Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Муковіз Олексій Павлович. Формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Муковіз О.П. Формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України. – Київ, 2008.

У дисертації досліджено проблему формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій, розкрито її педагогічну значущість, функціональну цінність, відповідність соціальним потребам інформаційного суспільства.

На основі критичного аналізу філософської, психолого-педагогічної літератури уточнено поняття “вміння самостійної пізнавальної діяльності студентів”, спроектовано модель формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій, удосконалено зміст і структуру програмно-педагогічної системи, реалізованої в інструментальній оболонці “Moodle”. Розроблено відповідну методику формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів та експериментально перевірено її ефективність.

У дослідженні обґрунтовано науково-методичні засади, спроектовано та експериментально перевірено модель формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. Результати проведеного теоретичного пошуку та дослідно-експериментальної роботи в цілому підтвердили гіпотезу і дали можливість сформулювати такі висновки.

1. Аналіз філософської, соціально-гуманітарної та психолого-педагогічної літератури свідчить, що конструювання методики повинно узгоджуватися з тенденціями соціально-культурного розвитку суспільства та відповідними закономірностями і особливостями майбутньої професійної діяльності. Вивчення проблеми самостійної пізнавальної діяльності студентів у вітчизняних та зарубіжних джерелах дало можливість констатувати, що в педагогічній теорії та практиці (М.Г. Гарунов, Б.П. Єсіпов, Л.В. Жарова, В.А. Козаков, О.Г. Мороз, П.І. Підкасистий, О.Я. Савченко, М.М. Скаткін, Н.Ф. Тализіна та ін.) досліджувалися різноманітні аспекти самостійної пізнавальної діяльності особистості (самостійність, пізнання, діяльність, пізнавальна діяльність, пізнавальна самостійність, самостійна робота). Разом з цим недостатньо розробленими є науково-методичні підходи до формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів засобами інформаційних технологій, відсутні чіткість у тлумаченні поняття “вміння самостійної пізнавальної діяльності студентів” та педагогічна модель їх формування.

2. Уточнено зміст поняття “вміння самостійної пізнавальної діяльності студентів” як сукупності навчально-професійних цінностей, що формуються в процесі навчання у вищих навчальних закладах, детермінуючи процес самореалізації особистості у вирішені творчих завдань і є способом навчальної діяльності.

На основі виявлення спільних характеристик самостійної пізнавальної діяльності особистості (самостійність, пізнання, діяльність, пізнавальна діяльність, пізнавальна самостійність, самостійна робота) виділено чотири види вмінь самостійної пізнавальної діяльності студентів: репродуктивно-пізнавальні (дії тільки за зразком, узагальнення відсутні або носять емпіричний характер, виклад матеріалу копіюється, зв’язок між системою знань та системою вмінь практично відсутній), інструментально-алгоритмічні (під час виконання завдань спостерігаються аналогічно міцніші стереотипні знання, узагальнення емпіричного характеру, зв’язок між системою знань та системою вмінь слабкий), продуктивно-перетворювальні (під час виконання завдань переважає індуктивно-пошуковий підхід, студент самостійно використовує аналогії; робить узагальнення на дедуктивно-доказовому рівні з елементами індукції), творчо-пошукові (студент здатний самостійно замінити проблему та вибрати шляхи її вирішення; узагальнення здійснюється на теоретичному рівні, знання та вміння утворюють єдину систему, зв’язок між предметами усвідомлюється на світоглядному та рефлексивному рівнях).

Вміння повністю узгоджені з галузевим стандартом вищої освіти (Освітньо-кваліфікаційна характеристика “Бакалавр” за спеціальністю 6.010100 “Початкове навчання”).

Вивчення стану організації самостійної пізнавальної діяльності у студентів вищих навчальних закладів дало можливість виявити недостатню розробленість методичних аспектів застосування інформаційних технологій навчання, повну відсутність належних україномовних педагогічних програмних засобів, призначених для безпосереднього використання студентами в навчально-виховному процесі. Результати констатувального експерименту дозволяють стверджувати, що стан організації самостійної пізнавальної діяльності студентів та формування в них відповідних умінь засобами інформаційних технологій не відповідає вимогам реформування сучасної вищої освіти.

