Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Синицька Олена Іванівна. Мотиваційні механізми управління персоналом підприємств сфери послуг : Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Академія муніципального управління. — К., 2005. — 240арк. — Бібліогр.: арк. 182-193.



Анотація до роботи:

Синицька О.І. Мотиваційні механізми управління персоналом підприємств сфери послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Хмельницький національний університет, Хмельницький, 2005.

Дисертацію присвячено теоретико-методологічним та практичним питанням формування мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств сфери послуг. Досліджено сутність цих механізмів, розроблено їх класифікацію за видами й типами з обґрунтуванням методологічних основ, умов та чинників їх формування. Проаналізовано дієвість економічних та соціальних важелів мотиваційних механізмів на підприємствах сфери послуг. Запропоновано й апробовано в процесі аналізу нові методи оцінювання ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом, які дозволяють здійснювати діагностику стану мотивації персоналу з урахуванням результатів діяльності підприємств.

Визначені стратегічні напрями підвищення ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом, вдосконалення їх структури та важелів на підприємствах сфери послуг в умовах конкурентного середовища.

В дисертації здійснено теоретичне узагальнення і нове розв’язання важливого науково-прикладного завдання щодо обґрунтування методологічних і методичних засад формування мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств сфери послуг та практичних рекомендацій щодо оцінки їх ефективності й вдосконалення в складних для України умовах ринкової трансформації економіки. Проведене дослідження дозволяє зробити такі висновки:

  1. Головною складовою системи управління підприємством в ринкових умовах є мотивація персоналу, яка вирішальною мірою здатна впливати на результати діяльності, конкурентоспроможність підприємства, його інноваційну активність. Недооцінка ролі й вагомості мотивації персоналу в умовах ринкового господарювання наражає на небезпеку втрати конкурентних переваг підприємства.

  2. Сутність мотиваційного механізму управління персоналом у сфері послуг доцільно розуміти як багатокомпонентну систему економічних, соціальних, психологічних, організаційних, адміністративних заходів та методів впливу на задоволення актуальних потреб персоналу в інтересах досягнення індивідуальних і колективних цілей працівників та організації, зростання конкурентоспроможності послуг, які надаються споживачам.

  3. Методологічні засади формування мотиваційних механізмів управління персоналом на тлі формування конкурентного середовища в Україні повинні передбачати як тісний взаємозв’язок потреб, мотивів і стимулів діяльності, так і можливості їх керованої трансформації з позицій концепції людського розвитку. Економічні успіхи підприємств в умовах ринкових перетворень стають все більшою мірою залежними від кваліфікованої оцінки стану й динаміки потреб і мотивів діяльності персоналу, побудови адекватних мотиваційних механізмів та регулювання їх ефективності.

  4. У практиці управління підприємством можуть співіснувати різноманітні мотиваційні механізми, які класифіковано за системою критеріальних ознак за видами і типами. На різних етапах ринкової трансформації економіки ці механізми неодмінно матимуть свою специфіку, що залежить, по-перше, від стратегічних орієнтирів розвитку підприємства і персоналу, по-друге, від рівня розвиненості потреб та можливостей їх задоволення на мікро-, мезо-, макроекономічному рівнях, по-третє, від відносин власності та рівня організаційної культури.

  5. Формування та функціонування мотиваційного механізму управління персоналом підприємства доцільно розглядати як функцію від трьох складових – результатів моніторингу зовнішнього попиту на послуги підприємства, стратегії розвитку підприємства та стратегії розвитку персоналу. Це передбачає чітке визначення передумов, стадій та етапів створення мотиваційного механізму, змістовне та предметне наповнення його підсистем. Основними етапами формування мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств визначено: створення умов для його ефективного функціонування; контроль його дієвості та якості функціонування; оцінку та регулювання ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств. Дієвість мотиваційних механізмів залежить від врахування особливостей суб’єктів мотиваційного впливу та мікро-, мезо-, макроекономічних, інституціональних чинників.

  6. Результати комплексної оцінки ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств у сфері торговельних та побутових послуг України довели: по-перше, тісний зв’язок між існуючими недоліками роботи підприємств сфери послуг і низькою ефективністю мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств, обумовленої прорахунками в соціально-економічній політиці на усіх рівнях управління; по-друге, деформації в оплаті праці і доходах працівників сфери послуг; по-третє, відсутність комплексного підходу до розв’язання проблем мотивації, обмеженість методів мотиваційного впливу та їх неадаптованість до конкурентних умов; по-четверте, невикористання потенціалу соціального партнерства для підвищення мотивації персоналу в інтересах зростання конкурентоспроможності послуг. Вкрай низька оплата праці та соціальна незахищеність персоналу підприємств, які надають торговельні та побутові послуги, має розглядатися як головний чинник руйнації зацікавленості працівників у поліпшенні якості обслуговування споживачів та зростанні своєї професійної компетентності.

  1. Застосування запропонованої методики комплексної оцінки ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств на прикладі підприємств Вінницької області засвідчило її адаптованість до сучасних умов господарювання та доцільність запровадження у сфері послуг та інших галузях завдяки можливостям визначення та оптимізації дієвих мотиваційних важелів з урахуванням результатів діяльності підприємств в конкурентних умовах. На основі такої оцінки підприємство має обґрунтовано пропонувати персоналу певний комплекс стимулів, активно впливаючи на потреби, та за допомогою різноманітних економічних, соціальних та інших важелів коригувати трудову поведінку персоналу у необхідному напрямі.

