Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Титаренко Валерій Євгенійович. Оцінювання та розвиток конкурентоспроможності промислових підприємств : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Національний ун-т "Львівська політехніка". - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Титаренко В.Є. Оцінювання та розвиток конкурентоспроможності промислових підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю: 08.06.01 – “Економіка, організація і управління підприємствами”. – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2005.

У дисертації теоретично обґрунтовано підхід щодо розвитку та оцінювання конкурентоспроможності підприємства, описано структуру та складові системи забезпечення розвитку конкурентоспроможності підприємства. Визначено, класифіковано та систематизовано чинники конкурентоспроможності підприємства. Запропоновано методику оцінювання конкурентоспроможності підприємства та визначення резерву конкурентоспроможності, що ґрунтується на оцінці конкурентоспроможності продукції та процесів діяльності підприємства. Конкурентоспроможність процесів визначається виходячи з ефективності постачальницької, виробничої та збутової діяльності. В роботі доповнено й уточнено понятійний апарат конкурентоспроможності підприємства та продукції. Розроблені у дисертаційній роботі методичні підходи апробовано та впроваджено на підприємствах целюлозно-паперової промисловості України.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання оцінювання та розвитку конкурентоспроможності підприємства на основі ідентифікації чинників формування конкурентоспроможності підприємства та резервів її підвищення. Це дає змогу зробити такі висновки:

1. Встановлено існування розходжень у підходах до розвитку конкурентоспроможності підприємства та відсутність чіткого обґрунтування теоретично-методологічних засад розвитку конкурентоспроможності підприємства в умовах загострення проблеми недостатньої конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. Це зумовлює потребу керівників підприємств у пошуку та використанні підходів до оцінювання та розвитку конкурентоспроможності підприємства. За таких обставин економістам доцільно більше уваги приділяти питанням впровадження цих підходів на підприємствах.

2. Узагальнення результатів аналізу чинників конкурентоспроможності підприємства дало змогу зробити висновок, що визначальною ознакою чинника є відношення до внутрішнього чи зовнішнього середовища підприємства та джерело (природа) його походження. Такий підхід покладено в основу системи класифікації чинників конкурентоспроможності підприємства, яка об’єднує: зовнішні чинники, на які підприємство впливу практично не має (постачальники, споживачі, конкуренти, соціокультурне середовище, економічне середовище, природне середовище, науково-технічне середовище, політично-правове середовище, міжнародне оточення) та внутрішні, якими підприємство може управляти (інфраструктура, технологія виробництва, трудові ресурси, інноваційна діяльність, управління якістю). Сформовану систему чинників рекомендується використовувати керівникам промислових підприємств, працівникам відділу маркетингу та економістам, щоб визначити причини недостатньої конкурентоспроможності та прогнозувати зміни в конкурентоспроможності підприємства внаслідок дії чинників конкурентоспроможності.

3. Доведено на основі вивчення визначення поняття “конкурентоспро-можність продукції” існування чотирьох ознак, які характеризують конкурентоспроможність продукції: порівняння з аналогами конкурентів, відповідність потребам споживачів, витрати на задоволення потреби під час споживання певного продукту, урахування часового чинника. Тому поняття “конкурентоспроможність продукції” визначено як комплексну характеристику, що показує відмінність від товарів-конкурентів за рівнем відповідності конкретній потребі споживачів та за рівнем витрат на задоволення потреби, у конкретний момент часу. Це визначення доцільно використовувати працівникам відділів маркетингу, розробляючи товарну політику підприємства, зокрема, під час створення нових товарів та виходу на нові ринки.

4. Відповідно до запропонованого визначення “конкурентоспроможності підприємства” та після аналізу наведених методик оцінювання його конкурентоспроможності зроблено висновок, що конкурентоспроможність підприємства вимірюється складовими, які можна об’єднати у дві групи: характеристики функціональних сторін діяльності підприємства (ефективність діяльності підприємства) та конкурентоспроможність продукції. Таку особливість конкурентоспроможності підприємства варто враховувати працівникам відділу маркетингу під час порівняльного аналізу конкурентоспроможності підприємства.

5. Дослідження підходів до розвитку конкурентоспроможності підприємства дало можливість встановити основні вимоги до системи забезпечення розвитку конкурентоспроможності: виділення елементів системи (керуючої, забезпечення та впливу) та відокремленість її від зовнішнього середовища, що утворене чинниками конкурентоспроможності підприємства, які повинні використовуватись керівниками як інструменти впливу на конкурентоспроможність підприємств. Діяльність цієї системи ґрунтується на взаємодії підрозділів підприємства з чинниками конкурентоспроможності, тому керівникам усіх підрозділів підприємства рекомендується визначати характер взаємодії своїх підрозділів з чинниками конкурентоспроможності для поглиблення інтеграції в систему забезпечення конкурентоспроможності підприємства, а керівникам підприємства координувати діяльність підрозділів у межах цієї системи. Вдосконалену систему забезпечення розвитку конкурентоспроможності підприємства необхідно застосовувати як інструмент для підвищення конкурентоспроможності, насамперед всім підприємствам з недостатнім рівнем конкурентоспроможності продукції та ефективності процесів діяльності.

