Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Чухно Людмила Анатоліївна. Організація навчання обдарованих студентів у вищих технічних навчальних закладах Німеччини : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Чухно Л.А. Організація навчання обдарованих студентів у вищих технічних навчальних закладах Німеччини. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2008.

У дисертації обґрунтовано умови запровадження у вітчизняну систему вищої технічної освіти організаційної моделі навчання обдарованих студентів у ВТНЗ Німеччини.

Здійснено аналіз нормативно-правової бази навчання студентів у ВНЗ країни. Узагальнено німецькі культурно-освітні традиції диференціації навчального процесу. Розкрито досвід навчання технічно обдарованих студентів за збагачено-прискореною стратегією навчання. Визначено вплив освітніх реформ на організацію навчання у ВНЗ Німеччини та України. Обґрунтовано умови ефективного запозичення німецької позитивної практики навчання технічно обдарованих студентів системою вищої технічної освіти України. Запропоновано запровадження у навчально-виховний процес ВТНЗ України певних елементів організації навчання обдарованих студентів ВТНЗ Німеччини (вибір предметів для вивчення в рамках освітньої програми, робота над науково-дослідними проектами, посилена увага до практичної компоненти фахової підготовки, самостійний розподіл вільного часу).

У дисертації вирішено наукове завдання обґрунтування умов запровадження у вітчизняну систему вищої технічної освіти організаційної моделі навчання обдарованих студентів у ВТНЗ Німеччини. Реалізовані мета і завдання дозволили зробити наступні висновки:

1. На основі аналізу науково-літературних джерел виявлено, що правові основи німецької держави закладалися упродовж тривалого історичного періоду. За Конституцією у країні запроваджено адміністративно-федеративний устрій, розподіл повноважень у галузі освіти, відповідно до якого кожна федеративна земля має право вносити корективи в Обмежувальний закон Федерації (1976 р.) щодо навчання у ВНЗ (у тому числі й обдарованих студентів). Кожна земля має право користуватися законом у власній інтерпретації за умови, якщо основна частина такого документа не суперечить Федеративному закону з підтримки обдарованих (1983 р.) і не порушує конституційних прав особистості. В Основному законі ФРН (1949 р.) певне місце відведено також визначенню прав особистості щодо вільного розвитку обдарувань, здібностей, професійного вибору. Окремими повноваженнями наділяється і ВНЗ, який складає власну конституцію, обирає президента навчального закладу, затверджує нормативну документацію.

2. Німецька дидактична традиція представлена низкою педагогічних шкіл та напрямів, науковців і педагогів, що здійснили вагомий внесок у розвиток теорії диференційованого навчання обдарованої молоді (А. Німейєр, Й. Гербарт, Г. Шіу, Г. Нойнер, Г. Гарніш, П. Петерсен, К. Вентцель, Г. Облінгер та ін.), принципами якої у технічних ВНЗ Німеччини є: створення умов для гармонійного розвитку здібностей студентів, поєднання наукових досліджень з навчанням, індивідуалізації навчального процесу, активізації самостійної роботи, урізноманітнення форм та методів навчальної діяльності.

3. З часів Середньовіччя німецькі вищі навчальні заклади (зокрема й технічні) вважалися місцем поєднання навчальної та дослідницької діяльності й планувалися як осередок для обдарованих індивідів. Основними ознаками організації навчання обдарованих студентів у німецькому технічному вищому навчальному закладі є: вибір предметів для вивчення в рамках освітньої програми, робота над науково-дослідними проектами, посилена увага до практичної компоненти фахової підготовки, самостійний розподіл вільного часу. У ВТНЗ Німеччини використовується широкий спектр форм та методів навчання обдарованої молоді. Вони містять елементи як прискореної, так і збагаченої стратегій.

4. З метою реалізації зазначених стратегій у ВТНЗ Німеччини створюються збагачені навчальні плани та програми, а також соціальні програми та курси, які пропонують обдарованим студентам різні державні й приватні організації та фонди. Реалізація стратегій відбувається за рахунок інтенсифікації традиційних форм навчання: семінари-дискусії, проблемні, дослідницькі, міжпредметні семінари, семінари, які проводять студенти самостійно, додаткові лекції та семінари. Використовуються також і специфічні форми навчання: “літні та канікулярні академії”, щорічні федеральні конкурси з різних дисциплін, мікровикладання (тренінги), складання проектів з елементами наукового дослідження, участь у реальних розробках на замовлення федеральних та земельних міністерств, “Brckenkurse” (брюкен-курси), Kompaktkurse (компакт-курси), Projektstudien (проектне навчання), навчальні поїздки країною та за кордон тощо. Серед методів навчання обдарованих студентів у технічних ВНЗ Німеччини найбільш поширеними є: “мозковий штурм”, евристичні запитання, багатомірні матриці, інверсія, емпатія, синектика, кейс-стаді, навчальні стратегії та конструктивне навчання, дослідницький, ділова гра і моделювання.

