Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Лохман Наталя Володимирівна. Інноваційна політика в управлінні підприємствами в умовах маркетингової орієнтації : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. — Донецьк, 2006. — 299арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 172-183.



Анотація до роботи:

Лохман Н.В. Інноваційна політика в управлінні підприємствами в умовах маркетингової орієнтації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового степеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація та управління підприємствами. - Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2006.

Дисертаційна робота присвячена актуальним проблемам теоретичних, методологічних, практичних аспектів формування та реалізації інноваційної політики торговельними підприємствами. У роботі узагальнено основні підходи до розуміння сутності та інфраструктури інноваційної політики, розглянуто моделі та запропоновано процес управління інноваційною діяльністю, поточено сутність понять „інноваційна діяльність”, „інноваційна політика”. У дисертації проведено дослідження практики формування та реалізації інноваційної політики підприємствами торгівлі Донецької області за наступними напрямками: діагностика процесу формування інноваційної політики, аналіз і контролінг інноваційної діяльності підприємств. Розроблено інтегровану комплексну систему управління інноваційною діяльністю на основі маркетингу, яка охоплює шість систем: маркетингових досліджень інноваційної позиції підприємства, формування інноваційної політики, організації інноваційної діяльності, мотивації інноваційної діяльності, аналізу інноваційної діяльності та систему контролінгу інноваційної діяльності, використання якої забезпечить маркетингову орієнтацію інноваційної діяльності, її ефективність та отримання конкурентних переваг, що в свою чергу забезпечить довгострокове та міцне положення підприємства на ринку.

У дисертаційній роботі наведено вирішення наукових завдань щодо розробки інноваційної політики торговельного підприємства та впровадження інтегрованої комплексної системи управління інноваційною діяльністю на основі маркетингу. Використання на практиці комплексного підходу щодо управління інноваційною діяльністю дозволить підприємству не лише підвищити її ефективність, але й забезпечити певні конкурентні переваги, що сприятиме підвищенню ефективності діяльності підприємства в цілому.

  1. Запропоновано визначення інноваційної діяльності як процесу, що спрямований на забезпечення конкурентних переваг і підвищення ефективності маркетингового управління підприємством за рахунок розробки та реалізації інноваційних продуктів та передбачає реалізацію всього циклу робіт від дослідження інноваційного клімату, інноваційного потенціалу, розробки пакету інноваційних проектів підприємства до безпосередньої реалізації цих проектів.

  2. Запропоновано визначення інноваційної політики, як складової політики діяльності підприємства, що спрямована на розробку та реалізацію інновацій і передбачає: визначення інноваційних цілей та напрямків інноваційного розвитку підприємства; розробку інноваційної програми підприємства, що містить у собі певний набір інноваційних проектів; планування науково-технічних, управлінських, фінансових, економічних, збутових та інших заходів щодо реалізації інноваційних проектів.

  3. Запропоновано модель інноваційного процесу в торговельному підприємстві, що передбачає наступні етапи: визначення потреб споживачів і працівників підприємства та розробка ідей щодо їх реалізації; формування портфелю можливих варіантів інновацій та оцінка їх привабливості; аналіз інноваційного потенціалу підприємства; розробка інновації; прогнозування потреб і результатів щодо реалізації інновації; планування та реалізація процесу реалізації інновації; пробна реалізація інновації; усунення недоліків та вдосконалення інновації; остаточна реалізація інновації.

  4. Розроблено модель процесу управління інноваційною діяльністю торговельного підприємства, що передбачає реалізацію наступних етапів: встановлення цілей інноваційної діяльності, оцінку стану інноваційного клімату та інноваційного потенціалу підприємства, розробку інноваційної політики, розробку інноваційної програми, розробку інноваційних проектів підприємства, організацію, мотивацію, аналіз результатів та оцінку ефективності, регулювання інноваційної діяльності підприємства.

