Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Матвійчук Валентин Петрович. Педагогічна технологія формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Матвійчук В. П. «Педагогічна технологія формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників». – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2009.

У результаті дослідження виявлено сутність, зміст та особливості формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників, удосконалено критерії і рівні сформованості ціннісних орієнтацій у курсантів.

Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічну технологію формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників. Її елементами є: концептуальна частина, яка включає в себе цільові настанови й орієнтації, основні ідеї та принципи; особливості змісту освіти, до яких віднесено педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій у курсантів, участь відділів, служб як суб’єктів реалізації заходів педагогічної технології; процесуальна частина, яка включає організацію навчально-виховного процесу, особливості застосування форм і методів навчання та виховання, керівництво педагогічним процесом (діагностика, планування, корегування, моделювання); програмно-методичне забезпечення, компонентами якого визначено: навчальні програми та тематичні плани, унаочнення й технічні засоби навчання та виховання, діагностичний інструментарій.

1. Проблема формування цінностей має тривалу наукову історію та практику. Усвідомлення майбутніми офіцерами-прикордонниками історичного досвіду формування цінностей є сферою пізнання духовної культури народу, що відіграє важливу роль у визначенні напрямів формування ціннісних орієнтацій особистості. Проблема дослідження ціннісних орієнтацій у курсантів залишається актуальною, оскільки, по-перше, немає єдиного підходу до трактування поняття «ціннісні орієнтації»; по-друге, докорінні зміни в політичній, економічній, духовній сферах нашого суспільства призводять до радикальних змін у ціннісних орієнтаціях та вчинках громадян України, що яскраво виражено й у курсантів-прикордонників.

Ціннісні орієнтації майбутнього офіцера-прикордонника – це складне особистісне утворення, що виражає розвиток свідомості особистості, наявність необхідних професійних знань, здатність та потребу сприймати й перетворювати дійсність на основі Конституції України, законів, відомчих наказів та розпоряджень, національних традицій і звичаїв, уміння реалізовувати накопичений досвід у майбутній службовій діяльності. До змісту ціннісних орієнтацій майбутніх офіцерів-прикордонників віднесено цінності у сферах державності, демократії, моральності.

Цінності у сфері державності: демократичний суспільний устрій України, заснований на ідеї соціальної справедливості; суверенітет та територіальна цілісність України; вірність Конституції України та її законам; економічні, соціальні, політичні, духовні інтереси українського народу, його життя, свобода й незалежність; дбайливе ставлення до звичаїв та традицій предків, вітчизняної історії.

Цінності у сфері демократії: рівність усіх людей перед законом; невід’ємне реальне право на справедливість та щастя; пошана до суверенітету країн світу, їх національної самобутності; товариство, партнерство з прикордонниками суміжних з Україною країн; здійснення соціального й правового захисту громадян, які перетинають державний кордон.

Цінності у сфері моральності: любов до своєї Батьківщини, рідного народу; вірність Військовій присязі, конституційному обов’язку; дотримання честі й гідності прикордонника; бездоганна службова репутація; пошана до старших за посадою, військовим званням і віком.

Специфіка ціннісних орієнтацій майбутніх офіцерів-прикордонників зумовлена їх призначенням – бути всебічно підготовленими до виконання завдань з охорони та захисту державного кордону України. Ціннісні орієнтації курсантів формуються лише в умовах навчально-виховного процесу та під час стажувань в органах охорони державного кордону України.

Ефективність процесу формування ціннісних орієнтацій у курсантів-прикордонників залежить від таких чинників: мотивація вступу та готовність майбутніх курсантів-прикордонників до навчально-виховного процесу й служби в умовах НАДПСУ; своєчасна адаптованість першокурсників до навчально-виховної та службової діяльності в умовах ВНЗ ДПСУ; послідовність, цілеспрямованість і системність виховної роботи; рівень кваліфікації офіцерського складу, їх морально-психологічна та психолого-педагогічна підготовка; виконання державного замовлення стосовно курсантів; наявність законодавчої бази та її виконання у повсякденній діяльності.

