Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


195. Левченко Сергій Миколайович. Особистісно орієнтоване виховання майбутніх офіцерів у вищому військовому навчальному закладі: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Левченко С.М. Особистісно орієнтоване виховання майбутніх офіцерів у вищому військовому навчальному закладі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Харківський державний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди – Харків, 2004.

У дисертації науково обґрунтовано цілісний процес особистісно орієнтованого виховання, визначено його сутність та специфіку; теоретично обґрунтовано й експеримен-тально перевірено єдність допрофесійного, фундаментального професійного та післядипломного етапів особистісно орієнтованого виховання військового фахівця. Розроблено, експериментально доведено доцільність особистісно орієнтованого виховання майбутнього офіцера за типовими програмами допрофесійного, фундаментального професійного та післядипломного етапів процесу виховання, створення військового виховного середовища, яке забезпечує формування фахових знань та самоосвіту, громадянську позицію, фізичну підготовку та підтримання здорового способу життя, інтерес до професійної діяльності, постійний процес самовдосконалення та творчий підхід до професійної діяльності офіцера Збройних сил України.

Обґрунтовано й експериментально перевірено цілісний процес особистісно орієнтованого виховання, виявлено основні засоби та умови його функціонування і розвитку у вищому військовому навчальному закладі.

Проведене дослідження дозволило науково обгрунтувати й експериментально перевірити цілісний неперервний процес особистісно орієнтованого виховання майбутніх офіцерських кадрів у вищих військових навчальних закладах, розкрити його сутність та специфіку. Дослідження виконане на основі педагогічно доцільного поєднання передусім антропоцентричного і соціоцентричного теоретичних підходів, це дало можливість включити механізми індивідуально-особистісного й водночас соціально-професійного саморозвитку і сприяло, по-перше, формуванню гуманно спрямованої особистості, що забезпечує утвердженню у військах культури людської гідності; по-друге, підготовці захисника Вітчизни, громадянина і патріота, з широким державницьким світоглядом, розвинутим почуттям офіцерської честі; по-третє, становленню компетентного професіонала, здатного до вирішення сучасних військово-бойових та інженерно-технічних завдань, у тому числі за програмою "Партнерство заради миру", в складі миротворчих сил, що досягається в системі єдиної військової освіти, з поступовим поетапним зміщенням акцентів через суб'єкт-суб'єктні відносини з виховання на самовиховання.

- З'ясовано, що сучасний стан виховання у вищих військових навчальних закладах характеризується безсистемністю, проведенням значної кількості різноманітних виховних заходів, які у своїй більшості не об'єднані єдиною концепцією. У Збройних силах на основі відповідних нормативних документів активно створюються нові підрозділи і відомства, діяльність яких спрямована на здійснення контролю, ревізії, покарань, що позбавляє виховний процес конструктивності, надає йому екстенсивного характеру, підсилює у військах традиційний авторитарний стиль.

- Дано наукове визначення поняття "особистісно орієнтоване виховання військових фахівців" – це спеціально організований на основі поєднання передусім антропоцентричного і соціоцентричного теоретичних підходів цілісний процес суб'єкт-суб'єктної взаємодії, спрямований на формування індивідуальності кожного курсанта з урахуванням притаманних йому психологічних і соціальних особливостей, отриманих знань і рівня культури, що у своїй меті і результатах передбачає підготовку до виконання військово-професійного обов'язку, функцій захисника Батьківщини, формування з цією метою чітких громадянських позицій, патріотизму, високої моральності, культури людської гідності на основі забезпечення єдиного виховного впливу військово-педагогічного складу і зростаючого від етапу до етапу самовпливу курсанта .

- Виявлено сутність особистісно орієнтованого виховання військових фахівців (віра в кожну молоду людину, розвиток її особистісної і військово-професійної самоактивності та культури людської гідності на основі поєднання вимогливості і поваги до особистості кожного курсанта в системі "особистість (майбутній офіцер) – народ (історія, мова, культура, освіта) – держава (суспільство)").

- Розкрито специфіку процесу особистісно орієнтованого виховання у вищому військовому навчальному закладі. Вона простежується в організації, змісті, системі засобів і полягає в тому, що, по-перше, процес виховання відбувається в системі неперервної єдиної військової освіти і поетапно включає допрофесійну, фундаментальну військово-професійну та післядипломну військову підготовку сучасного військово-технічного і патріотичного змісту; по-друге, проходить у цілодобовій військово-професійній діяльності і потребує конструювання виховного середовища; по-третє, здійснюється на основі високої організованості, дотримання свідомої дисципліни, єдності вимогливості і поваги до курсанта при виконанні всіх завдань: вартової служби, в добовому наряді, при проведенні тактико-спеціальних занять та ін.; по-четверте, вимагає превалювання індивідуальних над груповими і фронтальними формами аудиторної і позааудиторної роботи та відповідної науково-методичної системи засобів; по-п'яте, передбачає поступове зміщення акцентів у суб'єкт-суб'єктній взаємодії з виховання на самопроектування і самотворення особистості курсанта для забезпечення високої професійної підготовки, громадянськості, психолого-педагогічної культури і розвиненого почуття людської гідності і офіцерської честі; по-шосте, забезпечує безпосередній перехід від авторитарного до гуманно спрямованого формування військового фахівця на основі довір'я до кожної молодої людини.