  5. Діагностика процесу формування інноваційної політики підприємств, що проведена за запропонованою методикою, дозволила зробити висновки, що на підприємствах кластерів А та В наявний високий ступень відповідності інноваційних цілей (2,62 і 2,56 балів відповідно), кластерів С та D – середній (2,21 і 2,165 балів відповідно), що свідчить про ефективність процесу цілеполагання на досліджуваних підприємствах (за винятком ТОВ „Євромаркет” (1,65 балів) і ТОВ „Перший гастроном” (1,76 балів) де низька відповідність інноваційних цілей через їх недостатню маркетингову орієнтацію). Аналогічна ситуація склалась зі ступенем дотримання принципів формування інноваційної політики. На підприємствах кластерів А, С та D спостерігається найменша відповідність стратегії можливостям підприємства в області використання нових інформаційних технологій (2 і 1,5 бали відповідно), кластеру В – стратегії в області оновлення асортименту (2,25 балів).

  6. Проведений аналіз інноваційної діяльності досліджуваних підприємств показав, що 56,25% досліджуваних підприємств потребують регулювання цілей інноваційної діяльності та мають потреби в перегляді стратегічної інноваційної поведінки; ефективність управління ризиками на досліджуваних підприємствах слід оцінити як середню (21 – 26 балів); на підприємствах кластерів А, С та В виконано план реалізації робіт щодо вдосконалення маркетингової політики (ступінь досягнення цілей реалізації даного проекту склав 8 і 9 балів), а на підприємствах кластеру D, в основному, мають місце незначні відхилення від плану; на досліджуваних підприємствах кластерів А, С та D мають місце перевитрати ресурсів; більша економічна ефективність інноваційної діяльності спостерігається на підприємствах кластерів А та В (строк окупності інвестицій в інноваційні програми скоротився в основному на 27%), менша – на підприємствах кластерів С та D (строк окупності інвестицій збільшився в середньому більш ніж на 50%).

  7. Проведений контролінг інноваційної діяльності підприємств з використанням розроблених комп’ютерних програм, дозволив зробити наступні висновки: найбільш повно процеси щодо інформаційного забезпечення інноваційної діяльності реалізуються підприємствами кластеру В (116,75 бали), найменш повно – кластеру D (96,5 бали); серед досліджуваних підприємств кластерів С та В переважає тенденція щодо підвищення сили інноваційної позиції, серед підприємств кластеру D - тенденція щодо її зниження, кластеру А - тенденція щодо збереження сили інноваційної позиції; найбільшу оцінку показників рівня та спрямованості інноваційної позиції отримали підприємства кластеру В (54,24 – 75,1 бали), найменшу – підприємства кластеру D (23,54 – 34,27 балів); найбільші стратегічні розриви очікуваних і бажаних показників досягнення інноваційних цілей мають місце в підприємствах кластеру С, найменші – в підприємствах кластеру А; інноваційну активність більшості досліджуваних підприємств можна оцінити як високу, оскільки оцінка реалізованого потенціалу склала від 76% до 95%.

  8. Розроблено інтегровану комплексну систему управління інноваційною діяльністю на основі маркетингу, яка охоплює шість систем: маркетингових досліджень інноваційної позиції підприємства, формування інноваційної політики, організації інноваційної діяльності, мотивації інноваційної діяльності, аналізу інноваційної діяльності та систему контролінгу інноваційної діяльності, використання якої забезпечить маркетингову орієнтацію інноваційної діяльності, її ефективність та отримання конкурентних переваг, що в свою чергу забезпечить довгострокове та міцне положення підприємства на ринку.

  9. Запропоновано систему формування інноваційної політики підприємства, що містить наступні підсистеми: стратегічного планування інноваційної політики, прогнозування інноваційних ризиків, розробки інноваційної програми підприємства, планування реалізації інноваційних проектів. Впровадження цієї системи дозволить забезпечити досягнення цілей інноваційної діяльності підприємства з урахуванням сили його інноваційної позиції, гнучкість і адаптивність інноваційної політики щодо зміни інноваційної позиції, а також отримання конкурентних переваг за рахунок своєчасного та оперативного впровадження новацій.

