Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Прищепа Вікторія Олександрівна. Організаційно-економічні основи розробки та впровадження систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2005.



Анотація до роботи:

Прищепа В.О. Організаційно-економічні основи розробки і впровадження систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація та управління підприємствами. – Національний університет харчових технологій, Київ, 2005.

Дисертацію присвячено проблемам розробки і впровадження систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій. Розроблено концептуальну модель організаційно-економічного механізму менеджменту якості ВЦ і Л. Вперше запропоновано застосування методу „прискореного” моделювання бізнес-процесів ВЦ і Л. Уперше запропоновано до застосування в діяльності ВЦ і Л концепція TPM, яка дозволяє розглядати важливий модуль забезпечення якості випробувань – управління використанням обладнанням. Удосконалено застосування методу бенчмаркинга для бізнес-процесів систем менеджменту якості ВЦ і Л. Запропоновано принципи формування бізнес-процесів з урахування специфічної сфери технічних послуг ВЦ і Л. Розроблено методичний підхід до дослідження показників технічної компетентності та застосування на підставі концепції „Три Р” (ресурс – результат – репутація) рівневого та індексного показника технічної компетентності персоналу ВЦ і Л.

Удосконалено дефініційний апарат сфери менеджменту якості відносно термінів „менеджмент” та „ управління”. Основні положення і результати дисертаційного дослідження впроваджені на практиці.

У дисертаційній роботі проведено наукові дослідження та одержано практичні розробки, що стосуються процесу моделювання систем менеджменту якості
випробувальних центрів та лабораторій, що дозволяє зробити такі найбільш важливі висновки та пропозиції:

  1. Ринкові перетворення у світі ініціюють зміни у системах менеджменту якості підприємств, як у виробничій сфері, так у сфері надання технічних послуг випробувальними центрами та лабораторіями. Аналіз наукових підходів визначає необхідність у моделюванні процесно – орієнтованих СМЯ, які є більш гнучкими і динамічними, наділеними цільовою орієнтацією на потреби споживачів, ураховує зовнішні фактори та ефективно адаптує під них організаційну структуру управління.

  2. Дослідження суті дефініційного апарату дозволило визначити що термін „менеджмент” у контексті до „систем якості” є більш характерним, суттєвим та принципово відрізняється від терміну „управління”, який використовується у національних стандартах України.

  3. У зв’язку зі зміною умов функціонування ВЦ і Л, переосмисленням ставлення до системи менеджменту якості, ОСУ та факторів зовнішнього середовища, певних змін потребує і концепція управління випробувальним центром і лабораторією. Проведені дослідження дозволили сформувати сучасну концепцію організаційно-економічного механізму системи менеджменту якості ВЦ і Л (ОЕМ СМЯ ВЦ і Л), головною відмінністю якої є поєднання елементів: контролювання та оцінювання реалізації стратегії, вимог нормативних документів та особистих очікувань споживача, компетентності ВЦ і Л, організаційної стратегії управління, життєвого циклу обладнання, організації бізнес-процесів, створення умов та мотивування розвитку професійної компетентності персоналу.

  4. Розроблено метод визначення складу та структури управляючих процесів СМЯ ВЦ і Л за методологією „прискореного” моделювання бізнес-процесів. Для цього вирішені такі завдання: визначення внутрішніх та зовнішніх споживачів процесу, перелік основних бізнес-процесів, входи та виходи, функції процесу, регламентування процесів у вигляді вибраного модуля.

  5. Моделювання СМЯ ВЦ і Л відбувається під впливом факторів зовнішнього середовища та потребує постійне удосконалення системи. Аналіз інструментальних методів дозволив виявити можливість застосування методу бенчмаркінгу для удосконалення діяльності ВЦ і Л

  6. Аналіз визначення потреб у професійному розвитку персоналу ВЦ і Л дозволили визначити основні його якісні та кількісні показники. В роботі запропоновані розрахунки рівневого та індексного показника технічної компетентності персоналу ВЦ і Л та індикатора технічної компетентності..

  7. Проведена у дисертації оцінка стану випробувальних центрів та лабораторій підприємств, підпорядкованих Держспоживстандарту України дозволила визначити потреби у розробці загальнонаціональної концепції розвитку системи оцінки відповідності.