Під час реалізації вказаних чинників потрібно звернути особливу увагу на таке: навчальними планами і програмами підготовки курсантів не передбачено глибокого вивчення історії і культури українського народу в контексті завдань духовного відродження української нації; навчально-виховний процес недостатньо забезпечений необхідними матеріалами (науковими розробками, методичними рекомендаціями, збірниками, наочними посібниками, відеофільмами), які б розкривали особливості процесу формування ціннісних орієнтацій у курсантів-прикордонників.

2. У дослідженні обґрунтовані критерії та рівні сформованості ціннісних орієнтацій у курсантів. Інформаційний критерій виявляється в таких показниках: оволодіння необхідними для ефективного формування ціннісних орієнтацій знаннями; використання інформаційних засобів і технологій, спрямованих на формування ціннісних орієнтацій; об’єктивність та самокритичність в оцінці власних ціннісних орієнтацій. Мотиваційний критерій виражається в таких показниках: усвідомлення курсантами значущості сформованості ціннісних орієнтацій для майбутньої професійної діяльності; намагання оволодіти навчальною програмою з метою стати професіоналом своєї справи, високоосвіченим, усебічно розвиненим офіцером-прикордонником; прагнення курсантів до розвитку власних ціннісних орієнтацій. Операційний критерій визначається у таких показниках: ставлення до оточуючих, комунікабельність; вирішення типових пізнавальних та практичних завдань громадської і службової діяльності на основі загальнолюдських цінностей; оцінка своєї поведінки та прийнятих рішень з погляду їх соціальної ефективності. Сформованість ціннісних орієнтацій визначалась за трьома рівнями: високим, середнім, низьким.

3. У дослідженні розроблено педагогічну технологію формування ціннісних орієнтацій у курсантів, яка відображає взаємозв’язки, характеризується аналітичною побудовою, лаконізмом. Структура моделі педагогічної технології містить такі елементи: концептуальна частина, яка включає в себе цільові настанови й орієнтації, основні ідеї та принципи; особливості змісту навчально-виховного процесу, до яких віднесено педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій у курсантів, участь відділів, служб як суб’єктів реалізації заходів педагогічної технології; процесуальна частина, що включає організацію навчально-виховного процесу, особливості застосування форм і методів навчання й виховання, керівництво педагогічним процесом (діагностика, планування, корегування, моделювання); програмно-методичне забезпечення, компонентами якого визначено навчальні програми та тематичні плани, унаочнення й технічні засоби навчання та виховання, діагностичний інструментарій.

Педагогічними умовами формування ціннісних орієнтацій у курсантів визначено такі: підготовка науково-педагогічного складу до процесу формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників, усвідомлення курсантами цінностей майбутньої професійної діяльності, підготовка курсантів до вирішення моральних конфліктів у майбутній службовій діяльності.

У результаті здійснення формувального експерименту рівень сформованості ціннісних орієнтацій у курсантів-прикордонників у експериментальній групі підвищився з 1,68 до 2,4 бала, а в контрольній –
з 1,71 до 1,9 бала. Загальний приріст склав 17,67%. Унаслідок проведеного формувального експерименту відбулися статистично значущі зміни у рівнях сформованості ціннісних орієнтацій курсантів експериментальної групи, що довело ефективність педагогічної технології.

4. У дослідженні розроблені методичні рекомендації керівному складу ДПСУ щодо створення в органах охорони ДКУ соціологічної служби та посадовим особам НАДПСУ щодо формування у курсантів національних ціннісних орієнтацій, проведення занять на патріотичну тематику, формування патріотичної свідомості прикордонників, ціннісних орієнтацій у підлеглих у процесі стажування у відділах прикордонної служби, прийняття рішення офіцером-прикордонником під час виконання службових завдань з охорони та захисту державного кордону Украни.

Напрямками подальших досліджень можуть бути: розвиток
ціннісних орієнтацій у офіцерського складу органів охорони ДКУ; розгляд можливостей збільшення термінів проведення стажувань курсантів-прикордонників у підрозділах державного кордону; інформаційно-педагогічне забезпечення розвитку ціннісних орієнтацій у офіцерських кадрів; педагогічне керівництво процесом формування ціннісних орієнтацій у курсантів-прикордонників.

