Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Оносова Ірина Андріївна. Маркетингова діяльність підприємств на ринку м'ясопродуктів : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган- Барановського. — Донецьк, 2005. — 225арк. — Бібліогр.: арк. 186-199.



Анотація до роботи:

Оносова І.А. Маркетингова діяльність підприємств на ринку м’ясопродуктів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 - Економіка, організація і управління підприємствами. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2005.

Здійснено аналітичне дослідження теоретичних і прикладних питань щодо маркетингової діяльності підприємств на ринку м'ясопродуктів. Визначено сутність маркетингу, маркетингової діяльності, ринку м’ясопродуктів, продовольчої безпеки країни. Обґрунтовано специфіку маркетингової діяльності на ринку м'ясопродуктів. Розроблено пропозиції щодо маркетингової діяльності підприємств на базі принципів сучасних систем управління якістю та безпекою продовольчих товарів, що забезпечують конкурентні переваги на ринку. Сформовано структуру чинників сили бренду та запропоновано 5-, 20- і 100 - бальну систему оцінки цієї сили з урахуванням вагомості чинників при різних видах покупки. Запропоновано метод визначення ціни та меж споживчої товарної лінії на основі використання теорії комплексних чисел; каскадну класифікацію асортименту і матрицю пропозиції м'ясопродуктів, в основу яких покладено ознаки функціонального призначення продукції та джерел надходження на ринок; систему моделей маркетингової діяльності підприємств, які працюють на ринку м'ясопродуктів: модель управління маркетинговою діяльністю підприємств із елементами забезпечення якості та безпеки продукції; модель багаторівневої системи забезпечення безпеки; модель розгортання цільової функції якості на основі QFD-технології. Удосконалено методичний підхід до побудови СІМ – матриці та методологію здійснення маркетингових досліджень продовольчих ринків.

У дисертаційній роботі вирішено важливе науково-практичне завдання дослідження маркетингової діяльності підприємств на ринку м’ясопродуктів та розроблено заходи щодо підвищення її ефективності.

Сутність основних висновків і рекомендацій зводиться до такого:

  1. Проведено аналіз і узагальнення сутності маркетингової діяльності як системи, що включає до себе планування, організацію, виконання і контроль маркетингових програм, оцінку прибутків, ризиків і ефективності маркетингових заходів.

  2. Визначено специфіку маркетингової діяльності на ринку м’ясопродуктів, яка випливає з його складності та багатоаспектності. Тріада ринку м’ясопродуктів полягає у взаємозалежності та взаємозв’язку таких складових: сільське господарство, м’ясопереробні підприємства і торгівля.

  3. Проведено моніторинг маркетингового середовища підприємств на ринку м’ясопродуктів з визначенням можливостей, ризиків та загроз для кожного з елементів означеної тріади.

  4. Проведено діагностику комплексу маркетингу на ринку м’ясопродуктів та доведено, що хоча в його межах усіма суб’єктами виконуються аналітична, виробнича, збутова та контролююча функції, для сільськогосподарських підприємств пріоритетною є виробнича функція, а для торговельних – збутова.

  5. Здійснено оцінку конкурентоспроможності підприємств, які діють на ринку м’ясопродуктів з побудовою каскадної класифікації асортименту і матриці пропозиції м'ясопродуктів, що охоплює такі джерела насичення регіонального ринку: обласні виробники, українські виробники, імпорт. Виявлено, що найбільший рівень конкуренції спостерігається в сегменті м'ясопродуктів поліфункціонального призначення (масового споживання). У частково зайнятому сегменті продуктів швидкого харчування конкуренція менша. Зовсім вільні щодо пропозиції конкуренції сегменти біопродуктів і продуктів дитячого харчування. Швидко заповнюється ринок товарів швидкого приготування, в основному за рахунок продуктів переробки птиці.

  6. Розроблено прогноз розвитку ринку м’ясопродуктів з урахуванням показників продовольчої безпеки регіону. Проведені розрахунки довели, що населення Донецького регіону одержує недостатнє та незбалансоване харчування майже за всіма товарними групами. З метою забезпечення продовольчої безпеки в Україні в законодавчому порядку повинні бути прийняті: національна стратегія в рамках права людини на їжу і заходи, що забезпечують продовольчу безпеку; шляхи і засоби, за допомогою яких можна вирішувати проблеми задоволення населення адекватним харчуванням відповідно до медичних норм; національні механізми забезпечення і контролю продовольчої безпеки і прав людини на їжу.

  7. Розроблено маркетингові стратегії для підприємств, що працюють на ринку м’ясопродуктів на основі розвитку функції якості, яку сформовано та запропоновано у межах проведеного дослідження. Використання цільової функції якості дозволить значно підвищити ефективність маркетингової діяльності підприємств на ринку м'ясопродуктів.

  8. Обґрунтовано рекомендації щодо посилення конкурентних позицій підприємства, які базуються на розробці системи моделей: модель управління маркетинговою діяльністю підприємств із елементами забезпечення якості та безпеки продукції; модель багаторівневої системи забезпечення якості і безпеки. Використання запропонованої багаторівневої системи забезпечення безпеки і якості м'ясопродуктів значно підвищить їхню конкурентоспроможність. Крім того, ця система розроблена відповідно до вимог ДСТУ ІSО 9001:2001 і ДСТУ 4161 - 2003 і на основі міжнародної системи управління безпекою харчових продуктів ХАССП, що у свою чергу є обов'язковою для всіх підприємств. В межах розробки означених рекомендацій запропоновано методи оцінки сили бренду м’ясопродуктів з виокремленням 15 факторів, структурованих за 4 групами: бажаність, доступність, вибір, досвід споживання, що сприятиме підвищенню ефективності маркетингової діяльності підприємств.

