Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Коломієць Ігор Федорович. Методологія інтернаціоналізації діяльності промислових підприємств : дис... д-ра екон. наук: 08.06.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. — Л., 2006. — 371арк. — Бібліогр.: арк. 338-355.



Анотація до роботи:

Коломієць І.Ф. Методологія інтернаціоналізації діяльності промислового підприємства. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю: 08.06.01 - Економіка, організація і управління підприємствами. Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2007.

Дисертацію присвячено питанням становлення організаційно-економічних засад інтернаціоналізації діяльності підприємства. Виявлені організаційно-економічні проблеми інтернаціоналізації діяльності вітчизняних підприємств в умовах глобалізації світової економіки і євроінтеграційних процесів у економіці України.

Визначено суть і зміст інтернаціоналізації діяльності підприємства як економічної категорії. Здійснено теоретико-методологічний аналіз мотивації, форм і способів інтернаціоналізації діяльності підприємств та поглиблено положення методології формування і реалізації стратегії інтернаціоналізації діяльності підприємства.

Розроблено методологічний підхід щодо адаптації положень найважливіших теоретичних концепцій інтернаціоналізації до вітчизняних умов.

Обґрунтовано вибір концепцій здійснення структурних змін на підприємстві з метою його інтернаціоналізації.

Запропоновано методику оцінки рівня інтернаціоналізації та ефективності пов’язаних з нею заходів щодо реструктуризації підприємства.

Обґрунтовано необхідність проінноваційного розвитку підприємств як основи підвищення їх конкурентоспроможності - об’єктивної та необхідної умови інтернаціоналізації підприємства.

Представлено концепцію розробки і реалізації програми зміцнення конкурентного середовища в регіоні як фактора підвищення конкурентоспроможності підприємств.

Дисертація містить теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється у розвитку методології та розробці основ організаційно-економічного механізму інтернаціоналізації діяльності підприємства в глобальному конкурентному середовищі.

Дослідження комплексу проблем, пов’язаних з інтернаціоналізацією діяльності підприємства, дозволяє зробити ряд висновків.

1. Під інтернаціоналізацією діяльності підприємства розуміється будь-який вид господарської діяльності, яку воно розпочинає за кордоном у поєднанні з діяльністю у власній країні з метою реалізації своїх довгострокових стратегічних цілей на основі використання більш сприятливих загальноекономічних, ринкових, адміністраційно-правових, екологічних, географічних і соціально-політичних умов ведення бізнесу в приймаючій країні.

2. До умов інтернаціоналізації діяльності підприємства, наявність яких становить основу побудови конкурентної переваги підприємства на іноземних ринках, належать:

наявність конкурентних довгострокових переваг на зовнішніх ринках або достатньо обґрунтована можливість формування таких переваг у майбутньому, до яких можна віднести техніко-технологічні, організаційно-економічні, фінансові та маркетингові;

наявність сприятливого середовища господарювання країни-рецепієнта;

наявність стратегічних партнерів за кордоном;

просторова диверсифікація;

орієнтація на довгострокові результати.

3. Детермінантами стратегічних рішень у сфері інтернаціоналізації діяльності підприємства є ресурси, середовище і галузь (сектор) економіки, мотивація менеджерів та інтереси власника підприємства. Взаємозв’язки між цими факторами інтернаціоналізації діяльності підприємств можна описати у вигляді відповідної ресурсно-галузевої моделі

4. Рівень інтернаціоналізації діяльності підприємства може бути визначений на основі системи показників інтернаціоналізації. В числі основних показників оцінки рівня інтернаціоналізації діяльності підприємства, необхідно використовувати наступні:

кількість обслуговуваних закордонних ринків;

питому вагу балансової вартості майна за кордоном у загальному майні підприємства;

питому вагу обороту за кордоном у загальному обороті підприємства;

питому вагу прибутку за кордоном у загальному прибутку підприємства;

рівень міжнародної співпраці підприємства у вартісних чи натуральних показниках (наприклад, експорт, продаж ліцензій, франчайзинг, закордонні філії, дочірні підприємства за кордоном);

обсяги прямих інвестицій за кордоном (абсолютні чи стосовно всіх інвестицій підприємства);

питому вагу зайнятих за кордоном у загальній чисельності персоналу підприємства.

