Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


939. Чукурна Олена Павлівна. Маркетингова стратегія підприємств споживчої кооперації в умовах трансформаційної економіки: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Одеський держ. економічний ун-т. - О., 2004. , табл.



Анотація до роботи:

Чукурна О.П. Маркетингова стратегія підприємств споживчої кооперації в умовах трансформаційної економіки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01. – “Економіка, організація й управління підприємствами”. – Одеський державний економічний університет, Одеса, 2004.

Дисертаційна робота присвячена актуальним проблемам формування маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації в умовах трансформаційної економіки і містить теоретичне обґрунтування змісту маркетингової стратегії на підприємствах споживчої кооперації, а також висвітлює її методологічні аспекти. Досліджено особливості розвитку споживчої кооперації України, визначено місце та роль споживчої кооперації в умовах трансформаційної економіки, розглянуто світовий досвід розвитку кооперативних підприємств, вивчено теоретичні розробки кооператорів-теоретиків. Висвітлені сучасні уявлення про стратегічний маркетинг та перспективи його використання підприємствами споживчої кооперації. Проаналізовано сучасний стан розвитку підприємств споживчої кооперації Донецької та Запорізької обласних спілок споживчих товариств, здійснено маркетингово-фінансову діагностику на підприємствах. За результатами аналізу запропонована модель оцінки фінансової нестійкості підприємств споживчої кооперації та ймовірності їхнього банкрутства. Розроблено методичні вказівки щодо формування маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації, які спрямовані на встановлення взаємозв'язку між маркетинговою та фінансовою діагностикою підприємств. При цьому, передбачається, що основною метою маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації є класифікація маркетингових стратегій залежно від фінансової стійкості підприємства. Запропоновано алгоритм формування маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації залежно від їх фінансової стійкості для рівня спілки. Запропоновано методику формування маркетингової стратегії залежно від показників фінансової стійкості підприємства для рівня спілки і обґрунтовано застосування цієї моделі в Донецькій та Запорізькій обласних спілках споживчих товариств. Розроблено методику оцінювання ризику маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації.

Результатом дисертаційного дослідження є теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання - формування теоретико-методологічних положень маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації. На основі проведеного дослідження були зроблені такі висновки:

  1. На підставі аналізу теоретико-методологічних та методичних основ формування маркетингової стратегії уточнено сутність категорії „маркетингова стратегія підприємств споживчої кооперації”, яка є визначенням перспективних економічних і соціальних (неекономічних) переваг, які споживча кооперація надає своїм членам і споживачам, досягнення чого можливо при застосуванні фінансово-маркетингового інструментарію відповідно до мети і можливостей підприємств споживчої кооперації.

  2. Виходячи з виявлених сутнісних ознак маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації розроблено класифікацію факторів, що формують стратегічне мікро-і макросередовище підприємств споживчої кооперації. На відміну від існуючої класифікації, запропонована класифікація доповнена такими факторами, як національні фактори неринкового впливу, до яких варто віднести рівень криміналізації економіки і ступінь впливу фізичних осіб на економічну і політичну стабільність у регіоні діяльності підприємства; маркетингові фактори регіонального впливу; специфічні умови господарювання підприємства споживчої кооперації, до яких слід віднести принципи кооперативної діяльності, неприбутковий характер діяльності підприємств споживчої кооперації, соціальна орієнтація та двоїстий характер власності.

  3. В процесі дослідження специфіки функціонування підприємств споживчої кооперації в умовах трансформаційних перетворень було зроблено висновок, що реформування економічних відносин мало вплив на розвиток цієї галузі народного господарства. Проведений аналіз господарсько-фінансової діяльності дозволив зробити висновок, що підприємства споживчої кооперації є фінансово не стійкими. Дослідження природи функціонування підприємств споживчої кооперації показав, що поряд з цим, кооперативне спрямування є одним із сильних і численних спрямувань світу, яке виконує соціальну функцію. Як показав вивчений досвід кооперативного спрямування в закордонних країнах, кооперація користується істотними пільгами в оподатковуванні, що свідчить про визнання неприбуткового характеру кооперативних підприємств. Україні варто запозичити закордонний досвід щодо даної проблематики.

  4. Дослідження діагностики фінансової стійкості підприємств споживчої кооперації Донецької і Запорізької обласних спілок споживчих товариств за допомогою узвичаєних економічних методів і моделей діагностики банкрутства, дозволило зробити висновок про те, що підприємства знаходяться в зоні фінансової нестійкості. На основі проведеної фінансової діагностики автором була модифікована модель діагностики фінансової стійкості і банкрутства Е.Альтамана. До модифікованої п'ятифакторної моделі Е.Альтмана були включені два показники (Х6 - коефіцієнт розміру загального боргу в загальному обороті підприємства; і Х7 - розмір дебіторської заборгованості в обороті підприємств), які відбивають багатоукладність специфіки діяльності підприємств.

  5. Запропонована методика формування маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації, що заснована на застосуванні моделі “маркетингові можливості” - “економічний потенціал”. Даний підхід дозволяє виробити маркетингову стратегію обласних спілок споживчих товариств з урахуванням їхньої соціальної орієнтації та фінансової стійкості.

  6. Оцінка ризику реалізації маркетингової стратегії підприємства споживчої кооперації дозволила розробити наукові основи класифікації маркетингових стратегій для обласних спілок споживчих товариств залежно від їхньої фінансової стійкості.

