Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


287. Жамойда Олексій Анатолійович. Організація бюджетування промислових підприємств в Україні: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Жамойда О.А. Організація бюджетування промислових підприємств в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Донецький державний університет економікі і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2004.

В дисертаційній роботі викладено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми організації бюджетування промислових підприємств в Україні. Розроблено концепцію системи організації бюджетування промислових підприємств України у вигляді інформаційних потоків системи бюджетування, що дозволяє цілістно представити процес бюджетування підприємства, виділити рівні прийняття управлінських рішень, мінімізувати трансакційні витрати та реорганізувати систему управління підприємством в цілому. Розглянутий на практичному прикладі процес адаптації уніфікованих форматів операційних бюджетів підприємства до особливостей його господарської діяльності. Представлена уніфікована модель інформаційного наповнення прогнозного балансу підприємства на основі показників бюджетів підприємства. Розроблена комплексна універсальна багатогалузева, інтегрована в рамках єдиної облікової системи підприємства модель організації системи бюджетування.

У дисертаційній роботі викладено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми організації бюджетування промислових підприємств в Україні. Система організації бюджетування промислового підприємства повинна бути заснована на цілісній концепції організації бюджетування і доповнена дієздатними інструментами бюджетування.

1. Метою організації бюджетування є зростання економічної ефективності й зміцнення фінансової стійкості підприємства, що досягається за допомогою координації діяльності всіх його структурних підрозділів, направленої на досягнення кількісно й якісно визначеного кінцевого результату діяльності.

2. Прогнозованими результатами системи організації бюджетування на промисловому підприємстві, про що свідчить дослідження, є: становлення системи регулярного фінансового планування й контролю; можливість складання зведеного бюджету підприємства на різні часові інтервали (місяць, квартал, півріччя, рік та ін.); підвищення рівня керованості підприємством; зростання кваліфікації персоналу підприємства внаслідок вивчення методик фінансового планування та наділення додатковими повноваженнями за складання того чи іншого бюджету; покращення показників фінансово-господарської діяльності підприємства в цілому тощо.

3. Система організації бюджетування взаємопов’язана з системами оперативного, фінансового, управлінського обліків, що складає єдину облікову систему підприємства. Методом управлінського обліку з метою ефективності системи організації бюджетування є метод обліку по центрах фінансової відповідальності, застосування якого є найбільш доцільним.

4. Розроблено інструментарні засоби системи організації бюджетування промислових підприємств: бюджет доходів і витрат, бюджет руху грошових коштів, операційні та спеціальні бюджети.

5. Розроблено бюджет балансового аркуша (ББА) підприємства і таблиця його інформаційного забезпечення. Визначальними критеріями доцільності впровадження ББА є: рівень автоматизації системи бюджетування, контроль збалансованості бюджетної системи, необхідність комплексної оцінки перспективного фінансового стану підприємства. Інтеграція, що виражається за допомогою адаптивності розглянутих бюджетних форм до вимог стандартів бухгалтерського обліку й умовам господарської діяльності підприємства є доцільною.

6. В якості основних принципів ефективного функціонування системи операційних бюджетів підприємства доцільно використовувати принцип адаптивності і принцип повного висвітлення. Адаптація уніфікованих форм операційних бюджетів системи організації бюджетування до умов господарської діяльності підприємства-реципієнта повинна відбуватися за типовими етапами, що дозволяє використовувати бюджетний інструментарій в умовах підприємств різних галузей національної економіки.

7. Бюджет руху грошових коштів підприємства дозволяє оцінювати короткострокову й довгострокову платоспроможність підприємства, виробити східчасту модель прийняття управлінських рішень на підставі бюджетної інформації, визначити взаємозв’язок в управлінні грошовими потоками підприємства й формуванням фінансового результату діяльності.

8. Механізм адаптації зведених форм бюджетів до умов діяльності підприємств, що реалізують маштабні інвестиційні проекти, повинен містити розрахунок окупністі проекту, баланс інвестиційних ресурсів в довгостроковому періоді, визначення економічного ефекту від реалізації проекту.

9. Доцільним є впровадження єдиної облікової політики на підприємстві з урахуванням вимог, що висовуються системою організації бюджетування. Практика впроваджень свідчить, що в разі відсутністі єдиних правил обліку й відображення операцій неможливо отримання консолідованих бюджетних даних, що автоматично призводе організацію системи бюджетування в розряд некерованих процесів.

10. Доцільним є практичне застосування аутсорсингу з метою спрощення організаційно-штатної структури підприємства й визначення його цільової функції. Коефіцієнтний аналіз фінансово-господарської діяльності підприємства необхідно вдосконалити в частині адаптивності його методики до діяльності кожного окремого промислового підприємства (підприємства-реципієнта) і максимального використання бюджетних показників з метою аналізу.

11. Експертна оцінка інформаційних систем для потреб автоматизації бюджетування свідчить, що зі зростанням маштабів діяльності підприємства недоцільним й економічно невиправданим є вибір локального програмного продукту виключно для потреб системи організації бюджетування, тобто без врахування інших вимог з комплексного управління підприємством.

12. Підхід по виявленню потреб підприємства в додаткових і спеціальних бюджетах на ВАТ "Донбаскабель" відображає необхідність аналізу ступеня ситуативності окремих господарських процесів у діяльності підприємства.