5. Рішення, що стосуються вибору форм інтернаціоналізації діяльності підприємства, залежать від трьох основних факторів:

цілей підприємства чи його політики;

доступу до ринків та їх привабливості;

конкурентної позиції, яку можна реально досягнути.

Можливість використання окремих форм визначають, в основному, наступні фактори:

ресурси, якими володіє підприємство;

співвідношення витрат і доходів;

рівень ризику і ймовірність ринкового успіху підприємства;

впливи підприємства на даному ринку і рівень його контрольованості;

фактор часу.

6. Виділення тих чи інших конкретних форм інтернаціоналізації діяльності підприємства на певний період здійснюється на основі певних критеріїв. В довгостроковому періоді таким критерієм завжди виступає максималізація маси прибутку. У міру набуття досвіду і зменшення завдяки цьому ризику діяльності на даному ринку первинні форми інтернаціоналізації діяльності підприємств виявляють тенденцію еволюції у власному розвитку, в результаті чого відбувається перехід до наступного рівня.

7. Вибір конкретної форми інтернаціоналізації діяльності підприємств залежить від виду доступних ресурсів. Оскільки структура цих ресурсів є різною, то і форми інтернаціоналізації діяльності, які використовуються підприємствами, суттєво різняться між собою. Водночас можна виділити чотири фактори, які в кінцевому рахунку визначають конкретну форму інтернаціоналізації їх діяльності. До них належать наступні:

конкурентоспроможні ціни, ідентифікація марки; контроль над дистрибуцією; реклама та інновації у сфері методів маркетингової діяльності;

здатність виготовляти унікальні вироби, широкий асортимент виробів і розвиток нового продукту;

технічна перевага продукту і розвиток нового продукту;

послуги (сервіс після продажу) та продукти високої якості.

8. Аналіз діяльності вітчизняних підприємств, які здійснюють або планують здійснювати інтернаціоналізацію своєї діяльності, дає змогу зробити наступні висновки:

часто зустрічається відсутність будь-якої життєздатної стратегії;

більшість підприємств здійснює інтернаціоналізацію своєї діяльності за допомогою стратегії еволюції (розвитку), яка базується на експорті та імпорті;

підприємства використовують багато окремих узгоджених між собою елементів різних стратегій, зорієнтованих на інтернаціоналізацію своєї діяльності;

деякі види стратегічної діяльності (напр., пакування, маркетинг, продаж і дистрибуція) більшою мірою зінтернаціоналізовані, ніж інші (напр., управління і фінанси);

міжнародний еволюційний процес виступає каталізатором інтернаціоналізації діяльності підприємств;

не має єдиної стратегії, яка була б рецептом міжнародного успіху.

9. Підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на міжнародних ринках неможливе без ґрунтовної технічної й технологічної реструктуризації на основі підвищення їх інноваційності, використання сучасних технологій. У короткостроковому періоді (5-10 років) можуть бути ефективними засоби державного стимулювання технічної й технологічної реструктуризації – від податкових важелів, полегшеного доступу до зовнішніх джерел фінансування, вироблення прозорих правил гри і справедливої конкуренції до створення державних технопарків, центрів трансферу технологій та інформації. В тривалій перспективі (15-20 років) підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на міжнародних ринках потребує вже тепер розробки і впровадження спектра заходів, спрямованих передусім на формування нового мислення, реформи освіти і науки, належне їх фінансування.

10. Вихідним пунктом аналізу залежності й зв’язків управління з процесом інтернаціоналізації діяльності підприємств є наступні завдання стратегічного управління :

визначення місії підприємства та інтерпретація її через специфічні довготермінові цілі, побудова дерева цілей;

формулювання стратегії, яка б забезпечила досягнення поставлених цілей; правильне і успішне впровадження і реалізація стратегії;

оцінка результатів прийнятої стратегії, перегляд ситуації та здійснення адаптаційних заходів, випливаючих з набутого досвіду, зміни умов, нових ідей і можливостей, стосовно місії, цілей, стратегії підприємства.

