Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Серебренніков Богдан Сергійович. Маркетингова цінова політика на електроенергетичному ринку : Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний економічний ун-т. — К., 2005. — 209арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 177-190.



Анотація до роботи:

Серебренніков Б.С. Маркетингова цінова політика на електроенергетичному ринку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний економічний університет, Київ, 2005.

Дисертація присвячена питанням формування та реалізації маркетингової цінової політики на роздрібному ринку електроенергії. Вдосконалено класифікацію товарних особливостей електроенергії. Досліджено фактори, що впливають на ефективність цінової політики енергопостачальних компаній. Обґрунтовано систему критеріїв та створено методику сегментування роздрібного ринку електроенергії. Розроблено маркетинговий метод формування диференційованих в часі цін на енергію, індивідуальних для окремих споживачів і сегментів ринку. Запропоновано концепцію комплексної цінової пропозиції для енергоспоживачів. Розроблено алгоритм поліваріантного аналізу економічних вигод споживачів при переході на диференційовані ціни залежно від ступеня регулювання ними попиту на енергію в часі, а також методику оцінки ефективності диференційованої маркетингової цінової політики енергопостачальних компаній.

У роботі наведене теоретичне узагальнення й нове методично-прикладне вирішення наукового завдання стосовно удосконалення формування та реалізації маркетингової цінової політики енергопостачальних компаній. Основні науково-практичні результати дослідження дали можливість зробити такі висновки.

1. Електроенергія є товаром повсякденного попиту першої необхідності, специфіка якого полягає у значній нерівномірності попиту в часі; одномоментності процесів виробництва та споживання; неможливості накопичення і зберігання виробленої енергії у промислових обсягах. Тому на електроенергетичному ринку актуальним є завдання перманентного забезпечення балансу попиту на енергію з її пропозицією в часі, насамперед, економічними важелями.

Існуючі підходи до сегментування роздрібного ринку електроенергії (РРЕ) та ціноутворення, зокрема, диференціювання цін, є малоефективними, оскільки недостатньо стимулюють споживачів до управління попитом. Діючі одно- та триставкові ціни є загальними і не враховують індивідуальних особливостей споживачів, а саме – економічних інтересів та можливостей управління енергоспоживанням. Тому на РРЕ паралельно з існуючими необхідно імплементувати маркетингові системи цін, які розширять альтернативи у виборі цінової системи споживачами та підвищать ефективність взаємодії енергопостачальних компаній (ЕК), споживачів та енергосистеми. Актуальним є пошук економічного підґрунтя для визначення індивідуальних граничних значень диференційованих цін, закономірностей зміни ціни залежно від характеру попиту споживачів в часі, кількості цінових зон.

2. Теоретико-методичні засади формування маркетингової цінової політики ЕК мають бути адекватними товарним особливостям електроенергії та специфіці енергоспоживання в Україні. Зважаючи на те, що промислові споживачі (ПС) складають найбільший сегмент ринку і є найбільш спроможними до управління попитом в часі, задачу забезпечення електроенергетичного балансу доцільно вирішувати за рахунок промислового сегменту.

Запропонована чотирирівнева маркетингова модель сегментації роздрібного енергоринку дозволяє ЕК враховувати специфіку сегментів та обирати стратегічно важливі з них. Головними критеріями сегментування є: здатність (л) регулювати попит на енергію в часі (без зміни обсягів виробництва та енергоспоживання); економічна чутливість (о) споживачів до диференціювання цін, що обумовлюється часткою їх витрат на електроенергію в собівартості продукції; відносна величина та темпи росту обсягів енергоспоживання ПС, що характеризують перспективність розвитку та значимість окремих споживачів для ЕК; фінансово-економічний стан споживача, що впливає на рівень і періодичність сплати за енергію.

3. Розробку маркетингових систем диференційованих в часі цін здійснено на засадах індивідуального підходу до споживачів. Значення максимальної (ЦМАХ) та мінімальної (ЦМІN) цін економічно обґрунтовані шляхом їх розрахунку з умов беззбиткової діяльності споживачів індивідуально для кожного ПС. Індивідуальні граничні ціни дозволяють реалізувати подібну чутливість різних споживачів до цінового впливу. Ціни ЦМАХ, ЦМІN для кожного сегменту ринку визначаються виходячи з критерію л. При цьому, з метою нівелювання цінової дискримінації, середня ціна (ЦСЕР) залишається однаковою для всіх ПС та сегментів.

Симетричність зміни відносно ЦСЕР цінових знижок і надбавок реалізує економічно справедливе позитивне та негативне стимулювання споживачів до управління попитом. Математично ця вимога виконується шляхом розрахунку ставок цінової шкали з використанням лінійної центральносиметричної функціональної залежності ціни від приросту попиту (ДР).

