Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Кузнецова Людимла Володимирівна. Особливості розподілення витрат та тарифоутворення на підприємствах поштового зв'язку : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2004.



Анотація до роботи:

Кузнецова Л.В. Особливості розподілення витрат та тарифоутворення на підприємствах поштового зв’язку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами – Одеська національна академія зв'язку ім. О.С. Попова, Одеса, 2004.

У дисертаційній роботі здійснене комплексне дослідження проблем розпо-ділення витрат та формування тарифної політики підприємств, працюючих на ринку послуг поштового зв’язку України. Розглянуто тенденції розвитку світо-вого ринку послуг поштового зв'язку та основні проблеми й особливості ста-новлення поштового ринку України. Визначено принципи розподілення витрат за рівнями агрегування витрат. Розроблено модель та методику розподілення витрат за послугами поштового звязку. Удосконалено принципи розподілення доходів між учасниками техно-логічного процесу з надання послуг поштового зв’язку. Прийнято участь у розробці автоматизованої системи розрахунку витрат на основні послуги пош-тового звязку. Запропоновано основні напрями зниження собівартості послуг поштового звязку. Визначено принципи та механізми тарифоутворення в поштовому зв’язку. Обґрунтовано необхідність формування тарифів в поштовому звязку з урахуванням особливостей галузі. Надано пропозиції щодо розробки тарифної політики національного оператора поштового зв’язку України УДППЗ “Укрпошта”.

Узагальнюючи результати теоретичної та практичної роботи з розподілення витрат та тарифоутворення на підприємствах поштового зв’язку, автор дійшов наступних висновків.

  1. Поштовий зв’язок, незважаючи на розвиток телекомунікацій, не втрачає своїх позицій на світовому ринку послуг зв’язку. Як показує аналіз, підприємницька діяльність з надання неосновних послуг, являє собою одну з важливих і перспективних складових загального комплексу виробничо-економічної діяльності поштових підприємств.

  2. Виконаний аналіз дозволив зробити висновок, що на підвищення ефективності роботи поштових підприємств скорочення витрат справляє незрівнянно більший ефект, ніж тільки збільшення прибутковості за рахунок розширення послуг та підвищення тарифів. Підвищення рентабельності пов'язане з необхідністю здійснення контролю за витратами, що є частиною задачі визначення собівартості послуг поштового зв’язку.

  3. Аналіз особливостей технологічних процесів надання послуг поштового зв’язку дозволив зробити висновки, що безпосереднє віднесення всіх статей витрат на виробництво по окремих послугах не є можливим, а отже, у цьому випадку неможливий і поточний облік та контроль витрат по окремих послугах. Тобто розподілення витрат по окремих послугах поштового зв’язку можна зробити тільки розрахунково.

  4. Для вирішення завдання розподілення витрат та формування розміру собівартості кожної послуги поштового зв’язку розроблено модель, яка, застосовуючи функціональний метод обліку витрат, надає можливість агрегування витрат за етапами технологічних процесів і розподілення витрат за послугами відповідно до особливостей надання послуг поштового зв'язку.

  5. Запропонована у роботі методика розподілення витрат по послугах поштового звязку, що, базуючись на розробленій моделі, надає можливість, виходячи з нормативів чисельності штату на підприємствах поштового зв’язку, розподілити усі статті витрат по видах послуг і розрахувати собівартість кожної послуги. Актом упровадження методики в УДППЗ “Укрпошта” засвідчуються, що отримані такі основні результати: забезпечено застосування механізму формування тарифів на послуги поштового звязку, який дозволяє використовувати обєктивні показники при встановленні регульованих державою тарифів на універсальні послуги, здійснено поглиблений аналіз економічних аспектів надання послуг поштового звязку, зокрема таких чинників, як механізми отримання доходів, формування витрат, встановлення тарифів; реалізовано важливі заходи для втілення однієї з цілей Пекінської поштової стратегії на 2000-2004 роки, спрямованої на підтримання економічної життєздатності міжнародної поштової мережі; забезпечено адаптацію систем, що використовуються для оцінки компенсаційних тарифів стосовно вхідної міжнародної пошти та дії міжнародних угод у тарифній сфері; визначено механізми встановлення конкурентних цін для різних сегментів поштового ринку та проведення гнучкої тарифної політики, зокрема через диференціацію тарифів і застосування розрахованих знижок до тарифів при наданні послуг корпоративним клієнтам; визначено механізм реалізації окремих статей закону України "Про поштовий звязок" стосовно забезпечення фінансової підтримки національного оператора у його діяльності з надання універсальних послуг поштового звязку. Упровадження методики сприяло оптимізації тарифів на послуги поштового звязку через наближення їх рівня до собівартості надання відповідних послуг та дало можливість отримати економічний ефект у розмірі понад 50 млн. грн. на рік.