11. Основними елементами програми реструктуризації, незважаючи на відсутність загальноприйнятих розв’язків та індивідуального характеру реструктуризації кожного конкретного підприємства, слід вважати наступні :

основні характеристики стратегії підприємства (місію, концепцію, основні стратегічні цілі);

основні цілі та характер реструктуризації, обумовлені необхідністю виходу на нові (іноземні) ринки;

напрями змін і трансформацій в основних сферах функціонування підприємства (оперативній діяльності; системі організації та управління; основних фондах підприємства; фінансах; структурі власності);

очікувані ефекти і витрати реструктуризації та результати її здійснення;

можливості та обмеження (ризик) процесу реструктуризації підприємства.

12. Основним критерієм ефективності реструктуризації підприємства в процесі інтернаціоналізації його діяльності є збільшення прибутків підприємства за певних умов, зокрема, забезпечення визначеного рівня рентабельності (прибутковості), нормативних значень показників фінансової ліквідності і структури капіталу. При цьому базою порівняння, залежно від конкретної ситуації, виступають:

система відповідних показників виробничо-господарської діяльності цього самого підприємства;

система відповідних показників виробничо-господарської діяльності підприємств до їх об’єднання з урахуванням питомої ваги кожного підприємства у новоствореному суб’єкті господарювання;

система відповідних показників виробничо-господарської діяльності цього самого підприємства.

13. Про силу і конкурентоспроможність підприємства на зовнішніх ринках, певною мірою, і цілої національної економіки чимраз більшою мірою свідчить її інноваційність. Інноваційність підприємства може бути визначена за допомогою коефіцієнта еластичності інноваційних витрат, розрахованого як відношення зміни величини прибутку, спричиненої інноваціями, до зміни витрат (капіталовкладень), пов’язаних з тими інноваціями, в результаті яких відбулась зміна величини прибутку з урахуванням інвестиційного лагу (проміжку часу між здійсненням капіталовкладень і отриманням результатів цих капіталовкладень) .

14. Однією з дискусійних і важливих методологічних проблем, пов’язаних з аналізом і оцінкою інноваційності підприємства, є обґрунтування критерію його інноваційності.

15. Світовий досвід свідчить про те, що активізація інвестиційної діяльності національних підприємств є важливим чинником припливу зовнішніх капіталів. Останнє дає можливість поєднання капіталів і акумуляції значної частини інвестиційних ресурсів, що дозволяє використовувати ефект масштабу та ефект фінансового важеля. І одне, і друге в кінцевому результаті означає економічне зростання вітчизняної економіки, підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на іноземних ринках і поглиблення їх інтернаціоналізації.

16. Результати інтернаціоналізації діяльності підприємства значною мірою пов’язані із середовищем, в якому здійснюється діяльність підприємства і його партнерів, передусім з інвестиційною привабливістю країни в цілому і регіону – зокрема. Покращення інвестиційного клімату в Україні і входження іноземних інвесторів з прямими інвестиціями сприяє прискоренню інтернаціоналізації вітчизняних підприємств завдяки:

можливості трансферу передових технологій і підвищення на їх основі технічного і технологічного рівня виробництва;

впровадженню на спільних підприємствах сучасних методів менеджменту і маркетингу, які для інших підприємств можуть бути взірцем;

налагодженню ділових зв’язків з іноземними партнерами і отриманню більш повної інформації про іноземні ринки;

кооперації спільних підприємств із зарубіжними партнерами.

17. Основними напрямками інтенсифікації інновацій як чинника інтернаціоналізації діяльності підприємства є наступні:

розвиток співпраці між наукою, бізнесом і владою на рівні регіонів;

створення інтегрованих фінансово-інноваційних структур;

створення галузево-територіальних об’єднань із завершеним циклом “наука – виробництво”, орієнтованих на потреби ринку;

підвищення рівня інноваційного менеджменту і маркетингу.