При дискретній формі побудови цінової шкали раціональна кількість добових часових зон та цінових рівнів дорівнює 48-ми/24-м; така відносно велика кількість зон забезпечує адекватне відстеження характеру енергоспоживання протягом доби й суттєво підвищує гнучкість управління попитом споживачів. Встановлений ЕК розподіл цін у часі t при лінійній ціновій функції Ц(ДР) практично повторює графік попиту ЕК (РЕК(t)); це стимулює споживачів до такого регулювання енергоспоживання в часі, яке призведе до вирівнювання РЕК(t).

4. Результати розрахунків для конкретних підприємств підтвердили, що при використанні маркетингової системи цін, ПС з одно- і двозмінним режимом роботи можуть досягати більшої економії в оплаті за енергію у порівнянні з діючою загальною триставковою ціною, а отже, запропонований маркетинговий ціновий інструментарій ефективніше стимулює ПС до регулювання попиту.

5. ЕК для підвищення ефективності взаємодії зі споживачами доцільно формувати комплексну цінову пропозицію, яка включає розробку та реалізацію проектів переходу споживачів на розрахунок за диференційованими цінами згідно принципу "під ключ". Розроблений алгоритм поліваріантного аналізу оплати за енергію дає змогу проводити порівняльну оцінку вигод споживачів від переходу на диференційовані ціни при регулюванні попиту в часі. Передбачено розрахунок трьох варіантів оплат (С): С1 – за одноставковою ціною, С2 – за триставковою диференційованою ціною і С3 – за 24...48-ставковою маркетинговою ціновою системою, індивідуальною для кожного окремого споживача. Розрахунок оплат С2(Dt), С3(Dt) і їхньої різниці при адитивному відносному зсуві графіків Р(t) споживача і ЕК дозволяє визначити умови мінімізації С, а також діапазони , де вигідніша та чи інша система цін. Таким чином, ЕК і споживачі отримали дієвий механізм економічного обґрунтування доцільності переходу на диференційовані ціни та відповідного корегування попиту.

6. Запропонована система критеріїв оцінки ефективності диференційованої МЦП енергопостачальних підприємств містить такі показники: коефіцієнт рівномірності попиту на електроенергію; економія ПС в оплаті за енергію; ступінь зниження оптової ціни на енергію; економія витрат ЕК на купівлю електроенергії на оптовому ринку; рентабельність реалізації енергії ЕК на роздрібному ринку; кількісні маркетингові критерії (зміна обсягів продажу електроенергії, частки ринку енергопостачального підприємства); якісно-кількісні маркетингові критерії (лояльність енергоспоживачів до ЕК, встановлення довгострокових комерційних зв’язків).

Компенсацію імовірних фінансових втрат ЕК від переходу споживачів на оплату електроенергії за диференційованими цінами доцільно здійснювати за рахунок таких джерел: купівля енергії на оптовому ринку за цінами, нижчими від рівня середньої оптової ціни; перерозподіл економічного ефекту, отриманого енергосистемою від вирівнювання попиту між усіма учасниками процесу регулювання; здійснення енергопостачальниками комплексу супутніх платних послуг при формуванні та реалізації системи диференційованих цін для конкретного ПС.

7. Підвищено точність та зменшено ресурсоємність факторного методу прогнозування попиту на електроенергію шляхом введення в прогнозну модель корегувальних коефіцієнтів , які враховують витрати електроенергії на знехтувані при розрахунках види продукції та нетехнологічні енерговитрати. Застосування запропонованої методики визначення на машинобудівному підприємстві ВАТ “Гідросила” дало можливість знизити похибку ретроспективного прогнозу з 17,2% до 3,3%.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1. Серебренніков Б.С. Цінове управління попитом на електроенергію роздрібних споживачів // Економіка та підприємництво: Зб. наук. праць молодих учених та аспірантів. Вип. 11. / Відп. ред. С.І. Дем’яненко. – К.: КНЕУ, 2003. – С. 186 – 195. - 0,43 д.а.

2. Серебренніков Б.С. Маркетингове регулювання динамічності диференційованих цін на електроенергію // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Спец. вип. Сучасні проблеми теорії і практики маркетингу. – К.: КНЕУ, 2004. – С. 382 – 391. – 0,45 д.а.

3. Серебренніков Б.С. Сегментування роздрібного ринку електроенергії // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Вип. 68. – Донецьк: ДонНТУ, 2003. – С. 76 – 82. – 0,53 д.а.

4. Серебренніков Б.С. Маркетингове дослідження попиту на електроенергію промислових споживачів // Наукові праці Кіровоградського державного технічного університету: Економічні науки. – Кіровоград: КДТУ, 2004, вип. 5, ч. І. – С. 152 – 160. – 0,31 д.а.