3. Теоретично обґрунтовано й розроблено підходи до проектування моделі формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. Морфологічний склад моделі становлять компоненти організаційно-методичного забезпечення; інтерактивної взаємодії в процесі використання персонального комп’ютера; результати сформованих умінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів засобами інформаційних технологій навчання, об’єднані спільними цілями, мотивами і завданнями. Домінуючим фактором ефективного функціювання експериментальної моделі є створення відповідного інформаційного середовища у вищих навчальних закладах. Запропоновані компоненти моделі підпорядковуються принципам цілісності, подільності та зв’язку. Ці компоненти є змінними, вони можуть удосконалюватися та розвиватися.

4. Модель формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів та методика її використання інтерпретовані в програмно-педагогічній системі з дисципліни “Нові інформаційні технології”, розробленій у оболонці “Moodle”, що відповідає загальним вимогам до програмних продуктів навчального призначення.

У ході формувального експерименту з’ясовано, що використання програмно-педагогічної системи дозволяє підвищувати мотивацію самостійної пізнавальної діяльності у студентів, своєчасно виявляти та усувати прогалини у знаннях, індивідуалізувати та диференціювати процес навчання, раціоналізувати працю викладача за рахунок застосування графічного, анімаційного, аудіо- та відеосупроводу, оперативного контролю та самоконтролю знань і вмінь студентів, формувати у них вміння самостійної пізнавальної діяльності.

Доведено, що формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів засобами інформаційних технологій може здійснюватися на різних етапах усталеного навчально-виховного процесу (набуття, застосування та контроль знань, умінь і навичок, їх закріплення, систематизація й узагальнення).

5. Експериментально перевірено ефективність розробленої методики формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. Результати формувального експерименту показали, що в експериментальних групах рівень засвоєння знань зріс на 30% порівняно з контрольними групами. Рівень сформованості вмінь самостійної пізнавальної діяльності характеризується в експериментальних групах такими показниками (високого та середнього рівнів): репродуктивно-пізнавальні 92%, інструментально-алгоритмічні 90%, продуктивно-перетворювальні 92% та творчо-пошукові 90%. У контрольних групах ці показники нижчі на 24% 30%.

Результати порівняльного аналізу засвідчують ефективність розробленої методики формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів засобами інформаційних технологій та дають підстави вважати, що вихідна методологія є правильною, визначені завдання реалізовані, мета досягнута, висунута гіпотеза підтверджена. Під час навчання за експериментальною методичною системою у студентів формуються вміння самостійної пізнавальної діяльності засобами інформаційних технологій на більш високому рівні, ніж за традиційною методикою навчання.

Науково-обґрунтовані результати дослідження дозволили розробити рекомендації вищим навчальним закладам щодо наповнення відкритих програмно-педагогічних систем матеріалом, який відповідає дослідженим методичним особливостям застосування системи “Moodle” суб’єктами навчально-виховного процесу.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності. Подальшого вивчення потребують: педагогічні аспекти впливу програмно-педагогічних систем на індивідуалізацію самостійної пізнавальної діяльності студентів; вивчення особливостей організації самостійної пізнавальної діяльності студентів у процесі “Інтернет-навчання”; готовності студентів до використання інформаційних технологій навчання з метою реалізації завдань самостійної пізнавальної діяльності.

Публікації автора:

Статті у провідних фахових виданнях

1. Муковіз О. Деякі аспекти використання інформаційних технологій як засобу формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності студентів / О. Муковіз // Вища освіта України (додаток). 2003. – № 4 (11). С. 127 130.

2. Муковіз О.П. Теоретичні основи організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів / О.П. Муковіз // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. К.: Наук. світ, 2004. Вип. № 8. С. 68 72.

3. Муковіз О.П. Використання інформаційних технологій у формуванні вмінь самостійно-пізнавальної діяльності майбутніх учителів сільської школи / О. П.Муковіз // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. К.: Наук. світ, 2004. Вип. № 9. – С. 62 66.