5. Організаційна модель навчання обдарованих студентів у вищих технічних навчальних закладах Німеччини є наслідком інтеграції стратегій прискорення та збагачення і складається з таких компонентів: диференціації навчання в межах різних вищих навчальних закладів технічного профілю, окремого ВНЗ (шляхом індивідуалізації: групування студентів, створення індивідуальних програм); урізноманітнення форм навчання, серед яких особливе місце займають науково-дослідна робота та практика; інтенсифікація традиційних форм; використання специфічних методів навчання; позавузівська підтримка обдарованих студентів.

6. Порівняльний аналіз дав підстави зробити висновок, що як в Україні, так і в Німеччині тривають реформи, спрямовані на оновлення системи вищої технічної освіти та організації навчання у ВНЗ. Вони акцентують увагу на розвитку здібностей і задатків майбутніх фахівців, виявленні обдарованих студентів, диференціації їх навчання. Практика навчання технічно обдарованих студентів Німеччини змінюється також і у світлі вимог Болонської декларації. Основний акцент робиться на його прискорений темп, мобільність обдарованих студентів у межах ВНЗ, своєї країни та європейського освітнього простору, зростання відсотку самостійної роботи, індивідуальний підхід, широке використання технічних засобів навчання та комп’ютерної мережі.

7. Вибір дисциплін у рамках освітньої програми, робота над науково-дослідними проектами, посилена увага до практичної компоненти фахової підготовки, самостійний розподіл вільного часу – елементи організації навчання технічно обдарованих студентів у ВНЗ Німеччини, котрі, за умови певної їх адаптації, можна запровадити в практику вітчизняних технічних ВНЗ, враховуючи українські традиції та сучасні парадигмальні освітні цінності.

8. На основі наукових результатів дисертаційного дослідження нами запропоновано рекомендації щодо вдосконалення організації навчання обдарованих студентів у ВТНЗ України, а саме:

- розроблення індивідуальних навчальних програм для обдарованих студентів, що базуються на принципах прискорено-збагаченого навчання;

- адаптація та запровадження позитивних елементів німецького досвіду навчання технічно обдарованих студентів у навчально-виховний процес ВТНЗ України (вибір предметів для вивчення в рамках освітньої програми, робота над науково-дослідними проектами, посилена увага до практичної компоненти фахової підготовки, самостійний розподіл вільного часу).

Результати дослідження дають підставу стверджувати, що перспективним є поглиблене вивчення проблем підготовки науково-педагогічних працівників до роботи з технічно обдарованими студентами, дослідження диференціації навчання обдарованих студентів у вищих навчальних закладах інших типів.

Публікації автора:

  1. Вітанчук Л.А. (Чухно Л.А.) Форми та методи навчання обдарованої студентської молоді // Проблеми освіти: Наук.-метод. зб. – К.: Наук.-метод. центр вищої освіти, 2005. – Вип. 41. – С. 102-111.

  2. Вітанчук Л.А. Сприяння навчально-науковій роботі обдарованої студентської молоді в Німеччині // Науковий вісник Національного аграрного університету. – К.: Міленіум, 2005. – Вип. 90. – С. 322-328.

  3. Вітанчук Л.А. Аналіз деяких аспектів процесу навчання технічно обдарованих студентів Німеччини // Науковий вісник Національного аграрного університету. – К.: Міленіум, 2006. – Вип. 99. – С. 394-402.

  4. Чухно Л.А. Диференціація навчання обдарованих студентів у вищих технічних навчальних закладах (на прикладі Німеччини та України): Методичні рекомендації. – Кам’янець-Подільський: Зволейко, 2007. – 24 с.

  5. Вітанчук Л.А. Підтримка обдарованої студентської молоді в Німеччині // Вища технічна освіта: проблеми та перспективи розвитку в контексті Болонського процесу: VII Міжнар. наук.-метод. конф. Київ, 26-27 травня 2005 р. – К.: Політехніка, 2005. – С. 237-238.

  6. Вітанчук Л.А. Елітні університети в Німеччині: проблеми та перспективи // Вища освіта і наука без кордонів – 2005: ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Перемишль, 19-27 грудня 2005 р. – Перемишль: Наука і навчання, 2005. – Т. 30. – С. 86-87.

  7. Вітанчук Л.А. Форми та методи навчання обдарованої студентської молоді // Реформування системи аграрної вищої освіти в Україні: досвід і перспективи: Всеукр. наук.-практ. конф. Київ, 21 квітня 2005 р. – К.: НАУ, 2005. – Ч.1. – С. 171-173.

  8. Вітанчук Л.А. Вища освіта Німеччини у Болонському процесі // Перший крок у науку: Всеукр. студ. наук.-практ. конф. – Луганськ: Поліграфресурс, 2006. – Т.1. – С. 22-25.