5. Серебренніков Б.С. Прогнозування попиту на електроенергію на роздрібних ринках // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Вип. 12. – К.: КНЕУ, 2004. – С. 350 – 360. – 0,41 д.а.

В інших виданнях:

6. Герасимчук В.И., Серебренников Б.С. Методы ценообразования на рынке электроэнергии. Международна научна конференция "Унитех’03", 20 – 21 ноември 2003, България, Габрово: Сборник доклади. Том II. – Габрово: Университетско издательство "Васил Априлов", 2003. – С. 90 – 93. – 0,39 д.а. (Автора – 0,31 д.а. Запропоновано розробку індивідуальних цінових систем для енергоспоживачів, визначено основні елементи систем диференційованих цін, обґрунтовано доцільність збільшення кількості цінових зон до 24-х).

7. Герасимчук В.И., Серебренников Б.С. Ценовая политика на рынках электроэнергии в Украине и России. Организационно-экономические и экологические аспекты развития региона: Материалы научной конференции / НовГУ им. Я. Мудрого. – Великий Новгород, 2004. – С. 349 – 355. – 0,33 д.а. (Автора – 0,27 д.а. Удосконалена класифікація товарних особливостей електроенергії).

8. Серебренніков Б.С. Маркетингова цінова політика як інструмент енергоменеджменту // Вісник Харківського державного університету сільського господарства. Вип. 27. – Харків: ХДУСГ, 2004. – С. 180 – 184. – 0,26 д.а.

9. Серебренніков Б.С. Маркетингове управління енергоспоживанням на роздрібному ринку електроенергії // Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація: Зб. наук. праць КНТУ. Вип. 15. – Кіровоград: КНТУ, 2004. – С. 147 – 153. – 0,47 д.а.

10. Герасимчук В.Г., Серебренніков Б.С. Маркетингова цінова політика на електроенергетичному ринку // Тези доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції "Маркетинг та логістика в системі менеджменту". – Львів: "Львівська політехніка", 2004. – С. 60 – 61. – 0,15 д.а. (Автора – 0,12 д.а. Розроблено систему критеріїв сегментування роздрібного енергоринку, принципи побудови систем диференційованих в часі цін, запропоновано концепцію комплексної цінової пропозиції).

11. Серебренников Б.С. Комплексный подход к реализации маркетинговой ценовой политики энергоснабжающих компаний. Управление организацией: диагностика, стратегия, эффективность / Материалы ХII международной научно-практической конференции 15 – 16 апреля 2004 г. – М.: Издательский дом "МЕЛАП", 2004. – С. 99 – 100. – 0,11 д.а.

12. Серебренніков Б.С. Формування диференційованої цінової політики на роздрібному ринку електроенергії. Управління організацією: регіональні аспекти: Матеріали Х Міжнародної науково-практичної конференції. 12 – 13 квітня 2002 р. / За ред. В.Г. Герасимчука. – К.: ІВЦ "Видавництво "Політехніка", 2002. – С. 283 – 284. – 0,06 д.а.

13. Серебренніков Б.С. Деякі аспекти цінової політики на ринку електроенергії. Менеджмент та маркетинг: досягнення і перспективи: Матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції (13 березня 2002 р.). – К.: ІВЦ "Політехніка", 2002. – С. 230 – 231. – 0,08 д.а.

14. Серебренніков Б.С. Особливості маркетингових досліджень на споживчому ринку електроенергії // Маркетингові дослідження в Україні: Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (25 – 28 травня 2004 р., м. Ялта) / Відп. ред. А.А. Мазаракі. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. – С. 70 – 71. – 0,08 д.а.

15. Серебренніков Б.С. Критерії маркетингового сегментування роздрібних споживачів електроенергії. Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: Матеріали ІІІ Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (24 – 27 квітня 2004 р., м. Київ) / Уклад. А.П. Білошапко, О.Г. Слободянюк. – К.: Пошуково-видавниче агентство "Книга Пам’яті України", 2004. – С. 332 – 333. – 0,12 д.а.

16. Серебренніков Б.С. Дослідження ефективності застосування маркетингу в електроенергетиці Кіровоградської області. Програма і матеріали 67-ї наукової конференції студентів, аспірантів і молодих вчених, 24 – 25 квітня 2001 р. – У 2 ч. – К.: УДУХТ, 2001. Ч. 2. – С. 91. – 0,04 д.а.

17. Серебренников Б.С. Пути повышения точности прогнозирования спроса на электроэнергию // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: Матеріали ІІ Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (9-12 квітня 2003 р., м. Київ). – К.: „Книга пам’яті України”, 2003. – С. 451 – 452. – 0,11 д.а.