22 с. – 0,45 авт. арк.

Статті у наукових фахових виданнях, затверджених ВАК України :

  1. Гордієнко Майя. Інтегроване вивчення фахової іноземної мови як засіб підвищення якості професійної підготовки майбутніх інженерів / Майя Гордієнко // Неперервна професійна освіта : теорія і практика. – 2003. – Вип. 3/4. – С. 103 – 109. – 0,29 авт. арк.

  2. Гордієнко М. Г. Педагогічна технологія як засіб підвищення якості професійної підготовки фахівців / М. Г. Гордієнко // Імідж сучасного педагога. – 2005. – № 3/4. – С. 63 – 66. – 0,5 авт. арк.

  3. Гордієнко М. Г. Формування професійної компетентності майбутнього інженера: психолого-педагогічні аспекти / М. Г. Гордієнко // Педагогічний процес : теорія і практика : зб. наук. пр. – 2006. – Вип. 4. – C. 85 – 93. – 0,37 авт. арк.

  4. Гордієнко М. Г. Проблема самостійної роботи студентів у сучасних педагогічних дослідженнях / М. Г. Гордієнко // Педагогічний процес : теорія і практика : зб. наук. пр. – К., 2006. – Вип. 2. – C. 33 – 40. – 0,33 авт. арк.

  5. Гордієнко Майя. Зміст поняття «уміння й навички самостійної роботи студентів» у психоло-педагогічній теорії / Майя Гордієнко // Неперервна професійна освіта : теорія і практика. – 2006. – Вип. 3/4. – C. 54 – 61. – 0,33 авт. арк.

  6. Гордієнко М. Г. Визначення принципів відбору змісту самостійної роботи майбутніх інженерів з іноземною фаховою літературою / М. Г. Гордієнко // Професійна педагогічна підготовка – вимоги сьогодення : зб. наук. пр. / Харків. обл. метод. кабінет навч. закл. мистецтв і культури. – 2007. – C. 53 – 58. – 0,25 авт. арк.

  7. Гордієнко М. Г. Професійна підготовка майбутніх інженерів : проблеми та перспективи / М. Г. Гордієнко // Імідж сучасного педагога. – 2006. – № 9-10. – C. 81 – 84. – 0,5 авт. арк.

  8. Гордієнко Майя. Інтегративне вивчення англійської мови для професійного спілкування майбутніх інженерів / Майя Гордієнко // Неперервна професійна освіта : теорія і практика. – 2007. – Вип І/ІІ. – С. 80 – 89. – 0,37 авт. арк.

  9. Гордієнко Майя. Сучасний стан сформованості умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів / Майя Гордієнко // Неперервна професійна освіта : теорія і практика. – 2007. – Вип. IV. – С. 80 – 89. – 0,37 авт. арк.

  10. Гордієнко М. Г. Самостійна робота студентів у контексті ціложиттєвої освіти / М. Г. Гордієнко // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. – 2007. – Вип. 4. – C. 31 – 39. – 0,33 авт. арк.

  11. Гордієнко М. Г. Неперервна професійна підготовка майбутніх інженерів : особистісно орієнтована парадигма / М. Г. Гордієнко // Питання професійної підготовки фахівців у сучасних педагогічних дослідженнях : зб. наук. пр. / Харків. обл. метод. кабінет навч. закл. мистецтв і культури. – 2007. – C. 16 – 23. – 0,25 авт. арк.

  12. Гордієнко М. Г. До вирішення проблеми підготовки з іноземної мови для професійного спілкування майбутніх інженерів / М. В. Загірняк, М. Г. Гордієнко // Вища освіта України. – 2007. – Вип. 4 (27). – С. 107 – 112. – 0,45 авт. арк.

  13. Гордієнко М. Г. Ефективність застосування комп’ютерних технологій у формуванні умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою / М. Г. Гордієнко // Вісн. Луганського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка : Пед. науки. – 2008. – № 18 (157). – С. 12 – 20. – 0,5 авт. арк.

