Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Андросова Олена Федорівна. Організаційно-економічні аспекти використання трансферу технологій на підприємствах авіаційної промисловості : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Запорізький національний технічний ун-т. — Запоріжжя, 2006. — 240арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 210-222.



Анотація до роботи:

Андросова О.Ф. Організаційно-економічні аспекти використання трансферу технологій на підприємствах авіаційної промисловості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Національний авіаційний університет, Київ, 2006.

Дисертація присвячена дослідженню основних теоретичних основ по організаційно-економічних аспектах використання трансферу технологій на підприємствах авіаційної промисловості, формуванню інноваційно-інвестиційної політики в регіоні, організаційно-економічних факторах застосування трансферу технологій в інноваційній діяльності, методичних основах оцінки ефективності трансферу технологій на авіаційних підприємствах.

Розглянуто особливості вартісної оцінки виробника інтелектуальної продукції та формування ринку інтелектуальної продукції, а також вартісна оцінка інвестицій в інновації. Визначено шляхи трансферу технологій та ефективної реалізації інновацій на підприємстві. Проаналізовано основні проблеми в авіаційній промисловості України. До них належать:

по-перше, організаційно-управлінська структура АП не перетерпіла змін, адекватних змінам умов ринку;

по-друге, відсутня система формування й керування корпоративною власністю і корпоративним капіталом;

по-третє, недосконалість правової і фінансової бази, покликаної зберегти внутрішній ринок і сприяти просуванню вітчизняної продукції на зовнішні ринки авіаційної техніки.

У роботі пропонується впровадити трансфер технологій у технопарк, що прискорить комерціалізацію продукції, прискорити НДДКР можливо за допомогою стратегії залучення до роботи зовнішніх організацій; впровадження лінійної моделі інновацій в технологічний парк надасть можливість проведення на замовлення компанії досліджень, орієнтованих на створення нових зразків техніки і технології, на співробітництво університетів і науково-дослідних інститутів з інноваційними формами; маркетингові консультації з нової продукції, нових технологій і виробничих процесів. Пропонується використати відповідні стратегії з невеликих поліпшень продукції: стратегія послідовних невеликих поліпшень продукції, стратегія стрибкоподібних нововведень.

В дисертаційній роботі розв’язано актуальну науково-прикладну задачу – підвищення організаційно-економічної ефективності функціонування підприємств авіаційної промисловості на базі інноваційного розвитку – трансферу технологій.

Розроблені та науково обґрунтовані методичні підходи та рекомендації дозволили сформулювати наступні теоретико-практичні результати.

1. Відновлення підприємств авіаційно-будівної промисловості, яке базується на інноваційній моделі розвитку, вимагає формування і проведення ефективної державної політики, націленої на підвищення рівня конкурентоспроможності національної продукції промисловості на основі трансферу технологій.

2. Розвиток інноваційної діяльності в умовах ринку супроводжується прискоренням системоутворюючих та інтеграційних процесів, що приводить до створення інноваційних структур – бізнес-інкубаторів, технопарків, інноваційних центрів, технополісів, та формування яких розглядається як початкова стадія життєвого циклу технологічних інновацій.

3. Комерціалізація технологій вимагає більш активного обміну ідеями та думками за технологіями, що приносять вигоди на рахунок повернення інвестицій в НДДКР, збільшення обсягу наукоємної продукції, а також підвищення її якості й зниження цін нововведень.

4. Розкрито сутність поняття „трансфер технологій”, що трактується поетапним процесом формування технологічних інновацій, визначено зміст, значимість та їх роль, що дало змогу розглядати як новий інструментарій теорії та практики.

5. Нова економічна категорія „трансфер технологій” відбиває провідну участь в інноваційному оновленні авіаційної промисловості, дає змогу більш глибокого пізнання сутності галузевих процесів, розкриває функціональні зв’язки між суб’єктами та механізмами прискорення організаційно-технологічного розвитку галузі.

6. Встановлено, що вплив трансферу технологій на комерціалізацію виробничої діяльності вимагає одночасного сполучення факторів: наявності мотивації та відповідних лідерів, реального потокового запиту ринку, технічної спроможності тощо.

7. Дослідження трансферу технологій в авіаційній промисловості дало змогу встановити основні стадії розвитку авіадвигунобудування, виявити закономірності розвитку високотехнологічної та наукомісткої продукції.

8. Організаційно-економічний механізм трансферу технологій виявляється на різних рівнях: внутрішньогалузевому; міжгалузевому в межах групи країн зі схожим політичним устроєм і економічним рівнем розвитку; міждержавному, між груповому та ринковому, коли реалізація економічних, інтелектуальних потреб та відношень поєднується та проявляється в процесі управління національною економікою.

