Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Гамула Ігор Андрійович. Формування відповідальності в курсантів військових інститутів: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2002. - 209арк. - Бібліогр.: арк. 169-184.



Анотація до роботи:

Гамула І. А. Формування відповідальності в курсантів військових інститутів.- Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія та методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2002.

Дисертацію присвячено дослідженню питань формування відповідальності в курсантів військових інститутів. У роботі вперше науково визначена сутність, зміст і структура відповідальності особистості курсантів як їх військово-професійна якість. Розроблена і експериментально перевірена сучасна система формування відповідальності в курсантів ВВЗО, яка являє собою цілеспрямовану і планомірну взаємодію суб’єктів процесу формування відповідальності та функціонально зв’язаних компонентів військово-педагогічного процесу, спрямованого на реалізацію мети й завдань формування відповідальності в курсантів. Вона включає в себе мету, суб’єкти виховного процесу, методику формування, усі види діяльності курсантів. Виявлені й перевірені в ході експериментального дослідження головні педагогічні умови й чинники формування відповідальності. На основі дослідження розроблені практичні рекомендації щодо вдосконалення системи формування відповідальності в курсантів ВВЗО.

1. Відповідальність військовослужбовців за виконання військового обов’язку є ключовою основою воєнної безпеки України, тому дослідження проблеми формування відповідальності в курсантів військових інститутів – це актуальне завдання військово-педагогічної науки. ЇЇ розв’язання набуває особливого як теоретичного, так і практичного значення для реформування ЗС України, підвищення боєздатності об’єднань, частин і підрозділів, навчання й виховання підлеглих.

2. Теоретичний аналіз генези відповідальності показав, що це - інтегральна військово-професійна якість особистості курсантів військових інститутів, зміст якої складають об'єкт, суб'єкт, санкції та інстанції. Її психолого-педагогічна структура включає в себе синтез інтелектуального, вольового й емоційного компонентів. Сутність відповідальності курсантів військових інститутів полягає в тому, що вона характеризує їх ставлення до виконання вимог військового обов’язку на основі його глибокого усвідомлення, емоційного сприйняття та реалізації в активній діяльності, а також здатності передбачати наслідки цієї діяльності й відповідати за них з урахуванням суспільної оцінки цих наслідків.

3. На основі теоретичного та історичного аналізу проблеми, наукового розгляду досвіду та сучасних концепцій вітчизняних і зарубіжних учених щодо формування відповідальності встановлено, що теоретичною основою формування відповідальності в курсантів ВВЗО є закономірності, принципи та методи формування відповідальності й учення про них, психологічна теорія діяльності та педагогічні теорії відповідальності.

4. Науковий аналіз результатів формування відповідальності в курсантів на етапі реформування Збройних Сил України виявив суперечності цього процесу. Головною суперечністю є неузгодженість між вимогами суспільства, Міністерства оборони України до рівня сформованості цієї якості й реальним рівнем його розвитку в значної частини курсантів.

5. Теоретичне узагальнення суперечностей процесу формування відповідальності в курсантів ВВЗО надало змогу визначити закономірні залежності підвищення ефективності цього процесу. Ефективність формування відповідальності безпосередньо залежить від: ціннісно усвідомленого емоційного засвоєння курсантами вимог військового обов'язку; розширення практики виконання курсантами відповідальних доручень у ролях виконавця, організатора, керівника в різних видах діяльності; розширення самостійності курсантів у різних видах діяльності; підвищення ролі курсантських колективів у формуванні відносин відповідальної залежності; підвищення педагогічної культури вихователів, озброєння їх методикою формування відповідальності; самовиховання відповідальності в курсантів.

6. У дисертації на основі системно-структурного підходу й визначених закономірних залежностей підвищення ефективності формування відповідальності в курсантів розроблено експериментальну систему формування відповідальності, яку розуміємо як цілеспрямовану, поетапну й планомірну взаємодію суб'єктів процесу формування відповідальності й функціонально зв'язаних елементів військово-педагогічного процесу, спрямованого на реалізацію мети й завдань формування відповідальності майбутніх офіцерів. Вона включає в себе мету, суб’єкти виховного процесу, методику формування, усі види діяльності курсантів.