13. Запропоновано методику реінжинірінгу організаційної структури підприємства на ВАТ “Донбаскабель”, що припускає визначення центрів фінансової відповідальності й визначення їх повноважень в рамках системи організації бюджетування. Невідємність даного етапу реінжинірінгу з метою ефективного функціонування пропонованої бюджетної моделі доведена практично.

14. Удосконалено методику визначення економічного ефекту від впровадження бюджетування, що предбачається вимірювати за допомогою аналізу динаміки сукупності кількісних і якісних показників, аналізу результативності й ефективності діяльності кожного з структурних підрозділів і підприємства в цілому, ступенем свободи й ефективністю керування підприємством.

Економічний ефект системи організації бюджетування, що виражається через оптимізацію результату господарської діяльності ВАТ “Донбаскабель” (за даними матриці фінансових стратегій) за друге півріччя 2003 року дорівнює 457 тис. грн., від’ємне сальдо результату фінансової діяльності скоротилося на 327 тис. грн., від’ємне сальдо результату фінансово-господарської діяльності підприємства скоротилося майже на 131 тис.грн.

Практична апробація запропонованої в дисертації системи бюджетування промислових підприємств підтвердила доцільність її використання.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях

1. Жамойда А.А. Актуальность бюджетирования – от общегосударственного до бюджетирования предприятий//Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. - Випуск 127. – С. 197- 204.

2. Жамойда А.А. Трансформация системы оперативного учета на промышленных предприятиях//Наукові праці Донецького державного технічного університету. Серія: економічна. Донецьк: ДонНТУ, 2002. – Випуск 46. – С. 118 - 124.

3. Жамойда А.А. Внедрение управленческого учета на промышленных предприятиях и его взаимосвязь с системой бюджетирования//Металлургическая и горнорудная промышленность. – 2002. - №5.- С. 95 - 98.

4. Жамойда А.А. Инструменты организации бюджетирования промышленных предприятий в Украине //Вісник Донецького університету. Серія В. Економіка і право. - Донецьк: ДонНУ– 2003. - №1. –С. 159-170.

5. Жамойда А.А. Концепция системы организации бюджетирования промышленных предприятий Украины // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: Сб. науч. тр.НАН Украины. - Донецк: ИЭП. - 2002. - Т.2. – С. 286-297.

6. Билязе Л.П., Жамойда А.А. Совершенствование учета налога на прибыль//Наукові праці ДонДТУ. Серія: економічна. - Донецьк: ДонДТУ. 2000. – Випуск 22.- С. 191-198.

(Особистий внесок: розглянуто проблему відстроченого оподаткування, проаналізовано методи розрахунку тимчасової і часової різниць оподаткування, досвід їх використання на практичному рівні в країнах з ринковою економікою, досвід реформування системи оподаткування в США. Підкреслено вагомість вирішення проблеми відстрочених податкових активів та їх відображення в балансі вітчизняного підприємства. – 0,25 д.а.).

7. Аптекарь С.С., Жамойда А.А. Влияние бюджетирования на организационную структуру предприятия и его инвестиционную привлекательность//Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ, 2003. – С. 347 – 352.

(Особистий внесок: акцентовано увагу на вплив організаційного фактору на діяльність та економічну ефективність інвестиційних проєктів, обгрунтовано необхідність трансформації організаційної структури підприємства для потреб бюджетування. Запропоновано перегляд окремих положень теорії організацій з позицій бюджетного управління підприємством, описано регламент організаційної структури, що найбільш відповідає задачам бюджетування. – 0,3 д.а.).

за матеріалами конференцій

8. Жамойда А.А. Трансформация организационной структуры предприятия для целей бюджетирования //Праці Другої міжнародної третьої всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих учених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємницитво, стале економічне зростання”. Частина 1.– Донецьк: ДонНУ, 2002. - С. 52-55.

9. Билязе Л.П., Жамойда А.А. Введение национальных стандартов бухгалтерского учета как путь к устранению недостатков амортизационной политики//Материалы III Международной конференции молодых ученых экономистов “Экономика третьего тысячелетия”, Том 2 Микроэкономика: проблемы, тенденции, перспективы. – Донецк: ДонГТУ, 2000. – С. 19-22.

(Особистий внесок: проаналізовано діючу амортизаційну політику держави, розглянуто її основні недоліки, запропоновано шляхи їх вирішення. Приділено уваги проблемі обєктиності відображення показника вартості основних засобів в балансі підприємства. – 0,1 д.а.).

10. Жамойда А.А., Билязе Л.П. Проблемы определения справедливой стоимости основных средств в процессах глобализации.//Материалы межвузовской конференции студентов и молодых ученых “Учетная информация для обеспечения социально-экономических аспектов в процессе глобализации экономики Украины”. – Донецк: ДЭГИ, 2001. – С. 72-74.

(Особистий внесок: обгрунтовано неообхідність переоцінки основних засобів підприємства з метою їх доведення до рівня справедливої вартості. Відбито вагомість впливу переоцінки на структуру активів підприємства та його фінансовий стан в цілому.- 0,06 д.а.).

11. Билязе Л.П., Жамойда А.А. Основные средства как составляющая инновационной модели экономического роста //Материалы IV Международной научной конференции молодых ученых экономистов “Проблемы обеспечения экономического роста”.–Донецк: РИА ДонГТУ,2001.–С.100-102.

(Особистий внесок: обгрунтовано необхідність впровадження активної інноваційної політики держави в частині відтворення основних засобів. Запропоновано основні положення ефективної амортизаційної політики держави, розглянуто необхідність створення Українського банку реконструкції та розвитку. - 0,06 д.а.).