Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


370. Шевчук Вікторія Миколаївна. Формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2004.



Анотація до роботи:

Шевчук В.М. Формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2004.

Дисертацію присвячено дослідженню питань формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей. Проаналізовано стан проблеми в психолого-педагогічний літературі і в практичній діяльності вищих військових навчальних закладів, виділено цикл загальнотехнічних дисциплін у професійній підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників, уточнено зміст навчальних програм загальнотехнічних дисциплін.

Розроблено модель формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей. Визначено та експериментально перевірено дидактичні умови формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників.

1. Аналіз психолого-педагогічних і науково-технічних джерел із проблеми дослідження дозволив визначити, що в основу систематизації навчального матеріалу про основні принципи будови і функціонування різних технічних об'єктів покладаються такі аспекти дослідження техніки: загальносоціальний, енергетико-інформаційний і функціональний. Енергетико-інформаційний аспект дослідження техніки розглядається як основа систематизації навчального матеріалу про функціонування різних технічних об'єктів.

2. Для професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників зі спеціальності "Автомобілі та автомобільне господарство" виділено цикл загальнотехнічних дисциплін: теоретична механіка; теорія механізмів і машин; деталі машин; взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання; гідравліка і гідравлічні машини; теоретичні основи теплотехніки; основи електрорадіотехніки, електроніки та електрообладнання; основи автоматики.

Уточнено зміст навчальних програм вищеназваних дисциплін і запропоновано включити до них ряд важливих понять енергетичного каналу: перетворювачі виду руху (деталі машин); пневматичні перетворювачі енергії (гідравліка і гідравлічні машини); елементи систем автоматичного керування технічними об'єктами (теорія механізмів і машин). Удосконалено зміст і структуру курсу "Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання".

3. Розроблено модель формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей, до якої входять такі основні компоненти: загальні цілі, педагогічні завдання, зміст загальнотехнічної підготовки, суб'єкти формування загальнотехнічних знань, дидактичні умови, критерії ефективності та результати. Встановлено, що модель формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників відображає функціональні та структурні зв'язки між її компонентами.

Виявлено основні чинники, які вагомо впливають на процес формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей: дотримання вимог дидактичних принципів навчання; сформованість мотиваційної сфери особистості у ставленні до діяльності та окремих її дій; реалізація міжпредметних зв'язків у процесі вивчення загальнотехнічних дисциплін; наступність у вивченні тем і навчальних дисциплін; якість навчально-методичного забезпечення; адекватний і своєчасний контроль за навчально-пізнавальною діяльністю курсантів; співробітництво і співтворчість суб'єктів навчальної діяльності.

4. Визначено та експериментально перевірено дидактичні умови формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей: формування у курсантів знань про загальнонаукові основи сучасної техніки, яка застосовується під час виконання оперативно-службових завдань; використання у процесі загальнотехнічної підготовки курсантів сучасних педагогічних технологій навчання; навчання курсантів загальнотехнічної орієнтації; організація самостійної роботи курсантів під керівництвом викладача.

5. Виявлено, що ефективність формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників забезпечується впровадженням розроблених навчально-методичних матеріалів (навчальних посібників, лабораторних практикумів, наочно-дидактичних засобів тощо). Видано навчальний посібник з курсу "Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання" і навчально-методичний посібник "Лабораторний практикум з технічних вимірювань".

6. Реалізація дидактичних умов формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників інженерних спеціальностей уможливила збільшення кількості курсантів експериментальної групи з високим рівнем сформованості загальнотехнічних знань (на 19,1 %) і середнім рівнем (на 20,1 %) за рахунок зменшення кількості курсантів з низьким рівнем знань
(на 39,2 %).

Проведене теоретичне й експериментальне дослідження, наведені результати формуючого експерименту дають підставу зробити висновок про правомірність робочої гіпотези, досягнення мети і вирішення завдань дослідження.

Наше дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми загальнотехнічної підготовки курсантів-прикордонників. Подальшого вивчення потребують питання підвищення загальнотехнічної компетентності викладачів, виявлення потенціалу спеціальних і військових дисциплін у загальнотехнічній підготовці фахівців, застосування у навчальному процесі інтерактивних методів формування загальнотехнічних знань у курсантів, вивчення зарубіжного досвіду загальнотехнічної підготовки фахівців в умовах ВВНЗ тощо.

Публікації автора:

1. Шевчук В.М. Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання: Навчальний посібник. – Хмельницький: Вид-во Національної академії ДПСУ, 2003. – 260 с.

2. Шевчук В.М. Лабораторний практикум з технічних вимірювань: Навчально-методичний посібник. – Хмельницький: Вид-во Національної академії ДПСУ, 2004. – 62 с.

СТАТТІ

3. Шевчук В.М., Гушулей Й.М. Педагогічні проблеми загальнотехнічної підготовки фахівців з автомобільної техніки в умовах Національної академії Державної прикордонної служби України // Наукові записки Тернопільського державного університету. Серія: Педагогіка. – 2003. – № 4. – С. 161–163.

4. Шевчук В.М. Дидактичні умови формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників // Соціалізація особистості: Збірник наукових праць. За заг. ред. проф.
А.Й. Капської. Том ХХІ. – К.: Логос, 2003. – С. 147–155.

5. Шевчук В.М. Педагогічні технології формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників // Збірник наукових праць № 29. – Частина ІІ (спеціальний випуск). – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2004. – С. 173–176.

6. Шевчук В.М. Самостійна робота як засіб формування загальнотехнічних знань у курсантів-прикордонників // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. / Ред. кол.: І.А. Зязюн та ін. Випуск 6. – Київ – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 84–87.

7. Шевчук В.М. Прикладна спрямованість вивчення курсантами інженерних дисциплін
// Збірник наукових праць № 24. – Частина ІІ (спеціальний випуск). – Хмельницький: Вид-во Національної академії ПВУ, 2003. – С. 257–259.