Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Харченко Тетяна Борисівна. Якість продукції в системі факторів конкурентоспроможності підприємства : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Харченко Т.Б. Якість продукції в системі факторів конкурентоспроможності підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2006.

Робота присвячена комплексному дослідженню теоретичних аспектів забезпечення якості продукції як фактору конкурентоспроможності підприємства. Досліджено основні аспекти соціально-економічної сутності якості продукції, особливості її оцінки, основні принципи управління нею. Проаналізовано проблеми, що виникають в процесі забезпечення високого рівня якості продукції.

Розроблено методику оцінки конкурентоспроможності підприємства, визначено критерії розрахунку інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства. Визначено основні шляхи поліпшення якості продукції через побудову вертикально-інтегрованих об'єднань; створення єдиної прозорої системи акредитації у галузі оцінки відповідності якості продукції; усунення технічних бар’єрів у торгівлі шляхом гармонізації українських стандартів з їх міжнародними аналогами. Обґрунтовано необхідність створення єдиного контролюючого органу з питань безпеки та якості харчових продуктів і продовольчої сировини відповідно до практики країн ЄС – Української національної ради з питань якості, конкурентоспроможності та розвитку експортного потенціалу.

У дисертаційній роботі представлено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання щодо розробки теоретико-методичних засад та рекомендацій з оцінювання якості продукції підприємства у контексті його конкурентоспроможності, що дозволило сформулювати наступні висновки:

  1. Розвиток ринкових відносин в Україні, зумовлює необхідність пошуку нових ефективних шляхів забезпечення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Дослідження показало, що найефективнішим внутрішнім резервом підвищення конкурентоспроможності підприємства є поліпшення якості продукції, що випускається.

  2. Дослідження сутності категорії "якість продукції" дозволило з’ясувати, що якість продукції – поняття багатоаспектне й комплексне. У роботі якість продукції визначено як сукупність властивостей та характеристик продукції, рівень яких формується виробником продукції при її створенні з метою задоволення встановлених або передбачуваних потреб споживача.

  3. Багатоаспектність категорії “якість продукції” зумовлює необхідність комплексного підходу до її оцінки. Кількісну оцінку якості продукції пропонується проводити за допомогою системи показників, які відображають її якісну визначеність. Для оцінки рівня якості продукції в роботі запропоновано алгоритм, що дозволило суттєво конкретизувати основні етапи оцінки рівня якості продукції та порівняти якість продукції підприємства з конкурентом або еталоном.

  4. З метою комплексного дослідження конкурентоспроможності підприємства, розроблено власну методику, яка враховує фактор якості продукції. Запропонована методика оцінки конкурентоспроможності підприємства дає змогу досліджувати вплив факторів ринкового середовища, їх зміну та причини виникнення. Використання методики дало можливість визначити конкурентоспроможність підприємств шляхом розрахунку інтегрального показника, комплексно оцінити позицію підприємства в галузі і провести коригуючі дії у разі відхилення від бажаних результатів.

  5. Найефективнішим інструментом забезпечення високого рівня якості продукції і, на цій основі, підвищення конкурентоспроможності підприємства є управління якістю. Управління якістю, що забезпечує високий рівень задоволення вимог і очікувань споживачів, визначено найважливішою передумовою отримання конкурентних переваг підприємством будь-якого виду діяльності та форми власності.

  6. Значні економічні резерви поліпшення якості полягають у впровадженні на підприємствах систем управління якістю продукції. З метою удосконалення контролю за якістю продукції, визначено етапи впровадження системи управління якістю продукції на підприємстві. Відповідно виділеним етапам впровадження системи управління якістю, систематизовано характеристики їх складових. Метою впровадження системи управління якістю на підприємстві доцільно вважати створення умов для забезпечення необхідного рівня якості продукції при мінімальних витратах. Вбачається необхідним доведення ідеї поліпшення якості продукції до кожного працівника, створення гуртків з якості в підрозділах підприємства з метою уникнення опору при впровадженні системи управління якістю. Це дасть змогу при реалізації стратегії впровадження системи управління якістю уникнути труднощів, пов’язаних з організаційними, технічними, кадровими та іншими змінами.

  1. Аналіз відповідності існуючої в Україні системи стандартизації та сертифікації вимогам ISO 9000 підтвердив висновки про необхідність її вдосконалення. Це дало можливість виділити основні підходи щодо розв’язання проблем у сфері стандартизації та сертифікації продукції. Виявлені закономірності та зроблені висновки доцільно використовувати при розробці нормативних документів у галузі якості та їх адаптації до міжнародних вимог. Враховуючи їх, державна політика у сфері стандартизації та сертифікації має орієнтуватися, з одного боку, на встановлення державних обов’язкових вимог до продукції шляхом дотримання європейських директив щодо її безпеки, а, з іншого - встановлення та досягнення необов’язкових вимог до якості продукції, перевищення норм існуючих стандартів і безперервного їх вдосконалення.

  2. Визначено, що роль держави у регулюванні економічних відносин на ринку молока залишається значною. З метою удосконалення контролю за якістю продукції та підвищення конкурентоспроможності підприємств необхідно створити єдиний контролюючий орган з питань безпеки та якості харчових продуктів і продовольчої сировини – Українську національну раду з питань якості, конкурентоспроможності та розвитку експортного потенціалу.

