Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Яворик Юрій Володимирович. Формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних факультетів засобами інформаційних технологій. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Яворик Ю.В. Система застосування графічних комп’ютерних програм у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2008.

У дисертації досліджено проблему застосування графічних комп’ютерних програм у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. На основі критичного аналізу філософської, психолого-педагогічної літератури розглянуто теоретичні основи досліджуваної проблеми, розкрито сутність, зміст та досліджено відповідні методики роботи з графічними комп’ютерними технологіями у ВНЗ мистецького напрямку; доведено необхідність удосконалення процесу навчання з використання графічних комп’ютерних програм; запропоновано обґрунтовану систему застосування комп’ютерних графічних програм у процесі підготовки фахівців з дизайну; розроблено модель навчання майбутніх дизайнерів; доведено, що застосування комп’ютерних програм у навчанні студентів – майбутніх дизайнерів є педагогічно доцільним; експериментально перевірено ефективність реалізації запропонованої системи.

Одержані в процесі проведеного дослідження результати підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, а досягнення мети й завдань дослідження дає можливість сформулювати основні висновки й рекомендації, що мають теоретичне й практичне значення.

  1. Аналіз філософської, соціально-гуманітарної та психолого-педагогічної літератури щодо стану розробленості досліджуваної проблеми в педагогічній теорії і практиці свідчить, про те, що сучасний рівень розвитку інформаційних технологій супроводжується зростанням інтересу до графічно-інформаційних технологій. Разом з тим, проблема використання комп’ютерних графічних програм для візуалізації навчальної інформації у підготовці фахівців із дизайну не отримала достатньо повного висвітлення в науковій літературі. Розроблення системи навчання майбутніх дизайнерів вищих навчальних закладів мистецького спрямування з використанням засобів комп’ютерної графіки є одним із кроків у розв’язанні даної проблеми. Дослідження та аналіз розвитку застосування комп’ютерних графічних програм у підготовці фахівців із дизайну дозволяє констатувати, що впровадження нових інформаційних технологій в навчально-виховний процес здійснювалось завдяки, як правило, покращенню технічних характеристик комп’ютерної техніки.

  2. У результаті дослідження графічно-інформаційних технологій було розкрито, що це технології навчання, які передбачають використання засобів комп'ютерної графіки для графічного подання навчальної інформації та управління навчально-пізнавальною діяльністю студентів. На основі проведеної роботи, вбачається перспективним їх застосування в навчанні майбутніх фахівців із дизайну із спрямуванням на забезпечення повноти сприйняття, осмислення, усвідомлення навчальної інформації. Аналіз дидактичних можливостей застосування комп’ютерних графічних програм, здійснений у відповідності до сучасної класифікації графічних систем, установлює, що комп’ютерну графіку можна використовувати: у пояснювально-ілюстративному навчанні – для візуалізації навчального матеріалу; у комп’ютерному та дистанційному навчанні – для створення та розміщення графічних зображень щодо програмних засобів навчального призначення та систем дистанційного навчання; у проблемному навчанні – через засоби імітації та моделювання; у ігровому навчанні – для демонстрації явищ та процесів у навчально-ігрових програмних засобах; у практичному навчанні – як картографічні пакети, пакети інженерної графіки, графічні редактори.

  3. Обґрунтовано, що комп’ютерна графіка є ефективним засобом візуалізації матеріалу при повідомленні навчальної інформації. Візуалізація лекційного навчального матеріалу у вигляді послідовної демонстрації статистичних зображень із використанням електронного мультимедійного проектора дозволяє: економити час, привернути увагу до повідомлюваної інформації; підвищити обсяг сприйняття та засвоєння матеріалу; зменшити міру забування; повторно нагадувати навчальну інформацію з метою закріплення, демонструвати матеріал у вигляді окремих кадрів, активізувати діяльність студентів під час лекції.

  4. Розроблено систему застосування графічних комп’ютерних програм у підготовці майбутніх фахівців з дизайну, засновану на поєднанні рукотворної та комп’ютеризованої образотворчої діяльності. У процесі проектування системи навчання майбутніх дизайнерів запропоновано їх застосування як засобів діяльності студентів, засобів унаочнення та в якості об’єктів вивчення.

  5. Проведене експериментальне дослідження ефективності запропонованої системи навчання майбутніх фахівців із дизайну з використанням комп’ютерних графічних програм, яка є поєднанням традиційних та новітніх інформаційних технологій навчання, свідчить про зростання рівня засвоєння знань (коефіцієнт успішності в експериментальних групах зростає на 28%, а у контрольних – лише на 5,7%), забезпечення якісної підготовки до лабораторних (практичних) робіт, підвищення ступеня сформованості навичок студентів при виконанні практичних завдань.