Конкретними формами розвитку вищезгаданих напрямків підтримки інноваційності (а отже, і конкурентоспроможності) вітчизняних підприємств є:

створення на відповідних засадах спеціальних (вільних) економічних зон - С(В)ЕЗ;

створення кластерів і технопарків;

розвиток системи бізнес-інкубаторів;

розвиток ринкової інфраструктури.

18. Процес економічної глобалізації необхідно розглядати не тільки як найвищу стадію інтернаціоналізації господарського життя, але й як якісно новий етап функціонування всесвітнього господарства, визначальними факторами розвитку якого є господарство транснаціональних корпорацій, фінансового капіталу і перерозподіл на цій основі економічних і політичних функцій між національними державами, ТНК і міжнародними організаціями, внаслідок чого наднаціональне стає головним і визначальним щодо національного.

Публікації автора:

Монографії:

  1. Коломієць І. Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства в процесі його інтернаціоналізації: Монографія / Інститут регіональних досліджень НАН України. - Львів, 2004.-247с. -15,44 д.а.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Коломієць І.Ф., Коломієць Т.В. Розвиток підприємства як шлях вирішення проблеми зайнятості //Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональні аспекти розвитку підприємства (Щорічник наук. пр.). Вип. VІІ /НАН України. Інститут регіональних досліджень. - Львів, 1998. - С.59-66 (особистий внесок – економічне обґрунтування принципів державної політики зайнятості населення в регіоні - 0,38 д.а.).

  2. Коломієць І.Ф. Особливості розвитку ринку консалтингових послуг в Україні // Регіональна економіка. -1999.- №3 . –С.43-49.- 0,44 д.а.

  3. Коломієць І.Ф. Особливості стратегічного управління інвестиційною діяльністю промислових підприємств в умовах кризи //Соціально-економічні дослідження в перехідний період (Щорічник наук. пр.). Вип. ХІ /НАН України. Інститут регіональних досліджень. - Львів, 2000. – С.198-205. – 0,47 д.а.

  4. Коломієць І. Форми зовнішньоекономічної діяльності підприємства // Проблеми раціонального використання соціально – економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції: Зб. наук. пр. - Серія: Трансформація, інтеграція та корпоратизація. – Вип.ІХ. - №1/ Волинська обласна організація Спілки економістів України. Інститут Європейської інтеграції. Луцький державний технічний університет. - Луцьк: Надстир’я, 2003.- С. 86-93. – 0,47 д.а.

  5. Коломієць І. Мотивація активізації зовнішньоекономічної діяльності // Экономические инновации. Вып. 17: Структурные и институциональные преобразования современной экономики. Сб. науч. раб. - Одесса: Институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2003.- С. 141-146. – 0,22 д.а.

  6. Коломієць І.Ф.Стратегія зовнішньоекономічної діяльності у системі управління підприємством // Економіка промисловості. –Донецьк, 2003.-№ 4(22).- С. 163-168. – 0,69 д.а.

  7. Важинський Ф.А., Коломієць І.Ф. Основні методи прогнозування соціально-економічного розвитку регіону // Науковий вісник: Зб. наук. – техн. пр.- Львів: Український державний лісотехнічний університет. – 2004.- Вип. 14.7.- С.166-170 ( особистий внесок – аналіз принципу черговості постановки задач та вибору методів при прогнозуванні соціально-економічного розвитку регіону - 0,17 д.а.).

  8. Коломієць І. Вдосконалення фінансового забезпечення інвестиційних процесів на промислових підприємствах //Экономические инновации. Вып. 18: Современные трансформации производственных, транспортных и коммуникационных систем. Сб. науч. раб. – Одесса: Институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2004.- С. 62-69. – 0,47 д.а.

  9. Коломієць І. Розвиток інфраструктури як фактор активізації інвестиційних процесів // Економіка промисловості. - Донецьк - 2005.- № 4 –С.92-98. - 0,88 д.а.