  3. Одним з головних методів поліпшення якості продукції і, на цій основі, підвищення конкурентоспроможності підприємства є вдосконалення інтеграційних процесів шляхом створення вертикально-інтегрованих об’єднань. Вибір типу вертикально-інтегрованої структури доцільно здійснювати залежно від участі кожного з членів об’єднання у процесі виробництва готової продукції. Вибір типу об’єднання зумовлений наявними фінансовими ресурсами підприємств, часткою підприємства на ринку, виробничим потенціалом підприємства. При цьому механізм створення інтеграційних об’єднань повинен бути прозорим і зрозумілим, що дозволить розглядати міжгалузеві відносини у молокопереробному комплексі як систему, що утворює замкнений цикл і поєднує в собі виробництво продукції від ідеї до реалізації.

Застосування розроблених у дисертації пропозицій та результатів сприятиме забезпеченню високого рівня якості продукції українських підприємств, що стане основою підвищення їх конкурентоспроможності.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

  1. Харченко Т.Б. Система управління якістю на підприємстві // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: “Фінанси та кредит”. – 2002. - №2 (13). – С.141-146. (0,4 д.а.)

  2. Харченко Т.Б. Забезпечення конкурентоспроможності підприємства як засіб ринкового реформування економіки // Актуальні проблеми економіки. – 2003. - №2 (20). – С. 70-76. (0,4 д.а.)

  3. Харченко Т.Б. Якість виробів як засіб задоволення потреб споживача і забезпечення конкурентоспроможності продукції // Економіка Фінанси Право. – 2003. - №3. – С.3-5. (0,3 д.а.)

  4. Харченко Т.Б. Якість товарів у системі факторів забезпечення конкурентоспроможності продукції // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: “Економіка”. – 2003. – Випуск 67. – С.75-77. (0,2 д.а.)

  5. Харченко Т.Б. Новітні тенденції у сфері якості // Підприємництво, господарство і право. – 2003. - №8. – С.19-23. (0,3 д.а.)

  6. Харченко Т.Б. Роль держави у забезпеченні якості продукції українських товаровиробників // Економіка АПК. – 2004. - №1. – С.64-69. (0,4 д.а.)

  7. Харченко Т.Б. Необхідність впровадження системного управління якістю на підприємстві // Теоретичні та прикладні питання економіки. - Зб. наук. пр. – 2004. – Випуск 4. – С.243-250. (0,4 д.а.)

  8. Харченко Т.Б. Методика впровадження системи управління якістю на підприємстві // Актуальні проблеми економіки. - 2005. - №12 (54). – С. 152-157. (0,3 д.а.)

  9. Харченко Т.Б. Шляхи поліпшення якості молочної продукції //Формування ринкових відносин в Україні. – 2005. - №9 (52). – С.50-53. (0,3 д.а.)

в інших виданнях:

10. Харченко Т.Б. Якість товарів як засіб забезпечення їх конкурентоспроможності // Теоретичні та прикладні питання економіки. – Зб. наук. пр. – 2002. – Випуск 1. – С. 195-201. (0,4 д.а.)

11. Харченко Т.Б. Стан та перспективи розвитку молокопереробних підприємств в Україні // Актуальні проблеми розвитку підприємницької діяльності в Україні. Збірник наукових праць студентів економічного факультету спец. “Економіка підприємства”. – 2004. – Випуск 4. – С.4-9. (0,4 д.а.)

12. Харченко Т.Б. Якість виробів як засіб забезпечення конкурентоспроможності продукції // Матеріали ІІ Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених “Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління”, м. Київ, 9-12 квітня 2003 р. – С.536-537 (0,1 д.а.)

13. Харченко Т.Б. Суть та значення поліпшення якості продукції молокопереробних підприємств // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов и студентов “Проблемы повышения эффективности деятельности предприятий в современных условиях”, г. Севастополь, 11-14 октября 2004 г. – С.235-238 (0,2 д.а.)

14. Харченко Т.Б. Державна політика у сфері якості // Матеріали міжнародної наукової студентсько-аспірантської конференції “Економіка посткомуністичних країн в умовах глобалізації”, м. Львів, 15-17 жовтня 2004 р. – С. 313-314 (0,1 д.а.)

15. Харченко Т.Б. Особливості становлення конкурентоспроможного виробництва в умовах переходу до ринкових відносин // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Україна у світовій економічній спільноті”, м. Дніпропетровськ, 26 березня 2004 р. – С.153-155 (0,2 д.а.)

16. Харченко Т.Б. Система управління якістю: необхідність впровадження і проблеми // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”, м. Дніпропетровськ, 23 березня 2004 р. – С.77-79 (0,2 д.а.)

17. Харченко Т.Б. Етапи впровадження системи управління якістю продукції на підприємстві // Материалы V Всеукраинской научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов и студентов “Проблемы повышения эффективности деятельности предприятий в современных условиях”, г. Севастополь, 6-8 октября 2005 г. – С. 115-16 (0,1д.а.)