  7. У контексті формування загальної маркетингової стратегії обласної спілки споживчих товариств запропоновані маркетингові рішення щодо регіонального або районного рівня та рівня галузевих підприємств: торгівельних, заготівельних, виробничих, транспортних.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях:

  1. Чукурна О.П. Реструктуризація як засіб запобігання банкрутству підприємств // Торгівля і ринок України: Тем. зб. наук. праць з проблем торг. та громад. харчування. - Випуск 111.- Т.1.- Донецьк: ДонДУЕТ.-2000.- С.206-209

  2. Чукурна Е.П. Развитие рекреационной сферы как один из аспектов антикризисного управления экономикой Украины // Вісник ДІТБ. Серія "Підприємництво, менеджмент та маркетинг". - Донецьк. Донецький інститут туристичного бізнесу. - № 5.- 2001.- С. 277-282

  3. Чукурна О.П. Проблеми правового регулювання механізму банкрутства українських підприємств // Торгівля і ринок України: тем. зб. наук. праць з проблем торг. та громад. харчування. - Випуск 12.-Донецьк: ДонДУЕТ–2001.– С.193-197

  4. Чукурна Е.П. Применение эконометрических методов в исследованиях по прогнозированию кризисных ситуаций // Збірник наукових праць: Економіка: проблеми теорії та практики. Випуск 117.- Дніпропетровськ: Дніпропетровський державний університет. - 2001.- С. 77-81

  5. Чукурна О.П. Комплексна система управління підприємством на основі антикризового маркетингу // Збірник наукових праць: “Економічні проблеми та перспективи стабілізації економіки України”.- Донецьк: Інститут економіки промисловості НАН України та Краматорський гуманітарний інститут.–2002.- С. 205-207.

  6. Чукурна О.П. Концептуальні засади антикризового маркетингу // Торгівля і ринок України: тем. зб. наук. праць з проблем торг. та громад. харчування. – Випуск 13. - Донецьк: Донецький університет економіки та торгівлі ім. М.Т. Туган-Барановського.- 2002.- С.314-321

  7. Чукурна О.П. Антикризове маркетингове управління та аудит у практиці господарювання підприємств споживчої кооперації // Науково-виробничий журнал “Держава та регіони”. Серія: Економіка та підприємництво. - №3 – Запоріжжя: Запорізький гуманітарний університет ЗІДМУ. - 2002.- С. 263-268.

  8. Чукурна Е.П. Концепция антикризисного маркетинга – основа экономической безопасности предприятия // Вісник ДІТБ. Серія “Економіка, організація та управління підприємствами” (у туристичній сфері).- №7.- Донецьк: Донецький інститут туристичного бізнесу.-2003.- С. 180-194

  9. Беспалов В.М., Чукурна О.П. Підходи до аналізу моделей діагностики банкрутства підприємств України // Збірник наукових праць ОДЕУ “Вісник соціально-економічних досліджень”.-№14.- Одеса: ОДЕУ.- 2003 . – С.38-45

  10. Чукурна О.П. Місце і роль споживчої кооперації в умовах трансформаційної економіки // Збірник наукових праць: Економіка: проблеми теорії та практики. - Випуск 188. -Том 4.- Дніпропетровськ: Дніпропетровський національний університет. - 2004.- С. 1088-1100

  11. Чукурна О.П. Актуальність використання стратегічного маркетингові на підприємствах споживчої кооперації в умовах трансформації // Науково-практичний журнал “Регіональні перспективи”. -№ 3-5 (40-42).–Кременчук: Асоціація “Перспектива”. - 2004.- С. 144-147.

  12. Чукурна О.П. Маркетингова стратегія підприємств споживчої кооперації // Вісник соціально-економічних досліджень. Збірник наукових праць ОДЕУ. – 2004. - № 16. – С.318-325.

Публікації за матеріалами конференцій:

  1. Чукурна Е.П. Историческая обусловленность циклического развития мирового хозяйства и место Украины в этом процессе // Труди Всеукраїнській науковій конференції студентів і молодих вчених. "Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання". ДНУ. 11-14 грудня 2000.- с. 220-223.

  2. Чукурна Е.П. Концепция антикризисного маркетинга - как основа обеспечения єкономической безопасности предприятия // Матеріали Міжнародній науково-практичній конференції “Проблеми забезпечення економічної безпеки” ДДТУ. 23-24 листопада 2001.- с. 169-170.

  3. Чукурна Е.П. Антикризисній маркетинг - как основополагающая стратегия управления предприятием // Матеріали 5-ій Міжнародній науково-практичній конференції "Наука і освіта - 2002". (Дніпропетровськ – Житомир-Донецьк). 5-7 березня 2002.- Т.17. – с. 31-32

  4. Беспалов В.М., Чукурна О.П. Оцінка ризику реалізації маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації // Матеріали 3-ій Міжнародній науково-практичній конференції “Динаміка наукових досліджень 2004” . 21-30 червня 2004. – Том 40. – с. 14-17

Додаткові публікації:

  1. Гончаренко В.В., Чукурна О.П. Напрямки відродження кооперативного руху та роль сільськогосподарських кооперативів у цьому процесі. – Донецьк: Донецький економіко-правовий кооперативний технікум: НМЦ “Коопінформ”, 2002. – 27с.