7. Формуючий експеримент довів правильність гіпотези про те, що подолати наявні суперечності можна лише впроваджуючи в навчально-виховний процес ВВЗО експериментальну систему формування відповідальності курсантів.

8. Під час дослідження встановлено, що до головних чинників удосконалення процесу формування відповідальності в курсантів військових інститутів належать: удосконалення навчальної діяльності; підсилення впливу службової діяльності; підвищення ролі курсантських колективів.

9. Розроблена в дисертації система формування відповідальності в курсантів військових інститутів, відкриває нові можливості в подальшому дослідженні теорії і практики керівництва процесом формування духовно багатої, відповідальної особистості офіцера ЗС України, робить актуальною необхідність вивчення і подальшої розробки наступних проблем: формування колективної відповідальності в курсантів; психологічні основи моделювання діяльності офіцера на первинній посаді у війську з метою формування відповідальності в курсантів; методика обліку групових та індивідуальних особливостей курсантів у процесі формування в них відповідального ставлення до виконання військового обов'язку; формування відповідальності в курсантів на основі самовиховання; розвиток відповідальності в офіцерів у ході виконання завдань з підвищення бойової готовності й укріплення військової дисципліни.

Практичні рекомендації

Для впровадження експериментальної системи формування відповідальності в курсантів у практику ВВЗО керівному, командному й викладацькому складу доцільно рекомендувати:

  1. у навчально-виховний процес ВВЗО запровадити обґрунтовану (на основі системного підходу) методику формування відповідальності в курсантів військових інститутів;

  2. створити навчально-методичний посібник для офіцерів-практиків, у якому розкрити методику формування відповідальності в курсантів військових інститутів МО України;

  3. повніше використовувати можливості навчально-виховного процесу у військових інститутах для цілеспрямованого формування відповідальності в курсантів на основі розроблених й експериментально перевірених рекомендацій викладачам, командирам і вихователям;

  4. запровадити в курсі "Основи військової педагогіки та психології" у військових інститутах вивчення теми: "Психолого-педагогічні основи формування відповідальності за виконання військового обов'язку";

  5. у навчальному плані командирської підготовки офіцерів військових інститутів до розділу "Основи військової педагогіки та психології" передбачити проведення лекцій за темами: "Відповідальність як найважливіша військово-професійна якість офіцера", "Основні напрями й педагогічні умови формування та розвитку відповідальності офіцерів військових інститутів".

Публікації автора:

  1. Гамула І. А. Відповідальність як військово-професійна якість військовослужбовця // Зб. наук. пр. Випуск 2(15). - К.: ВГІ НАОУ, 2000.- С.3-7.

  1. Гамула І. А. Педагогічні умови впливу службової діяльності на процес формування відповідальності у курсантів військових інститутів МО України.- // Зб. наук. пр. Випуск 2(21). - К.: ВГІ НАОУ, 2001.- С.3-11.

  2. Гамула І.А. Суперечності процесу формування відповідальності в курсантів військових інститутів.- // Зб. наук. пр. Випуск 5(24). - К.: ВГІ НАОУ, 2001.- С.11-17.

  3. Гамула І.А. Критерії сформованості відповідальності в курсантів військових інститутів //Теоретичні питання освіти та виховання: Зб. наук. пр. Випуск 18 /За загальною редакцією академіка АПН України М.Б.Євтуха, укладач О.В.Михаличенко.- Київ: Видавничий центр КНЛУ, 2001.- С.81-85.

  4. Гамула І. А. Педагогічні теорії відповідальності А.С.Макаренка і В.О.Сухом-линського // Зб. наук. пр. Випуск 3(28). - К.: ВГІ НАОУ, 2002.- С.22-26.

  5. Гамула І. А. Психологічні аспекти формування у військовослужбовців відповідальності за інформаційне забезпечення управління військами //Матеріали ІІІ науково-технічної конференції КВІУЗ, частина 1.- Київ, 1997.- С.-201.

  6. Гамула І. А. Методика визначення рівнів сформованості відповідальності у військових інженерів //Матеріали ХІ військово-наукової конференції ЖВІРЕ, частина 1.- Житомир, 1998.- С. 10.

Анотації