Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Соціальна медицина


Журавель Віктор Володимирович. Моделювання діяльності міської амбулаторної стоматологічної служби на основі системи управління якістю ISO 9001 : дис... канд. мед. наук: 14.02.03 / Одеський держ. медичний ун-т. — К., 2006. — 224арк. — Бібліогр.: арк. 194-212.



Анотація до роботи:

Журавель В.В. Моделювання діяльності міської амбулаторної стоматологічної служби на основі системи управління якістю ISO 9001.
– Рукопис
.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.02.03 – соціальна медицина. – Національний медичний університет імені О.О. Богомольця МОЗ України. – Київ, 2007.

Дисертація присвячена обґрунтуванню напрямів реструктуризації міської амбулаторної стоматологічної служби на засадах системи управління якістю стандарту ISO 9001.

В комплексному медико-соціальному досліджені стану і діяльності стоматологічної служби проведено порівняльний аналіз наукових даних з офіційними показниками і критеріями. Виявлені вади її інфраструктури, невідповідності використання основних системних компонентів до вимог менеджменту і стандарту ISO 9001. Доведено напрями удосконалення за наведеними характеристиками. Проведено соціологічне анкетування лікарів і населення. Визначені поняття “якість” та “якість стоматологічної допомоги”.

Обґрунтовано модель реструктуризації стоматологічної служби з відокремленням від неї первинних структур і організацію їх діяльності на засадах сімейної медицини, ринкових технологій, стандарту ISO, механізмів децентралізації і реінжинірингу; опрацьований адаптований варіант схеми системи управління якістю, груп і показників діяльності.

В роботі розв’язано актуальну наукову задачу – встановлено, що діюча система стоматологічної допомоги міському населенню має організаційно-функціональні недоліки, для усунення яких необхідна реструктуризація міської амбулаторної стоматологічної допомоги населенню. Розроблено та науково обґрунтовано напрями реструктуризації міської амбулаторної стоматологічної служби, принципи і механізми удосконалення первинної стоматологічної допомоги міському населенню на засадах сімейної медицини, менеджменту, системи управління якістю за міжнародним та українським стандартами серії ISO 9001.

1. Основні теоретичні та прикладні результати дослідження свідчать про недостатню увагу управлінських структур і науковців щодо вдосконалення організаційних механізмів оптимізації діяльності стоматологічної служби з метою підвищення доступності і рівня стоматологічної допомоги/послуги, опрацювання і впровадження моделей реструктуризації чинної інфраструктури та приведення її у відповідність до умов ринку, підвищення кваліфікації посадових осіб, фахівців та системи контролю якості виробничих процесів.

2. Встановлено, що міська амбулаторна стоматологічна служба має організаційно-функціональні недоліки, зумовлені неефективним управлінням, розпорошенням і нераціональним використанням системних ресурсів при наданні стоматологічної допомоги/послуги, зниженням профілактичної діяльності стоматологічної служби, невикористанням сучасних систем управління якістю. Так, за період дослідження знизилися основні показники діяльності стоматологічних поліклінік: виконання фактичної потужності на 21,7%; числа відвідувань лікарів-стоматологів на 30,7% в розрахунку на одного мешканця; атестації лікарів-стоматологів на 30,6%; стоматологічної санації населення (38,6% стоматологічних поліклінік – від 2,65±0,2 до 8,5±0,3 при середньо-державному 16,9 та середньоміських 14,5±0,3); бюджетного фінансування (28,2% від потреби) і числа фізичних осіб лікарів-стоматологів (2,4% проти 10,0% в державі).

3. Доведено, що реструктуризація амбулаторної системи стоматологічної допомоги міському населенню повинна проводитися за напрямами чіткого обґрунтування: стоматолого-організаційних етапів та управлінських рівнів; відокремлення стоматологічних структур від поліклінік і організація їх діяльності на засадах сімейної медицини; застосування системи управління якістю за стандартом серії ISO; впровадження стоматологічних стандартів-протоколів, новітніх технологічних, клініко-діагностичних та фінансово-економічних аспектів із збереженням загальної лiнійно-функціональної схеми підпорядкованості її складових.

4. Виявлено, що респонденти позитивно відносяться до введення посади сімейного лікаря-стоматолога (лікарі – 58,6%; населення – 60,0%) та договірних відносин між лікарем – пацієнтом (лікарі – 84,4%; населення – 71,3%). Встановлено, що серед респондентів-лікарів стоматологів третина (31,5±2,7%) є прихильниками всебічної реформи існуючої системи стоматологічної допомоги населенню. Основними причинами необхідності реформ респонденти вважали: недоцільність штатної структури стоматологічної служби (31,1±2,7%); неадекватність амбулаторної (41,1±2,8%) та стаціонарної (36,1±2,8%) стоматологічної допомоги; неефективність управління (54,6±2,9%) внаслідок браку підготовки керівного та лікарського складу з наукових основ управління (52,0±2,9%). Більшість респондентів (41,0%) вказували на кілька причин.