  2. Вдосконалення організаційно-економічної структури та важелів мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств повинно базуватися на концепції, яка передбачає дотримання методологічних принципів прямого і зворотного зв’язку, адаптації та розвитку, динамізму та гнучкості, соціальної безпеки персоналу, підтримки чесної конкуренції, балансу матеріальних та нематеріальних стимулів.

  3. Основними стратегічними напрямами ефективізації мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств визначено: вдосконалення структури існуючих матеріальних і нематеріальних стимулів, реформування оплати праці; забезпечення соціальної безпеки працівників на основі інвестицій в їхній розвиток; залучення потенціалу соціального партнерства, вдосконалення колективно-договірного регулювання праці та її оплати; запровадження оцінювання ефективності мотиваційних механізмів управління персоналом підприємств.

Публікації автора:

Монографії

  1. Синицька О.І. Мотиваційні механізми управління персоналом: структура, важелі, напрями ефективізації. – Вінниця: Вид-во “Розвиток”, 2005. – 135 с.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Синицька О.І., Чорна Л.О., Сіренко С.О. Мотиваційні елементи створення соціальних виробничих груп в Європі та Україні: спільні та відмінні риси // Проблеми економічної інтеграції України в Європейський союз: європейські студії. Спеціальний випуск Вісника Тернопільської Академії народного господарства. – 2000. – № 15, Ч. 4. – С. 63-68.

Особистий внесок: вдосконалення методики діагностики трудових мотивів персоналу.

  1. Синицька О.І. Вплив соціально-економічних умов на співвідношення матеріального, нематеріального і статусного механізму мотивації на конкурентному ринку // Економіка і підприємництво: стан та перспективи. Зб. наук. праць. – К.: КНТЕУ, 2001. – С.139-146.

  2. Синицька О.І. Системи мотивації і стимулювання праці на підприємстві //. Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету. – 2001. – Вип ІІ. – С. 118-122.

  3. Синицька О.І. Ефективність мотиваційних систем на підприємстві // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету. Економічні науки. – 2002. – Вип. 1, Ч. 1. – С. 364-369.

  4. Синицька О.І. Аналіз факторів, що визначають матеріальні і нематеріальні мотивації // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Экономика и социллогия труда, менеджмент персонала. Сб. науч. тр. – Донецьк: ІЕП НАН України, 2003. – Т. 4, Ч. 1. – С. 315-322.

  5. Синицька О.І. Підходи до формування трудового колективу та корпоративної культури // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету. Економічні науки. – 2003. – Вип. 1. – С. 359-362.

  6. Синицька О.І. Організаційна культура як основа конкурентоспроможності торговельного підприємства // Регіональні перспективи. – 2004. – № 3-5 (40-42). – С. 270-274.

  7. Синицька О.І. Етапи діагностики мотивації праці торговельних підприємств // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету. Економічні науки. – 2004. – Вип. І, Ч. 2. – С. 48-54.

  8. Синицька О.І. Формування конкурентної організаційної культури торговельного підприємства // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Зб. наук. пр. – 2004. – Вип. Х. – № 3-4. – С. 120-127.

  9. Синицька О.І. Мотиваційні механізми як складові елементи системи управління підприємством // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2005. – Т. 2. – С. 244-248.

  10. Синицька О.І. Конкурентоспроможність як головна стратегія розвитку сфери послуг // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету. Економічні науки. – 2005. – Вип. ІІІ. – С. 455-458.

  11. Синицька О.І. Визначення напрямів підвищення мотивації праці на підприємствах сфери послуг в конкурентному середовищі // Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. – 2005. – Вип. 18, Ч. 2. – С. 282-285.

Статті в інших наукових виданнях

  1. Синицька О.І., Окоркова І.В. Моделювання конкурентоспроможного підприємства // Економічна теорія: сучасна парадигма та її еволюція на порозі ХХІ століття. Матер. міжнарод. наук.-практ. конферен. – К.: КНТЕУ, 2000. – Ч. 3. – С. 50-51.

Особистий внесок: визначення ролі мотиваційних механізмів у зростанні конкурентоспроможності підприємства.

  1. Синицкая Е.И., Окоркова И.В. Черная Л.А. Особенности управленческих стратегий в условиях нестабильной экономики Украины // Проблемы менеджмента и маркетинга на рубеже третьего тысячелетия. Тезисы докладов Международной науч.-практич. конференц. – Минск: Белорусский гос. эконом. ун-т, 1999. – С. 139-140. Особистий внесок: визначення специфіки управління персоналом в умовах ринкових перетворень в Україні.

  2. Синицька О.І. Мотиви і потреби: взаємообумовленість і взаємозв’язок // Україна на порозі ХХІ ст.: економіка, державність: Зб. наук. пр. по матер. міжнар. наук.-практ. конф. – Вінниця, 2000. – Т. 2. – С. 86-89.

  3. Синицька О.І. Стратегія створення ефективних мотиваційних систем на підприємстві // Вісник Дніпропетровського державного фінансово-економічного інституту. Економічні науки. – Дніпропетровськ, 2000. – Т. 1. – С. 336-338.

  4. Синицкая Е.И. Исследование методов нематериального мотивационного механизма // Россия на пороге ХХІ века: стратегические интересы и актуальные проблемы России на Европейском Севере. Матер. междунар. науч.-практ. конферен. г. Архангельск, 18-20 мая 2000 г. – Архангельск: Международный “Институт управления”, 2001. – С. 231-235.

  5. Синицька О.І. Актуальність створення мотиваційних механізмів на сучасному розвитку ринкової економіки // Регіональні проблеми та перспективи розвитку сфери товарного обігу: теорія і практика: Зб. наук. праць по матер. всеукраїнськ. наук-прак. конферен. – Вінниця: Планер, 2003. – С. 188-195.