- Здійснено модифікацію поняття "військове виховне середовище" як особливе соціокультурне відносно контрольоване утворення, що забезпечує сукупність спеціально організованих конструктивних особистісно-соціальних виховних впливів. Сконструйоване виховне середовище включає: середні загальноосвітні школи, військовий навчальний заклад та військові частини. Воно характеризується наявністю об'єктивних (зовнішніх) і суб'єктивних (внутрішніх) умов, відповідної науково-методичної системи засобів виховання і самовиховання військового фахівця, створенням суб'єкт-суб'єктної навчально-виховної взаємодії. Виховне середовище конструюється на основі, по-перше, всебічного і глибокого вивчення особистості кожного курсанта; по-друге, наявності і використання ефективних індивідуалізованих засобів навчання і виховання у контексті суб'єкт-суб'єктної взаємодії; по-третє, визначеної системи цінностей, притаманних захисникові Батьківщини.

- Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено цілісний неперервний процес особистісно орієнтованого виховання у системі єдиної військової освіти, що включає три послідовні етапи – 1) допрофесійний, 2) фундаментальний військово-професійний та 3) післядипломний. Кожен етап процесу має свою мету і зміст, де генералізуються провідні напрями виховання, забезпечуються суб'єкт-су'бєктні педагогічно доцільні відносини, що робить курсанта на основі самопізнання і самовдосконалення суб'єктом свого розвитку, і наповнює їхні навчальні та життєві цикли особистісно-соціальним смислом та емоційним піднесенням.

- Виявлено головні умови процесу особистісно орієнтованого виховання, що характеризують педагогічне виховне середовище. Зовнішні, об'єктивні (економічні, культурологічні, пізнавальні, організаційно-процесуальні, змістові) і внутрішні, суб'єктивні (мотиваційні, перцептивні, креативні).

Визначено й експериментально апробовано науково-методичну систему засобів. Вона розглядалася як концептуально об'єднана сукупність науково-методичних компонентів, що мають єдину мету і забезпечують ефективність процесу особистісно орієнтованого виховання. Доведено, що найбільш доцільним є поєднання інноваційних і традиційних форм і видів діяльності. Використовувалися навчально-виховні технології, які передусім забезпечували активізацію виховання у процесі навчання (диференціація навчальних предметів за генералізацією виховних напрямів, інтеграція навчальних дисциплін за виховною метою, модульний розподіл навчального матеріалу, рейтингова система оцінки знань, умінь і навичок, "занурення" в предмет); власне виховні технології (формування єдності свідомості і практичних дій, контролю і коригування різнорівневих виховних результатів; індивідуальне використання методів заохочення і покарання), а також методи (узагальнення незалежних характеристик, бліц-ігри, інсценування) та прийоми у відповідності до обґрунтованих етапів процесу, що сприяло визначенню ефективності їх сукупного впливу.

На всіх етапах обгрунтованого процесу особистісно орієнтованого виховання зафіксовано переконливий середній приріст (перший етап – 19,9%; другий етап – 22,54%; третій етап – 25,24%).

Отже, гіпотеза дослідження дістала повне підтвердження. На основі отриманих результатів розроблені науково-методичні рекомендації щодо здійснення особистісно орієнтованого виховання військових фахівців Збройних сил України.

Проведене дослідження не вичерпує проблеми, на подальше самостійне вивчення передусім заслуговує проблема педагогізація навчально-виховного процесу у вищих військових навчальних закладах.

Основні положення дисертаційної роботи

викладено у таких публікаціях:

1. Левченко С.М. Поєднання індивідуального та колективного впливу в роботі командира курсантського підрозділу // Зб. наук. пр.: Вісник Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка. – Випуск 2-3. – Серія "Педагогічні науки." – Полтава, 2000. – С.190-195.

2. Левченко С.М. Психолого-педагогічні основи та врахування типологій курсантів в особистісно орієнтованому вихованні у військово-навчальному закладі // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Випуск VIII. – Харків, 2000. – С.207-212.

3. Левченко С.М. Роль бойового досвіду військ в особистісно орієнтованому вихованні курсантів // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Випуск XI. – Харків, 2001. – С.141-145.

4. Левченко С.М. Самовдосконалення як складова особистісно орієнтованого виховання курсантів у військовому навчальному закладі // Зб. наук. пр.: Вісник Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка. – Випуск 6-7. – Серія "Педагогічні науки". – Полтава, 2001. – С.265-270.

5. Левченко С.М. Основні умови функціонування і розвитку процесу особистісно орієнтованого виховання курсантів у вищому навчальному закладі // Зб. наук. пр.: Вісник Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка. – Випуск 5-6. – Серія "Педагогічні науки". – Полтава, 2002. – С.198-201.

6. Левченко С.М. Особистісно орієнтоване виховання курсантів у навчально-виховному процесі вищого військового навчального закладу // Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 1. – С.59-62.

7. Левченко С.М. Врахування основних положень теорії колективу в процесі особистісно орієнтованого виховання курсантів // Матеріали міжнародного семінару
"А.С. Макаренко і світова педагогіка". – Полтава, 2002. – С.120-123.

8. Левченко С.М. Деякі проблеми гуманізації навчально-виховного процесу у вищих військових закладах освіти // Матеріали регіональної науково-практичної конференції "Проблеми виховної роботи у вищих військових закладах освіти регіону: з досвіду розв'язання". – Полтава, 2002. – С.60-63.

9. Левченко С.М. Ідеї антропоцентризму в процесі особистісно орієнтованого виховання курсантів у військовому навчальному закладі // Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції "Актуалізація ідей антропоцентризму в умовах реформування загальноосвітньої і вищої школи". – Полтава, 2001. – С.125-129.

10. Левченко С.М. Морально-духовні аспекти особистісно орієнтованого виховання курсантів військового вузу // Міжнародні студентські європейські читання "Духовний розвиток і виховання особистості: вітчизняні і світові тенденції". – Полтава, 2003. – С.86-93.

Анотації