  10. Коломієць І.Ф. Коломієць Т.В. Методичні аспекти оцінки рівня інтернаціоналізації підприємства // Науковий вісник: Зб. наук. – техн. пр.- Львів: Український державний лісотехнічний університет. - 2005.- Вип. 15.3.- С.231-237 (особистий внесок – запропоновано систему показників інтернаціоналізації діяльності підприємства і розроблено методологічні підходи до її оцінки - 0,36 д.а.).

  11. Коломієць І. Інвестиції інноваційного спрямування як об’єктивна умова успішного розвитку підприємництва // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Програмування і прогнозування соціально-економічного розвитку регіону (Зб. наук. пр.). Вип.4( LIY) /НАН України. Інститут регіональних досліджень . -Львів, 2005.-С.332-340. – 0,57 д.а.

  12. Коломієць І.Ф.Інтернаціоналізація економіки - рушійна сила євроінтеграційних процесів // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональна політика в Україні: сучасні форми та методи реалізації (Зб. наук. пр.) Вип. 2 /НАН України. Інститут регіональних досліджень - Львів, 2005.- С.620-625. – 0,38 д.а.

  13. Андрійчук І.В., Важинський Ф.А., Коломієць І.Ф. Економіко-екологічні передумови заміни невідновних енергоресурсів деревною біомасою в Прикарпатському регіоні // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. пр . Вип. 2(45) - К., 2005.- С. 38- 41 (особистий внесок – доведено, що використання деревної маси як біомаси, що постійно поповнюється, може частково вирішити проблему енергозбереження на регіональному рівні - 0,09 д.а.).

  14. Коломієць І.Ф. Зміна організаційної структури підприємства в умовах інтернаціоналізації // Торгівля, комерція, підприємництво. Зб.наук. пр. Вип. Т. 7.- Львів: Львівська комерційна академія, 2005.- С 228-232. – 0,44 д.а.

  15. Соболь О.А. Коломієць І.Ф. Забезпечення суспільного визнання позитивного іміджу регіону // Регіональна економіка. -2006.- №1 (39). - С.77-83 (особистий внесок – обґрунтовано провідну роль міських адміністрацій у підтримці на високому рівні конкурентоспроможності території - 0,22 д.а.).

  16. Коломієць І.Ф. Кооперація і посередництво як ефективні форми інтеграції вітчизняних підприємств // Вісник Львівського аграрного державного університету: Економіка АПК. – 2006. - № 13.- С.100-106. – 0,38 д.а.

  17. Коломієць І.Ф. Стратегія інтернаціоналізації в умовах глобалізації //Науковий вісник: Зб. наук.-техн. пр.- Львів: Національний лісотехнічний університет України. - 2006, Вип. 16.2. -С.313-319. – 0,38 д.а.

  18. Коломієць І.Ф.Вільні і спеціальні економічні зони в системі прискорення інтернаціоналізації вітчизняних підприємств //Соціально – економічні дослідження в перехідний період. Євроінтегрований курс України: фінансовий вимір (Зб.наук. пр.): у 2-х ч./ НАН України, Інститут регіональних досліджень. - Львів, 2006.- Вип.3 (LIX). Ч.1.-С.190-196. – 0,41 д.а.

  19. Оксанич О.Е., Коломієць І.Ф. Інвестиції інноваційного спрямування як об’єктивна умова підвищення конкурентоспроможності підприємства //Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. - Хмельницький.- 2006.- №3.- С. 44-48 ( особистий внесок – обґрунтовано фактори, які сприяють інноваціям в малих і середніх підприємствах, а також фактори, які обмежують інноваційність малих підприємств - 0,75 д.а.).

  20. Коломієць І.Ф. Інтенсифікація інвестиційної діяльності підприємства як об’єктивна умова інтернаціоналізації //Экономические инновации. Вып. 24: Инвестиционные и инновационные факторы экономического развития. Сб. науч. раб.- Одесса: Институт проблем рынка и экономико—экологических исследований НАН Украины.- 2006.- С. 130- 136.- 0,44 д.а.

