Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Лепа Микола Миколайович. Механізми маркетингово-орієнтованого управління конкурентними перевагами підприємства : Дис... д-ра наук: 08.06.01 - 2004.



Анотація до роботи:

Лепа М.М. Механізми маркетингово-орієнтованого управління конкурентними перевагами підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. Донецький національний університет Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2004 р.

Дисертація присвячена проблемам, методологічним розробкам, теоретичним дослідженням формування механізму маркетингово-орієнтованого управління конкурентними перевагами машинобудівних підприємств. Зроблено детальний аналіз сучасного стану економіки України, виявлено тенденції розвитку промислового сектора та проблеми розвитку машинобудівних підприємств. Запропоновано концептуальні засади управління конкурентними перевагами на промислових підприємствах на основі використання принципів маркетингу. Розроблено методологічні основи підготовки стратегічних напрямів досягнення конкурентних переваг і методи вибору оптимальної стратегії розвитку підприємства. Запропоновано методи формування поточної виробничої програми та оперативних планових завдань підприємства в умовах нестабільності ринкового середовища з використанням методів багатокритеріальної оптимізації, апарату теорії ігор і стохастичного моделювання. Розроблено механізми оперативного регулювання виробничих процесів з урахуванням запитів споживачів.

Створено методологічні основи побудови системи підготовки та прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності, які засновані на дослідженні і виявленні природного гомоморфізму нечітких відносин.

Запропоновано та теоретично обґрунтовано механізм розвитку систем управління підприємством на основі перерозподілу функціональних обов’язків відповідно до маркетингової стратегії розвитку та організації продуктових центрів, орієнтованих на підвищення конкурентних переваг.

Інтегральним результатом роботи є рішення важливої науково-практичної проблеми, що полягає в необхідності розробки теоретико-методологічних основ і механізмів маркетингово-орієнтованого управління конкурентними перевагами підприємства. Із позицій системного підходу до проблем управління підприємствами в трансформаційний період у дисертаційному дослідженні відповідно до мети і за дач дослідження було отримано такі основні результати.

1. Організація управління на промислових підприємствах в сучасних умовах повинна базуватися на принципах маркетингу, що забезпечують координацію дії ринкових чинників на процес функціонування підприємства.

2. В умовах нестабільності ринкового середовища забезпечення стійкості функціонування підприємства, що запобігає виникненню кризових ситуацій у процесі конкурентної боротьби, слід здійснювати на основі використання методів формування і вибору стратегії розвитку підприємства, що ґрунтуються на синтезі моделей процесів підготовки управлінських рішень та що враховують вплив ринкових чинників і динаміки виробничого потенціалу, вплив діяльності підприємств на розвиток регіону, на рівень конкурентоспроможності в цілому, а також рівень схильності ОПР до ризику.

3. Посилювати конкурентні переваги промислового підприємства необхідно на базі застосування методів формування поточних планів виробництва в рамках стратегії його розвитку на основі інтеграції сучасних економіко-математичних методів як поточного, так і оперативного управління. Впровадження цих методів, які засновані на використанні ігрового підходу і не прив'язані ні до кількості підприємств-конкурентів на ринку, ні до номенклатури продукції, що виробляється, що дає можливість застосовувати їх на будь-яких підприємствах машинобудівного комплексу і, в поєднанні з іншими методами, дозволяє формувати початковий базис, необхідний для прийняття рішень у системі поточного виробничого планування.

4. Дослідження показали, що для своєчасного вироблення керуючих дій у відповідь на випадкові збурення ринкового середовища і виробничого процесу необхідна система оперативного регулювання виробництва. Запропоновані методи оперативного регулювання виробництва з урахуванням ринкових чинників, що забезпечують якість і обґрунтованість планових розрахунків шляхом оптимального "вбудовування" замовлень у виробничий процес, забезпечують збалансованість процесів виробництва і реалізації готової продукції при досягненні найкращих техніко-економічних результатів.

5. Підготовку й прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності на підприємстві слід здійснювати на основі методів та адекватного модельного комплексу, які реалізовано з використанням апарату теорії ігор, а також апарату нечіткої логіки.

6. Формування оперативних планових завдань, направлених на удосконалення методів планування і аналізу ефективності виробництва, необхідно проводити з урахуванням взаємозв'язку задач оперативного планування. Реалізація розроблених методів дозволяє на кожному етапі виробничого процесу формувати планові завдання, які забезпечують узгодженість усіх підрозділів підприємства при раціональному використанні всіх видів ресурсів, досягненні необхідної якості виробів і виконанні договірних зобов'язань.