4. Муковіз О.П. Вимоги до програмно-педагогічних систем, спрямованих на формування самостійно-пізнавальної діяльності студентів педагогічних факультетів / О.П. Муковіз // Зб. наук. праць, присвячений 75-річчю Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – К.: Міленіум, 2005. С. 205 210.

5. Муковіз О. Організація самостійної пізнавальної діяльності студентів у педагогічних навчальних закладах / О. Муковіз // Вища освіта України (додаток). 2006. – № 1 (15). С. 65 69.

6. Муковіз О. Електронний підручник у системі навчально-методичного забезпечення ВНЗ / М. Левшин, Ю. Прохур, О. Муковіз // Вища освіта України. 2007. № 1. С. 60 67 (авторські с. 63 66).

7. Муковіз О. Самостійна пізнавальна діяльність студентів як педагогічна категорія / М. Левшин, О. Муковіз // Вища освіта України (додаток 1). Тематичний випуск: “Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології”. Рівне: РДГУ, 2007. Т. 1. – № 2. С. 118 122 (авторські с. 120 122).

8. Муковіз О. Управління самостійною пізнавальною діяльністю студентів засобами інструментальної програмної системи Мудл / О. Муковіз, Ю. Прохур // Вища освіта України (додаток 1). Тематичний випуск: “Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології”. Рівне: РДГУ, 2007. Т. 3. – № 2. С. 192 195 (авторські с. 192 194).

9. Муковіз О.П. Методика роботи в системі Moodle / О.П. Муковіз // Комп’ютер у школі та сім’ї. 2007. – № 7. С. 11 14.

Тези і матеріали конференцій

10. Муковіз О.П. Комп’ютер і пізнавальна самостійність студентів педагогічних факультетів / О.П. Муковіз // Комп’ютери в навчальному процесі: ІІ всеукр. наук.-практ. конф., 29-30 жовт. 2002 р.: тези доп. Умань: Алмі, 2002. С. 50 51.

11. Муковіз О.П. Використання інформаційних технологій у формуванні вмінь самостійно-пізнавальної діяльності майбутніх учителів сільської школи / О.П. Муковіз // Підготовка вчителя до впровадження нових технологій навчання у малокомплектній початковій школі: всеукр. наук.-практ. конф., 15-16 жовт. 2004 р.: тези доп. К.: Наук. світ, 2004. – С. 65 66.

12. Муковіз О.П. Використання інформаційних технологій під час формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності студентів / О.П. Муковіз // Підготовка майбутніх учителів початкових класів до педагогічної діяльності на основі змісту освіти і сучасних педагогічних технологій: міжнар. наук.-практ. конф., 20-21 жовт. 2004 р.: тези доп. – Дрогобич, 2004. – С. 58 60.

13. Муковіз О.П. Формування самостійно-пізнавальної діяльності студентів педагогічних факультетів за допомогою програмно-педагогічних систем / О.П. Муковіз // Підготовка педагогічних кадрів у вищих навчальних закладах у контексті процесів глобалізації: всеукр. наук.-метод. конф., 17-18 листоп. 2005 р.: тези доп. К.: Міленіум, 2005. С. 142 144.

14. Муковіз О. Модель формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти засобами інформаційних технологій / О. Муковіз // Проблеми дошкільної та початкової освіти у контексті сучасного виміру: міжнар. наук.-практ. конф., 17 квіт. 2008 р.: тези доп. – Умань, 2008. С. 80 82.

15. Муковіз О.П. Модель формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів засобами інформаційних технологій / О.П. Муковіз // Методи і засоби забезпечення інноваційності едукаційного процесу в закладах освіти: всеукр. наук.-практ. конф., 24-25 квіт. 2008 р.: тези доп. Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. С. 58 60.

Навчально-методичні праці

16. Муковіз О.П. Програма навчальної дисципліни “Нові інформаційні технології”, для спеціальності “Початкове навчання”. – Умань: РВЦ “Софія”, 2008. – 14 с.