  8. У зв’язку з необхідністю єдності в оцінці компетентності ВЦ і Ц, ефективності дії їх СМЯ необхідна гармонізація вимог ДСТУ ISO/IEC 17205 з концепцією TQM.

  9. Одною з умов успішного моделювання процесно – орієнтованої СМЯ ВЦ і Л являється ідентифікація бізнес-процесів, управляючих та допоміжних процесів. У роботі запропоновано структура документування процесів, система картування взаємозв’язків процесів та вибір методології документування. Використання методики дало можливість практичної реалізації моделювання СМЯ ВЦ і Л.

  10. Однією з умов успішної реалізації процесно - орієнтованого моделювання СМЯ ВЦ і Л є оцінка ефективності ОСУ у складі ОЕМ СМЯ ВЦ і Л. У роботі запропоновані критерії, які дають змогу оцінити стан ОСУ: гнучкість, маневреність, адаптивність.

Публікації автора:

  1. Прищепа В.О. Проблемні аспекти розробки систем якості у випробувальних центрах і лабораторіях // Матеріали міжнародної конференції «Проблеми та досвід забезпечення якості у виробництві і освіті». – Тула:ТГУ, 2001. - С. 64-66.

  2. Прищепа В.О. Основні принципи застосування статистичних методів для удосконалення систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій // Системи інформаційних та енергозберігаючих технологій. – К.: КНУТД, 2001. – С. 62-67.

  3. Прищепа В.О. Досвід розробки і впровадження інтегрованих систем менеджменту у Севастопольському державному центрі стандартизації, метрології та сертифікації // Системи інформаційних та енергозберігаючих технологій. – К.: КНУТД, 2002. – С. 42-45.

  4. Прищепа В.О. Досвід розробки і впровадження систем якості у Випробувальному центрі Севастопольського ДЦСМС // Партнери та конкуренти. – 2002. - №7 – С. 22-25.

  5. Прищепа В.О. Бенчмаркинг – інструмент для досягнення успіхів в бізнесі // Матеріали науково - практичної конференції «Стандартизація, сертифікація,
    управління якістю продукції: теорія і практика: TQM/EMS-2004. Актуальні аспекти і практичні питання». – К.: КНУТД, 2002. - С. 15-19.

  6. Прищепа В.О. Перспективи інтегрування принципів ТРМ у системи менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій України // Матеріали II науково - практичної конференції «TQM/EMS-2002. Актуальні аспекти і практичні питання». – Севастополь: СНТУ, 2002. - С. 45-47.

  7. Прищепа В.О. Реалізація вимог системи НАССР на підприємствах харчової промисловості України // Системи інформаційних та енергозберігаючих технологій. - К. КНУТД, 2003. – С. 62-65.

  8. Прищепа В.О. Застосування японської моделі TPM у розробці систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій // Матеріали міжнародного симпозіуму «Якість і довкілля -2003». – К.:BVQI, 2003. - С. 35-37.

  9. Прищепа В.О. Розробка і введення систем НАССР на підприємствах харчової промисловості України // Матеріали III науково - практичної конференції «TQM/EMS-2003. Актуальні аспекти і практичні питання». – Севастополь: СНТУ, 2003. - С. 71-73.

  10. Прищепа В.О. Системи менеджменту якості - шлях захисту інтересів виробників і споживачів в умовах глобалізації ринку // Матеріали IV науково-практичної конференції «TQM/EMS-2004. Актуальні аспекти і практичні питання». – Севастополь: СНТУ, 2004. - С. 71-73.

  11. Прищепа В.О. Реалізація процесного підходу у системах менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій // Проблеми науки. – 2005. - № 2 – С. 22-25.

  12. Прищепа В.О. Концептуальні основи розробки і впровадження систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій // Проблеми науки. – 2005. - № 3 – С. 22-25.

  13. Прищепа В.О. Застосування методу бенчмаркингу для удосконалення систем менеджменту якості випробувальних центрів і лабораторій // Актуальні проблеми економіки. – 2005. - № 3 – С. 67-70.