Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Бобарикіна Олена Миколаївна. Організація маркетингових досліджень туристичного продукту : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Бобарикіна О.М. Організація маркетингових досліджень туристичного продукту. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за фахом 08.06.01. – Економіка, організація і управління підприємствами. Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського, Сімферополь, 2006.

Дисертаційна робота містить дослідження теоретичних, методологічних і організаційних аспектів організації і проведення маркетингових досліджень туристичного продукту. У роботі обґрунтовані теоретична сутність і особливості маркетингових досліджень туристичного продукту, вперше проаналізовано стан дослідницької роботи з вивчення думок відпочиваючих в Автономній Республіці Крим у різні сезонні періоди. На основі проведеного аналізу виявлено основні недоліки і позитивні аспекти проведених маркетингових досліджень, визначені нові вимоги до постановки задач комплексного дослідження підприємств туристичної сфери. Доведено необхідність застосування маркетингових досліджень для оптимізації діяльності на туристичному ринку як окремих підприємств, рекреаційних зон з їхньою інфраструктурою, так і загалом. Проведено маркетингове дослідження із залученням експертів для оцінки стану туристичних підприємств, розташованих в одному курортному регіоні. Запропоновано до впровадження науково-обгрунтовану комплексну методику експертної оцінки ринку турпродукту. Вдосконалено методика розрахунку мультиплікатора впливу туризму на ділову активність регіону.

У дисертації наведено теоретичне обґрунтування і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється в організації й аналізі маркетингових досліджень туристсько-рекреаційного продукту на регіональному рівні.

Результати досліджень, що викладені в дисертаційній роботі, дозволяють зробити наступні висновки:

1. Встановлено, що туризм - це активний відпочинок, що впливає на зміцнення здоров'я, фізичного розвитку людини, пов'язаний із пересуванням за межі постійного місця проживання. Як економічна категорія, туризм розуміється як діяльність, що має важливе значення в підвищенні рівня зайнятості населення, збільшення податкових надходжень у бюджети різних рівнів, збільшенні доходів туристичних і суміжних підприємств та населення туристичних регіонів.

2. Уточнено поняття «туристичний продукт», що являє собою сукупність варіабельної кількості і якості товарів та послуг переважно рекреаційного характеру, підготовлених у даний конкретний момент для реалізації споживачам. Створюється турпродукт різними підприємствами: як первинними, так вторинними й третинними.

3. Встановлено, що застосування маркетингу й маркетингових досліджень у туризмі є інструментом вирішення проблеми відповідності попиту та пропозиції на туристичний продукт. У силу особливостей туристичної діяльності, вивчення споживачів є найважливішим напрямом маркетингових досліджень. Вивчення характеру й механізму впливу різноманітних факторів на поведінку споживачів туристських послуг, їхню мотивацію, дає можливість визначити ймовірну реакцію клієнтів на ті або інші пропозиції туристичного підприємства. При наявності безлічі методів проведення маркетингових досліджень, у туризмі експертні методики є більш привабливими.

4. Проведено узагальнення інформації, систематизація й надано аналіз маркетингових досліджень, проведених в АР Крим за період 1998-2004р. Виявлено основні недоліки, що заважають провести якісний структурно-динамічний аналіз отриманих результатів.

5. Установлено, що проведені у формі анкетування рекреантів дослідження відображають їхні суб'єктивні оцінки кримського турпродукту, але не дають об'єктивної картини стану й рівня якості туристичних послуг і товарів, пропонованих кримськими туристичними підприємствами.

6. Обґрунтовано й запропоновано концептуальні основи маркетингових досліджень турпродукту, як результату діяльності туристичних підприємств, а також взаємодія попиту та пропозиції, що характеризує реальний стан турпродукту як на рівні підприємства, так і на рівні курортного регіону або країни.

7. Розроблено й запропоновано до реалізації методику комплексної експертної оцінки ринку турпродукта, що дозволяє дати об'єктивну оцінку діяльності туристичних підприємств, виявити пріоритетні напрямки вдосконалювання їхньої діяльності, відобразити ступінь задоволеності споживачів.

8. На базі запропонованих експертних методик розраховані й ранжировані чинники зовнішнього й внутрішнього середовища, що здійснюють негативний вплив на стан й ефективність функціонування туристичних підприємств, визначена й розрахована система фундаментальних ризиків функціонування туризму в регіоні, дано прогноз доходів Кримського регіону від курортно-рекреаційного обслуговування до 2010р.

