Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Дідовик Микола Володимирович. Наступність фізико-математичної підготовки в ліцеях і вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. — Вінниця, 2007. — 250арк. — Бібліогр.: арк. 175-192.



Анотація до роботи:

Дідовик М.В. Наступність фізико-математичної підготовки в ліцеях і вищих навчальних закладах ІІІ–ІV рівнів акредитації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. –Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2007.

Дисертаційне дослідження присвячене проблемі реалізації наступності фізико-математичної підготовки в умовах ступеневої системи освіти. У дисертації обґрунтовано такі дидактико-методичні аспекти, як створення педагогічних умов реалізації наступності фізико-математичної підготовки у цілях, змісті, формах, методах, прийомах і засобах навчання; вимоги і підходи до наукової і професійної спрямованості узгодженого викладання фізики і математики; підвищення професійно-педагогічної спрямованості фізико-математичної підготовки у системі загальноосвітніх і вищих навчальних закладів (ВНЗ); формування навчальної та професійно спрямованої мотивації та методика реалізації наступності в освітній системі “ліцей-ВНЗ”.

Доведено, що впровадження розробленої методики реалізації наступності фізико-математичної підготовки в ступеневій системі освіти “ліцей-ВНЗ” сприяє підвищенню рівня та професійного спрямування фізико-математичної підготовки учнів ліцею і студентів ВНЗ.

  1. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної й методичної літератури узагальнено зміст поняття наступності, встановлено, що проблема наступності є важливим й актуальним напрямом у теорії та практиці ступеневої системи професійної освіти і може виступати фактором, який має великі потенційні можливості для забезпечення цілісності й неперервності навчального процесу в умовах освітньої системи “ліцей–ВНЗ”, здатний сприяти підвищенню якості та професійної спрямованості фізико-математичної підготовки.

Однак, в даний час проблема наступності фізико-математичної підготовки в освітніх системах “школа–ВНЗ”, “ліцей–ВНЗ” не знайшла належного теоретико-методологічного та експериментального обґрунтування, та відображення в підручниках і методичних посібниках, що негативно відбивається на результатах навчання.

2. На основі аналізу літературних джерел і вивчення стану реалізації наступності в масовій педагогічній практиці окреслено низку проблем, що потребують наукового обґрунтування та практичного вирішення, зокрема, визначення педагогічних умов реалізації наступності, які враховують дидактичні, психологічні та організаційні фактори і відображають наступність навчального процесу в концептуальному, змістовому і процесуальному аспектах. За таких умов наступність фізико-математичної підготовки в ліцеях і ВНЗ ІІІ – ІV рівнів акредитації, в контексті нашого дослідження, ми розглядаємо як загальнодидактичний принцип, що відображає закономірності варіативності й узгодженості взаємозв’язаних структурних і функціональних компонентів процесу фізико-математичної підготовки та діяльності його учасників на всіх ступенях та етапах і спрямований на подолання суперечностей лінійно-дискретного характеру ступеневої системи освіти “ліцей–ВНЗ”.

3. Розроблено й теоретично обґрунтовано модель реалізації наступності фізико-математичної підготовки в ступеневій освітній системі “ліцей–ВНЗ”, яка є відкритою цілісною динамічною системою, що відображає наступнісні взаємозв’язки між структурними і функціональними компонентами.

Модель дозволяє забезпечити узгодженість між послідовними ступенями і етапами навчального процесу в освітній системі “ліцей–ВНЗ” (вертикальний аспект наступності) та взаємодію і координацію дій учасників навчального процесу (горизонтальний аспект наступності) на кожному етапі і ступені навчання.

4. Визначено, сформульовано та теоретично обґрунтовано педагогічні умови реалізації наступності фізико-математичної підготовки в освітній системі “ліцей–ВНЗ”:

узгодженість змісту навчального матеріалу з фізики і математики на різних ступенях навчання;

раціональний вибір та узгодженість форм, методів, дидактичних прийомів і засобів фізико-математичної підготовки в освітній системі “ліцей-ВНЗ”;

координація педагогічної діяльності учителів і викладачів фізико-математичних дисциплін у системі “ліцей–ВНЗ”;

формування мотивації навчальної та професійно спрямованої діяльності учнів та студентів на всіх етапах навчання в системі “ліцей–ВНЗ”.

5. Запропоновано методику реалізації наступності фізико-математичної підготовки в освітній системі “ліцей–ВНЗ”, яка полягає у використанні форм, методів та прийомів навчання в ліцеї, максимально узгоджених з вузівськими, поєднанні традиційних форм і методів навчання з інноваційними, застосування у ліцеї елементів вузівських методів контролю та оцінювання знань, умінь і навичок (заліки, письмовий експрес-контроль, тестування тощо), у широкому впровадженні засобів та методів самостійної роботи в ліцеї та ВНЗ, формування мотивів навчальної та професійної діяльності учнів ліцею та студентів ВНЗ.

6. Експериментально підтверджено ефективність розробленої методики реалізації наступності фізико-математичної підготовки в ліцеях і вищих навчальних закладах III – IV рівнів акредитації. Аналіз результатів констатуючого і формуючого експериментів засвідчив істотне підвищення рівня сформованості фізико-математичних знань ліцеїстів, що є необхідною умовою їхньої швидкої адаптації до подальшого успішного навчання у ВНЗ. Результати моніторингу успішності студентів, які навчались у ВНЗ упродовж шести років, свідчать про значно вищий рівень фізико-математичних знань студентів, які навчалися в ліцеї, порівняно зі студентами, які закінчили звичайні ЗСШ.