Статті у збірниках наукових праць :

  1. Гордієнко М. Г. Інтеграція вивчення англійської мови з професійною підготовкою спеціалістів електромеханічного напрямку / М. Г. Гордієнко // Вісник Кременчуц. держ. політех. ун-ту. – 2003. – Вип. 1 (18). – С. 16 – 19. – 0,3 авт. арк.

  2. Гордієнко М. Г. Технологія інтегрованого вивчення фахової іноземної мови / М. Г. Гордієнко, Л. Є. Сігаєва // Вісн. Нац. тех. ун-ту “Харк. політех. ін-тут”. – 2003. – Т. 2, № 10. – С. 354 – 356. – 0, 2 авт. арк.

  3. Гордієнко М. Г. Визначення професійної компетентності інженера-електромеханіка / М. Г. Гордієнко // Електромашинобудування та електрообладнання : міжвідомчий наук.-тех. зб. – Вип. 66. : «Проблеми автоматизованого електропривода. Теорія і практика». – 2006. – С. 16 – 17. – 0,21 авт. арк.

  4. Гордієнко М. Г. Сучасні тенденції розвитку педагогічних технологій / М. Г. Гордієнко // Педагог професійної освіти: зб. наук. пр. – Вип. VIII. – 2007. – С. 220 – 223. – 0,25 авт. арк.

  5. Гордієнко М. Г. Досвід організації самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у професійній підготовці магістрів / М. Г. Гордієнко // Вісн. Кременчуц. держ. політех. ун-ту ім. М. Остроградського. – 2007. – Вип. 4 (45), ч. 2. – С. 85 – 86. – 0,2 авт. арк.

Статті у збірниках матеріалів конференцій :

  1. Гордієнко М. Г. Іноземна мова як засіб підвищення конкурентоздатності та мобільності сучасного фахівця / М. Г. Гордієнко // Зб. наук. ст. Всеукр. наук.-практ. конф. (23-24 грудня 2003 р.) / Європейський ун-т. – К., 2003. – С. 49 –55. – 0,2 авт. арк.

  2. Gordiyenko M. ESP Learning Integration Into Engineering Training / M. Gordiyenko // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. : «Англ. мова проф. спрямування: нові обрії» (6-7 лютого 2004 р.) / Українське відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної. – Донецьк, 2004. – С. 194 – 197. – 0,13 авт. арк.

  3. Gordiyenko M. Сomputer Aided Instruction in ESP Learning Integration Into Engineering Training / M. Gordiyenko // Матеріали 11-ї Міжнар. наук.-практ. конф. : «Facing Challenges, Sharing Solutions in ET» (26-27 січня 2006 р.) / Українське відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної. – Донецьк, 2006. – С. 83 – 89. – 0,25 авт. арк.

  4. Гордієнко М. Г. Засоби підвищення ефективності фахової підготовки інженерів-електромеханіків / М. Г. Гордієнко, А. І. Гладир // Вісн. Кременчуц. держ. політех. ун-ту. – Кременчук, 2006. – Вип. 3 (39), ч.1. – С. 11 – 16. – 0,63 авт. арк.

  5. Гордієнко М. Г. Використання інформаційних технологій в організації самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів / М. Г. Гордієнко // Професійне становлення особистості : проблеми і перспективи: Матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (24-26 жовтня 2007 р.) / Хмельницький нац. ун-т. – Хмельницький, 2007. – С. 324 – 329. – 0,25 авт. арк.

  6. Gordiyenko M. Autonomous ESP Learning: Integrative Strategy / M. Gordiyenko // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. : «Викладання англійської мови на сучасному етапі : вимоги, проблеми, перспективи» (18-19 квітня 2008 р.) / Українське відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної. – К., 2008. – С. 56 – 62. – 0,25 авт. арк.

  7. Гордієнко М. Г. Проектування технології формування умінь і навичок самостійної роботи з іноземною фаховою літературою у майбутніх інженерів / М. Г. Гордієнко // Сучасні тенденції розвитку інформаційних технологій в науці, освіті та економіці : Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (8-10 квітня 2008 р.) / Луганський нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2008. – С. 113 – 114. – 0,25 авт. арк.