  1. Коломієць І.Ф. Конкурентоспроможність в системі факторів інтернаціоналізації діяльності підприємств //Науковий вісник: Зб.наук.-техн.пр. - Львів: Національний лісотехнічний університет України. – 2006.- Вип. 16.6.- С. 178-184. – 0,4 д.а.

  2. Коломієць І.Ф.Концептуальні засади цивілізаційного досвіду управління структурно-організаційними змінами на підприємстві у контексті інтернаціоналізації // Економіка: проблеми теорії та практики. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006.- Вип. 219.- С. 262-274 – 0,81д.а.

  3. Коломієць І.Ф., Коломієць. Т.В. Організаційні зміни на підприємстві в процесі його інтернаціоналізації //Торгівля і ринок України. Тем. зб. наук. пр.- Донецьк: ДІЕТ ім. Туган- Барановського.- 2006.- Вип. 21.- Т.3.- С.421-429 (особистий внесок – обґрунтовано, що в найбільш загальному розумінні цілі реструктуризації підприємства в процесі його інтернаціоналізації можна звести до забезпечення умов, які б гарантували виживання/адаптацію підприємства на міжнародних ринках, а в подальшій перспективі - його розвиток - 0,45 д.а.).

  4. Коломієць І.Ф. Структурна перебудова підприємства в умовах інтернаціоналізації // Вісник Львівської державної фінансової академії: Зб. наук. ст. Економічні науки. - 2006.- № 11.- С.119-126.- 0,62 д.а.

  5. Коломієць І.Ф. Цивілізаційний досвід управління структурно-організаційними змінами на підприємстві у контексті інтернаціоналізації //Вісник Львівської комерційної академії. Серія Економічна. Вип. Т. 22.- 2006.-С. 193-197. – 0,44 д.а.

  6. Коломієць І. Програмування підвищення інвестиційної привабливості регіону як фактор інтернаціоналізації підприємства //Соціально –економічні дослідження в перехідний період. Конкурентний потенціал і європейська інтеграція (регіональні аспекти) ( Зб. наук. пр.). Вип. 1 (57) /НАН України. Інститут регіональних досліджень. - Львів, 2006 С.141- 147. – 0,44 д.а.

Матеріали наукових конференцій

  1. Коломієць І.Ф. Особливості стратегічного управління інвестиційною діяльністю// Україна в ХХІ столітті: концепції та моделі економічного розвитку: Матеріали доповідей V Міжнародного конгресу українських економістів. Львів, 22-26 травня 2000р. В 2 ч. / НАН України. Інститут регіональних досліджень.- Львів.- 2000.- Ч.2.- С.323-325 .

  2. Коломієць І.Ф., Дребот Н.П. Оцінка ефективності системи управління реалізацією інвестиційної програми підприємства// Україна в ХХІ столітті: концепції та моделі економічного розвитку: Матеріали доповідей V Міжнародного конгресу українських економістів. Львів, 22-26 травня 2000р. В 2 ч. / НАН України. Інститут регіональних досліджень. - Львів, 2000.- Ч.2.- С.335-338.

  3. Igor Kolomijec, Nina Berezij Показники рівня інтернаціоналізації підприємства YII sympozjum instytutu economii I zarzadzania politechniki swietokrzyskiej. - Kielce, 2006. - № 34.- С.233 - 240

  4. Коломієць І.Ф. Вплив тенденцій виробництва і збуту на формування і реалізацію стратегій зовнішньоекономічної діяльності підприємств регіону // Стратегічний розвиток регіону – економічне зростання та інтеграція: Матеріали ХV Міжнародної науково-практичної конференції, 11-12 травня 2006 р. Ч.11.- Чернівці, 2006.-18-21с.

Статті в інших виданнях

  1. Коломієць І.Ф. Цінова політика: демократія чи диктатура? // Конкуренція, Вісник Антимонопольного комітету України. 2002.- №3.- С.50-53.