Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Іванова Любов Анатоліївна. Педагогічне проектування процесу професійної підготовки педагогів- організаторів у Міжнародному дитячому центрі "Артек" : дис... канд. пед.. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Іванова Л.А. Педагогічне проектування процесу професійної підготовки педагогів-організаторів у Міжнародному дитячому центрі “Артек”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2005.

Дисертацію присвячено дослідженню актуальної проблеми професійної підготовки педагогів-організаторів для роботи в ДОУ, що є важливим напрямом реалізації завдань модернізації позашкільної системи освіти.

Висвітлено проблему проектування у вітчизняній і зарубіжній педагогічній теорії і практиці, результати застосування проектно-програмного підходу в сучасній соціально-педагогічній ситуації. Теоретично обгрунтовано концепцію і модель професійної підготовки педагогів-організаторів у Гуманітарному інституті МДЦ “Артек”. Розроблено професіограму педагога-організатора для роботи в дитячих оздоровчих закладах у сучасних умовах, технологію процесу професійної підготовки і умови її впровадження в навчальний процес.

Результати дослідження свідчать, що якісна підготовка педагогів-організаторів можлива за умови створення сучасної моделі їхньої підготовки шляхом оптимальної інтеграції професійної освіти і професійної підготовки, яка організована і проводиться засобами проектно-програмного підходу.

У дисертації наведене теоретичне обґрунтування і нове вирішення проблеми професійної підготовки педагогів-організаторів для позашкільної системи освіти засобами педагогічного проектування. Теоретичний аналіз проблеми дослідження та проведений експеримент підтвердили гіпотезу і дозволили дисертантові зробити такі висновки:

1. Установлено, що одним з оптимальних шляхів підвищення ефективності професійної підготовки педагогів-організаторів для работи в дитячих оздоровчих закладах є педагогічне проектування, сутність якого полягає у тому, що бажаний результат досягається через визначення мети, завдань, підходів і принципів, планів, методів, конкретизованих у методиках і технологіях. Тому оволодіння професійно значимими знаннями (закономірності розвитку й функціонування груп, специфіку ТДО; фізіологічні та психологічні закономірності розвитку дітей; основи особистісно зорієнтованого підходу у вихованні; методи вивчення особистості; охорона життя і здоров'я дітей; методи соціальних досліджень з метою ефективності виховання; знання основ, принципів, мети сучасної педагогіки та ін.), формування визначених професійно значимих якостей (схильність до роботи з дітьми, організаторської діяльності; ініціативність; організованість; толерантність; оптимізм) можна вважати однією з важливих складових професійної підготовки педагогів-організаторів у МДЦ "Артек".

2. На підставі вивчення та аналізу наукових теоретичних досліджень з педагогіки та психології було доведено, що педагогічне проектування сприяло визначенню відповідних до змісту (необхідний для професійної діяльності мінімум психолого-педагогічних знань; психолого-педагогічні, організаційно-методичні основи діяльності ДОУ; прийоми саморегуляції, самоаналізу, самооцінки, педагогічного аналізу та інш.) методів (активізації мислення; забезпечення постійного включення дітей у КТД; рефлексивної самоорганізаціі діяльності; аналізу ситуацій; вербальні та індивідуально-групові методи), форми навчання (проблемні семінари, інструктивно-методичні екскурсії, аукціон педагогічних ідей, тренінги, ділові ігри та інш.), забезпечення рефлексіі отриманих знань.

3. Обґрунтовано основні закономірності педагогічного проектування та шляхи їх застосування на практиці: визначення проблемного поля, ціле-ціннісних орієнтирів; вибір фундаментальних підходів та принципів; формулювання теоретичного блоку концепції; планування діяльності за проектом; розроблення технології, обрахування діяльнісних ресурсів; програмування. Спроектовано концепцію професійної підготовки педагогів-організаторів на базі системного, діяльнісного, особисто зорієнтованого підходів та принципів педагогічного проектування: реалізуємості, реалістичності та управляємості. Зміст професійної підготовки розроблено за напрямами: теорія, практична діяльність та практикум.

4. Розроблено професіограму педагога-організатора МДЦ “Артек”, яка містить: предмет і мету (забезпечення активного відпочинку дітей); результат діяльності (стан ТДО і кожної дитини), специфіку змісту (базується на завданнях та бажаному результаті); функції (виховна, організаційна, навчальна, психологічного супроводження); професійно значущі знання та якості; засоби і методи, умови праці, психофізіологічні особливості, психічні властивості особистості. Розроблені структура і зміст професіограми педагога-організатора ДОУ покладено в основу педагогічного оцінювання рівня професійной майстерності ("стажер", "практик", "спеціаліст", "майстер").

5. Для втілення положень концепції, головних характеристик професіограми педагога-організатора побудована модель процесу професійної підготовки педагогів-організаторів, яка включила підготовчий і чотири основних етапи: навчальний, демонстраційно-закріплюючий, практичний і рефлексивно-оціночний.

6. Для реалізації основних педагогічних завдань діяльності МДЦ “Артек” було розроблено й апробовано технологію професійної підготовки педагогів-організаторів, яка сприяла усвідомленню й прийняттю концептуальних психолого-педагогічних основ діяльності освітньої системи “Артека“; осмисленню і освоєнню базових принципів проектування виховного процесу в ДОУ; прояву і розвитку лідерських, комунікативних, організаторських здібностей; формуванню й розвитку професійно значимих якостей: відповідальності, дисциплінованості, діловитості, комунікабельності; освоєнню основних засобів, прийомів, елементів організації діяльності дітей, включенню їх у різноманітну КТД.

