Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Семенов Андрій Григорович. Методи організації управління господарською діяльністю автомобільного підприємства (на прикладі СП "АвтоЗАЗ-ДЕУ"): Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Запорізька держ. інженерна академія. - Запоріжжя, 2002. - 180арк. - Бібліогр.: арк. 166-176.



Анотація до роботи:

Семенов А.Г. Методи організації управління господарською діяльністю автомобільного підприємства (на прикладі СП “АвтоЗАЗ-ДЕУ”). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація та управління підприємствами. – Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2003.

У дисертації досліджено питання вдосконалення методів організації управління й оцінки господарської діяльності спільного підприємства в умовах жорсткої конкуренції та нестабільності зовнішнього середовища. Визначено основні напрями і принципи організації виробничої, фінансової та маркетингової діяльності СП в умовах переходу до ринкової економіки. Обґрунтовано значення достовірності й точності висновків за результатами аналізу маркетингової, фінансової діяльності й запропоновано методи для їх регулювання. Виявлено тенденції розвитку автомобільного ринку в Україні і запропоновано засоби його захисту від конкуренції іноземних автовиробників. Дістали подальшого розвитку методи і засоби формування інтегральних і окремих показників оцінки ефективності створення і діяльності спільного підприємства. Запропоновано методологічний підхід до зміни стратегічної парадигми роботи СП на автомобільному ринку, що забезпечує прийняття ефективних управлінських рішень.

Головні результати роботи знайшли практичне застосування при викладанні курсу “Економіка підприємства” для студентів Запорізької державної інженерної академії та у практиці роботи підприємства.

Проведене дослідження дозволило зробити ряд нових теоретичних висновків і обґрунтувати практичні заходи з удосконалення управління господарською діяльністю автомобілебудівного підприємства в умовах жорсткої конкуренції та невизначеності зовнішнього середовища. Відповідно до загальної мети і конкретних задач основні результати полягають у такому:

1. В умовах розбудови національної економіки та інтеграції до міжнародного розподілу праці важливою є розробка методів подальшого вдосконалення організації управління спільним підприємством, що засновано на взаємодії традиційних та нових методів господарювання з метою підвищення ефективності управління господарською діяльністю.

2. У дисертації запропоновано використовувати системний підхід для аналізу функцій управління і вибору методів, які реалізують функціонування окремих елементів та системи в цілому. Такий підхід підтвердив ефективність поліпшення результатів виробничо-господарської діяльності. Його переваги ще й у тому, що апробація методів управління на першому етапі дала позитивні результати при використанні всієї сукупності методів гнучкості підходу й тісного зв’язку між ними.

3. На основі досліджень сучасних проблем функціонування спільного підприємства обґрунтовано визначення стратегії розвитку, удосконалено управління маркетинговою, фінансовою та виробничою діяльністю, запропоновано проведення комплексу заходів щодо реорганізації структури підприємства, передбачення майбутніх обсягів виробництва, оцінки ефективності діяльності спільного підприємства тощо.

4. Виробничо-господарська діяльність спільного підприємства з виробництва автомобілів включає три основних види: маркетинг, виробництво і фінанси. Ураховуючи, що в даний час найбільш проблематичним є збут продукції, маркетинг і його дослідження є особливо актуальними. Вони являють собою систематичне збирання, обробку й аналіз усіх аспектів процесу маркетингу: самого продукту, ринку цього продукту, каналів розповсюдження, методів і засобів збуту, мережі ціноутворення, заходи зі стимулювання збуту продукції.

5. Суттєвий вплив на збут продукції робить її конкурентоспроможною на ринку. Конкурентоспроможність визначається сукупністю властивостей даної продукції, які входять до складу її якості і важливі для споживача, визначають його витрати щодо купівлі, споживання й утилізації продукції. В дисертації запропоновано загальну схему оцінки конкурентоспроможності продукції та наведено методи її обчислення. Результати оцінки конкурентоспроможності використовуються для розробки висновків, а також для вибору засобів оптимального підвищення конкурентоспроможності та вирішення проблем збуту продукції.

6. Вельми важливим в умовах нестабільності зовнішнього середовища є вивчення й аналіз стану автомобільного ринку України, виявлення його тенденцій і закономірностей розвитку, розробка заходів із визначення нових ніш і сегментів. У дисертації наведено методику розрахунку ємності сегмента ринку і наведено поваріантні приклади його розрахунку. За останні роки виявлено тенденцію збільшення обсягів купівлі нових автомобілів замість тих, які були у вжитку, привезених із-за кордону, а також тенденція постійного зростання кількості автомобілів на 1000 чол. в Україні.

7. Наведено особливості оцінки фінансового стану спільного підприємства, яке має пільги з виплати податків і розподілу прибутку. Аналіз господарської діяльності СП свідчить, що збитки від нестабільної роботи підприємства склали значну величину (17348 тис. грн.). Прибуток, отриманий СП, у більшій частині було направлено у фонд розвитку підприємства (62,72%) і на створення СП (19,71%). Дані розрахункового балансу свідчать, що платіжні кошти перевищують строкові зобов’язання СП. Методичною особливістю фінансового стану СП є те, що навіть при неритмічній роботі компанії та наявності значних збитків воно має достатню фінансову стійкість і є платоспроможним підприємством.