9. Трансферна діяльність стимулює як маркетингову так і управлінську функції, орієнтується на зміни ринкової кон’юнктури, прогнозування пріоритетних тенденцій соціально-економічного розвитку і пошуку техніко-технологічних, організаційно-фінансових та інших механізмів використання технологічно-інноваційної продукції, що сприяє формуванню та ефективному функціонуванню на базі високих технологій.

10. Встановлено підвищення організаційно-економічної ефективності функціонування підприємств авіаційної промисловості шляхом застосування трансферу технологій при виробництві серійного вертольоту Ка-226 (Ка-228) із двигунами АН-450.

11. Виявлено підвищення ефективності функціонування підприємств авіаційної промисловості на основі інноваційного розвитку та передачі трансферу технологій, яке зменшує накладні витрати, виробничі площі та тривалість виробничого циклу двигуна вертольоту Ка-226 (Ка-228).

12. Показано, що використання трансферу технологій на підприємствах авіаційної промисловості є результатом розвитку наукомістких виробництв з впровадженням новітніх наукових досягнень, створенням нових зразків продукції з підвищеним техніко-технологічним рівнем підприємств.

Таким чином, авіаційна промисловість як складова важлива ланка єдиної транспортної мережі завдяки інноваційному потенціалу має всі необхідні та достатні передумови для ефективного техніко-технологічного розвитку наукоємного виробництва на базі технологічного трансферу діяльності.

Публікації автора:

  1. Андросова О.Ф. Створення в Україні реальних умов для переходу економіки до інноваційної моделі розвитку // Держава та регіони. – Запоріжжя: ЗІДМУ. – 2002. – № 2. – С. 28-30.

  2. Андросова О.Ф. Ринок інтелектуальної продукції та його особливості в авіадвигунобудуванні. Оцінка ефективності промислових інновацій. // Зб. наук. праць „Економіка: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2002. – Випуск 165. – С. 8-13.

  3. Андросова О.Ф. Стратегічні й тактичні інновації в розвиток світової авіаційної промисловості // Зб. наук. праць „Економіка: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2003. – Випуск 174, т. II. – С. 520-524.

  4. Андросова О.Ф. Проблеми ефективності інновацій у виробництві // Зб. наук. праць „Економіка: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2003. – Випуск 177, т. II. – С. 436-441.

  5. Андросова О.Ф. Лінійна модель інновацій майбутнє авіадвигунобудування // Зб. наук. праць наук.-практ. конф. „Економічні проблеми адаптації та розвитку вищої школи в умовах ринку”. – Алчевськ: ДГМІ. – 2004. – Ч. І. – С. 181-187.

  6. Андросова О.Ф. Причини створення технополісів, їх економічна природа // Зб. наук. праць „Економіка: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ; ДНУ. – 2004. – С. 28-35.

  7. Андросова О.Ф. Інновації та їх дослідження на макроекономічному рівні // Вісник ТАНГ. – Тернопіль. – 2005. – С. 15-22.

  8. Андросова Е.Ф. Выбор инновационной стратегии - основа планирования и разработки стратегии // Тези доп. Міжнар. наук.-практ. конф. „Механізм регіональної зовнішньоекономічної діяльності”, 12-14 грудня 2001р. – Запоріжжя: ЗНТУ. – 2001. – С. 31-34.

  9. Андросова О.Ф. Основні форми трансфера технологій. Досвід США // Тези Міжнар. наук.-практ. конф. „Ринкова трансформація економіки України: Теорія, практика, перспективи”, 24-25 жовтня 2003 р. – Львів: Львівський нац. ун-т ім. І. Франка, 2003. – С. 6-7.

  10. Андросова О.Ф. Організація інноваційного процесу // Тези ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. „Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації”, 24-25 лютого 2005 р. – Тернопіль: ТАНГ, 2005. – С. 14-15.

  11. Андросова О.Ф. Формування фінансового механізму корпорацій і основні напрямки його удосконалення // Зб. наук. праць Міжнар. наук.-практ. конф. "Актуальні питання фінансово-кредитного механізму в Україні", 29-30 травня 2001р.– Запоріжжя: ЗНТУ. – 2001. – С. 88-92.

  12. Андросова О.Ф. Проблеми фінансування інноваційної діяльності в сучасних умовах // Зб. наук. праць наук.-практ. конф. „Актуальні питання удосконалення фінансове-кредитного механізму в Україні”, 29-30 травня 2003. – Запоріжжя: ЗНТУ. – С. 64-75.