  10. Запропоновано етапи процесу планування робіт щодо управління ризиками: планування дослідження зовнішніх і внутрішніх факторів ризиків; аналіз параметрів об’єкту ризику; розробку пропозицій щодо покращення об’єкту ризику; економічне обґрунтування робіт щодо управління ризиками; стимулювання виконання робіт на високому рівні; формулювання принципів організації управління ризиками; розробку організаційної структури управління ризиками; вибір заходів та моделей щодо управління ризиками; забезпечення адаптивності процесів щодо управління ризиками; автоматизацію робіт щодо управління інноваційними ризиками; розробку інформаційної архітектури системи управління ризиками.

Публікації автора:

Публікації у провідних наукових фахових виданнях:

  1. Величко Н.В.Проблемы осуществления управленческих инноваций на торговых предприятиях// Вісник ДІТБ. Сер.: Підприємництво, менеджмент та маркетинг. – 2001. -№5.- С.169-174.

  2. Величко Н.В.Взаємодія реформи торговельних підприємств із формуванням і реалізацією інноваційної політики держави// Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. - Донецьк: ДонДует. - 2001. – Вип. 12, т.1 - С.21-26.

  3. Лохман Н.В. Маркетинговий підхід до організації діяльності торгівельного підприємства.// Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр.- Донецьк: ДонДУЕТ. - 2002.- Вип. 14, т.1 - С.141-145.

  4. Лохман Н.В. Характеристика етапів інноваційної діяльності підприємств торгівлі з урахуванням маркетингової орієнтації// Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. – Донецьк: Дон ДУЕТ. - 2004. – Вип. 17, т. 3.- С.202-208.

  5. Лохман Н.В. Процес управління інноваційною діяльністю в торговельному підприємстві.// Економіка: проблеми теорії та практики: Темат. зб. наук. пр. - Дніпропетровськ: ДНУ. - 2006.- Вип. 214, т 1.- С.114 – 122.

Опубліковано за матеріалами конференцій:

  1. Величко Н.В. Полонська Л.А. Роль молоді в інноваційному процесі.// Молодь на зломі тисячоліть: нове тисячоліття - нові проблеми: зб. наук. статей. – Київ АПСВ. - 2000- С.125-133. (Особистий внесок – запропоновано систему мотивації молоді щодо участі в інноваційному процесі – 0,2 д.а.).

  2. Величко Н.В.Інноваційні аспекти в сфері маркетингової діяльності// Сучасна концепція маркетингу та її реінтерпритація в умовах перехідного суспільства: Матеріали Міжнар. наук.– практ. конф. – Х.: ХІБМ. - 2001.- С.120-122.

  3. Величко Н.В.Інноваційне підприємництво// Розповсюдження інновацій з економіки сталого розвитку: Матеріали Міжнар. наук.-практ. симпозіуму. – Донецьк: Україна. - 2001.- С.55-57.

  4. Величко Н.В.Тенденції розвитку сучасного менеджменту// Проблеми наукових досліджень і перспективи інноваційної діяльності молодих вчених: Матеріали наук.-практ. конф. студентів, аспірантів і молодих вчених. - Вісник ДонДАБА. – 2001. - № 3 (28), т. 1.- С.158-160.

  5. Величко Н.В.Оценка эффективности использования инноваций на предприятиях торговли// Социальные и управленческие проблемы развития бизнеса в Украине : Материалы науч.-практ. конф. – Донецк: Бизнесс – альянс Донбасса, 2001. - С.5-7.

  6. Лохман Н.В. Характеристика етапів інноваційної діяльності підприємств з урахуванням маркетингової орієнтації// М.І. Туган-Барановський - видатний вчений-економіст. Спадщина та новації: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф.-Донецьк: ДонДУЕТ, 2005.-т.,4.- С.184-187.

  7. Лохман Н.В. Комплексний підхід щодо управління інноваційною діяльністю підприємств на засадах маркетингу// Теория и практика экономики и предпринимательства: Материалы III Междунар. науч.-практ. конф. - Симферополь, 2006.- С. 167-168.

  8. Лохман Н.В. Процес управління інноваційною діяльністю в торговельному підприємстві// Сучасні проблеми соціально-економічного розвитку України: Матеріали IV Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених.- Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – т., 6. - С. 48-50.