5. Розроблено концептуальну модель реструктуризації та управління системою амбулаторної стоматологічної допомоги міському населенню за вимогами стандарту ISO 9001 та на засадах сімейної медицини і адаптованого варіанту схеми системи управління якістю на основі методології РDСА “Кола якості”, яке символізує “Цикл Шухарта – Демінга” чи правило Джурана та обґрунтовано їх науково-практичну доцільність.

6. Доведено, що запропоновані організаційно-управлінські моделі щодо організації діяльності і контролю якості діяльності структур первинної системи стоматологічної допомоги міському населенню за принципами сімейної медицини і стандарту серії ISO є перспективними (математично обґрунтовано) за функціональними принципами та структурою, системними ознаками та оперативністю, як такими, що формують максимальну самостійність посадових осіб та медичних працівників разом з підвищенням вимогливості та відповідальності за стоматологічне здоров’я пацієнта. Це дозволяє визнати їх найбільш адекватними організаційними моделями розвитку міської амбулаторної стоматологічної служби.

7. Перспективними напрямками подальших наукових досліджень стають: системи управління якістю медичної/стоматологічної допомоги населенню і приведення їх у відповідність до міжнародного та українського стандарту ISO серії 9000:2000; медико-правові аспекти, особливо при розробці форм та механізмів оплати праці медичних працівників з фактором присутності фінансового ризику; відпрацювання договірних взаємовідносин між суб’єктами системи (лікар-стоматолог – пацієнт – фінансова структура – органи влади).

Публікації автора:

У періодичних фахових виданнях, затверджених ВАК України:

1. Журавель В.В. Медико-організаційне забезпечення міського населення амбулаторною стоматологічною допомогою з позицій стандарту ISO // Вісник соціальної та організації – охорони здоров’я України. – 2005. – №1. – С. 54-59.

2. Журавель В.В. Система управління якістю первинною стоматологічною допомогою за міжнародним стандартом ІSО-9001 // Одеський медичний журнал. – 2005. – №4. – С. 4-8.

3. Журавель В.В. Можливі шляхи реструктуризації стоматологічної допомоги України // Одеський медичний журнал. – 2005. – №6. – С. 4-9.

4. Журавель В. Мокиенко С., Журавель В. Социальный работник в системе здравоохранения // Ліки України – 2001. – №5.– С. 14-15. (Дисертантом проведені збір і статистична обробка матеріалу).

В інших виданнях:

1. Бирюков В.С., Журавель В.В. Медико-технологические стандарты 3-го поколения: концептуально-методологический поход в свете требований международных стандартов качества ISO 9000 // Сучасний стан та перспективи розвитку соціальної медицини та організації охорони здоров’я: напрямки та шляхи реформування системи охорони здоров’я (до 80-тиріччя кафедри соціальної медицини, управління та економіки охорони здоров’я): Мат. міжнарод. наук.-практ. конф. 18-19 вересня м. Одеса, 2003 р. / За заг. ред. акад. В.М. Запорожана та проф. В.І. Журавля. – О.: ОДМУ, 2003. – С. 209-216. (Дисертантом проведений науковий аналіз та узагальнення результатів дослідження).

2. Журавель В.І., Фещенко І.І., Чорномаз В.Ц., Журавель В.В. Державне регулювання в системі охорони здоров’я // Вісник Української Академії державного управління при Президентові України. – 2001. – №4. – С. 372-375.

3. Журавель В.І., Журавель В.В., Чорномаз В.Ц. Фінансування та оплата праці у системі медичної допомоги – як механізм стабілізації діяльності галузі // Всеукраїнська науково-практична конференція “Фінансово-економічні засади реформування охорони здоров’я в Україні: нові законодавчі ініціативи”. – Київ, 2004. – С. 133-136.

4. Журавель В.И., Журавель В.В., Черномаз В.Ц. Метод системного подхода в экспертизе качества медицинской помощи // Сучасний стан та перспективи розвитку соціальної медицини та організації охорони здоров’я: напрямки та шляхи реформування системи охорони здоров’я (до 80-тиріччя кафедри соціальної медицини, управління та економіки охорони здоров’я): Мат. міжнарод. наук.-практ. конф. 18-19 вересня м. Одеса, 2003 р. / За заг. ред. акад. В.М. Запорожана та проф. В.І. Журавля. – О.: ОДМУ, 2003. – С. 197-200.

5. Журавель В.В., Василенко Н.О. Правовий захист населення при отриманні медичної допомоги / Міжнародна науково-практична конференція молодих вчених “Вчені майбутнього”: Тези доповідей. 17-19 жовтня 2002 р. – Одеса: Одес. держ. мед. ун-т, 2002. – С. 3.

6. Журавель В.И., Бирюков В.С., Журавель В.В. Направления и условия реформирования украинского здравоохранения / Актуальні питання реформування системи охорони здоров’я на сучасному етапі соціально-економічного розвитку суспільства //Збірник наук. праць. – Харків, ХМАПО, 2002. – С. 12-13.

7. Журавель В.І., Чорномаз В.Ц., Журавель В.В. Финансово-экономические механизмы улучшения качества медицинской помощи // Економічні аспекти в управлінні охорони здоров’я: Мат. наук. практ. конф. з міжнарод. участю. – Харків, ХМАПО, 2004. – С. 40-41.