7. Функціонування інформаційної системи управління підприємством дозволить керівникам всіх рівнів одержувати необхідну і достатню інформацію зі стратегічного, поточного і оперативного управління з урахуванням поточного стану ринку і виробництва, на основі якої генеруються плани розвитку підприємства, плани виробництва на рік, квартал, місяць, а також тижневі плани випуску продукції, змінно-добові завдання, аналізується і регулюється виробничий процес, що забезпечує підвищення оперативності та обґрунтованості управлінських рішень в системі управління підприємством.

8. Аналіз проведених досліджень свідчить про те, що вибір методів удосконалення ефективності функціонування підприємства в ринковій економіці зводиться до оптимізації його організаційної структури. Важливим напрямом цієї роботи є створення на підприємстві підрозділів, що забезпечують розвиток конкурентних переваг, а саме – стратегічного управління, управління маркетингом і управління якістю. Для крупних підприємств машинобудівної галузі обґрунтовано необхідність створення декількох відокремлених підприємств, що забезпечують випуск однорідної продукції, так званих продуктових центрів, що мають фінансову і господарську самостійність.

9. Основні теоретичні і прикладні результати дослідження впроваджені на підприємствах машинобудування України: ВАТ "Новогродівський машинобудівний завод", ВАТ "Новогорлівський машинобудівний завод", ВАТ "Донецькгірмаш", Українсько-канадському спільному підприємстві "Донбас-Ліберті" та показали універсальність і ефективність запропонованих методів і моделей.

Публікації автора:

монографії:

1. Лепа Н.Н. Управление конкурентными преимуществами предприятия: Монография / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк: ООО "Юго-Восток, ЛТД", 2003. – 296 с.

2. Лепа Н.Н. Методы и модели стратегического управления предприятием: Монография / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк: ООО "Юго-Восток, ЛТД", 2002. – 186 с.

3. Принятие решений в управлении экономическими объектами: методы и модели: Монография / Я.Г. Берсуцкий, Н.Н. Лепа, А.Я. Берсуцкий и др. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк: ООО "Юго-Восток, ЛТД", 2002. – 276 с. (Особисто здобувачем написано пп. 4.3; 4.4; 4.5; 4.6 гл. 4 (с. 146-190), обсяг авторської частини – 2,8 друк. арк.).

4. Модели и алгоритмы принятия управленческих решений: Монография / Я.Г. Берсуцкий, Н.Н. Лепа, Н.Г. Гузь и др. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 1998. – 307 с. (Особисто здобувачем написано п. 5.1 (с. 266-274), обсяг авторської частини – 0,5 друк. арк.).

у наукових фахових виданнях:

5. Лепа Н.Н. Проектирование информационной системы управления предприятием на базе сети АРМ // Персональные информационные системы управления. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1993. – С. 10-16.

6. Берсуцкий Я.Г., Лепа Н.Н., Панжар М.И. Информационная система учета на предприятии // Информационные системы управления. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1996. – С. 3-10. (Особистий внесок здобувача: обґрунтовано напрями розробки інформаційних систем в управлінні виробництвом).

7. Лепа Н.Н., Берсуцкий Я.Г., Брагин В.П. Вопросы моделирования экономических процессов // Моделирование экономических процессов. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1996. – С. 3-11. (Особистий внесок здобувача: визначено основні задачі управління маркетингом у період переходу до ринку).

8. Лепа Н.Н., Солодов А.А. Определение оптимального объема выпуска продукции фирмы в условиях конкуренции и с учетом спроса // Економіка промисловості. – 1997. – №1. – С. 140-150. (Особистий внесок здобувача: запропоновано підходи до моделювання задач планування з урахуванням ринкового попиту).

9. Лепа Н.Н., Панжар М.И. Моделирование процессов оперативного планирования и регулирования производства // Проблемы развития промышленного региона. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1998. – С. 239-247. (Особистий внесок здобувача: розроблено методи і моделі оперативного планування і регулювання заготівельного виробництва).

10. Лепа Н.Н. Планирование деятельности предприятия на основе маркетинговых исследований // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1999. – С. 382-391.

11. Лепа Н.Н., Солодов А.А. Стохастическая модель стратегии фирмы с учетом определенного спроса и конкуренции // Модели управления в рыночной экономике. – Донецк: ДонГУ. – 2000. – С. 136-147. (Особистий внесок здобувача: розроблено методи оптимального планування розвитку підприємства в умовах конкуренції).