Публікації автора:

1. Матвійчук В. П. Специфіка діяльності викладачів вищих військових навчальних закладів, спрямованої на формування ціннісних орієнтацій у курсантів / В. П. Матвійчук // Збірник наук. праць Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького № 37. Частина ІІ / Гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2006. – С. 98–100.

2. Матвійчук В. П. Визначення взаємозв’язку політичної культури офіцерів-прикордонників з їх ціннісними орієнтаціями / А. А. Кучеренко, В. П. Матвійчук // Збірник наук. праць Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького № 38. Частина ІІ / Гол. ред. В. О. Балашов.– Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2007. – С. 107–109.

3. Матвійчук В. П. Патріотизм як ціннісна орієнтація майбутньої професійної діяльності курсанта-прикордонника / І. О. Грязнов, В. П. Матвійчук // Збірник наук. праць Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького № 39. Частина ІІ / Гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2006. – С. 79–81.

4. Матвійчук В. П. Ціннісні орієнтації особистості як складова прогнозування девіантної поведінки курсантів вищих військових навчальних закладів / Грязнов І. О., Матвійчук В. П., Мальцев А. Ю. // Наук. вісник Півд.-укр. держ. пед. ун-ту. ім. К. Д. Ушинського № 7-8. / Гол. ред. Богуш А. М. – Одеса : ПДПУ, 2007. – С. 78–84.

5. Матвійчук В. П. Урахування ціннісних орієнтацій особистості у формуванні правової культури офіцерів-прикордонників / Валерій Райко, Валентин Матвійчук // Наук. вісник Чернів. ун-ту : Збірник наук. праць «Педагогіка та психологія» / Наук. ред. Філіпчук Г. Г. Чернівці : Рута, 2007. Вип. 330. С. 155–161.

6. Матвійчук В. П. Ціннісні орієнтації курсантів вищих військових навчальних закладів : сутність і види / Валентин Матвійчук // Наук. записки Терноп. нац. пед. ун-ту. Сер. : «Педагогіка» / Гол. ред. Г. Терещук. 2007. № 5. С. 127–129.

7. Матвійчук В. П. Педагогічна технологія формування ціннісних орієнтацій майбутніх офіцерів-прикордонників і її експериментальна перевірка / В. П. Матвійчук / Збірник наук. праць Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького № 40. Частина ІІ / Гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2007. – С. 131–134.

8. Матвійчук В. П. Особливості формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів / В. П. Матвійчук // Болонський процес та проблеми підготовки науково-педагогічних кадрів : Матеріали міжвуз. наук.-теор. конф. (Хмельницький, 25 трав. 2006 р.) / Нац. акад. ДПСУ. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2006. – С. 59–60.

9. Матвійчук В. П. Педагогічні умови підвищення ефективності навчально-виховної діяльності педагогів, спрямованої на формування ціннісних орієнтацій у курсантів вищих військових навчальних закладів / В. П. Матвійчук // Проблеми якості практичної підготовки фахівців в умовах реформування вищої освіти : Матеріали міжвуз. наук.-метод. конф. (Хмельницький,
25 січ. 2007 р.) / Нац. акад. ДПСУ. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2007. – С. 128–129.

10. Матвійчук В. П. Сутність, зміст ціннісних орієнтацій майбутніх офіцерів-прикордонників та особливості їх формування / В. П. Матвійчук // Матеріали всеукр. наук.-теор. конф. «Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України» / Нац. акад. ДПСУ. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2007. – С. 80–82.

11. Матвійчук В. П. Методичні рекомендації керівному та науково-педагогічному складу НАДПСУ щодо формування ціннісних орієнтацій у майбутніх офіцерів-прикордонників / В. П. Матвійчук, П. М. Дзюба // Освітньо-наукове забезпечення діяльності правоохоронних органів України : Всеукр. наук.-практ. конф. / Нац. акад. ДПСУ. – Хмельницький : Нац. акад. ДПСУ, 2008. – С. 154–155.