7. Експериментальна перевірка ефективності розробленої методики реалізації наступності фізико-математичної підготовки в ліцеях і ВНЗ, впровадження методики в інших навчальних системах показала дієвість і результативність усієї сукупності концептуальних положень пропонованої методики і технології її реалізації щодо забезпечення якісної, цілісної фізико-математичної підготовки високого рівня та сформованості навчальної та професійно спрямованої мотиваційної сфери учнів ліцею і студентів ВНЗ.

Узагальнені результати проведених досліджень переконують у ефективності запропонованої методики реалізації наступності, підтверджують правильність висунутої гіпотези, засвідчують, що завдання, поставлені в дисертаційній роботі, повністю виконано, мети дослідження досягнуто, а наукові результати і висновки мають важливе значення для теорії і практичної діяльності вчителів і викладачів, які здійснюють фізико-математичну підготовку в ліцеях і вищих навчальних закладах III – IV рівнів акредитації.

Результати даного дослідження, звісно, не вичерпують усіх можливостей запропонованої моделі і методики реалізації наступності фізико-математичної підготовки. Внесення певних коректив у педагогічні умови і методику реалізації наступності, на нашу думку, дозволить успішно використовувати запропоновану методику в інших освітніх системах.

У проведеному дослідженні окреслено можливі шляхи розв’язання проблеми наступності фізико-математичної підготовки в ліцеях і ВНЗ. Подальші дослідження автор вбачає у розширенні теоретичних і експериментальних досліджень наступності фізико-математичної підготовки фахівців у педагогічних ВНЗ: теоретико-методологічне і методичне обґрунтування та створення наскрізних навчальних програм, дидактичних засобів (посібники, задачники, підручники); дослідження психолого-педагогічних умов реалізації наступності у підготовці фахівців різного профілю; теоретичне обґрунтування дидактичних та психологічних аспектів наступності у дистанційних формах навчання.

Публікації автора:

Статті у фахових наукових виданнях:

1. Дідовик М.В. Наступність змісту сучасних навчальних програм з фізики та математики на різних ступенях навчання //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. праць. Випуск 7. – Київ-Вінниця: ТОВ “Планер”, 2005. – С.268-273.

2. Дідовик М.В. Педагогічні умови реалізації наступності фізико-математичної підготовки в профільних ліцеях і вищих навчальних закладах. //Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Випуск 30. Серія: Педагогічні науки: Збірник наукових праць. – Чернігів: ЧДПУ, 2005. – № 30. – С.79-84.

3. Дідовик М.В. Наступність методів і дидактичних прийомів навчання в ліцеях і ВНЗ ІІІ—ІV рівнів акредитації //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. праць. Випуск 8. – Київ–Вінниця: ТОВ “Планер”, 2005. – С.273-279.

4. Дідовик М.В. Наступність як фактор формування мотивів навчальної і професійної діяльності //Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського державного університету. Вип.11. Серія педагогічна. Дидактика фізики в контексті орієнтирів Болонського процесу. Наукове видання. Інформаційно-видавничий відділ КПДУ. – м.Кам’янець-Подільський, 2005. – С.129-132.

5. Дідовик М.В., Коношевський О.Л. Наступність нових інформаційних технологій в самостійній роботі з фізико-математичних дисциплін в системі “ліцей–ВНЗ” //Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. М. Гоголя Вип.4. Серія: Педагогічні науки: Зб.наук.праць. – Ніжин: НДПУ, 2006. –С.61-67.

6. Ковтонюк М.М., Скавронська М.В., Дідовик М.В. Формування мотивації навчальної діяльності студентів-першокурсників //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб.наук.праць. Випуск 11. – Київ–Вінниця: ТОВ “Планер”, 2006. – С.281-288.

Методичні матеріали:

7. Заболотний В.Ф, Сільвейстр А.М., Рибак С.М., Дідовик М.В. Методичні рекомендації до педагогічної практики з фізики для студентів ІV та V курсів спеціальностей “Фізика та основи інформатики”, “Математика та фізика.” – Вінниця, 2005. – 143 с.

8. Дідовик М.В., Войтович О.О Лабораторні роботи фізичного практикуму. Частина І (методичні поради). – Вінниця, 2006. – 44с.

9. Дідовик М.В., Войтович О.О Лабораторні роботи фізичного практикуму. Частина ІІ (методичні поради). – Вінниця, 2006. – 48с.

Інші матеріали:

10. Дідовик М.В. Можливості підвищення ефективності уроків розв’язування задач з фізики //Проблеми методики викладання фізики на сучасному етапі. Зб.статей. – Кіровоград: РВЦ, КДПУ, 2000. – С.77-79.

11. Дідовик М.В. До питання про гуманітарний потенціал фізики //Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді: Зб. наукових праць. – Вип.9. – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2003. – С.37-38.

12. Дідовик М.В. Задачник–практикум з фізики для учнів та учителів ліцеїв, гімназій та шкіл з поглибленим вивченням фізики. – Вінниця, ВДПУ, 2005. – 280с.

13. Дідовик М.В., Сільвейстр А.М., Рибак С.М. Програма з курсу “Методика навчання фізики” для студентів 4-го курсу спеціальності “Фізика та основи інформатики”. – Вінниця, ВДПУ, 2006. – 24с.

14. Заболотний В.Ф., Дідовик М.В., Рибак С.М., Сільвейстр А.М. Програма та методичні вказівки з курсу “Основи педагогічної майстерності”. – Вінниця, ВДПУ, 2006. – 56с.

Анотації