7. Узагальнення результатів вивчення ефективності технології процесу професійної підготовки педагогів-організаторів у МДЦ "Артек" підтвердило актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.

Професійна підготовка у ШПО сприяла активному розвитку у педагогів-організаторів: професійного мислення, уміння застосовувати на практиці отримані знання, уміння і навички; інтуїції, здатності адекватно реагувати, приймати рішення і діяти в різних ситуаціях, почуття відповідальності, комунікативності.

Проведене дослідження не вичерпує всієї різноманітності питань, пов'язаних із підготовкою педагогів-організаторів. Однак, вона дозволяє окреслити проблеми, які потребують додаткового вивчення: це питання професійної підготовки спеціалістів для дитячих оздоровчих закладів, адаптації спеціалістів на ринку праці, створення нових особистісно орієнтованих методик професійного навчання.

Публікації автора:

  1. Іванова Л.А. Організаційно-теоретичні аспекти професійної підготовки педагогів-організаторів у Гуманітарному інституті „Артек” //Психологія та педагогіка: спеціальні. Зб. наук. праць /Редкол.: Фомічова Л.І. (голов. ред.) та інші. – К.: Нора-прінт, 2001. – Кн. 1. – С. 132-140.

  2. Іванова Л.А. Виховне середовище дитячого табору (приклад Міжнародного дитячого центру “Артек”) //Наукові записки. Серія “Психологія та педагогіка”. – Острог, 2002. – Вип. 3. - С. 253-261.

  3. Іванова Л.А. Ділові ігри у сфері професійної підготовки педагогів-організаторів у Гуманітарному інституті “Артек” //Науковий вісник Миколаївського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Збірник наукових праць. Випуск 5. – Миколаїв: МДУ, 2003. – С. 314-321.

  4. Иванова Л.А. Педагогическое проектирование как способ оптимизации воспитательного процесса в детском оздоровительном лагере //Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2003. - № 2. – С. 113 – 124.

  5. Іванова Л.А. Технологія процесу професійної підготовки педагогів-організаторів у Гуманітарному інституті “Артек” //Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - № 5 (62). –– С. 17 – 26.

  6. Іванова Л.А. Модель процесу підготовки педагогів-організаторів для роботи в дитячих оздоровчих закладах //Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Збірник наукових праць. – Київ – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2004. – С. 296 – 299.

  7. Іванова Л.А. Теоретичні аспекти підготовки педагогів-організаторів для роботи в дитячих оздоровчих закладах: проектно-програмний підхід //Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. Статей: Вип. 6. Ч.1. – Ялта: РВВ КДГІ, 2004. – С. 225 – 229.

  8. Иванова Л.А. Теоретическая модель образовательного пространства детского внешкольного учреждения //Теоретические модели современных педагогических явлений: исследования молодых ученых: Сб. науч. тр.; в 2 ч. /Под ред. профессора Б.В. Пальчевского. – Минск: Нац. ин-т образования, 2001. – Ч. 2. -143-160.

  9. Иванова Л.А. Концепция процесса демократизации образовательного пространства Международного детского центра «Артек» //Концептуальные основания развития современной образовательной практики: исследования молодых ученых: Сб. науч. тр.: В 2 ч. /Под ред. профессора Б.В. Пальчевского. – Минск: Нац. ин-т образования, 2001. – Ч. 2. – С. 78-100.

  10. Іванова Л.А. Проблеми професійної підготовки педагогів-організаторів для роботи у дитячих таборах МДЦ “Артек” //Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наук. праць /За ред. Л.Товажнянського та О.Романовського. – Вип. 4. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2002. – 37-41.

  11. Иванова Л.А. Воспитательная среда детского лагеря //Научный вестник Оренбургского государственного института менеджмента: Сб. науч. трудов. – М.: Высшая школа, 2003. – С. 102-109.

  12. Иванова Л.А. Некоторые аспекты подготовки педагогов-организаторов в Гуманитарном институте «Артек» //Проблемы школьного воспитания (Приложение к журналу «Педагогическое обозрение»). - Н.Новгород, 2004. - №1 – С. 39-45.

  13. Иванова Л.А. Деловые игры в сфере профессиональной подготовки педагогов //Психолого-педагогические основы личностно-ориентированного образования в МДЦ «Артек» /Материалы научно-методической конференции (февраль 2000г.) /Под ред. М. Сидоренко. – Ялта: МДЦ «Артек», 2000. – С.124-133.

  14. Иванова Л.А. Концептуальные идеи профессиональной подготовки педагогов в Гуманитарном институте «Артек» //Научный вестник Оренбургского государственного института менеджмента: Сб. ст. научно-практической конференции (11-13 марта 2003г.). – М.: Высшая школа, 2003. – С. 88-94.

15. Иванова Л.А. Педагогическое проектирование в системе деятельности детских оздоровительных учреждений //Проблемы воспитания детей и молодежи в условиях современного поликультурного общества: сб. материалов Международной научно-практической конференции /Под ред. Грива О.А., Ерохина С.В. – Ялта: МДЦ «Артек», 2004. – С. 61 – 71.