Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


194. Грамотнєв Віталій Едуардович. Маркетинг у залученні іноземних інвестицій: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний економічний ун-т. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Грамотнєв В.Є. Маркетинг у залученні іноземних інвестицій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний економічний університет, Київ, 2004.

В дисертаційній роботі узагальнені та поглиблені теоретико-методичні засади маркетингового забезпечення залучення іноземних інвестицій.

Проведено класифікацію інвестицій, виявлено фактори впливу, особливості, тенденції, проблеми формування інвестиційного клімату в державі та залучення іноземних інвестицій. Запропонована модель інвестиційного клімату залучення іноземних інвестицій, проведено прогнозування можливих обсягів їх залучення в економіку України. Запропоновано планування цієї діяльності здійснювати на засадах маркетингу за складовими його комплексу (4 С), а також відповідну реалізацію планів з метою створення сприятливих умов і високої ефективності використання іноземних інвестицій в Україні.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нові підходи до розв’язання важливого науково-прикладного завдання щодо маркетингового забезпечення діяльності із залучення іноземних інвестицій.

Результатом є наступні висновки:

1. Проведене дослідження дає змогу стверджувати, що необхідність нарощення надходжень іноземних інвестицій, скорочення їх потоків у світі в останні роки, песимістичні прогнози щодо темпів розвитку світової економіки обумовлюють можливість та необхідність застосування механізмів маркетингу для залучення іноземних інвестицій.

2. Результати конструктивного аналізу існуючих в економічній думці теоретичних поглядів на сутність концепції маркетингу та його механізмів свідчать про необхідність нового теоретичного обгрунтування комплексу маркетингу в умовах некомерційної діяльності із залучення іноземних інвестицій.

Зазначений комплекс маркетингу слід розглядати як систему наступних елементів:

Інвестиційний клімат (Climate), як комплекс параметрів, що впливають на діяльність інвестора у певній країні (регіоні) і є результатом державної економічної, соціальної, внутрішньої, зовнішньої політики тощо.

Витрати (Costs) інвестора, пов’язані з процесом вкладення та використання інвестицій, в т.ч. час, інтелектуальні та емоційні зусилля, а також кошти, витрачені в ході оцінки доцільності вкладення капіталу та безпосередньо в процесі інвестиційної діяльності.

Комунікації (Communication), що включають маркетингові інструменти, спрямовані на створення позитивного іміджу, встановлення і розвиток контакту з потенційним інвестором (генерування інвестицій).

Обслуговування інвестора (Care), спрямоване на стимулювання інвестора до позитивного рішення про вкладення інвестицій. При цьому послуги за часом надання розділено на передінвестиційний та постінвестиційний етапи.

3. Масштаб інвестиційних процесів залишається неадекватним позитивній економічній динаміці в Україні, що, виходячи з результатів опитування іноземних інвесторів, визначає необхідність:

- обмеження бюрократизації і проявів корупції у місцевих та центральних органах влади;

- прискорення податкової реформи та спрощення податкових, ліцензійних, сертифікаційних, зовнішньоекономічних та митних процедур;

- лібералізації ринку землі, спрощення процедур її викупу та оренди, а також запровадження застави землі;

- скорочення кількості контролюючих інстанцій, дерегуляції підприємницької діяльності тощо.

4. З метою науково-обгрунтованого визначення напрямів діяльності Агентства щодо формування сприятливого інвестиційного клімату як одного з елементів його маркетингового комплексу розроблено кореляційно-регресійну модель клімату.

Побудована модель дала змогу встановити, що у переважній кількості випадків обсяг залучення іноземних інвестицій залежить передусім від регулювання зовнішньоторговельної діяльності, податкового навантаження, рівня розвитку банківської та фінансової системи, ефективності судової системи, макроекономічної стабільності та якості роботи органів державної влади.

На основі одержаної моделі розраховано прогнозні середньорічні обсяги залучення іноземних інвестицій в економіку України виходячи з трьох альтернативних сценаріїв (песимістичного, базового та оптимістичного) удосконалення факторів, що впливають на інвестиційний клімат.

5. Формування сприятливого інвестиційного клімату є необхідною, але недостатньою умовою для перемоги у конкурентній боротьбі за залучення іноземних інвестицій. Істотний вплив на збільшення надходження іноземних інвестицій має створення та налагодження ефективної роботи спеціальної установи, яка у світі зазвичай називається агентством з питань залучення іноземних інвестицій.

Найбільш характерними функціями цих агентств є: пошук потенційних інвесторів, надання послуг після затвердження інвестиційного проекту, надання консалтингових послуг, розробка рекомендацій щодо удосконалення інвестиційної політики, стимулювання процесів приватизації, стимулювання внутрішніх джерел капіталовкладень, реєстрація іноземних інвестицій, ліцензування іноземних інвестицій.