6. У дисертації обґрунтовано послідовність дій для оцінювання конкурентоспроможності підприємства, яка передбачає: визначення товарних та географічних меж ринку, формування переліку конкурентів, оцінювання конкурентоспроможності яких буде здійснено на підставі визначення конкурентоспроможності процесів діяльності та конкурентоспроможності продукції. Після визначення конкурентоспроможності підприємств рекомендується оцінити резерви підвищення конкурентоспроможності на підставі розрахунку відставання від найважливіших конкурентів за складовими конкурентоспроможності згідно з наведеною формулою. Запропоновані підходи до оцінювання конкурентоспроможності підприємства та резервів її підвищення доцільно використовувати не тільки керівникам промислових підприємств, але й інвесторам, щоб визначити найперспективніші підприємства для вкладання коштів.

7. Розроблені у дисертаційній роботі методичні підходи використані на промислових підприємствах олігополістичних ринків, у результаті чого здійснено оцінку конкурентоспроможності, аналіз чинників конкурентоспроможності та впроваджено систему забезпечення розвитку конкурентоспроможності промислового підприємства. Результати апробації та впровадження дають змогу рекомендувати застосування запропонованих підходів до підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств інвесторам, керівникам та працівникам відділу маркетингу на промислових підприємствах. Запропоновану класифікацію чинників конкурентоспроможності та послідовність дій для оцінювання конкурентоспроможності підприємства рекомендовано використовувати Антимонопольному комітету України для визначення причин існування ринків з висококонцентрованою структурою.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

1. Титаренко В.Є. Маркетингові концепції в діяльності Торгового дому «Жидачівський паперовий комбінат» // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2001.–№424.–С.254–261.

2. Титаренко В.Є. Дослідження ринку гофропродукції в Україні // Науково-технічний збірник «Наукові записки» /Українська академія друкарства.-Львів:Українська академія друкарства, 2001.–Вип.4-С.-135-141.

3. Титаренко В.Є., Білик М.В., Васелевські М. Бази даних маркетингової інформації на ринках промислових товарів // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2001.–№425.–С.291–300. [Особистий внесок: обґрунтовано та розроблено структуру, склад бази даних маркетингової інформації.]

4. Титаренко В.Є. Етимологія та дефініція конкуренції: аналіз та систематизація // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Логістика.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002.–№446.–С.100–108.

5. Титаренко В.Є. Ієрархізація конкурентноздатності // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Фінансові механізми активізації підприємництва в Україні (збірник наукових праць). Випуск 2(XXXIII) /НАН України, Інститут регіональних досліджень, ред.кол.: відповідальний редактор М.І.Долішній. Частина 1.– Львів, 2002.–С.269–274.

6. Титаренко В.Є., Кузьо Н.Є. АВС-аналіз в дослідженні збутової діяльності Торгового дому “Жидачівський паперовий комбінат” // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. –Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002.–№457.–С.43–51. [Особистий внесок: проаналізовано результати маркетингових досліджень стосовно структури збуту та локалізації споживачів.]

7. Титаренко В.Є. Чинники конкурентоспроможності підприємств целюлозно-паперової галузі // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Логістика.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003.–№469.–С.322–327.

8. Титаренко В.Є. Чинники конкурентоспроможності підприємства: систематизація та формування єдиного підходу // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Логістика.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2004.–№499.–С.119–124.

9. Титаренко В.Є. Оцінка конкурентоспроможності підприємства: вибір критеріїв // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Логістика.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2005.–№.526–С.453–459.

Додаткові публікації:

10. Титаренко В.Є. Маркетингові концепції в діяльності Торгового дому «Жидачівський паперовий комбінат» // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (9–11 листопада 2000р.).–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2000.–С.296–297.

11. Балик У.О., Кубів С.І., Титаренко В.Є. Маркетингова цінова політика на ринку гофропродукції // Менеджмент та міжнародне підприємництво: Збірник матеріалів міжнародної науково-прикладної конференції.–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2001.–С.10. [Особистий внесок: проаналізовано сучасну цінову політику на ринку гофропродукції з точки зору маркетингу, сформульовано поради для подальшого розвитку конкретного підприємства.]

12. Титаренко В.Є. Конкурентоспроможність промислових підприємств // Теорія та практика управління у трансформаційний період: Тези доповідей всеукраїнської науково-практичної конференції (4–6 жовтня 2001 р.) /НАН України. Інститут економіки промисловості. –Донецьк: Ротапринт ІЕН НАН України,2001.–С.338–342.

13. Титаренко В.Є. Чинники конкурентоспроможності підприємств целюлозно–паперової галузі (на прикладі Торгового дому Жидачівський паперовий комбінат) // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (7–9 листопада 2002 р.).–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002.–С.363–364.

14. Титаренко В.Є. Оцінка конкурентоспроможності підприємства: вибір критеріїв // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей V міжнародної науково-практичної конференції (7–9 жовтня 2004 р.).–Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2004.–С.318–319.