Публікації автора:

Статті у провідних наукових фахових виданнях:

  1. Свідовський А.М., Оносова І.А. Взаємозв’язок попиту, пропонування і ціни на ринку м’ясопродуктів Донецького регіону //Торгівля і ринок України. - Вип.8.-Том 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 1999. – С. 328 – 334. (Особистий внесок: дослідження стану та динаміки цін на окремі види продовольчих товарів та їхнє споживання – 0,19 д.а.).

  2. Оносова І. Тенденції виробництва м’яса і м’ясопродуктів у Донецькому регіоні // Торгівля і ринок України.- Вип.9. - Том 2. – Донецьк: ДонДУЕТ.- 1999. – С. 281-288.

  3. Оносова І.А. Стратегія підприємства в умовах кризи // Прометей: ДЭГИ; ИЭПИ НАНУ.- Донецк: Юго-Восток. - 2000. – Вип. 3. – С.226 – 230.

  4. Оносова І.А. Ієрархія потреб та можливості її використання у маркетингових дослідженнях на ринку м’ясопродуктів // Торгівля і ринок України. - Вип.10.- Том 1.– Донецьк: ДонДУЕТ. - 2000. – С.319 – 324.

  5. Свідовський А.М., Оносова І.А. Про математичну коректність кривих попиту і пропозиції // Торгівля і ринок України. - Вип. 11.- Том 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 2000. – С.171-178 (Особистий внесок дослідження характеристики класичної графічної залежності кривих попиту та пропозиції з описом різних наукових джерел, аналіз математичної коректності цієї залежності, зроблено висновки – 0,22 д.а.).

  6. Оносова І.А., Азарян О.М. Аналіз і можливості використання комплексних чисел у маркетинговому ціноутворенні // Торгівля і ринок України.- Вип.12. –Том 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 2001. – С.300 – 307. (Особистий внесок: теоретичні основи визначення ціни, орієнтованої на покупця, інтерпретація отриманої моделі та її апробація– 0,22 д.а.).

  7. Свідовський А.М., Оносова І.А. Проблеми та досвід державного регулювання на ринку м’ясопродуктів // Торгівля і ринок України.- Вип. 12.- Том 3.– Донецьк: ДонДУЕТ. - 2001. – С.220 – 226. (Особистий внесок: характеристика політико-ідеологічної та економічної складових ринку м’ясопродуктів, дослідження впливу держави на розвиток ринкових структур в Україні – 0,19 д.а.).

  8. Оносова І.А., Свідовський А.М. Маркетингова оцінка каналів руху та збуту м’ясних продуктів на ринку Донецького регіону // Торгівля і ринок України. - Вип. 13. –Том 2. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2002. – С.208 – 217.(Особистий внесок: виявлення та аналіз напрямків диверсифікації каналів товароруху і збуту; виділення позитивних та негативних змін, що сталися на ринку м’ясопродуктів Донецького регіону– 0,22д.а.).

  9. Оносова І.А. Цільова функція якості: актуальність і перспективи розвитку для ринку м’ясопродуктів //Торгівля і ринок України. Вип.19. – Том 2. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 2005. – С. 212 – 217.

Опубліковано за матеріалами конференцій :

  1. Оносова І.А., Породіна Л.В., Чанишева Є.А. Можливості використання нетрадиційної сировини при створенні нових м’ясних продуктів//Товарознавство та ринок споживчих товарів у 3-му тисячолітті: Матер.міжн.наук.-практ.конф.-Донецьк:ДонДУЕТ. - 2004.- С. 33 – 34 (Особистий внесок: визначення проблем харчування, основних напрямків формування потреб населення у лікувальних і дієтичних м’ясопродуктах– 0,04д.а.).

  2. Оносова І.А. Основи створення та експертиза якості нових товарів, що вироблено з використанням харчових добавок // Харчові добавки. Харчування здорової та хворої людини: Зб. тез 1 міжгалуз.міжн.наук.-пр.конф.–Донецьк:ДонДУЕТ. - 2005. - С.127 -129.

  3. Оносова И.А. К решению некоторых экономических проблем АПК Донецкой области // Стратегия управления социально-экономическим развитием региона на период до 2010 г. - Донецк: ИЭПИ НАН Украины, Юго-Восток. - 2000. - С. 55 – 61.

  4. Локтєв Е.М., Малигіна В.Д., Оносова І.А. Пріоритетні напрямки забезпечення населення Донецької області м’ясопродуктами в умовах формування продовольчої безпеки регіону//Управління підприємствами: проблеми та шляхи їх вирішення. Матер.міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 2005. – С. 33 – 34. (Особистий внесок: визначені проблеми забезпечення населення м’ясопродуктами – 0,06д.а.).

Інше:

  1. Інфраструктура товарного ринку: Навч. посібник – 2-ге вид., перероб та доп./ Під ред. проф. О.О.Шубіна. – К.: НМЦВО МОіН України; Студцентр, 2004. – С. 742 – 759. (Розділ „Інфраструктура ринку м’ясопродуктів”- 1,2 д.а.)