9. Запропонований до використання й розрахований модифікований мультиплікатор впливу туризму на ділову активність у регіоні.

10. Удосконалено алгоритм маркетингових досліджень у туризмі загалом й турпродукту зокрема, що дозволить одержувати достовірну й своєчасну інформацію для прийняття управлінських рішень щодо вдосконалювання туристичної діяльності на рівні туристичних підприємств і курортних регіонів.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Бобарыкина Е.Н. Перспективы развития сферы туризма в Крыму // Экономика и управление. -1999.– №2. – С. 29-30 (0,3 д.а.)

  2. Бобарыкина Е.Н. Маркетинговые исследования курортной индустрии Крыма: анализ первых результатов и перспективы применения //Культура народов Причерноморья. - 2000.- № 12. – С.16-19 (0,7 д.а.)

  3. Цехла С.Ю., Бобарыкина Е.Н. Направления совершенствования маркетинговых исследований крымского турпродукта //Экономика и управление.-2002.-№ 6 (37).- – С.31-34 (0,65 друк.арк. З них особисто автору належить 0,55д.а., а саме ідея та механізм експертної оцінки діяльності підприємств сфери туризму)

  4. Бобарыкина Е.Н. Роль маркетинговых исследований в развитии международного туризма и улучшении инвестиционного климата в Крыму // Маркетинг: теорія і практика: Зб. наукових праць. Східноукраїнського національного університету.- 2002. - № 8. – С.9-14 (0,7 д.а.)

  5. Бобарыкина Е.Н. Применение экспертных методов в маркетинговых исследованиях турпродукта // Культура народов Причерноморья. - 2004.- № 56. – С.92-93 (0,3 д.а.)

  6. Бобарыкина Е.Н., Применение экспертных методов маркетинговых исследований для совершенствования деятельности предприятий рекреационно-туристского комплекса Крыма // Культура народов Причерноморья. -2005.- № 71. – С.83-89 (0,7д.а.)

В інших виданнях:

  1. Бобарикіна О.М. Проблеми просування кримського турпродукту на міжнародний ринок //Міжнародна економіка: сучасні проблеми та перспективи розвитку: Матер.першої Нац.міжвуз.наук.-практ.конф. (29 листопада 1999 року, м.Київ). – Сімферополь, 2000. - С.179-181 (0,3 д.а.)

  2. Бобарыкина Е.Н. Проблемы организации и проведения маркетинговых исследований рынка туристических услуг Крыма //Современные тенденции и приоритеты развития переходной экономики: Матер. Всеукраинской межвуз. научн.-практ. конф. (20 мая 2000 года, г.Симферополь).- Симферополь, 2000.- С.175-177 (0,3 д.а)

  3. Бобарыкина Е.Н. Проблемы совершенствования проведения маркетинговых исследований туристско-рекреационного продукта Крыма // Украина в 2000 году: трансформация в рыночную экономику: Матер. Всеукраинской межвуз.научн.-практ.конф. (29 октября 2000 года, г.Симферополь).- Симферополь, 2000.- С.85-88 (0,3 д.а.)

  4. Бобарыкина Е.Н. Роль маркетинговых исследований в использовании и развитии туристического потенциала Крыма // Маркетинг: теорія і практика: Тези доповідей IV міжн. науково-практ. конф. (24-27 травня 2000 року, м. Ялта). – Луганськ, 2000. – С.40-41 (0,3 д.а.)

  5. Бобарыкина Е.Н. Роль маркетинговых исследований в определении реального вклада туризма в экономику региона //Маркетингові дослідження в Україні: Матер. ІІ Міжнародної наук.-практ.конф. (27-31 травня 2002 року, м.Ялта). –Луганськ, 2002.- С.29-30 (0,24 д.а.)

  6. Бобарыкина Е.Н. Комплексные маркетинговые исследования как инструмент рыночного регулирования развития туризма в регионе //Туризм, курорты и наука. Первая республиканская научно-практическая конференция (24-25 октября 2003г., г.Алушта). – Симферополь, 2003.- С. 32 (0,05 д.а.)

  7. Бобарыкина Е.Н. Перспективы использования маркетинговых мероприятий в развитии лечебного туризма // Вестник физиотерапии и курортологии. – 2000. - №1. – С.85-87 (0,3 д.а.)