Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Філатова Ганна Олдександрівна. Організаційно-економічний механізм визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2004.



Анотація до роботи:

Філатова Г.О. Організаційно-економічний механізм визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація та управління підприємствами. – Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, 2004.

Досліджено теоретичні і методологічні підходи щодо визначення категорії “ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств”. Обґрунтовано сутність, умови формування та складові організаційно-економічного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Аргументовано вибір методичних підходів щодо аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємств і розроблено методику проведення такого аналізу, яка грунтується на застосуванні певних економіко-статистичних та економіко-математичних методах. Визначено систему оціночних показників та критерії ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств шляхом розрахунку відносної й абсолютної ефективності експорту. Обґрунтовано використання принципу оптимальності Р. Беллмана при оцінці ефективності експорту підприємства, за яким визначаються країни та товарні групи, які максимізують обсяг та рівень рентабельності експорту. Аргументовано існування фактичної і можливої ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Рекомендації та пропозиції, викладені у дисертації, сприятимуть зростанню ефективності зовнішньоекономічних операцій підприємств в умовах транзитивної економіки.

У дисертації теоретично узагальнено існуючі і запропоновано нові підходи, які полягають у формуванні та обгрунтуванні організаційно-економічного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств, практичне застосування якого забезпечить підвищення ефективності експортно-імпортних операцій підприємств кондитерської галузі України.

В наукових працях щодо досліджуваної проблеми, категорія “ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств” визначається як результативність, прибутковість або економічність і характеризується як “ефективність експорту”. Вона є недостатньо обґрунтованою і вимагає конкретизації.

Комплексне дослідження економіко-організаційного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств на підставі аналізу сучасних наукових розробок дало змогу дійти таких висновків.

  1. В існуючих методичних підходах до визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності бракує системності у виборі й оцінці показників, що не дозволяє комплексно дослідити власне ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств. З метою усунення цього недоліку введено поняття й обґрунтовано складові організаційно-економічного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності. Ця категорія тлумачиться як система методологічних підходів та прийомів, застосування яких дозволяє визначити ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств, проаналізувати вплив чинників на результати цієї діяльності, а також виявити резерви та шляхи її підвищення.

  2. Результати дослідження можливості застосування економіко-статистичних та економіко-математичних методів аналізу експорту (імпорту) засвідчили, що найраціональнішим є використання таких методів, як порівняння (рядів динаміки), відносних величин, середніх величин, обчислення ступеня варіації, індексів, а також пропорційного ділення та логарифмічний метод.

  3. Запропоновано методику аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємств, яка базується на єдиних методичних підходах, що дозволяє зіставити результати зовнішньоекономічної діяльності галузі і підприємства з метою характеристики розвитку експорту (імпорту) останнього. Методика складається з п’яти етапів, які передбачають дослідження динаміки експорту (імпорту), ритмічності поставок на зовнішні ринки, географічної і товарної структури експорту (імпорту), визначення експортомісткості виробництва, системи чинників і ступінь їх впливу на обсяги експорту (імпорту). Запропонована методика є універсальною для різних рівнів господарювання. Результати її застосування є підгрунтям для визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств і конкретних резервів її зростання.

  4. Розроблено методичні підходи щодо застосування принципу оптимальності Р. Беллмана з метою розрахунку оптимальної товарної і географічної структури експорту. Результати проведених розрахунків дозволили виокремити товарні групи, які оптимізували експорт в досліджуваному періоді, а також привабливі ринки збуту продукції підприємств кондитерської галузі.

  5. Доведено наявність фактичної та можливої ефективності експорту. Фактична визначається на підставі обчислення відносної й абсолютної ефективності, що віддзеркалює реальну величину результативності експортних операцій, досягнутої за певний період часу. Можлива є величиною результативності експортних операцій, яку підприємство може досягти за умови мінімізації негативного впливу певних факторів на процес експорту. Якщо фактичний показник дорівнює максимально можливому, то зовнішньоекономічна діяльність підприємства вважається ефективною. Якщо значення цих показників однакові або розрахована можлива ефективність більша за фактичну, - резерви диверсифікації зовнішньоекономічної діяльності підприємства не використовуються, і вона є неефективною.

  6. Визначено, що перевищення загальної абсолютної ефективності експорту підприємства над абсолютною ефективністю товарних груп, що оптимізують експорт, визначених за рівнянням Р. Беллмана, свідчить про повне використання підприємством наявних резервів. Домінування абсолютної ефективності оптимізуючих товарних груп над загальною свідчить про невикористання резервів. Експорт товарних груп із середнім і низьким рівнем абсолютної ефективності знижує ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємства.

  7. Запропоновано комплекс організаційних заходів підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств кондитерської галузі в контексті вдосконалення асортиментної структури та розширення географії поставок продукції на зовнішні ринки. На підставі аналізу динаміки експорту, попиту на зовнішніх ринках, змін вартості експорту, географічної структури збуту проведено коригування його структури з метою вилучення товарних груп з низьким рівнем рентабельності. За результатами дослідження зовнішньоекономічної діяльності підприємств кондитерської галузі України доведено, що найрезультативнішими інструментами підвищення ефективності є участь у міжнародних виставках, створення спільних підприємств з компаніями-операторами ринку збуту продукції, відкриття представництв за кордоном.

Публікації автора:

У фахових виданнях

  1. Філатова Г.О. Застосування методу відносних величин при аналізі зовнішньоекономічної діяльності//Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць. –К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2002.- С. 138 –146.

  2. Філатова Г.О. Оцінка впливу показників зовнішньоекономічної діяльності на стан валового внутрішнього продукту країни//Вісник ДонДУЕТ. Серія Економічні науки. - Донецьк: ДонДУЕТ. - 2001. - №4(12). –С.262-269.

  3. Філатова Г.О. Теоретичні засади щодо визначення категорії “ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємства// Українська наука: сучасне, минуле, сьогодення. - Тернопіль: Підручники і посібники. – 2003. - Вип.6. - С. 320-325.

  4. Чаюн Т.І., Філатова Г.О. Методика аналізу зовнішньекономічної діяльності на різних рівнях господарювання//Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць. - К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2001. - С. 199-205.

В інших виданнях

  1. Філатова Г.О. Оптимізація структури експорту як елемент організаційно-економічного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства. – К.: Знання України, 2004. – 24 с.

  2. Філатова Г.О. Застосування економіко-статистичних та економіко – математичних методів при аналізі зовнішньоекономічної діяльності підприємств//Тези доп. Міжнар. наук. конф. “Розвиток підприємницької діяльності на Україні: історія і сьогодення”: Тези доп. Міжнар. наук. конф. – Тернопіль, 2003.- С. 87

  3. Філатова Г.О. Методичні підходи щодо визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства//Економічна теорія: сучасні проблеми розвитку сфери товарного обігу: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Тези доповідей. У 2 ч. /Відп. ред. В.Д. Лагутин:– К. - 2002. – Ч.2. – С.223-224.

  4. Філатова Г.О.Теоретичні засади щодо визначення категорії “ефективність зовнішньоекономічної діяльності регіону”//Наук. вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. – Чернівці: АНТ Лтд, 2003. – Вип. 1 - С. 64-67.