12. Лепа М.М. Аналіз систем управління виробництвом // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 16. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2000. – С. 19-29.

13. Лепа Н.Н. Автоматизация управленческих процессов на основе современных информационных технологий // Економіка промисловості. – 2000. – №1(7). – С. 64-69.

14. Лепа Н.Н. Задачи маркетинговых исследований на предприятии // Вестник Харьковского гос. политех. ун-та. – Вып. 122. – Ч.1. – Харьков: ХГПУ. – 2000. – С. 187-189.

15. Лепа Н.Н. Применение Интернет в маркетинге // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 18. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2000. – С. 46-52.

16. Лепа Н.Н. Методические вопросы стратегического управления предприятием // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 368-376.

17. Лепа Н.Н., Решетникова Т.П. Направления маркетинговых исследований конкурентоспособности // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Т.2. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 262-271. (Особистий внесок здобувача: визначено основні задачі маркетингових досліджень щодо підвищення конкурентних переваг підприємства).

18. Лепа Н.Н. Проблемы и перспективы развития информационных систем управления // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Т.1. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 94-105.

19. Лепа М.М., Солодов О.О. Моделювання планування випуску продукції підприємства з урахуванням ринкового попиту // Моделювання та інформаційні системи в економіці (машинна обробка інформації). – Вип. 65. – Кив: КНЕУ. – 2001. – С. 389-395. (Особистий внесок здобувача: розроблено методи і моделі вирішення задач планування виробництва з урахуванням характеру ймовірності ринкових чинників).

20. Лепа Н.Н., Лепа Р.Н. Проблемы интеграции региональных и корпоративных информационных систем // Економіка промисловості. – 2001. – №1(11). – С. 68–73. (Особистий внесок здобувача: запропоновано напрями впровадження нових інформаційних технологій в управлінні).

21. Лепа Н.Н. Методы маркетинговых исследований на предприятии // Вестник нац. техн. ун-та “ХПИ”. – Вып. 24. – Харьков: ХГПУ. – 2001. – С. 205-207.

22. Лепа Н.Н. Моделирование процессов влияния деятельности предприятий на эффективность развития региона // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 79. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2001. – С. 188-195.

23. Лепа Н.Н., Решетникова Т.П. Методика оценки конкурентоспособности предприятия // Экономическая кибернетика. – Донецк: ДНУ. – 2001. – №3(4). – С. 74-82. (Особистий внесок здобувача: запропоновано методи оцінки і аналізу конкурентних переваг підприємства і напрями моделювання їх вирішення).

24. Лепа Н.Н. Игровой подход к формированию производственной стратегии предприятия // Экономическая кибернетика. – Донецк: ДНУ. – 2001. – №5-6. – С. 83-86.

25. Лепа Н.Н., Решетникова Т.П. Прогнозирование конкурентного статуса предприятия в условиях воздействия внешних факторов рыночной среды // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 143. – Днiпропетровськ: ДНУ. – 2002. – С. 15-22. (Особистий внесок здобувача: визначено основні чинники зовнішнього і внутрішнього середовища, що впливають на конкурентні переваги підприємства).

26. Лепа М.М., Касьянова Н.В. Стратегічне управління підприємством як шлях виходу з економічної кризи // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2001. – С. 32-43. (Особистий внесок здобувача: визначено напрями розробки стратегічного плану розвитку підприємств в умовах кризи).

27. Лепа Н.Н. Моделирование маркетинговой стратегии предприятия // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2001. – С. 294-305.

28. Лепа М.М. Стратегічне планування на підприємствах // Концептуальні засади науково-технічного розвитку регіону / Редкол.: О.І. Амоша, А.М. Близнюк, М.Г. Чумаченко, В.П. Шевченко, В.Ф. Янукович / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк. – 2002. – С. 98-101.

29. Лепа Н.Н. Принятие решений в условиях нечеткого информационного пространства // Модели управления в рыночной экономике. – Донецк: ДонНУ. – 2002. – С. 393-400.

30. Лепа Н.Н. Механизм выбора стратегии производства конкурентоспособной продукции // Економіка промисловості. – 2002. – №4(18). – С. 62-70.

31. Лепа Н.Н. Качество изделий как средство обеспечения конкурентоспособности продукции // Экономика промышленности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2002. – С. 201-209.

32. Лепа Н.Н. Моделирование процесса подготовки и принятия управленческих решений в оперативном планировании // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2002. – С. 227-240.

33. Лепа Н.Н. Совершенствование структуры управления предприятием в рыночных условиях // Економіка промисловості. – 2003. – №4(22). – С. 88-96.