8. Розробка політики поведінки на ринку включає: створення і розповсюдження позитивної інформації про товари і послуги, аналіз стану виробничого апарату; створення каналів розподілу товарів і організацію післяпродажного обслуговування споживачів, поліпшення якості й сервісного обслуговування автомобілів. Ефективність збутової політики визначається методом порівняння повних витрат на реалізацію продукції підприємством при виборі різних посередників, тобто сюди входять витрати на транспортування, складування (при відповідних умовах договору реалізації), зберігання, знижки посередникам, витрати на організацію виставок, проведення акцій.

9. Одним із методів підвищення ефективності роботи підприємства є залучення інвестицій і сучасних технологій із-за кордону. Але для їх залучення необхідні об’єктивні розрахунки економічних показників. Автором розроблено методику розрахунку показників економічної ефективності створення і діяльності спільного підприємства, яка містить визначення прибутку, середньої рентабельності, умов валютної окупності, інтегрального ефекту з економіки в цілому, госпрозрахункового інтегрального ефекту кожного учасника СП.

10. Криза економіки і нестабільність зовнішнього середовища негативно впливають на ефективність роботи всіх суб’єктів господарської діяльності. Однак спільне підприємство має досить реальні можливості не тільки зберігати, але й укріпляти свої позиції за рахунок розширення зовнішньоекономічної діяльності, створення своїх представництв у зарубіжних країнах, організації великовузлового складання автомобілів за кордоном.

Публікації автора:

1. Семенов Г.А., Семенов А.Г. Организация и планирование хозяйственной деятельности на предприятии. – Запорожье: ЗГИА, 2001. – 174 с.

Особистий внесок: проведено аналіз стану автомобільного ринку і господарської діяльності СП “АвтоЗАЗ-ДЕУ” і запропоновано методи підвищення ефективності роботи спільного підприємства.

2. Амоша А.И., Семенов А.Г. Организация сбытовой деятельности на предприятии // Економіка промисловості. - 1999. - № 4 (6). - С. 109-114.

Особистий внесок: визначено тенденції розвитку автомобільного ринку і запропоновано заходи з поліпшення збуту автомобілів.

3. Амоша А.І., Семенов А.Г. Особливості фінансової діяльності спільного підприємства // Економіка промисловості. - 2000. - № 3 (9). - С. 139-145.

Особистий внесок: виявлено особливості фінансового стану СП в умовах нестабільності і внесено пропозиції з його покращення.

4. Семенов А.Г. Тенденции развития украинского рынка легковых и грузовых автомобилей // Экономика промышленности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. - 2000. – С. 212-223.

5. Семенов А.Г. Економічна ефективність створення та діяльності спільного підприємства // Економіка: проблеми теорії і практики. – Дніпропетровськ: ДГУ. - 2000. - № 17. – С. 141-151.

6. Семенов А.Г. Методы проведения маркетинговых исследований на предприятии // Управление экономикой переходного периода. - Донецк: ИЭП НАН Украины. - 2000. - С. 196-210.

7. Семенов А.Г. Методы оценки конкурентоспособности продукции // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – Т.2. – С. 359-364.

8. Семенов А.Г. Состояние и тенденции развития украинского авто-
рынка // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 462-472.

9. Семенов Г.А., Семенов А.Г. Стратегия перехода к новым видам деятельности СП // Вестник ХГПУ "Технический прогресс и эффективность производства". - Харьков: ХГПУ. - 2000. - № 122, ч. 1. - С. 33-37.

Особистий внесок: запропоновано стратегію розвитку маркетингу без значної зміни обсягів виробництва.

10. Кучеба П.К., Семенов А.Г. Совершенствование методики распределения комплексных расходов // Экономико-управленческие аспекты повышения эффективности производства. - Донецк: ДонГАУ, ИЭП НАН Украины. - 2000. - С. 110-113.

Особистий внесок: запропоновано методи розподілу витрат у собівартості продукції.

11. Семенов А.Г., Ткаченко М.А. Прогнозы развития производства легковых автомобилей в Украине на ближайшую перспективу // Економіка: проблеми теорії і практики. – Дніпропетровськ: ДНУ. - 2001. - № 77. - С. 42-52.

Особистий внесок: виявлено прогнози розвитку автомобілебудування на перспективу.

12. Семенов А.Г. Особливості зовнішньоекономічної діяльності СП “АвтоЗАЗ-ДЕУ” // Міжнар. наук.-практ. конф. “Теорія і практика перебудови економіки”. – Черкаси: ЧІТІ. - 2000. – С. 80-82.

13. Семенов А.Г. Анализ сегмента рынка автомобилей класса А "Таврия" // Материалы Всеукраинской науч.-практ. конф. "Проблемы и перспективы развития предпринимательства в Украине". – Донецк: Ин-т рынка и социальной политики. - 2000. – С. 174-176.

14. Семенов Г.А., Семенов А.Г. Розвиток організації господарської діяльності автомобільного підприємства // Матеріали Другої всеукр. наук.-практ. конф. “Економіка України: реалії, перспективи розвитку ринкових відносин”. - Т. 20. - К.; Запоріжжя: ЗГТУ. - 2000. - С. 288-291.

Особистий внесок: розглянуто методи вдосконалення організації господарської діяльності СП.

15. Семенов Г.А., Семенов А.Г. Развитие стратегической парадигмы конкурентоспособности национального производства на международном
рынке // Вісник Терноп. акад. нар. госп-ва. - 2000. - № 15. - С. 14-19.

Особистий внесок: обґрунтовано необхідність зміни стратегічної парадигми роботи СП на міжнародному ринку, подано пропозиції з її розвитку.