4. З урахуванням особливостей вітчизняної структури виконавчої гілки державної влади оптимальною моделлю Агентства для України є автономна установа, керівник якої був би підзвітним Кабінету Міністрів.

Це одночасно дає змогу забезпечити оперативність прийняття керівництвом Агентства рішень щодо його оперативної діяльності, уникнути впливу на стабільність роботи Агентства політичного життя в країні і використовувати в роботі Агентства бізнес-орієнтовані підходи та процедури.

5. Бачення Агентства, його місія і цілі мають бути наступними:

Бачення - Україна буде країною, що пропонує найбільш сприятливі умови для роботи іноземних інвесторів та залучає найбільші обсяги інвестицій.

Місія Агентства - створення в Україні максимально сприятливих умов для роботи інвесторів і підвищення обсягів залучення інвестицій в економіку країни.

Маркетингові цілі Агентства:

- підвищення протягом 2 років інвестиційного рейтингу України, що складається міжнародними рейтинговими агентствами, у т.ч. Стандарт енд Пурс, Фітч інвесторз сервіс, Мудіз до інвестиційної категорії не нижче А чи ВВВ;

- кількість інвестиційних проектів, реалізація яких почата і продовжується в пріоритетних галузях економіки України при сприянні Агентства, до 2005 року повинна скласти не менш 500;

- виведення обсягу річного приросту іноземних інвестицій, вкладених економіку України, на рівень не менш 1,5 мільярда доларів США;

- створення в процесі виконання інвестиційних проектів, що реалізуються при сприянні Агентства, до 2005 року не менш чим 10 тисяч нових робочих місць.

6. Маркетингова стратегія Агентства має бути спрямована на:

удосконалення інвестиційного клімату та мінімізацію витрат інвестора (що відповідає елементам запропонованого маркетингового комплексу – Climate та - Costs);

забезпечення ефективної комунікації з іноземними інвесторами з метою утвердження в їх свідомості іміджу України, як держави, в якій можна безпечно та вигідно вкладати інвестиції.

ефективне обслуговування інвестора (Care), що передбачає надання Агентством інвесторам системи послуг, які у відповідності з етапами інвестиційної діяльності поділяються на доінвестиційні та постінвестиційні.

Надання доінвестиційних послуг спрямоване на переконання інвестора ознайомитися з інвестиційними можливостями української економіки і вкласти в неї інвестиції та має послідовний характер, що передбачає поступовий перехід від одних послуг до інших залежно від рівня контакту, встановленого з потенційним інвестором. У той же час постінвестиційні послуги мають на меті забезпечити утримання в економіці України вкладених інвестором інвестицій та реінвестування одержаних ним прибутків.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1. Грамотнєв В.Е. "Формування позитивного інвестиційного іміджу України: уроки зі світового досвіду"// Маркетинг в Україні. - 2004. № 3 (25) - с. 27-29 (0,4 друк. арк.).

2. Грамотнєв В.Е. "Світова практика використання маркетингу для залучення іноземних інвестицій"// Маркетинг в Україні. - 2003. № 5 (21) — с. 32-35 (0,32 друк. арк.).

3. Грамотнєв В.Е., Войчак А.В. "Маркетингові дослідження інвестиційного клімату"// Маркетинг в Україні. - 2004. № 4 (26) - с. 39-42 (0,4 друк. арк., з яких особисто автору - 0,2 друк, арк., розроблені послідовність, типові питання та завдання на різних етапах маркетингового дослідження інвестиційного клімату).

4. Грамотнєв В.Е. "Використання маркетингу для залучення Іноземних інвестицій"// Економіка: проблеми теорії та практики: Сб. наук. праць. Випуск 185: в 4 т. Том 1. - Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. - с. 254-260 (0,31 друк. арк.).

В інших виданнях:

1. В. Грамотнєв, П. Гайдуцький, Ю. Каракай, С. Суярко, В. Баліцька, С. Трифонов, А. Гайдуцький// Інвестиційний клімат в Україні. — К.: Нора-друк, 2002. — 246 с. (21,5 друк. арк., з яких особисто автору - 3,5 друк, арк., досліджено процес формування інвестиційного клімату в Україні).

2. В.Грамотнєв, П.Гайдуцький, В.Баліцька, Ю.Каракай, С.Суярко, А.Гайдуцький, Я.Гонцяж, Н.Гнидюк, Ю.Антонюк.// Інфраструктура інвестиційного розвитку — К.: Міленіум, 2003. — 218 с. (13,8 друк. арк., з

3. В. Грамотнев, П. Гайдуцький, колектив Головного управління з питань економічної політики Адміністрації Президента України// Україна за роки незалежності : 1991-2002/ Кер. авт. колективу П.І. Гайдуцький. -4-е вид., перероб. та доп.. -К.: Нора-Друк, 2002. -366 с. (23 друк. арк., з яких особисто автору 1 друк, арк., досліджено процеси залучення іноземних інвестицій в Україну)