На основі встановленого факту про домінування у вищих навчальних закладах дисциплін, які потребують великої кількості засобів унаочнення (отриманого з опорою на аналіз галузевих стандартів ), здійснене використання програмних засобів навчального призначення у вигляді послідовної демонстрації зображень для візуального супроводження теоретичного матеріалу (лекцій), інформаційно-пошукових та тренувальних програм – у самостійній роботі студентів-дизайнерів та при закріпленні навчального матеріалу, контролюючих – у процесі здійснення діагностики знань, підвищує якість навчання (за результатами експерименту – на 33%).

Перспективність дослідженої проблеми полягає у можливості використання методичних рекомендацій для розробки та застосування програмних засобів навчального призначення, візуалізації навчальної інформації на всіх етапах процесу підготовки майбутніх фахівців з дизайну за допомогою засобів комп'ютерної графіки в процесі викладання природничих та технічних дисциплін.

Проведене дослідження повною мірою не вичерпало всіх аспектів проблеми застосування графічних комп’ютерних програм у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. Подальшого дослідження потребують: проблеми розробки спеціалізованих комп’ютеризованих навчальних курсів та їх предметного наповнення; забезпечення формування перспективних ліній поведінки майбутніх фахівців з дизайну на професійне самовдосконалення та розвиток художньо-творчої діяльності з використанням засобів ІКТ.

Публікації автора:

Статті у провідних фахових виданнях

1. Яворик Ю.В. Застосування комп’ютерних графічних програм у дизайн-проектуванні / Ю.В. Яворик // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць. – К.: ІППР, 2001. – Вип. № 2. – С. 262 – 263.

2. Яворик Ю.В. Основи дизайн-проектування з використанням комп’ютерної графіки (узагальнення досвіду роботи) / Ю.В. Яворик // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць. – К.: Інститут реклами, 2004. – Вип. №3. – С. 380 – 383.

3. Яворик Ю.В. Професійно-орієнтовані засади дизайн-проектування з використанням графічних комп’ютерних програм (з досвіду підготовки майбутніх фахівців) / Ю.В. Яворик // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць Київського інституту реклами. – К.: Інститут Реклами, 2004.– Вип. № 8. – С. 93 – 97.

4. Яворик Ю.В. Застосування графічних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців дизайну / Ю.В. Яворик // Вища освіта України (додаток). – 2005. – № 4 (14) – С. 143 – 147.

5. Яворик Ю.В. Засвоєння професійно орієнтованих основ дизайн-проектування з використанням комп’ютерної графіки (з досвіду підготовки художників-дизайнерів) / Ю.В. Яворик // Вища освіта України. – 2005. – № 4 – С. 103 – 106.

6. Яворик Ю.В. Основні галузі застосування електронних підручників у ВНЗ мистецького спрямування / Ю.В. Яворик // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць Київського інституту реклами. – К.: Інститут Реклами, 2005. – Вип. № 9. – С. 80 – 86.

7. Яворик Ю.В. Методичні рекомендації щодо впровадження графічних комп’ютерних програм (з досвіду підготовки студентів-дизайнерів) / Ю.В. Яворик // Вища освіта України (додаток 1). Тематичний випуск: "Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології". – Рівне: РДГУ, 2007. – Т.1. –

№ 2 – С. 191 – 195.

8. Яворик Ю.В. Професійно-орієнтовані засади дизайн-проектування з використанням графічних комп’ютерних програм (З досвіду підготовки майбутніх фахівців дизайну) / Ю.В. Яворик // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць / Редрада. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. – № 5 (12). – С. 197 – 199.

9. Яворик Ю.В. Роль інформаційних комп’ютерних графічних технологій у формуванні творчої діяльності майбутніх фахівців дизайну / Ю.В. Яворик // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць – К.: Інститут реклами, 2007. – Вип. № 10. – С. 39 – 42.

Матеріали конференцій

10. Яворик Ю.В. Методичні рекомендації щодо застосування графічних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців дизайну / Ю.В. Яворик // Альянс наук: учений – ученому: ІІ міжнар. період. наук.-практ. конф.: зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2005. – Т. 2. – С. 72 – 76.

11. Яворик Ю.В. Поєднання традиційних графічних засобів навчання та комп’ютерних технологій в професійній підготовці дизайнера) / Ю.В. Яворик // VIII міжнар. наук.-техн. конф. "Авіа–2007": зб. наук. праць Національного авіаційного університету. – К.: НАУ, 2007. – Т.3. – С. 14 – 17.