за матеріалами конференцій:

34. Лепа Н.Н., Панжар М.И. Автоматизация оперативного планирования заготовительного производства // Придніпровський науковий вісник. Донбаський випуск: Матеріали міжнар. наук.-техн. конф. "Проблеми і практика управління в економічних системах"). – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 1998. – №110 (177). – С. 93-95. (Особистий внесок здобувача: розроблено підходи до моделювання задач оптимального планування виробництва).

35. Лепа Н.Н., Лепа Р.Н. Организация маркетинговых исследований на предприятии // Стратегия управления социально-экономическим развитием региона на период до 2010 года: Материалы региональной науч.-практ. конф. (г. Донецк, 28-30 сентября 1999 г.). – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 150-155. (Особистий внесок здобувача: обґрунтовано підходи до організації маркетингових досліджень на підприємстві).

36. Лепа Н.Н., Лепа Р.Н., Ткаченко Н.С. Информационные технологии анализа данных // Матеріали другої міжнар. конф. “Математичні моделі та інформаційні технології в соціально-економічних та екологічних системах”. – Луганськ: СНУ. – 2001. – С. 196-199. (Особистий внесок здобувача: запропоновано методи організації аналітичної роботи на підприємстві в умовах застосування інформаційних технологій).

37. Лепа Н.Н. Методы решения задач стратегического управления предприятием // Тези доп. всеукраїнської наук.-практ. конф. “Теорія та практика управління у трансформаційний період”. – Том 3. – Донецьк: ІЕП НАН України. – 2001. – С. 98-101.

38. Лепа Н.Н., Лепа Р.Н. Особенности интеграции информационных систем в управлении предприятием // Тезисы докл. юбилейной междунар. конф. “ХХІ-ви век: Очаквани реалности в бизнеса и мениджмънта”. – Том 4. – Болгария, Свиштов: Академично издателство "Ценов”. – 2001. – С. 63-68. (Особистий внесок здобувача: розроблено напрями проектування і впровадження інформаційних систем управління).

39. Лепа Н.Н. Методика оценки влияния экономического потенциала предприятий на эффективность функционирования региона // Социально-экономические аспекты промышленной политики: теоретические аспекты регионального развития и модели инновационного развития территорий // Современные проблемы социально-экономического развития регионов Украины: Материалы докл. всеукраинской науч.-практ. конф. (Донецк-Мелекино, 9-10 сентября 2002 г.). – Т.1. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2002. – С. 349-354.

40. Лепа Н.Н. Моделирование процессов оперативного планирования производства // Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. молодих вчених "Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень на сучасному етапі". – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2003. – С. 66-68.

41. Лепа Н.Н. Моделирование процессов взаимодействия предприятий и региона // Тезисы докл. VIII Всеукраинской науч.-метод. конф. "Проблемы экономической кибернетики", посвященной 35-летию кафедры экономической кибернетики Донецкого нац. ун-та (Алушта-Донецк, 6-8 октября). – Донецк: ДонНУ – ООО "Юго-Восток, ЛТД". – 2003. – С. 22-23.

42. Лепа Н.Н. Реструктуризация предприятия как фактор повышения эффективности производства // Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. "Сучасні проблеми економіки підприємства". – Том 1. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2003. – С. 27-29.

43. Лепа Н.Н., Рожко И.В. Моделирование производственной стратегии предприятия в условиях рынка // Труды IV междунар. науч.-практ. конф. "Исследование и оптимизация экономических процессов "Оптимум-2003". – Харьков: ХПИ. – 2003. – С. 92-93. (Особистий внесок здобувача: розроблено ігрову модель формування стратегічного розвитку підприємства в умовах невизначеності).

в інших виданнях:

44. Берсуцкий Я.Г., Лепа Н.Н. Стратегическое управление: модели и методы: Учеб. пособие (Рекомендовано Министерством образования и науки Украины). – Донецк: ДИЭХП, 2001. – 141 с. (Особисто здобувачем написано гл. 1 (с. 5-25); гл. 2 (с. 26-69); п. 3.3 гл. 3 (с. 88-93); пп. 4.2; 4.3 гл. 4 (с. 104-121), обсяг авторської частини – 5,5 друк. арк.).

45. Оцінювання соціально-економічного розвитку регіонів – 1998-2002 роки. Донецька та Львівська області // Регіональна економіка. Додаток "Регіони України. Економіко-статистичні порівняння". – 2003. – №1. – 65 с. (Особистий внесок здобувача: розраховано показники економічного розвитку підприємств Донецької області).