  6. Розробка автоматизованої системи Ukrpost розрахунку показників операційної діяльності поштового зв'язку дозволила реалізувати комплексний підхід до вирішення проблем поштової галузі, істотно удосконалити економічну діяльність УДППЗ “Укрпошта”. Департаментом інтелектуальної власності МОН України видано авторське право на твір “Компютерна програма”. Програма розподілення витрат на основні послуги поштового звязку Ukrpost ”.

  7. Урахування специфіки надання послуг поштового зв’язку дозволило розробити принципи розподілення доходів між учасниками технологічного процесу з надання послуг поштового зв’язку, що забезпечило вирішення проблеми взаєморозрахунків.

  8. Запропоновані в роботі заходи: зниження питомої ваги заробітної плати в структурі витрат, підвищення продуктивності праці, удосконалення тарифної політики, впровадження нових послуг поштового зв’язку тощо – дозволяють вирішити завдання зниження собівартості послуг поштового зв’язку.

  9. Визначено особливості формування тарифної політики для УДППЗ ”Укрпошта”, що дозволяє забезпечити виконання різних завдань: максимізації поточного прибутку; максимізації обсягу продажу; ринкового лідерства за якістю; максимізації частки ринку; виживання; запобігання проникненню на ринок конкурентів; збереження прихильності каналів розподілу.

  10. Визначені у роботі сфери застосування різних методів ціноутворення для послуг, що надає оператор поштового зв’язку дозволяють оптимізувати тарифи на послуги при роботі в конкурентному середовищі, забезпечити рентабельність низки послуг і зберегти ключові сегменти ринку. Розроблена процедура диференціювання тарифів на послуги пошти на основі державного регулювання і політики вільних цін сприяє більш раціональному розподілу ресурсів, установленню стабільного попиту, формуванню розвиненої структури поштового ринку і відновленню престижу пошти. Одержані результати дають можливість науково обґрунтувати тарифну політику та підвищити ефективність рішень з управління витратами на підприємствах поштового зв’язку.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Князева Е.А., Кузнецова Л.В. Маркетинговые подходы к оценке результатов деятельности операторов почтовой связим // Наукові праці УДАЗ. – Одеса, 2001. – № 1. – С. 104-107. (0,31 д.а., автору належить – 0,12 д.а.).

2. Князева Е.А., Кузнецова Л.В. Основные направления снижения себестоимости услуг почтовой связи // Наукові праці ОНАЗ. – Одеса, 2002. – №1. – С. 157-160. (0,32 д.а., автору належить – 0,16 д.а.).

  1. Князєва Н.О., Діденко С.І., Кузнецова Л.В. Система розрахунку та прогнозування показників операційної діяльності поштового звязку // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Вип. 127. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 39-47. (0,6 д.а., автору належить – 0,2 д.а.).

  2. Кузнецова Л.В. Розподіл доходів між учасниками технологічного процесу з надання послуг поштового звязку // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Вип. 173. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 215-219 ( 0,32 д.а.).

Друковані матеріали наукових конференцій та інші праці

  1. Маркетинг поштового звязку / Н.О. Князєва, С.Б. Горелкіна, В.П. Іванов, Л.В. Кузнецова. – К.: ТОВ «Видавництво «Аспект-поліграф», 2003. – 264 с. (15,35 д.а., автору належить – 3,9 д.а.).

  2. Кузнецова Л.В. Тарифна політика поштового звязку // Матеріали Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції “Україна наукова 2002”. Том 4: Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 40-43 (0,18 д.а.).

  3. Князева Е.А., Кузнецова Л.В. Стратегия развития неосновной деятельности в почтовой связи // Зв’язок. – 2004 – №2 (46). – С. 40-42 (0,35 д.а., автору належить – 0,15 д.а.).

  4. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 6884. Компютерна програма “Програма розподілення витрат на основні послуги поштового звязку Ukrpost”. – К.: МОН України, Державний департамент інтелектуальної власності. Дата реєстрації: 03.01.2003 – автори: Князєва Н.О., Красовський М.Л., Діденко С.І., Кузнецова Л.В., Стужнєва Н.М.

  5. Методика та програма розрахунку витрат на послуги поштового зв’язку / Н.О. Князєва, Л.В. Кузнецова, С.І. Діденко, Н.М. Стужнева. – К: УДППЗ “Укрпошта”, 2003. – 50 с. (3,2 д.а., автору належить – 0,8 д.а.).